Buik slapen

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Star87, 6 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Hoihoi!

    Wat vinden jullie van baby's die op hun buik slapen?
    Ik ben er na ongeveer een maandje achter dat mijn zoontje echt veel liever en fijner slaapt op zijn buik. Ik heb altijd gezegd dit niet snel te doen, maar op zijn rug zijn het echt hazenslaapjes. Overdag niet erg, maar snachts is het toch fijn als ze wat langer slapen.
    Hij is nu 3 maanden en heeft afgelopen nacht van 10 tot 5 op zijn buikje geslapen. Ik heb een aerosleep en geen verdere knuffels en gekke dingen in zijn bedje liggen. Ook heb ik een babyfoon met camera waarop ik hem goed zie en ga altijd bij hem kijken snachts.
    Is dit nog steeds zo'n taboe? Of liggen er eigenlijk best veel kindjes op hun buikje?
    Vind het hoe dan ook nog steeds een vreselijk idee, de reden waarom het eigenlijk word afgeraden totdat ze zelf kunnen bepalen hoe ze liggen. Dit omdat het broertje van mijn vriend hieraan is overleden 28 jaar geleden, toen hij 5 maanden oud was.

    Liefs!
     
  2. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Mijn oudste zoontje deed precies hetzelfde. Lag het liefst op zijn buikje te slapen. Nu nog trouwens. Ja het wordt volgens mij nog steeds afgeraden, maar ik kon hem 10 keer per nacht omdraaien. Het hielp niets. Zelfs de opvang gaf aan dat hij zoveel rustiger sliep op zijn buikje. Belangrijk is wel dat je kindje zelf zijn hoofdje op kan tillen en draaien.
     
  3. Tijm86

    Tijm86 Fanatiek lid

    7 aug 2013
    1.149
    774
    113
    Vrouw
    Mijn jongste ( 7 maanden ) slaapt ook altijd op haar buik .
    Ze begon te draaien met 4 maanden en terug leggen heeft totaal geen zin , binnen een paar seconden gaat ze weer op haar buik liggen. Ik vond het doodeng aan het begin en heb een airgosafe ( soort aerosleep) aangeschaft. Eerst ging ik een paar keer per nacht kijken, maar nu laat ik haar gewoon lekker slapen . Als ze graag op hun buik slapen, valt er weinig aan te doen. Liever een kind wat slaapt , dan helemaal niet slaapt toch ?
    Maar het broertje van je vriend , was hij overleden aan wiegendood dan ? Heftig hoor..
    Anders nog even op jullie eigen slaapkamer leggen tot de 6 maanden ofzo ?
     
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hier vier kindjes die vanaf de geboorte op hun buik sliepen, ook snachts. Hebben een aerosleep matras en hoeslaken, dus ademen kan ze wel.
     
  5. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    De oudste met 8 weken op de buik gelegd. Die sliep overdag niet en 's nachts heel moeilijk. Op de buik ging het beter. De jongste ging met 5 maanden zelf op zijn buik slapen. Kon rollen met 4 maanden. Ik ken de onderzoeken en zag het het liefst ook anders maar soms heb je weinig keus. Liever buikslapen dan niet slapen.
     
  6. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Veel kindjes slapen liever op hun buik, dat is natuurlijk ook meer geborgen. En je doet er inderdaad niets aan. Hij kan zijn hoofdje al heel goed bewegen, maar vind het nog wel een beetje eng.
    Het broertje van mijn vriend is inderdaad overleden aan wiegendood toen hij 5 maanden was. Echt mijn grootste nachtmerrie.. mijn zoontje is morgen precies 3 maanden oud en het idee dat dat zomaar kan gebeuren.
    Zijn broertje sliep ook op zijn buik. Maar vroeger was het denk ik minder veilig, ik denk dat we tegenwoordig nog veel voorzichtiger zijn. Aerosleep was er niet en er werd weinig rekening gehouden met knuffels. Natuurlijk nog steeds onwijs bizar dat er nooit een echte reden voor is. Ik zal ook blij zijn als hij zichzelf kan omdraaien en liggen hoe hij zelf wilt.
    Ook ga ik als hij een aantal uur achter elkaar slaapt echt kijken, van de week sliep hij van half 10 tot 5. Dan sta ik wel een paar keer aan zijn bedje te kijken.

    Bij ons op de kamer heeft hij niet gedaan, alleen bij ons in bed. Ik heb hem toen voor de gein in zijn eigen bedje op zijn kamer gelegd om eens te kijken hoe dat ging, en daar sliep hij meteen heel goed, dus sindsdien hebben we dat zo gelaten. Dat was ook helemaal nog niet mijn bedoeling hihi.
    In zijn wiegje heeft hij geen aerosleep en hij beweegt zichzelf best een eind omhoog, daar is dat wiegje echt al te klein voor.

    Het is en blijft een eng idee, ik denk alleen dat we ons er niet te druk om moeten maken. Het komt gelukkig zelden voor.
     
  7. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hier 3 buikslapers. Wel alle 3 ook met aerosleep.

     
  8. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Heb ook weleens gelezen dat buik slapen juist veiliger is. Vanwege het geborgen gevoel. En als.ze.op hun rug liggen dat ze dan juist moeilijker en oppervlakiger ademhalen. Dat heb ik zelf ook als.ik op mijn rug lig. En als ik naar mijn gevoel luister zou ik een baby juist eerder op zijn buik leggen. Mits het zijn hoofdje kan tillen en draairn.
     
  9. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon sliep onrustig, hij heeft tot hij kon omrollen in een Puckababy geslapen. Dat ging redelijk. Toen hij kon omrollen bleek hij een buikslaper.

    Onze jongste zoon sliep ook onrustig. Hem hebben we gelijk op z'n buik laten slapen. Hij heeft wel op onze slaapkamer geslapen tot hij zichzelf kon omdraaien.

    Het advies is en blijft rugslapen. Ons consultatieburo gaf aan dat dit een advies is, geen verplichting en dat ouders uiteraard zelf beslissen.

    In onze omgeving merkten we dat veel allochtonen het veel gebruikelijker vinden om een kindje op de buik te slapen te leggen. Tijdens het wandelen lag onze jongste zoon ook altijd op z'n buikje in de wandelwagen. Ik kreeg veel positieve opmerkingen van mensen met een buitenlandse achtergrond.

    Onze oudste is bijna 7 en onze jongste bijna 3,5 en ze slapen nog steeds het liefst op hun buik.
     
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.142
    15.211
    113
    Hier ook buikslapers. Ik vind het juist veiliger vanwege het vele spugen wat de oudste deed. Zo kreeg hij alles uit zijn mond, op de rug niet altijd.
    En een veel natuurlijkere houding voor ze
     
  11. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Mogen ze tijdens het wandelen op hun buik?
    Mijn zoontje vind het 5 minuten leuk op zn rug, daarna niet meer haha. Thuis met spelen wel hoor maar dat is anders.
     
  12. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Het is ook veel natuurlijker. Het zal wel fijn voor ze zijn als ze zelf kunnen draaien. Een hele nacht op je buik lijkt me ook niet prettig, hoe graag je er ook op slaapt hihi
     
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.142
    15.211
    113
    Geen idee, ik deed het wel als het kind hrt fijner vond. Je staat er met je neus bovenop dus wat dat betreft lijkt het mij veiliger dan thuis in het bedje
     
    Star87 vindt dit leuk.
  14. Jennifer95

    Jennifer95 Nieuw lid

    30 okt 2017
    1
    1
    1
    Vrouw
    Onze dochter slaapt ook altijd op haar rug. Sinds ze kan omrollen doet ze het zelf. Cb zegt wel op de rug laten slapen maar kan er slechts naast blijven staan en de hele tijd terug rollen. Vanaf 3/3,5 maand slaapt ze op de buik en niks aan de hand. Slaapt lekker door. Geen speciale matras of iets gekocht. Ze kan haar hoofd optillen en kan geen kwaat.
     
    Star87 vindt dit leuk.
  15. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Bij wandelen geldt hetzelfde als slapen: het advies is op de rug laten slapen. Wij hebben ervoor gekozen om dat advies niet te volgen. Maar het is een lastige afweging, want je kiest niet voor de meest veilige optie.
     
  16. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ik volg het advies ook niet op, omdat ik anders een kind heb die niet slaapt. Hij vind het echt heerlijk op zn buik en ligt er de hele nacht op te slapen. Als hij beide prima zou vinden zou ik het uiteraard niet doen. Hou het gewoon heel goed in de gaten voor zover dat mogelijk is.
     
    Superjollie vindt dit leuk.
  17. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Snap ik helemaal! Wij hebben die keuze ook weloverwogen gemaakt. Onze jongste zoon heeft daarom bij ons op de kamer geslapen (co-sleeper) tot hij 6/7 maanden was en zelf goed kon omrollen.
     
  18. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ook fijn denk ik he een co sleeper. Wij hadden ook een wiegje op de kamer maar toen wist ik nog niet dat hij een buikslapertje was. Ik heb alleen earosleep in zijn eigen bed in zijn slaapkamer dus toen ik hem eens op zn buik had gelegd en hij vrolijk een paar uur sliep heb ik hem daar gelegd snachts. Ik heb een fijne camera en hij kan ook zn nek heel makkelijk optillen. Geen knuffels ed in bed.
    Jou zoontje slaapt ook niet op zn rug?
    Tijdens het spelen op zn rug valtie wel eens(heel af en toe) in slaap. Hij is dan ook binnen een kwartiertje weer wakker.
     
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Hier ook altijd op de buik... box,bed, kinderwagen...
    Anders slaapt ze gewoon niet
     
    Star87 vindt dit leuk.
  20. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Nee, allebei onze zoons zijn echte buikslapers. De oudste is bijna 7 en die ligt op z'n buik of op z'n zij. Er zijn ook maar weinig volwassenen die de hele nacht op hun rug slapen. Baby's die zelf nog niet kunnen omrollen zijn dus aangewezen op een hele nacht op de rug liggen. Zo zou ik zelf ook niet kunnen slapen.

    En verder volgden we de slaapadviezen wel op: we roken niet, geen voorwerpen/knuffels in bed, goed geventileerde ruimte etc. Over een paar maanden kan je kindje zelf lekker een slaaphouding aannemen en dan hoef je je er niet meer druk om te maken. Vond ik zelf wel prettig toen onze zoons dat konden.
     
    Star87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina