Buik slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Irisje24, 12 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Wie van jullie kindjes is een buikslaper?

    De laatste tijd tref ik steeds vaker mijn zoontje slapend op zijn buik aan. Hij heeft een slaapzak aan maar toch weet hij op zijn buik te rollen. Dood eng vind ik het, hij zou maar stikken.. hoe kan ik het buikslapen voorkomen? Of is het niet meer gevaarlijk als ze ouder zijn? Hij is nu 6 maand.
     
  2. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Bo sliep ook al vrij vroeg op haar buik. Beneden in de box al heel snel, ‘s nachts iets later. Ze slaapt nu nog steeds op haar buik.
    Heb bij haar nooit het idee gehad dat ze zou stikken, omdat ze zelf haar hoofd van links naar rechts draaide in haar slaap.
     
    Irisje24 vindt dit leuk.
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hier ook een buikslaper. Toen ze nog niet kon rollen durfde ik het nog niet aan maar sinds ze zelf kan omrollen ligt ze standaard op haar buik. Met de beentjes opgetrokken en billen omhoog haha. Ik maak me totaal niet druk omdat ze zo beweegelijk is als wat. Draait en rolt heel vaak in haar slaap. En we hebben een aerosleep topper (onder het mom van baadt het niet dan schaadt het niet ;)).
     
    Irisje24 vindt dit leuk.
  4. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Zodra ze zelf kon omrollen was ze een buikslaper. En inderdaad ook vaak met haar kont omhoog, zag er niet uit, maar kennelijk lag het lekker.
    Bij een oudere baby is het niet meer gevaarlijk, ze kunnen zelf draaien en hun hoofd optillen . Bovendien kun je ook gewoon ademen met je gezicht in de matras, probeer zelf maar.
    En je doet er toch niks tegen, je kunt hem wel gaan terugdraaien maar je bent de drempel nog niet over of hij ligt weer op zijn buik.
    Ik heb nu makkelijk kletsen trouwens ; ik vond het destijds ook helemaal niks .
     
    Irisje24 vindt dit leuk.
  5. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Zoonlief slaapt hier al vanaf 4 maanden op zijn buik, dat was vanaf het moment dat hij zelf omdraaide. In het begin draaide ik hem steeds terug, maar ik had hem nog niet omgedraaid of hij draaide zelf weer op zijn buik, dus ik laat hem lekker doen. Op deze manier slaapt hij het liefste en hij is oud genoeg om zijn hoofdje zelf goed te draaien; hij heeft deze ook haast altijd naar links of rechts gedraaid. Ook ligt er een aerosleep topper op en hij slaapt nog altijd bij ons op de kamer, dus mocht er iets gebeuren ben ik er direct bij.
     
    Irisje24 vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Oudste legden wij met 8 weken op de buik omdat hij dan beter sliep. Jongste deed het met vijf maanden zelf. Niet druk om maken. Ze kunnen dat prima zelf regelen.
     
    Irisje24 vindt dit leuk.
  7. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    De oudste drie slapen vanaf de geboorte al op hun buik!
     
    Irisje24 vindt dit leuk.
  8. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.484
    1.086
    113
    Mijn zoon tje slaapt vanaf 6 weken al op de buik. Het was dat of niet slapen dus weinig keuze... En altijd goed gegaan. Hij draait zn hoofd zelf van links naar rechts en ligt nooit met zn neus in het matras.
    Wel hebben wij een aeerosleep. Geen idee of het echt helpt maar het is toch een veiliger idee
     
  9. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Hier ook 2 buikslapertjes. Ik weet niet meer hoe oud mijn zoontje was, wel dat hij nog vrij klein was. Ik vond het in het begin ook wat eng, maar je doet er niks aan. Zolang hij zijn hoofd op kan tillen zou ik me niet al te druk maken.
     
  10. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Alledrie...
    De oudste heb ik pas toen hij kon rollen op zijn buik laten liggen.
    De middelste al vanaf een week of 8 in elk geval overdag en in de nacht vanaf het moment dat hij zelf ging rollen (4 mnd).
    De jongste ook met 6 of 8 weken overdag op zijn buik en met 10 weken in de nacht. Hij sliep heel moeilijk op zijn rug, onrustig, met veel geluid. Op zijn buik slaapt hij heerlijk.
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.043
    113
    Deed die van ons ook met 4mnd, kreeg t er ook benauwd van hoor maar ze wist prima hoe een lekker plekkie te vinden en lag vaak met dr hoofd op dr handjes en gezicht altijd gedraaid. Alleen bij ziekte/koorts bleef ik er bij en legde gewoon een matras bij haar in de kamer. Zowiezo vanwege evt koortsstuip of plotselinge fikse benauwdheid waar ze hysterisch wakker van schrok maar zeker ook voor mijn gevoel. Overigens kan ze ook prima door dr bed heen lopen en kruipen met slaapzak en al, en klimmen is ook geen moeite maar tegenwoordig blijft geen slaapzak meer aan (ook niet achterstevoren) want ze wurmt m gewoon open en trekt m vrolijk uit...
     
  12. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Je kunt evt. een Snoozz babywikkel gebruiken. Ik zeg er meteen bij dat veiligheidNL dit niet aanraadt en dat er mensen op tegen zijn. Het is een soort band om het matras waar je je kindje dan in een soort broekje (zonder pijpjes) van klittenband in vastlegt zodat ze op de rug blijven liggen. Ik zag bij mijn zoontje destijds echt geen andere optie. Hij kon namelijk alleen nog maar van rug naar buik rollen, nog niet zelf weer terug. En daarnaast snapte hij op de 1 of andere manier niet dat hij zijn hoofd naar de zijkant moest draaien als hij op zijn buik lag. Na hem een paar keer met z’n gezicht helemaal in het matras aangetroffen te hebben, heb ik dit toegepast van 4,5 maand tot ik denk een maand of 7/8 toen hij eindelijk wat handiger/beweeglijker werd en zelf terug rolde etc.
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    N slaapt vanaf 5 weken op zijn buik.
    Na weken aanrommelen heb ik het gewoon eens geprobeerd.
    Met 6 maanden zou ik her zeker wel aandurven.
    Zeker als ze zelf op de buik rollen blijkbaar ligt dat lekker.
     
  14. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Sinds onze zoon kon rollen rond de 6 mnd sliep ie ook op z'n buik. Mooi laten gaan, sterk genoeg om hoofdje op te tillen en als ie geen lucht krijgt draait ie z'n hoofd wel. En anders gaat ie wel protesteren.
     
  15. Melief

    Melief Niet meer actief

    Hier vanaf 3 weken overdag en met 4 weken snachts. Hij heeft flinke reflux en op zijn buik had hij veel minder last, werd rustiger en sliep ineens. Hij is wel sterk in zijn nek en draaide toen zijn hoofd al
     
  16. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Hier allebei vanaf ongeveer 2 weken. Zo sliepen ze tenminste een paar uurtjes. Het was ook fijner met reflux.
     
  17. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Als ze zelf kunnen omrollen dan kan je er weinig aan doen. Zeker niet vast maken ofzo, dat verhoogt de risico op SIDS (wiegendood).
    Ik wil wel zeggen dat ik het heel erg eng vind dat mensen hun kinderen op hun buik laten slapen als de baby nog niet kan omrollen. Onderzoek wijst uit dat buikslapen ze kans op SIDS kan verhogen. Mijn eerste twee zijn ook buikslapers, maar ik heb ze nooit op hun buik laten slapen totdat ze dat zelf konden doen. Dan maar niet slapen. Ik zou mezelf nooit hebben vergeven.
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.550
    21.035
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan maar niet slapen? Nee dat is goed voor een baby. :rolleyes:Ik was blij dat mijn huilbaby eindelijk eens sliep. Na 10-12 uur huilen op een dag. Dat vind jij beter dan op de buik slapen? Apart.
    Mijn dochter sliep vanaf 3 weken overdag op de buik, als ze sliep. In de box beneden. En de nachten vanaf 7 weken ook, in de wieg naast me. Kon prima dr hoofd zelf draaien. Hadden aerosleep, maar weet niet of dat nog uitmaakte, is natuurlijk niet bewezen.
     
    Pechvogol vindt dit leuk.
  19. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Klopt, niet slapen, ik dan, niet de baby. Ik draag hem constant maar dat werkte. Ik had geen baby die zo veel huilde. Ze (alle drie!) wilde op ons slapen of in de draagdoek. Ik pak een half uurtje hier en een uurtje daar. Vandaag is mijn moeder langs gekomen om met hem te zitten. En mijn man en ik wisselen. Dus hij slaapt een paar uur en daarna ik. Zoals ik al zei, ik neem geen risico en ik weet dat het over een paar maanden over is.
    Over de Aerosleep, nee dat helpt niet en het gaat niet alleen om het draaien van het hoofdje. Het gaat ook om bijvoorbeeld warmtestuwing. Hier een link:https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/slapen/wiegendood
    Maar goed, ieder zijn eigen manier van opvoeden alleen ik zal het altijd afraden. Het is echt een risico.
     
  20. Lindalovesmo

    Lindalovesmo Niet meer actief

    De oudste hier met 6 weken ivm verborgen reflux. Zo sliep ze tenminste nog iets ipv 23 uur huilen op een dag.
    Ze draaide toen al wel haar hoofd van links naar rechts.

    De jongste vanaf een week of 7 ook. Is ook sterk genoeg in haar nek en draait haar hoofd ook goed.
     

Deel Deze Pagina