Borstvoeding na een aantal weken stoppen...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Iboga, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iboga

    Iboga Lid

    19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    Ik ben op dit moment bijna 33 weken zwanger van mijn tweede kindje. Bij mij dochtertje heb ik 6 weken borstvoeding gegeven, maar het was pure ellende. Ik heb twee hele heftige borstontstekingen gehad, ben in het ziekenhuis beland en heb uiteindelijk na 6 weken alsnog dostinex gekregen. Mijn dochtertje heeft zelf ook een borstabces ontwikkeld toen ze 3 weken oud was. In het ziekenhuis werd daarom gezegd dat mijn weefsel waarschijnlijk erg gevoelig is voor borstontstekingen.

    Nu ben ik dus opnieuw zwanger en het idee om weer borstvoeding te geven zorgt ervoor dat ik ontzettend opkijk tegen de kraamtijd. Toch wil ik het wel proberen, omdat ik weer dat vooral die eerste weken belangrijk zijn en ik me ontzettend schuldig voel wanneer ik er niet mee zou starten.

    Wel weet ik dat ik, als het net zo gaat als destijds, ik het geen maanden vol ga houden. Ik hoop dat het bijvoorbeeld een maand lukt. Hoe bouw je dan af zonder ontstekingen te krijgen? Dostinex destijds had achteraf gezien helemaal niet meer gemogen volgens een lactatiekundige. Maar ik weet van de vorige keer dat ik zoveel melk produceerde dat ik geen idee had hoe dan af te bouwen.. zodra ik een voeding minderde had ik weer verstopte klieren..

    Help!
     
  2. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Tjonge heftig zeg! Dapper dat je het wel nogmaals wilt proberen!
    Ik zou nu alvast een lactatiekundige inschakelen, waarmee je al voor de bevalling een plan kan maken en die je na daarna kan begeleiden. Er zijn best een aantal dingen die je kan doen om overproductie onder controle te krijgen, zoals blokvoeden en saliethee drinken. Maar met jouw geschiedenis zou ik niet afwachten en alvast zorgen voor professionele begeleiding. Die kan hopelijk snel ingrijpen bij beginnende problemen om een borstontsteking voor te zijn.
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Welke hulp heb je de 1e weken gekregen?
    Ik neem aan een lactatiekundige, gezien de ellende?
    Ik zou even contact met haar opnemen.
    Doornemen waar het mis is gegaan, wat anders kan, en hoe je de begeleiding
    deze keer kan doen.
    Overproductie kan heel lastig zijn, maar met begeleiding wel te reguleren.

    En neem alsjeblieft aan: geen borst hetzelfde,geen kind hetzelfde.
    De kans dat je nu een prima start maakt is niet kleiner na de ervaring met je oudste.
    Ik heb bij de oudste 3 borstontstekingen gehad, waarvan 1 met een naar abces.
    Bij nr 2 en 3 no problemo
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Ja, een consult lactatiekundige voor je bevalling, dat zou ik ook adviseren. Je kunt dan samen kijken naar alles wat de vorige keer gebeurd is, wat eventueel anders aangepakt had kunnen worden e.d. En je hebt dan al een kort lijntje met wie je in kraamweek meteen bij iedere vorm van problemen kunt bellen!

    Ik heb dat gedaan bij mijn 3e, na twee BV-periodes niet bepaald vlekkeloos verlopen waren, ik vond dat heel nuttig. Ik heb toen ook voor mezelf een BV-plan opgesteld (echt letterlijk op papier), hoe ik dingen ging doen, als dit gebeurt dan dat etc. Kraamzorg had daar soms wel vragen over ("Weet je zeker dat je dit zo wilt doen?"), maar zij wist uiteraard niet van mijn specifieke situatie en wat ik allemaal al met lactatiekundige had besproken. Een van de dingen in mijn BV-plan was dat ik bij twijfels direct naar lactatiekundige zou bellen (ipv via kraamzorg, wat vaak gebeurt in begin). Haar mobiele nummer lag letterlijk op mijn nachtkastje. Uiteindelijk heb ik haar niet nodig gehad ;), door het vasthouden aan mijn eigen plan en mijn voorbereiding liep het goed!

    Ook heb ik zelf altijd veel steun gehad aan BV-forum, waar ook vrijwilligers van VBN en LLL actief zijn en ondersteuning kunnen bieden.
     

Deel Deze Pagina