Voeden op tijd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mar001, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mar001

    Mar001 Actief lid

    25 nov 2007
    148
    0
    0
    Hallo,

    Zijn er hier ook moeders die bv geven op tijd?
    Tot nu toe heb ik het altijd op verzoek gedaan, maar tot op heden, m'n zoontje is nu ruim 3 maanden, zit er nog steeds geen ritme in.

    De eerste weken ging het goed, toen kwam ie netjes om de 3 uur en 's nachts 1x 6 uur ertussen. Tussen de voedingen in sliep ie.
    Maar daarna is het mis gegaan. Nu komt ie heel onregelmatig, soms na 2 uur al en soms na 4 uur. 's nachts ging in het begin wel goed, maar sinds een week of 2 komt ie 's nachts ook weer en steeds vaker, soms wel om de 2 uur! :$
    Inmiddels begint me dat aardig op te breken.

    Ik weet niet of het aan de voeding ligt, maar ben benieuwd naar ervaringen van voeden op tijd. Wellicht dat ik dat dan eens kan gaan proberen...

    Groetjes Mar
     
  2. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Ik ging na 3 maanden ook naar een soort van schema werken. Zo kon ik - toen ik weer ging werken - ook het kolven en de flesjes op de creche op vaste tijden plannen. Ik gebruikte het boek van Gina Ford (De tevreden baby) als een soort van leidraad, maar niet op de letter. Het was meer een manier om zijn eigen schema te ontdekken.

    Wat ik heb gedaan:
    - standaard 7.00 uur 's ochtends voeden, ongeacht hoe laat (en veel) nachtvoeding(en)
    - ik kolfde op mijn werk dan om 10.00 / 13.00 / 16.00 uur, toen hij een een maand of 5 was ging ik naar 11.00 / 15.00 (dan kreeg hij ook zijn flesjes)
    - op thuisdagen (en we probeerden dat ook op de creche - met wisselend succes) ging zijn dagritme zo:
    7.00 uur - voeden
    7.30 uur - wassen en aankleden
    8.00 uur - slapen
    10.00 uur - wakker en voeden
    10.30 uur - spelen / boodschapje / wandeling
    12.00 uur - voeden en slapen
    14.00 uur - wakker en spelen/kroelen
    15.00 uur - voeden
    15.30 uur - spelen / boodschapje / wandeling
    17.00 uur - slapen tot ca 18.00 uur
    18.00 uur - kroelen, badderen en klaarmaken voor de nacht
    19.00 uur - voeden en slapen
    23.00 uur - late avondvoeding als hij er zelf om vroeg, maar meestal sliep hij van 19.00 tot 1.00 uur en kwam daarna om de 3 uur (4.00 uur en weer om 7.00 uur)

    Zoals je ziet had ik 2 momenten op de dag (10.30 - 12.00 uur en 15.30 - 17.00 uur) om dingen te kunnen plannen. Daarvoor ging de dag ook alle kanten op. Ik vond het fijn om een gevoel te hebben hoe de dag zou lopen, al keek ik wel goed naar mijn kind. Als hij eerder moe of hongerig was of langer wilde slapen, dan gaven we daar gewoon aan toe. Maar eigenlijk was dit schema al vanaf dag 2/3 na introductie helemaal passend. .

    Succes!
     
  3. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    3 maanden is trouwens een beruchte regeltijd, dus niet vreemd dat je kindje ineens weer veel komt.

    Ik had trouwens ook weleens 'moeite' om slaap- en hongersignalen uit elkaar te halen, waardoor ik hem vaak kleine voedingen gaf met ook weinig tijd ertussen. Na dit schema is dat niet meer gebeurd, dronk hij zich goed vol, deed geen hazeslaapjes meer en waren de nachten ook wat rustiger.
     
  4. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Mar,
    Wij voeden momenteel ons derde kindje op tijd en niet op verzoek. Dit komt omdat ze als we op haar verzoek voeden ze niet genoeg voeding vraagt en erg prikkelbaar werd.

    Het komt er bij ons opneer dat wij Benthe de gehele dag elke 3 uur aanleggen (kan soms een half uurtje schelen, maar dan de volgende toch weer op tijd). Wij voeden dus om 06.00, 09.00, 12.00, 15.00, 18.00, 21.00, 23.00-24.00, 03.00 en dit gaat voor ons prima en voor de kleine ook is een heerlijk rustig kindje!

    Houd er wel rekening mee dat je kleine nu 3 maanden is en even flink aan het regelen kan zijn!
    Groetjes, Hanneke.
     
  5. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi, ja hoor een vriendin van me deed dat en t werkte prima. Ze hield aan 2,5 uur ertussen, later wat meer. Ik heb niet zo lang bv gegeven maar heb wel ook de tijd in de gaten gehouden, want ze wilde het liefst de hele dag aan mijn borst liggen, sterke zuigbehoefte. Dus toen ben ik ook op de klok gaan letten hoor.
     
  6. cupcakes

    cupcakes Fanatiek lid

    28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    ik zou het eerst even bijhouden hoeveel tijd hij er gemiddeld tussen laat zitten.

    Ik heb eerst een week de voedingstijden opgeschreven, omdat ik het ook heel wisselend vond en toch hoopte dat er iets van een ritme was. Gemiddeld liet mijn zoontje er 4 uur tussen zitten. Ik ben nu sinds afgelopen zaterdag begonnen met echt om de 4 uur te voeden. Dus om 7-11-15-19-23 uur.

    Als hij wat later wakker wordt schuift het dus op. Maar soms geef ik dan wel iets eerder de voeding, zolang het maar niet voor 11 en 15 uur wordt. Ik ga straks namelijk zelf voeden op het KDV, dus ga ik om 11 en 15 uur daarheen.

    Moet zeggen dat het wel heel goed gaat, kost weinig moeite. Soms moet ik hem eventjes afleiden, maar echt huilen doet ie niet verder. Oh ja, gisteravond heb ik hem wel wat eerder moeten geven, maar dat is ook de enige keer geweest sinds zaterdag.

    Ik zou als ik jou was nog wel even wachten tot je zeker weet dat de regeldagen voorbij zijn, anders is het wel zielig voor je zoontje en niet goed voor je productie.

    Ik vind het heerlijk om te weten waar ik aan toe ben qua voedingstijden, vind het verder niet nodig om de rest te plannen, dat doe ik op gevoel.
     
  7. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik voed elke 3 uur al laat ik aan haar over hoe laat ze in de ochtend haar eerste voeding pakt.
    Slaapt ze tot 8 uur dan laat ik haar lekker slapen.
    Meestal gooit ze hem wel zo dat we op dezelfde tijden uit komen.
    In de nacht komt ze tussen 3 en 4 en dan slaapt ze vaak tot half 8 of 8 uur.
    Vanmorgen was het 9 uur dat ze pas wakker werd met als gevolg mega stuwing en lek tieten hahahaha
     
  8. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    ik doe ook om de 3 uur. meestal 7 uur, 10 uur, 1 uur, 4 uur en 7 uur. is ze om 6 uur wakker (vaak...) dan alles een uurtje eerder. mijn ervaring is dat ze sneller doorslapen als je overdag op een schema voed.
    bij mij gaat het erg goed zo, op regeldagen of als ze niet lekker is krijgt ze af en toe een extra voeding, maar meestal netjes om de 3 uur.
     
  9. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    ik gebruikte bij mijn zoon ook gina ford trouwens. maar dan een afgezwakte versie, zij is veel te streng. nu heb ik mijn eigen schema gemaakt. wel een heel nuttig boek!!
     
  10. Mar001

    Mar001 Actief lid

    25 nov 2007
    148
    0
    0
    Dat klinkt allemaal wel goed! Ga het toch ook maar eens proberen. Om de 3 uur en mocht ie slapen, dan eventueel langer. Je weet dan een beetje waar je aan toe bent.

    Geven jullie nog steeds 2 borsten trouwens?
    Ik geef 1 borst en dan om en om. Hij drinkt nu meestal zo'n 10 a 15 min per keer.
     
  11. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik geef 's morgens 1 borst en de rest soms maar 1 en dan weer eens 2.
    Ik geef minimaal 20 minuten 1 borst en als die voorbij zijn en ze drinkt nog dan laat ik haar tot ze zelf los laat.
    Overdag wil ze dan na een kwartier nog wel de andere kant drinken.
    Ik wacht altijd even met verschonen ivm spugen.
    In de nacht uurtjes verschoon ik alleen bij een poep luier en wil ze vaak ook maar 1 kant.
    Heb ik nou echt last van de andere kant dan kolf ik die af zoals vanmorgen en dan heb ik toch alweer 130 cc in de vriezer extra.

    Ik vind het voeden om de 3 uur ideaal omdat ik weet waar ik aan toe ben.
    Tuurlijk met regeldagen en als ze nou eens niet lekker is dan mag ze uiteraard vaker drinken.
    Of als ze een keer eerder wil dan de 3 uur dan mag dat ook.
    Met de 5 weken sprong heb ik mezelf en haar op de bank gelegt met een dvd aan en dan dronk ze dan weer wel en dan weer niet.

    Het enige wat ik verder kan zeggen is kijk wat je zelf prettig vind wat voeden betreft.
    De een zweert bij op vraag voeden en ik werd gek van het 5 minuten drinken 20 minuten slapen en dan weer opnieuw.
    Ik kon daar echt niet tegen dus heb ik voor mezelf de regelmaat er in gebracht en ik vind het nu veel leuker en ontspannender om bv te geven.
     
  12. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Benthe drinkt elke voeding beide borsten. De eerste meestal een minuut of 15 en de tweede na even gerust te hebben nog een minuut of 10.

    Ik houd niet echt in de gaten dat ik bij de volgende voeding weer begin aan de kant waar ik de vorige voeding gestopt ben. Komt erop neer dat ik meestal de rechtse als eerst aanbied :) ;)!
     
  13. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Ik zou dan zeker 2 borsten per keer geven of in ieder geval aanbieden. Vaak gaan kindjes die 1 borst per keer drinken op een gegeven moment over naar 2.
     
  14. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Hier wordt soms 1 maar meestal wel 2 gedronken. Bij de tweede borst moet ik wel erg aandringen omdat hij dan wat afgeleid is en wat begint te geinen, maar als hij em dan te pakken heeft drinkt hij toch nog vaak weer 10 minuten. De eerste drinkt hij meestal ook 10 minuutjes aan. Hij is gewoon erg gulzig.
     
  15. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    ik heb altijd alleen maar 1 borst gegeven. gaat prima..
     

Deel Deze Pagina