Bouwvakvakantie tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Espoir, 14 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Espoir

    Espoir Fanatiek lid

    28 feb 2013
    1.576
    731
    113
    Hoi allemaal.

    Ik krijg net mijn loonstrook en zie dat er tijdens mijn zwangerschapsverlof vrije dagen worden ingehouden ivm de vastgestelde bouwvakvakantie van mijn werkgever. Dit lijkt mij toch niet de bedoeling ?
     
  2. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Op de site van CNV staat het volgende hierover te lezen:

    "Tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof bouw je gewoon vakantiedagen op. De werkgever mag je niet vragen om je verlofperiode te compenseren met vakantiedagen. Wanneer je verlofperiode samen valt met een collectieve vakantie van je bedrijf of sector (zoals de bouwvakantie of vakanties in het onderwijs), moet je aan je werkgever vragen wat de regelingen hiervoor zijn. In de wet is hiervoor niks geregeld."

    Dat zou dus betekenen dat je met je werkgever in gesprek moet.

    https://www.cnv.nl/werk-en-prive/verlof/zwangerschapsverlof/
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, je bouwt in je verlof vakantie dagen op. Nee, wat je werkgever nu doet mag niet.
    Je kunt nl niet twee soorten verlof tegelijkertijd opnemen.
    Je werkgever mag je in dit geval geen vakantiedagen laten opnemen.

    Probeer eerst een telefoontje naar je werkgever, stuur desnoods een mailtje. En ik hoop dat je een vakbondslidmaatschap of rechtshulpverzekering achter de hand hebt, voor het geval dat de werkgever niet accoord gaat.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is afhankelijk van je CAO. In het basisonderwijs kreeg je vroeger maximaal 3 weken terug als je verlof in de zomervakantie viel. Andere vakanties krijg je helemaal niet terug. Inmiddels krijg je de zomervakantie helemaal, geloof ik. De andere vakanties weet ik niet.

    In bepaalde sectoren is het qua vakanties gewoon anders geregeld dan de meeste mensen gewend zijn. Als je vakantiedagen hebt die je zelf naar keuze opneemt, dan mag je niet gedwongen worden ze tijdens je verlof op te nemen. Dan houd je dus al je vakantiedagen gewoon.
    Werk je in een sector waarbij je jouw vrije dagen niet zelf kiest omdat ze vastgesteld worden door je werkgever of door de sector, dan zit het anders in elkaar. Dat zul je moeten nazoeken in je CAO. In het onderwijs is het nog niet zo heel rampzalig als je wat vakantieweken misloopt, maar als je er gewoon maar 3 hebt is het wel zuur. Vraag dit dus niet alleen na bij je werkgever. In mijn ervaring geven niet alle werkgevers de juiste antwoorden op dit soort vragen. Je zult dus echt zelf even moeten lezen of navragen bij de vakbond.
    Je hoeft trouwens niet eens per se lid te zijn van de vakbond voor dit soort algemene vragen, vaak hebben ze wel een "veelgestelde vragen" stukje op hun site. Daar staan dan meestal ook wel vragen over zwangerschapsverlof bij.
     

Deel Deze Pagina