Borstvoeding of Flesvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mirna, 20 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat ga je geven?

  1. Borstvoeding

  2. Flesvoeding

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Mariebel

    Mariebel Fanatiek lid

    10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Ik ben nog niet eens zwanger maar weet alwel dat ik voor flesvoeding ga, borstvoeding is natuurlijk wel beter maar de reden van mijn keuze is: In 2004 heb ik een borstverkleining ondergaan en daarna zijn mijn borsten zo gevoelig geworden dat ik er niet echt aan moet denken dat ik borstvoeding moet gaan geven..

    Groetjes...
    Joyce
     
  2. Petra

    Petra Actief lid

    29 okt 2005
    121
    0
    0
    student
    Noord-Brabant
    Ik kies bewust voor de fles, na twee mislukte pogingen borstvoeding heb ik bij de derde meteen voor de fles gekozen... Het is me prima bevallen, ik heb de eerste nacht overgelaten aan de verpleegkundigen in het ziekenhuis en heb heerlijk geslapen. Het was namelijk een erg zware bevalling (hij was 4765gram!), tevens had ik veel bloed verloren.

    Mijn man, de kraamhulp, oma enzo konden ook een fles geven. Ik heb er wel voor gekozen om het aantal mensen in het begin beperkt te houden die de fles mochten geven. Naast de papa en ik mochten heel af en toe de kraamhulp en mijn moeder een fles geven, verder niemand!

    Mijn derde at ook erg veel, dronk in de eertse week al een pak melk leeg, had de kraamhulp nog nooit gezien, hahaha. Wat wil je met bijna 10 pond...

    Dus bij de vierde kies ik weer voor flesvoeding, alleen dit keer van kruidvat eigen merk, die hebben sinds kort ook melkvoeding voor baby's en dat scheelt gewoon 4 euro per pak!!!

    Ik kan bijna niet wachten tot de 2e echo: meisje/jongen?????[/b]
     
  3. Nonny

    Nonny Actief lid

    3 feb 2006
    156
    0
    0
    Ik ben bij Job meteen met flesvoeding begonnen maar misschien dat ik nu dit keer eerst bv ga proberen.. :D
     
  4. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Ik ga gewoon weer aan de bv omdat dit bij de andere dire ook altijd goed ging. Misschien dat ik wel iets eerder probeer te stoppen dit keer, zo rond een jaar omdat me bij de derde opviel dat hij toen ik gestopt was ook slapen en dat is ook een zegen.
     
  5. Marije

    Marije Actief lid

    17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Ik ga voor BV, omdat FV voor mij niet meer is dan een goed alternatief. Voor mij is er in principe maar 1 optie: BV. De vorige twee hebben elk 11 maanden BV gehad, verwacht dat deze ook zo lang zal drinken bij mij.
     
  6. gemmajansen

    3 feb 2006
    39
    0
    0
    Vlaardingen
    Mijn zoontje heeft 14 maanden de borst gehad, zonder problemen. De enige reden waarom ik gestopt ben is omdat we nog een tweede wilden en ik geen eisprong had tijdens mijn menstruatie.

    Het is even doorzetten, maar ZO GEZOND voor je baby!
    En echt heel erg INTIEM. Ik mis dat contact echt, dat heb je met ee fles gewoon niet!

    Als het kan, en 99% van de vrouwen kunnen het, dan zou ik voor de borstvoeding gaan!
    Goed voor jezelf en je kindje!!
     
  7. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ik geef onze jongen nu al van zijn geboorte borstvoeding, de eerste 2 weken waren erg moeilijk en pijnlijk maar nu geniet ik er echt van, je hebt er zo een hechte band door met je kindje en het is zo gezond beter kan je niet geven.
    ook vind ik het leuk dat ik alleen dat contact met hem kan hebben.je hebt hem 9 maanden voor jezelf gehad en nu moet je delen en dan is het toch wel leuk als je nog die band hebt die enkel tussen je 2 is.
    en ik vind bortvoeding nog steeds erg handig.
    alle begin is moeilijk maar als je even doorzet heb je echt iets om van te genieten.

    groetjes Talia
     
  8. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Hier sluit ik mij bij aan.
    Aiden krijgt nou bijna 23 maanden bv en ik hoop dat hij nog wat langer doorgaat.
     
  9. Miky

    Miky Bekend lid

    18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Tja ik ben er nog niet helemaal uit. Op moment denk ik: de eerste 6 weken bv en dan langzaam afbouwen tot flesvoeding. Want na mn verlof ga ik weer gewoon aan het werk. Kolven zie ik niet zitten...
    Heeft hij/zij toch n goede start gehad de eerst weken.
    Hopelijk lukt het allemaal goed.

    Persoonlijk ( is mijn mening hoor ) vind ik het een heel raar gezicht als baby's ouder/groter zijn en ze nog aan de borst zijn... Als ze bijvoorbeeld al kunnen lopen...
     
  10. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Mag ik vragen waarom het wel vreemd is dat een ouder kind nog aan de borst is, maar het geen gek gezicht is als een kind van dezelfde leeftijd de fles krijgt?


    Ik zou zeggen: ga het bv geven gewoon doen. Laat de beslissing om wel/niet te kolven nog even liggen.
    Misschien zeg je wel van: ik wil echt neit kolven. maar je zou ook niet de eerste zijn die zegt: goh, bv geven bevalt me toch wel. ik ga toch maar kolven.
     
  11. Miky

    Miky Bekend lid

    18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Ja dat vind ik ook een raar gezicht, met 2 jaar nog een flesje melk...
    Maar met borstvoeding helemaal... Het lijkt gewoon ( bij beiden ) alsof de moeder t kind graag nog lang baby wil laten zijn...
     
  12. Marije

    Marije Actief lid

    17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Ik vond dat eerst ook een raar idee: een peuter aan de tiet. Maar nu niet meer. Het is ook niet zo dat een kind van 2 de hele dag BV krijgt. Vaak zijn het nog maar een paar voedingen per dag. Als ik naar mijn kinderen kijk: Elske en Joor kregen met 11 maanden nog maar 2x BV per dag: de ochtendvoeding en de late avondvoeding. Soms een slokje troost tussendoor, maar dat was zelden nodig.
    Ik had trouwens graag het jaar vol willen maken, maar ze wilden allebei van de één op de andere dag niet meer :cry: Toen heb ik ook niet meer gepusht, ze wilden niet, dan was het klaar. (bij de 5 maandendip en de 9 maandendip heb ik trouwens wél doorgezet, vond het rond een jaar niet meer nodig)
     
  13. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat iemand bewust en voor de volle 100% een keus maakt tussen borst en flesvoeding. Bijna iedereen weet wel wat de voor en tegens zijn betreft de voedingen.

    Genieten tijdens een voeding is ook belangrijk, het zou geen strijd moeten worden. Uit ervaring tijdens mijn werk maak ik nog regelmatig mee dat ouders kiezen voor bv, (iedereen zegt moet je eerst proberen)terwijl ze toch liever zelf voor de fles kiezen. Meestal na een week zijn deze dames gestopt. Een week vol strijd etc.
    De kraamtijd en de periode dat je baby klein is,is al zo kort vandaar dat ik het belangrijk vind dat een a.s moeder voor 100% achter haar keuze staat. Welke dat ook moge zijn.

    Kwebbel
     
  14. Miky

    Miky Bekend lid

    18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Dat ben ik helemaal met je eens...

    Als je er zelf voor 100% achter staat is het nooit fout. En is de kans dat je keuze slaagt groter.

    Vind het zelf nog moeilijk, omdat ik idd de voors en tegens inmiddels wel gelezen heb maar moeilijk kan kiezen. Voorlopig heb ik besloten om eerst 6 weken borstvoeding te geven en daarna langzaam af te bouwen naar flesvoeding, zodat dat zover is als ik weer moet werken...
     
  15. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ik persoonlijk vind dat toch juist weer zo raar.
    Waarom is het met bv zo anders, want dat lees ik toch wel in jouw reactie (niet als aanval bedoeld hoor)

    M.i. heeft het helemaal niks te maken met het klein houden van een kind, maar met het intieme moment dat je samen deelt. Plus daarboven op de voordelen van lang voeden.
     
  16. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik zie dus heeeel erg tegen het geven van borstvoeding op. Het ljikt me zo'n gedoe om het op aanvraag te geven en het kindje is helemaal van jou afhankelijk. Dat lijkt me eerlijk gezegd heel heel vermoeiend.

    Ik hoop dat ik tijdens mijn zwangerschap een beetje bijtrek, maar anders wordt het flesvoeding voor ons kindje. Daar ben ik zelf ook 'groot' (1,57 meter!) en gezond mee geworden.


    Pim
     
  17. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik denk dat iedereen er wel eens gek van wordt als er weer eens iets veranderd is.

    Precies wat jij al schrijft, eerst moest het kindje verplicht op de ene zij , dan weer op de andere zij, nu moet het weer op de rug, terwijl het vroeger juist niet op de rug mocht ivm bij het spugen dat ze konden stikken, wiegedood etc.

    Net zo goed als het verwisselen van de luiers waarbij je de kleine voorzichtig aan de beentjes vastpakt, en nu (wist ik niet hoor, daar kom ik dan binnenkort nog wel achter) weer je hand onder de billen en optillen.

    Jij zegt dat er volgend jaar mischien wordt gezegd “joh borstvoeding geven is te veel stress en dat slaat over op het kind”volgens mij is dat nu al zo, het is volgens mij ook niet goed als je tegen beter in borstvoeding wilt blijven geven terwijl je je er helemaal niet lekker bij voelt maar omdat andere dit je bijna opdringen onder het mom het is het beste voor het kind, tuurlijk is het heel goed voor het kind, maar flesvoeding is net zo goed, op die manier krijgt je kind alle vitamines binnen die het nodig heeft, bij borstvoeding moet je zelf nog vitamine D gaan geven omdat dat er niet inzit, waar ik maar mee bedoel te zeggen dat er overal op bv en fles wel wat aan te merken is, maar ik ken geen enkel kind of die nu bv of fles heeft gehad waar wat aan mankeert puur door de voeding die het gekregen heeft.

    Als ik het geluk mag hebben nog een 3e te mogen krijgen doe ik het net als met beide andere kinderen die ik heb, ik probeer bv te geven gaat het na plusminus 3 wkn niet dat ik het idee heb dat ze gewoon niet verzadigd raken (en dus in mijn ogen niet goed eten of genoeg binnen krijgen) dan ga ik gewoon over op de fles, zonder me daar ook maar 1x schuldig over te voelen die tijd heb ik gehad bij mijn 1e.

    Ik zal ook deze baby weer om en om neer gaan leggen in het bedje met een handdoek in de rug (al is het maar om te voorkomen dat ze door een voorkeurshouding een afgevlakt schedeltje krijgen). Ook al zegt de kraamhulp of consulatiebureau dat ik het op de rug zou moeten leggen.

    Ook geef ik ze gewoon een schone luier zoals ik dat altijd gedaan heb, en nog steeds doe bij andermans kinderen ,voorzichtig de beentjes optillen,

    Over 2 jaar zijn er weer andere dingen waarvan ze zeggen zo en zo moet je het doen...nee ik doe lekker datgene waarvan ik denk dat het het beste voor mijn kind is. :D

    groetjes
     
  18. Marije

    Marije Actief lid

    17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Ik heb nu 2x 11 maanden op verzoek gevoed en echt, het lijkt vermoeiender dan het is. Na een paar weken komt je kindje vanzelf in een ritme van ongeveer om de 3 uur, sommigen zelfs om de 4 uur, en ja, af en toe, als ze rgeldagen hebben, niet lekker zijn of onrustig, dan zullen ze vaker komen, maar wij hadden al vrij snel vanzelf een ritme, zonder dat ik er veel voor hoefde te doen :D
     
  19. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Pim: daar zag ik ook wel eens tegen op. Het gevoel dat juist jij altijd aanwezig moet zijn, dat jij altijd verantwoordelijk bent voor de voedingen.

    Maar achteraf gezien vond ik het heerlijk. Lekker ons momentje. En als ze een maand, anderhalve maand zijn, kun je best eens kolven om het uit handen te geven.
    Het gevoel wat je krijgt als de kleine groeit op JOUW melk is machtig.

    En op een gegeven moment worden ze zo effectief dat ze met een minuut of 5 -10 een borst leeg hebben.

    Maar het is niet altijd leuk, lief en aardig. Soms is het gewoon wat het is: even voeden en dan weer door met de dag. Ik heb de bv ook wel eens vervloekt (jaja, zelfs ikke ;) )
    Maar praktisch is het wel. Nooit gezeul met flesjes, je hebt het altijd bij je. Geen problemen met tijden, je kan altijd aanleggen.

    Ik vind het heerlijk en hoe langer ik voed, hoe meer ik er van kan genieten. Zeker als ze ouder worden, zijn die momenten van drinken soms zo vertederend.
     

Deel Deze Pagina