Hoofdpijn :-((

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kiz, 14 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiz

    Kiz Bekend lid

    21 nov 2005
    973
    0
    0
    Wat leuk dit onderdeel!
    Ik heb de volgende vraag:
    Ik ben nu bijna 13 weken zwanger, afgelopen dinsdag de eerste echo gehad, en dat zag er super uit, kindje was erg beweeglijk!
    Ik heb eigenlijk weinig last van de 'geijkte' zwangerschapskwaaltjes, ben niet misselijk, slechts 1 keer geweest, wel wat moe, obstipatie, ed. Maar ik vind dat ik niet mag mopperen.

    Toe ik 9,5 weken zwanger was, ben ik voor het eerst bij mijn VK geweest, en heb toen de vraag gesteld hoe het zat met pijnstillers. Ik had in de eerste periode van mijn zwangerschap namelijk 1 keer ontzettende hoofdpijn gehad, en wilde graag weten wat ik wel en niet kon doen als het weer zou opkomen. Mijn VK gaf toen aan dat paracetamol zonder caffeine of coffeine best een enkele keer gebruikt mag worden, en dat ik er bij erge hoofdpijn ook wel 2 tegelijk mocht nemen. Ik heb toen de papacetamol aangeschaft, maar in de bijsluiter staat " Over het gebruik van paracetamol in de zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen"
    Van dit soort teksten wordt ik niet echt blij...

    En wat wil nu het (vervelende) geval: in de afgelopen weken(van de 10e tot de 13e week vd zwangerschap) heb ik wel 8 dagen last gehad van ontzettende hoofdpijn.
    De VK zei de vorige keer dat het kon duiden op een vocht-tekort, maar dat kan bij mij echt niet. Ik drink al jaren, dus nu ook 2 tot 2,5 liter water per dag (naast alle andere dingen die ik drink). Een vriendin gaf aan dat ik misschien wat vaker moest eten, kleinere beetjes verdeeld over de dag. Dat doe ik nu ook. Ik ga 's avonds om 22.00u steevast mijn bedje in, en als ik vrij ben kom ik er rond 8 uur, of zelfs 9 uur uit, en als ik moet werken, moet ik om 7.00u op. Voldoende slaap lijkt me.
    Ik werk in de kinderopvang, maak lange dagen, en werken met kleine kids en hoofdpijn, is echt een ramp. Ik kan op het werk ook niet rustig ergens gaan liggen oid, maar ik probeer wel rustig aan te doen (voel me vreselijk tegenover mijn collega's). Ik kan 's ochtends ook niet zeggen of ik die dag hoofdpijn ga krijgen of niet, dus ziek melden, of een dagje rust nemen, heeft geen enkele zin.
    Ik heb meestal hoofdpijn op de dagen dat ik werk, maar ook wel op vrije dagen.

    Het enige wat tot nu toe heeft geholpen is een massage. Mijn moeder heeft een cursus ontspanningsmassge gedaan, en zij masseert mijn hoofd dan (voornamelijk mijn gezicht, terwijl de pijn ook boven op mijn hoofd zit), en dan zakt het wat weg.

    Ik heb nog geen enkele keer een paracetamol genomen voor de hoofdpijn. Afgelopen donderdag kreeg ik eerst hoofdpijn, toen werd ik duizelig en daarvan werd ik misselijk. Ik heb toen mijn VK gebeld, maar ik kan haar pas maandag as weer bereiken.
    Iemand zei dat het misschien ijzer te kort is, maar dat is onlangs getest, en daarover heb ik niks terug gehoord, wat betekent dat het goed is.

    Ik weet het echt niet meer :(

    (Sorry voor het ellelange verhaal, maar ik heb de afgelopen weken al zo vaak meegemaakt dat iemand dan tips geeft, waar ik al aan gedacht had, dus vandaar dat ik het zo uitgebreid mogelijk op papier heb gezet)

    Oja, het vreemde was: voor de echo was ik erg gespannen, bang dat er wat mis was, ik heb die nacht elk uur gezien, vreselijk geslapen, moest om 7.00u op om te gaan werken tot 9.00u. Ik heb de echo gehad, en ben daarna weer gaan werken tot 18.00u-> ondanks stress, slecht geslapen, en lange werkdag= geen hoofdpijn....!!!

    HELP!
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Linda,

    hoofdpijn in de zwangerschap komt geregeld voor. Vaak heeft het inderdaad te maken met vochttekort, maar dat lijkt me bij jou niet het geval. Als het komt door stress en dan is het goed om proberen te ontspannen, massage is goed. Het kan ook komen door voedingsgewoonten: te veel koffie, zwarte thee of cola. Wees daar dus zuinig mee.
    Paracetamol kan in de zwangerschap geen kwaad. Paracetamol is een zogenoemd categorie A geneesmiddel. Dit wil zeggen dat het door zwangere vrouwen is gebruikt zonder dat er schadelijke effecten zijn aangetoond bij de baby. Je mag gerust paracetamol gebruiken en er inderdaad 2 tegelijk nemen.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina