BSO gastouder/nanny aan huis: ervaringen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Juul75, 30 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Wij hebben drie schoolgaande kinderen. Op zich is de BSO prima geregeld maar we merken nu met de oudste dat het lastiger begint te worden, vooral met sporten en spelen met vriendinnen. Dat gaat ongetwijfeld bij de twee jongeren ook mee spelen binnen nu en twee jaar. Dus we zijn wat aan het rondkijken voor een gastouder/nanny aan huis.

    Heeft iemand daar ervaring mee? Wij zoeken alleen iemand voor BSO, dus zo'n 12 uur in de week verdeeld over 3 dagen voor 3 kinderen. Ook geen ik benieuwd hoe dat met de KOT zit, krijg je dan per kind het maximale uurtarief van 5,90 vergoed en alles daarboven wat je aan tarief met de nanny en het bureau voor bemiddelingskosten hebt betaal je dan zelf? En doet de nanny ook licht huishoudelijk werk? Kinderen naar sport en vriendjes brengen? Hoeveel vakantie geef je de nanny (wettelijk 4 werken geloof ik onder de dienstverlening aan huis?)

    Kom maar op met de ervaringsverhalen!
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Niemand?
     
  3. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Ik ben zelf gastouder aan huis geweest, tot vorig jaar.

    Voor het gezin was het ideaal, de ouders werkten tot 6 uur en de kinderen konden lekker thuis zijn. De oudste werd zo’n beetje te oud voor de BSO (gr8) maar op deze manier was ze niet alleen thuis. Maar ze kon wel haar eigen gang gaan. Ook in de vakantie was het heel fijn! Kinderen konden uitslapen, afspreken etc.

    Je krijgt per kind het Max gastoudertarief aan kot. De rest betaal je zelf.

    Ik deed ook huishoudelijk werk en ik kookte. Ik at ook wel eens met de kinderen. Je maakt daar afspraken over met de gastouder.

    Ik bracht de kinderen ook naar sport/speelafspraakjes.

    Vakantie gewoon wanneer zij of ik weggingen. Die regel die jij noemt ken ik niet.

    Ik denk dat het een ideale manier van opvang is. De kinderen zijn in hun vaste omgeving en alles draait gewoon door.

    Maar het is niet makkelijk om iemand te vinden. Zeker niet voor de BSO. Want 3x4 uur werken op een middag is niet erg ideaal...

    Ik was al lang bij het gezin en kwaM eerst hele dagen. Toen hun jongste naar school ging, nam ik mijn zoontje mee. Ik vond die tijden toen wel handig. Ik ben ermee gestopt toen mijn tweede werd geboren. Ik mis het gezin heel erg! We hebben een bijzondere band opgebouwd!
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Dank je wel @gitaartje voor je reactie. Je spreekt dus een vast salaris af voor 12 uur begrijp ik? We hebben waarschijnlijk al wel iemand gevonden maar ze moet er inderdaad nog wel een adres of KDV bij vinden om meer uren te maken.

    Het lijkt ons ook echt ideaal om te doen, zeker nu de kinderen veel meer met anderen spreken en naar sport en zo gaan.

    Ik geloof zeker dat je het gezin mist! Wij hebben onze kinderen voor KDV en ook een deel BSO altijd bij dezelfde gastouder gehad. 8 jaar lief en leed. De jongeren zijn zo ongeveer bij haar geboren :D Dan bouw je echt wel een band op. We gaan er nog wel eens heen, koffie drinken en dan ziet ze de kinderen ook weer eens.
     
  5. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Wij hadden een vast uurtarief, het aantal uur wisselde nog wel eens. We hadden een minimum aantal dagen afgesproken, ook voor de schoolvakanties.

    Je gastouder moet zich via het gaatouderbureau op jullie adres registreren in het landelijk register. Dan komt de GGD jullie huis controleren. Ook moet ze jaarlijks EHBO volgen.

    Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt!
     
  6. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    De grootste uitdaging lijkt mij de gebroken uren, is bijna niet in te regelen voor iemand.
     
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Het zou dan gaan om 3 dagen van 4 uur. Is inderdaad heel lastig te vinden. Ik heb al gevraagd bij een aantal KDV's of ze daar leidsters hebben die graag meer uren willen hebben. Dat ze dan misschien s ochtends op het kDV en s middags bij ons kunnen zijn. Maar is heel lastig te vinden merk ik.
     
  8. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Heb je al geïnformeerd met gastouderbureaus?
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Ja, ik heb bij twee gastouder bureaus navraag gedaan en die zeggen dat ze bijna nooit kunnen matchen. Het beste is dat ik in mijn Kenniskring iemand vind die dit soort leuk vind en het niet voor het inkomen hoeft doen, en hopelijk een passende opleiding heeft. Ben bang dat het heel moeilijk gaat worden
     
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Bij ons op school zijn heel veel mensen die dit zo doen, maar de meesten doen dit volgens mij zwart. Zou ook een optie kunnen zijn. Je hebt wel een aantal websites waar je oppassen kunt zoeken of een oppas advertentie kan plaatsen.
     
  11. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik zou in dat geval op zoek gaan naar een wat ouder iemand die dit er bij doet voor de leuk of juist op zoek gaan naar een student. In dat geval is 12 uur namelijk prima en ze zijn flexibel. Ik heb het op die manier zelf gedaan toen ik studeerde. Dat was wel zwart ja.

    Ik zou een oppas zoeken die het prima vindt om de kinderen naar clubjes of vrienden te brengen en die het ook oké vindt als er kinderen mee naar huis komen. Helemaal handig als de oppas dan kookt, zodat jullie gelijk aan tafel kunnen.
     
  12. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Ja, misschien moet ik maar eens in mijn kenniskring rond gaan vragen of zo om het het op die manier te regelen.
     

Deel Deze Pagina