BSO: VSO en NSO, ervaringen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door RoIn, 7 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Het duurt nog een klein jaartje maar de tijd gaat snel.

    Volgend jaar gaat onze dochter naar de basisschool, aangezien wij vroeg beginnen zal ze ook 1 of 2 dagen naar de voorschoolse opvang moeten en, zoals het er nu uitziet 1 dag naar de naschoolse.

    Hoe is jullie ervaring?
    Gingen jullie kinderen al gelijk vanaf dag 1 naar de BSO?
    Hoe pakte het kind het op?

    Ik ben benieuwd!
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    We hebben zelf nooit bso gehad maar wat ik van anderen hoor is dat een schooldag in het begin best wel zwaar is voor kinderen en dat bso dan soms wel erg vermoeiend is. En vriendin van mij had in eerste instantie ook nog voorschoolse opvang maar dat werd echt teveel dus daar is ze mee gestopt. Als het even kan zou ik proberen in het begin zo min mogelijk opvang te doen om eerst te kunnen wennen aan school. Succes!
     
  3. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja ik wilde haar de eerste maand sowieso niet naar VSO/BSO doen.. liever helemaal niet overigens maar ja..dan moet ik stoppen met werken.
    Ik hoop maar dat ze het redt.. anders iets met ouderschapsverlof..

    Dank voor je reactie!
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Mijn dochters zijn alledrie naar de bso gegaan en meteen met school mee gestart. Was ook geen optie om niet te gaan, want ik moest gewoon werken. Maar het ging ook meteen prima. Je kan evt. altijd nog op je vrije dagen je dochter een dagje/middagje thuishouden als school/bso te vermoeiend is. Kan per kind wel heel erg verschillen.
     
    Leo85, Nescio, Hopsatee en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.527
    113
    Vrouw
    Hier vanaf week 1 naar de BSO. Ging eigenlijk direct goed qua vermoeidheid. Moest wel wat wennen aan 2 nieuwe omgevingen tegelijk. School was na 2 weken gewend, naar de BSO gaan vindt hij nog wel lastig (daar spelen is oké, maar hij is verdrietig omdat ik niet op het schoolplein sta).

    Ik wilde hem eerst ook naar de VSO doen, maar toch beslote zelf weg te brengen ook ivm de contacten met school. Ipv 7.30 uur beginnen met werken, begin ik nu om 9.00 uur (heb geen lange reistijd). Haal hem dan rond 18.00 uur op bij de BSO.
     
  6. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja, ik begin volgend jaar 1 dag om 9.00 uur en mijn vriend de andere.. er blijft 1 dag over.
    Ben er ook niet blij mee..hopelijk kan ik anders iets met een andere moeder regelen of iets aan huis (iemand vertelde me oppas aan huis te hebben voor die ene ochtend, zal qua kosten niet eens veel schelen..). Is ook nog een idee.
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja hoor hier direct vanaf het begin.
    Vso overblijf en NSO, is effe pittig maar ze krijgen er niets van.
    Overigens maar twee dagen dus genoeg andere dagen waarop het “ normaal “ is.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  8. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja overblijf is hier dan uiteraard ook.
    Fijn dat het direct goed ging!
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.617
    3.990
    113
    Ja hier was het de eerste week direct naar NSO. Het was wel wat heftig maar je kind moet er gewoon aan wennen. reken wel op een heel moe en snel geïrriteerd kindje aan het eind van de week. Verlang niet teveel van ze die eerste maand school. Het zijn zoveel nieuwe indrukken.
    Wij hebben het bewust zo gedaan omdat het voor ons niet anders kon, wij moesten ook gewoon werken. En het is even een heel nieuw ritme om in te komen als gezin. Het is een overgang, maar hier is hij niet weg te slaan bij de BSO, en helemaal gewend aan het ritme.
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo zal het bij ons ook gaan. Ik moet nou eenmaal van 8-17 werken en geen mogelijkheid tot andere werktijden. Het is niet anders, hoor.
     
  11. Leo85

    Leo85 Niet meer actief

    Hier vanaf de 1e volle week gelijk 2 middagen BSO.. Ging hier gelukkig prima :) Soms is het nou ff niet anders, maar als het echt niet gaat merk je dat vanzelf en kan je altijd nog iets regelen.. In 1e instantie zou ik het gewoon proberen :)
     
  12. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hier gaat hij vanaf september 2 middagen naar de BSO (we hebben continurooster dus zal van 14 tot ongeveer 1630/17 zijn) Eén middag haalt oma hem op maar gaat hij wel gewoon naar ons eigen huis met haar. Ik twijfel ook nog of ik hem pas een maandje later naar de BSO zal doen (dat we de eerste 3,5 week om de beurt thuiswerken op de BSO dagen) maar andere kant heb ik ook zoiets van, het moet toch gebeuren dus wellicht maar gelijk wat maakt dat maandje uit.

    Er is hier geen andere optie, we werken nu eenmaal :) VSO hoeft niet omdat wij flexibel kunnen beginnen.
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    Hier ook gelijk al naar de NSO (2 dagen van 14-18 uur).
    Soms gingen ze dan bijv. op woensdagmiddag even een uurtje bijslapen, want ja, het was wel vermoeiend. Ook al waren ze al gewend aan enkele dagen KDV van 8-18 uur.
    VSO hebben wij gelukkig niet nodig, omdat ik weinig reistijd heb, dus gewoon een kwartiertje later begin.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Hier ook vanaf het begin naar de BSO. De oudste ging ook twee dagen naar de VSO (was bij de jongste niet meer nodig). Ja, de dagen duren lang dan, maar ze hielden het toch wel vol. Ze waren ook aardig lange dagen kdv gewend en de reactie van de jongste was ‘de BSO duurt tenminste niet zo lang als het kdv”. Voor haar zorgde de afwisseling van school en opvang (BSO) dus dat ze het minder erg vond oid. :)
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  15. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Mijn dochter begint in mei op school en zal 2 dagen per week naar de BSO gaan. Ze gaat nu ook 2 hele dagen naar het kdv. Hier meteen naar de BSO. Ik wil het meteen goed aanwennen. Als straks de jongste ook naar school gaat hoop ik mijn werk zo te plannen dat er maar 1x bso nodig is. In principe geen voorschoolse. Ik, papa of oma brengen zelf.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Onze zoon gaat na de zomervakantie naar school en hij blijft gewoon bij de gastouder waar hij nu zit. Dat betekent dat hij als ik een dagdienst heb gewoon om 6.00 op moet staan en om 6.30 bij de gastouder wordt gebracht, het is niet anders. Wel komt dit maar max. 1x per week voor, dus hoop dat hij het daarop red. Ik werk in de zorg en mijn dienst begint gewoon om 7.00, kan echt niet zomaar om 8.00 aan komen.
    Wel heb ik duidelijk de voorkeur aan avonddiensten aangegeven en hier wordt tot nu toe altijd wel aardig rekening mee gehouden, voor mezelf niet altijd fijn, maar voor de kinderen wel beter.
     
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben de ene week 2 en de andere week 3 dagen vso en nso.
    We brengen ze tussen 7 en 7:30.

    Toen mijn oudste begon was dat wel even pittig. We hadden toen nog geen continurooster en tussen de middag moest hij ook naar de bso. Dan bleef hij op zo'n dag dus heen en weer gaan bso-school-bso-school-bso. Best moeilijk te bevatten als je net 4 bent. Maar het ging uiteindelijk wel, hij was wat moe soms en ik heb m een paar keer op mn vrije dag thuis gehouden.
    Het was echt makkelijker toen het continurooster werd ingevoerd, veel duidelijker voor iedereen.

    Nu gaat mijn jongste zoontje ook net een week. Ja ik zorg dat hij om 19u naar bed gaat en hij ziet wat witjes ook, maar het zal wel goed komen hoor. Hij vindt tot nu toe de bso leuker dan school ☺️
     
  18. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Hier de eerste twee weken alleen school, daarna gewoon vso en bso.
    Maar er zit ook een kindje in die klas die nog 4 moet worden en gelijk vanaf het begin ook de hele week naar de bso gaat (voor, tussen en na) en dat gaat prima.
     
  19. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier starten ze op 2,5 jaar met de kleuterschool en mijn middelste dochter ging dus vanaf dat moment ook meteen 2 middagen naar de NSO, samen met de oudste. Dat ging eigenlijk meteen prima.

    Naar de VSO hoeven ze niet, maar de NSO vast twee of drie dagen per week. Als je moet werken, kan je moeilijk anders.
     
  20. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik begrijp dat je moeilijk anders kan. Ik werk ook. Daarom vraag ik naar de ervaring van andere moeders:)
    De BSO vind ik niet zo erg, maar icm de VSO en overblijf vind ik het pittig..tenminste, dat lijkt me. Het betekent toch om 6 uur uit bed en de dag is erg lang zonder rustmomentje.
    Overblijven zal ze ook moeten op 2 dagen.. helaas is hier nog geen continu rooster ingesteld.

    Met 2,5? Is dat dan België? Dat is toch een iets andere constructie.

    Nu zit mijn dochter 2 dagen van 7.15-18.00 uur op het kdv (al 3 jaar inmiddels). Dat gaat prima, verschil is wel dat ze daar even kan slapen als de behoefte er is.
     

Deel Deze Pagina