Buikpijn na eerste hapjes - even wachten of juist doorgaan?

Discussie in 'Voeding' gestart door Chantico, 22 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

    Chantico Niet meer actief

    We zijn na 6 maanden bv begonnen met hapjes. Jammer genoeg lijkt ons zoontje last van zijn buik te krijgen van de groentehapjes. Het zijn zelfgemaakte, pure groentehapjes (geen aardappel of wat dan ook, 100% groente). Na de gegeven wortelhapjes (2x) en bietenhapjes (2x) (het is nog zo wennen dat hij er nauwelijks wat van binnen krijgt) hebben we onrustige nachten met regelmatig huilend wakker worden, overstrekken en geluiden/bewegingen die ons doen denken dat hij last van z'n maag heeft en gaat overgeven (niet gebeurd trouwens). Een brocollihap (met mamamelk) viel wel goed.

    Nu zit ik met een paar vragen:

    - Kan een kind 's nachts nog last van zijn maag hebben na een groentehap in de loop van de middag? Lijkt me dat de darmen dan het eten bevatten, niet meer de maag.

    - Valt een groentehap gemengd met bv beter, of is brocolli toevallig milder voor de maag/darmen dan wortel en bietjes?

    - Moeten we hem nog wat meer tijd gunnen en de groentehapjes even laten voor wat ze zijn, of juist de maag/darmen de gelegenheid geven langzaam te wennen door wél te blijven aanbieden? Ik wil zijn plezier in eten niet verpesten maar ook niet te snel 'opgeven' als dit er nu eenmaal bij hoort en door oefenen over moet gaan.

    Vind het zo sneu dat hij gisteren z'n mondje zo graag open deed voor wortel (de eerste keer dat hij echt enthousiast zat te eten :)) en er dan toch last van lijkt te hebben... :(
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Bietjes en worteltjes zijn niet de meeste geschikte eerste hapjes. Ze kunnen gasvormend zijn. Kijk eens op het introductieschema van Kleintjes. Ik denk dat dit voor jou kleintje heel goed zou zijn. (www.borstvoeding.com)
    - courgette is bijvoorbeeld een prima starter
    Als je fijner vindt om meer te wennen kun je ook kijken hoe rijstebloem valt. Je kunt dit gewoon lepelen. Let op: sommige kindjes raken er verstopt van maar het is verder wel heel vriendelijk.

    Vanaf 6 maanden is het wel verstandig om vaste voeding bij te geven dus gewoon doorgaan maar heel rustig aan. Het is ook flink wennen voor de darmpjes.
     
  3. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Als je kindje er zo veel last van heeft, zou ik alleen wat geven wat geen klachten geeft. En over bietjes, dat mogen kindjes maar 1x per week he. Zijn nitraathoudende groente.
     
  4. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sluit me bij bovenstaand aan. Kleintjes heeft op zijn site ook een heel duidelijk artikel over voedselintroductie staan, ik vond zijn overzicht ook erg handig.
    Vooral mijn oudste was nogal allergisch, maar echt milde dingen, zoals aardappel en broccoli gingen prima. Aardappel is een handige begingroente omdat je het op veel manieren kunt aanbieden, van vloeibare tot blokjesvorm.
     
  5. Chantico

    Chantico Niet meer actief

    We hebben er heus wel over nagedacht wat we als eerste hapjes zouden geven hoor ;) Worteltjes is zowat het meest klassieke eerste groentehapje waar ik over lees online en ik wist eerlijk niet dat worteltjes gasvormend zijn (zie na wat googlen dat het 'mild gasvormend' is net als appel, banaan en rozijnen wat toch ook vrij standaard babyvoer is :D).

    Beide groenten staan gewoon tussen de eerste groenten in het introductieschema van Kleintjes, dat ik inderdaad heb bekeken. De hoeveelheid bietjes die hij met z'n eerste hapje binnen heeft gekregen valt denk ik wel binnen de marges van de hoeveelheid nitraatrijke groente die hij mag krijgen ;) (nitraatrijke groenten mogen trouwens 2x per week volgens o.a. Kleintjes)

    Sorry, maar voelde me even een beetje aangevallen op dat we niet goed zouden hebben nagedacht over de eerste hapjes. Ik dacht oprecht dat ik goed vooronderzoek over de groentekeuze had gedaan en dat denk ik nog steeds :) Desondanks valt het hem niet lekker in z'n maag/darmen.

    Rijstebloem (+ boekweit) valt goed, dat krijgt hij nu een paar weken. Courgette hebben we ook gegeven, dat was ik even vergeten, maar dat vond ie niet zo lekker, dus daar heeft ie minimaal van ingenomen, dus geen reactie waarneembaar :D

    De wortelhapjes in de vriezer bewaren we inderdaad nog maar even. Hoe 'makkelijk' zijn boontjes, doperwten, pastinaak, pompoen en (zoete) aardappel. En wanneer zouden jullie met aardappel beginnen? Puur of juist om groenten wat mee te mengen?
     
  6. Chantico

    Chantico Niet meer actief

    Oh, lees nu de reactie van Dirksmama over aardappel. Goeie begingroente dus :)
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Pompoen en zoete aardappel zijn ook fijn om in het begin mee te beginnen.
    Pompoen is supermakkelijk:
    Doorsnijden
    Pitten er uit
    In ovenschaal (licht ingevet) leggen
    45 - 69 minuten in oven op 175 graden
    Gare pompoen uit de schil scheppen

    Je geeft wat aan je kind en de rest kook je kort met wat bouillon, door zeef of blender: hele familie eet pompoensoep.
     
  8. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Trouwens, er zijn heel wat kinderen die in het begin problemen hebben met klassiekers als peentjes, rijstebloem, spinazie, appel en banaan. Gekke is dat je er niet veel over hoort, tot je gaat vragen... 't Blijft toch altijd uitproberen wat bij je kind past.
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Oh Chantico,

    Ik bedoelde het echt helemaal niet aanvallend. Voor sommige kindjes is het eerste eten gewoon niet zo makkelijk en hoe makkelijker je het aanbiedt, hoe meer kans op succes. Het is toch harstikke goed dat je je hebt verdiept. Het is ook niet zo dat worteltjes en bietjes 'verkeerd' zijn hoor!
    Gewoon rustig aan en hou in je achterhoofd: het is erbij en het hoeft echt niet vlot en snel.
     
  10. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik wilde je ook niet aanvallen hoor. Enkel maar tips geven?
    Hier is N. gek op boontjes. Wij geven N. vanaf het begin boontjes, wortel, coutgette, bloemkool, doperwten.
    Even koken, pureren en als blokjes in de vriezer. Hij krijgt nu 6 weken pure groenten en zijn deze week begonnen met aardappel. Dit lijkt tot nu toe goed te vallen.
     
  11. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Doperwtjes waren hier erg geliefd! Sperzieboontjes vind ik zelf lastig als je wilt pureren, althans, ik vond het moeilijk. Pompoen is erg lekker als begin hapje, net als aardappel ( puur beginnen, dan pas mengen ) zoete aardappel is ook erg lekker! En dan langzaam aan gaan mengen, aardappel met doperwt, met pompoen etc.
     
  12. fluitekruid

    fluitekruid Fanatiek lid

    5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat je ook kunt doen is de groente koken en pureren tot moes en daar een gekookte aardappel doorheen prakken. Dan wordt de smaak wat afgevlakt en krijg je meteen wat structuur in het hapje. dit werkt overigens ook met rijst. succes!
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik denk dat je wel goed over het bijvoeden nadenkt hoor.

    Mijn zoontje is darmklant en had na de eerste dagen ook weer vreselijke krampen, toen zijn we gestopt voor een paar dagen.

    Daarna weer begonnen en toen ging het wel goed, hij was toen ruim 6,5 maand.

    Een goed gekookt worteltje is niet echt gasvormend hoor, wortel staat juist bekend als mild. Het is wel een klein beetje gasvormend (vooral rauw) maar niet zoals ui, prei, kool en peulvruchten als bruine bonen.

    Wij gaven meteen aardappel, is een hele gezonde groente (vit. C!) en ons zoontje kon er mooi van poepen!

    Als je kindje last heeft van verstopping zou ik geen rijstebloem geven dat stopt.

    Ik merk dat je je ingelezen hebt. Heb je ook gelezen over Rapley? Lijkt dat je niks?

    En bij buikklachten wil ik je probiotica adviseren.
     

Deel Deze Pagina