borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mik25, 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    hoi ilse,

    hier even een vraag van een onzekere moeder.

    ik geef fultime borstvoeding maar ben erg onzeker of ze wel genoeg binnenkrijgt. inm het begin dronk ze tien minuten aan een borst dan nog vijf aan de andere en daar sliep ze op tot de volgende voeding (elke drie uur)

    nu sinds twee weken ben ik soms een uur bezig met voeden. om vervolgens een wakker en onrustig kind te hebben tot de volgende voeding ze huilt veel. vooral na de voeding van negen uur 's avonds blijft ze huilen tot de voeding van 12 uur . hysterisch. uiteindelijk valt ze af en toe bij ons wel in slaap. en na de voeding van 12 uur slaapt ze gewoon om elke drie uur voor een voeding te komen . soms zit er zelfs 4 uur tussen. maar 's nachts slaapt ze wel goed tussen de voedingen.


    tussen de voeding van 9 en 12 leg ik haar vaak aan maar ze lijkt niet tevreden.
    tijdens de voedingen laat ze ook vaak los. ik snap er niets van maar wil bijna de fles geven om gewoon maar te zien wat ze drinkt. we hebben wel eens gekolfd en de fles gegeven maar dan drinkt ze niet meer als 80 ml.soms zelfs maar 60 ml. dus dan leg ik haar daarna toch maar aan.

    gr kim
     
  2. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    oh ja en poepen heeft ze ook moeite mee. zit vaak te persen en huilt dan ook. heeft meerdere natte windjes per dag dus ook wel een beetje poep. maar ze heeft nooit volle poepluiers.

    wel is elke luier zwaar van de plas
     
  3. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mik,

    Wat lastig he die onzekerheid. Iets wat zo herkenbaar is.

    Wat je beschrijft is eigenlijk best normaal babygedrag. BIjna alle kindjes hebben last van het beeld wat jij beschrijft, onrustig en jammerig, niet weten wat ze willen, drinken, 2 slokjes, toch maar niet, slapen, wakker, jammeren, huilen, kreisen, etc. etc. Dat noemen ze vaak een huiluurtje en begint vaak wanneer het schemerig wordt. ergens tussen 17.00 en 22.00/23 uur zijn vele kindjes onrustig. Ze drinken vaak kleine beetjes, alles bij elkaar ook 1 volledige voeding maar niet zoals je overdag gewend bent. dat ze alles in 1 kort voedingsmoment drinkt. Wij noemen dat snacken.

    Je geeft in je tweede berichtje zelf al aan dat het eigenlijk heel goed gaat. Ze heeft namelijk elke luier een plasluier. Dat is een goede graadmeter.

    Poepluiers worden nu wat lastiger. Zij zit net in een overgang. rond 4-6 weken is het vraag en aanbod systeem zo op elkaar ingesteld dat jij niet teveel melk meer maakt. Precies wat zij nodig heeft. dat maakt dat ze misschien eerder meer poepluiers had en nu nog maar af en toe 1 . Dat kan varieren van elke dag 1 tot 1 in de 10 dagen. Dat gaat dan met een hoop gesteun gepaard.... dat gaat over.
    Jij merkt dat zelf ook want jouw borsten zullen nu niet tussen de voedingen door zo vol meer lopen als misschien voorheen het geval was.

    Het drinkgedrag kan binnenkort ook wat veranderen. Rond 6 weken hebben kindjes een regelperiode. De eerste kreeg je al rond 10 dagen. Normaal ene aardig patroon en ineens zit je ieder uur met een dame die wel aan de borst wil. Zo regelt ze zelf het toenemen van de productie.

    Wanneer jij aan haar vraag toegeeft dan gaat jou lijf in korte tijd meer voeding aanmaken. Dan ontstaat er ene nieuw patroon. Een volgende periode is rond 3 maanden.

    Ik zou me geen zorgen maken. Als je echt twijfelt over of ze genoeg krijgt, ga dan af en toe een wegen. gemiddeld komen kindjes de eerste 3-4 maanden 90-200 gram per week aan.

    Ik zou zeker niet met een flesje beginnen, tenminste niet met kunstvoeding. Dat zou je doen als je twijfelt of je genoeg voeding hebt. Je komt daarmee in een neerwaartse spiraal want door het geven van kunstvoeding wordt er minder melk gevraagd, en dus minder gemaakt.

    Zo, eenheel verhaal. Ik hoop dat je weer wat meer zekerheid hebt.

    Succes

    Ilse
     
  4. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    hallo,

    nog even een vraagje. sinds twee dagen kwam donique om de vier uur en slaapt ze zoals afgelopen nacht zelfs vijf uur achter elkaar. maar overdag blijft het vreemd en krijgt ze geen rust. tevens 'savonds niet maar goed dat heeft elke baby vertelde jij!

    nu heeft ze sinds vandaag ook groene ontlasting en is niet stil en aan het slapen te krijgen. vraagt constant om voeding (of zuigen weet het ook niet) en slaapt dan een kwartiertje om vervolgens weer wakker te worden en te gaan huilen (erg frustrerend) zelfs in de wagen was het huilen huilen huilen.

    wat kan dit toch zijn kan ik dingen uit mijn voeding halen? ik heb gisteren wel twee bananen gegeten? wat mag je niet eten en moet ik naar de huisarts met haar voor haar ontlasting?

    alvast bedankt
     
  5. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Mik,

    Alweer even geleden dat je je bericht plaatste. Hoe is het met de ontlasting nu?
    De groene ontlasting is niet iets waar je je erge zorgen over hoeft te maken. Soms komt het door iets wat je zelf hebt gegeten.
    In principe kan en mag je alles eten (in mate) soms hebben vrouwen tijdelijk het idee dat hun kindje reageert op iets wat ze eten. Dat kan, minder het dan tijdelijk even. Het is niet zo dat je bij borstvoeding standaard een lijst hebt van producten die wel of niet mogen.

    Het meest komt groene poep voor als reactie op moeders die veel melk hebben. Er wordt dan in verhouding minder vette melk gedronken (niet dat die melk die ze drinken niet goed is maar de verhouding suikers en vetten is niet optimaal. Daardoor krijgt je een wat andere vertering. Meer gassen, winderigheid, en groene slijmerige ontlasting.

    Soms zie je het ook wel bij kindjes die echt veel te weinig voeding krijgen maar daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

    Oplossing, meer vette melk geven. Dat kan door de eerste stroom weg te laten lopen en dan aan te leggen. Of door binnen de 3 uur dezelfde borst aan te bieden zodat die helemaal leeg gedronken kan worden.

    Succes
    Ilse

    Soms doordat je kindje veel melk krijgt
     
  6. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    het was een buikvirusje! het is al bijna weg.

    ik ben nu toch aan het afbouwen begonnen. ook voor mijn eigen onzekerheid! ik ben constant bezig of ze er wel genoeg aan heb! en op de fles (hebben we een dagje geprobeerd) gaat ze hardstikke goed en is veel meer tevreden! en ben ik ook wat geruster. ik heb zes weken voledig borstvoeding gegeven dus de antistoffen etc heb ze gehad! ik voed nu 7-11-3-7-11 en 's nachts ook nog een keer. ik heb nu de 7 uur 's avonds laten vallen . hierna dan de 11 uur 's ochtends en dan?

    gr kim
     
  7. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Kim, Gelukkig ben je over je buikgriepje heen.

    De manier waarop je afbouwt is prima. 7 uur 's avonds is vervallen, dan kan je ergens in de ochtend laten vallen. Kijk gewoon welke voeding jou het beste uitkomt als je maar steeds een voeding voor en na het afgebouwde moment in stand laat. Zo vallen er steeds meer gaten en houdt je uiteindelijk alleen de ochtend en avondvoeding over. Dan is het ene keuze welke je als eerste laat vallen. De meningen verschillen. gevoelsmatig zou ik het liefst die van de ochtend laten vallen omdat je dan overdag nog makkelijk actie kan ondernemen als de spanning ineens toch te groot wordt.

    Heb je genoeg info zo? Nou goed, houdt je borsten in de gaten. Heb je teveel spanning kolf dan een keer extra de spanning weg. Je zit nu niet te wachten op een borstontsteking.

    Succes en blijf lekker genieten van je meisje

    Ilse
     
  8. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    hihiihhi nee donique had buikvirus vandaar de groene poep!

    dus eerst 7 uur 's avonds dan 11 uur 's ochtends dan 3 uur 's middags en dan de 7 uur 's ochtends en als laatste de 11 uur 's avonds,

    gr
     
  9. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Helemaal goed, zo moet het lukken

    Ilse
     
  10. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    nog een laatste vraagje!

    mijn dochter heeft weer gele poep nu alleen zitten er stukjes in. hoort dit? ze is deze week ook echt onuitstaanbaar bijna alleen maar aan het huilen. ligt superlang aan de borst. ze heeft nog nooit gelachen en als ze wakker is is het bijna altijd huilen. ik ben erg bang dat er iets niet goed met haar is!
    ik geef al drie keer per dag cinababy

    gr
     
  11. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mik,

    Ja hoor, dat is normale borstvoedin poep. Gelig in allerlei substanties met of zonder klontjes, bedenk het maar het kan bijna allemaal.

    De klontjes zijn onverteerde melkvetten. Net even iets teveel binnen, dat gaat er onverteerd weer uit zeg maar.

    Huilt ze nu steeds meer sinds je meer KV geeft? Geef je normale of hypoallergene voeding? Misschien kan je op het CB navragen of het huilen en niet lekker in haar vel zitten te maken kan hebben met de KV die ze nu krijgt.

    Succes

    Ilse
     
  12. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    hoi

    nou ik ben nu bijna helemaal over aan het gaan op nutrilon omneo. dit ivm de krampen en spugen (uit neus en mond tegelijk met stralen )

    het word zo erg namelijk dat we geen spuugdoek meer gebruiken maar een handdoek! dit was vooral na de borstvoeding en de fles bleef er redelijk in. maar nu helaas gaat ze ook al na de fles spugen. maar met de fles weet ik in ieder geval wat er ingaat!

    gr kim
     
  13. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mik,

    Je weet weliswaar wat erin gaat maar niet hoeveel er ook weer uitgaat. Als je dat met een handdoek op moet vangen......

    Als haar reactie zo heftig blijft op de voeding dan zou ik toch een bezoekje aan de huisarts/kinderarts aanbevelen.

    Ilse
     
  14. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    de omneo blijft er redelijk in. net voor de troost nog ff de borst gegeven en meteen weer spugen. dus ik ga leker over op de omneo

    thanks

    gr kim
     
  15. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Geniet van je meisje en houd haar in de gaten. Blijft ze huilen en spugen, overleg dan eens of ze bijvoorbeeld overgevoelig of allergisch kan zijn. Maar eerst zal ze moeten wennen aan de andere voeding. gun haar de tijd.

    succes verder!
    heidi margit
     

Deel Deze Pagina