Buiten spelen en bereikbaar zijn

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door JustNice, 30 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Vandaag in gesprek met een ouder van een vriendin van mijn dochter van 9.

    Ze is sinds 4 jaar verhuisd naar een andere wijk. Maar zijn nog steeds bevriend en spreken wel eens af.

    Mijn dochter had eerder al een keer aangegeven dat haar vriendin een mobiel heeft met een abonnement. Ik vond dat maar raar want destijds was ze nog maar 8.

    Moeder gaf nu aan dat ze ook voor haar en mijn dochter een smartwatch had gekocht. Moest nog wel binnenkomen. Dol-enthousiast vertelt ze over het product, hoe handig het wel niet is. 'stel je voor in het pretpark, dan kun je ze gewoon vrij laten' waarop mijn antwoord was dat een dagje uit een gezins-activiteit is en wij het niet nodig vinden om een GPS systeem eraan te hangen, duidelijk afspraken maken moet voldoende zijn.
    Ze beargumenteerde ook het buitenspelen, want ja nu in de zomer met een mobieltje in haar zak is spelen wat lastiger. Ze moet me kunnen bellen als ze ergens anders gaat spelen. Daarintegen ben ik wat ouderwets, mijn kinderen komen mij thuis melden waar ze gaan en in goed overleg met wie, hoe lang en waar, kunnen ze gaan. dit was ook mijn antwoord naar haar toe.
    Maar ze had nog een argument, ja als ik haar nodig heb dan kan ik haar zo bellen dat ze thuis moet komen jij moet dan heel de wijk af. 'Nee ik hoef niet heel de wijk af, mijn kind heeft laten weten waar ze zich bevind, dus ik hoef maar op 1 plek te kijken.'
    'Ja maar als er problemen zijn tussen de kinderen dan kan ze mij bellen en straks met de smartwatch heb je de SOS knop.' mijn antwoord : Bij problemen staat de kudde buurtkinderen wel bij 1 van de ouders op de stoep, zoiezo moeten ze het eerst zelf proberen op te lossen.

    Vond het een beetje een gek gesprek ieder probeerde zijn eigen doen goed te praten Maar wat is goed? Ja daar waar je je goed bij voelt.

    Dacht echt even dat ik achter liep in de opvoeding... Nee ik doe het op mijn manier.
    Maar hier in de wijk ook geen 9 jarige met een mobiel tijdens het buitenspelen.
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Als ik het goed begrijp heeft de moeder van dat vriendinnetje een telefoon gekocht voor jouw dochter?! :eek:
    Heel bijzonder.

    Dit is naar mijn mening iets wat ouders zelf met hun kinderen moeten beslissen, en je dus niet bij een ander gaat opdringen.

    Overigens spelen de kinderen hier in de buurt ook allemaal zonder telefoon. De ongeschreven regel is hier dat ze aan hun ouders melden waar ze spelen op het moment dat ze niet bij de speeltuin zijn. Op het moment dat je als ouder zijnde twijfels hebt of het kind het wel thuis gemeld heeft, dan stuur je of dat kind naar huis om het alsnog te melden, of de ouders een Whatsapp berichtje.
    Nog nooit problemen mee gehad en zo hebben mijn kinderen vrijheid zonder dat ze constant op hun telefoon zouden moeten passen.
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    @jnice, wij hebben ook geen telefoons of gps oid voor de buitenspelende kinderen.
    Zo'n smartwatch zou ik al minder erg vinden, maar dat is meer voor vakanties/uitjes naar drukke plaatsen. Hier is dat ook een gezinsuitje, maar mijn 3 kinderen zijn ook gezin van elkaar en willen op deze leeftijd ook samen spelen/de boel verkennen, zonder dat wij er constant naast lopen.
    Tot nu toe ging dat trouwens prima zonder hulpmiddelen, gewoon goede afspraken maken.

    Met gewoon buiten spelen hoeft het zeker niet, ze komen wel aan de deur als er iets is, en ik weet waar ze spelen.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.709
    42.543
    113
    Met buiten spelen hoeft mijn dochter hier ook niet bereikbaar te zijn en krijgt echt geen mobiel voor zulke redenen. Ze hebben vaste plekjes waar ze spelen en met 2 andere buurtkindjes spelen ze ook bij elkaar in de tuin, dus vaak is ze bij 1 van hen.

    Maaaar, ik heb wel een gps watch besteld (niet voor een pretpark, dat vind ij nogal vreemd) maar om ook buiten iets meer vrijheid te geven. Ze wordt dit jaar 10 en ik merk dat ze wat verder wil dan in de buurt maar zelf ook niet goed durft. Ze heeft ADD en dat brengt in dit soort situaties wat beperkingen met zich mee. Maar ik wil haar wel de vrijheid geven die andere kinderen op die leeftijd ook krijgen. Zelf naar een vriendinnetje fietsen of naar huis komen bv.
    Voor anderen lijkt dat heel simpel maar dat is het voor haar helaas niet.
    Een gpswatch met die paar simpele opties zorgt ervoor dat ze dat toch kan straks en daarom zijn we daar wel voor gegaan.
     
    amdaa en Jessi79 vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Hier wel een gps-watch (alleen vind ik de gps niet werken ;)), die ze mee krijgt als ze verder dan ‘om ons blok’ gaat spelen. En dan weet ik nog wel ongeveer waar ze is, maar het is dan onmogelijk een exacte plek af te spreken en vanaf waar ze dan is (met meestal maar een of twee andere schoolvriend(inn)en, die echt niet altijd exact weten waar wij wonen) duurt het me ook te lang voordat anderen ons huis gevonden hebben en ik dan weer daar ben ed. Vind het vooral een fijn idee dat ze me vrijwel direct kan bereiken als er iets is. Daarnaast heb ook niet altijd zin om die afstand te moeten lopen (met haar zusje, die vaak ook gewoon lekker aan het spelen is) om te zegen dat het eten bijna klaar is oid. Ik vind het ideaal als ik haar dan kan bellen om dat te zeggen en dat ze dan gewoon naar huis komt.

    Ik denk dat het naast aan jezelf vooral ook erg aan de omgeving waar je woont en aan het type kind wat je hebt ligt.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.709
    42.543
    113
    Als ze hier straks verder weg gaat is dat hier idd ook handig. Met oppaskinderen hier kan ik niet de buurt aflopen om haar te roepen, kan de kinderen hier niet alleen laten. Nu speelt ze rond ons blok en stuur ik haar broertje:p maar dat kan niet meer als ze verder weggaat.
     
  7. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    #7 famofthree, 1 mei 2018
    Laatst bewerkt: 1 mei 2018
    ik vind zo"n smartwatch nog niet zo vreemd. dat zie ik hier ook nog wel gebeuren. nu wonen we in een dorp waar je met 5 min. door bent maar ik ga straks verhuizen en dan word het een groter dorp , dan kan ik me voorstellen dat ik dat handig zou vinden. nu denk ik dat ik net zo makkelijk en goedkoper een klein telefoontje met sim kaart kan geven. ze zijn niet zo "kwijtrakerig" en ze kunnen dan best even hun telefoontje ophalen als ze verder weg gaan of bijv. naar sport fietsen .
     
    lies276 vindt dit leuk.
  8. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.037
    15.045
    113
    Ik vind het bij ons ook niet nodig. Ze weten waar ze mogen, dat ze ergens spelen moeten melden, ze om 5u naar huis moeten komen (horloge, kerkklok, klok bij/moeder van vriendje)
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Ik vond zo’n horloge vooral makkelijk in zomers waarin in het geval van meisjes soms alleen maar jurkjes (zonder zakken) gedragen worden. :)
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Daar zou ik ook geen telefoon voor aanschaffen. Wij hebben voor zoon sinds hij zelf naar school fietst, een ketting/plaatje besteld met zn naam, adres en onze telefoonnummers. Mocht er echt iets zijn, dan kunnen ze op deze manier ons toch bereiken.
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.930
    113
    Ik vind de smartwatch ideaal. Mijn jongste dochter kreeg hem toen ze zelfstandig van en naar school leerde gaan. Ze belde me dan op als ze weg ging bij school of als ze op school was aangekomen.

    En nu geeft het haar ook veel vrijheid en mij gemak als ze hem om heeft bij het buitenspelen. We wonen in een zeer fijne wijk, met alleen al bij ons huis 3 speeltuintjes in de buurt, waar ze mag komen. Dan is het fijn dat ik haar kan bellen om thuis te komen. Berder is het voor haar ook prettig dat ze mijn kan bellen als ze bij iemand binnen wil gaan spelen. Als ze niet bij iemand binnen mag, spreken we dat van tevoren af. En verder mag ze af en toe naar de winkel voor een boodschapje. Ook dan vind ik het prettig dat ze me kan bereiken.

    Mijn middelste dochter heeft hem geleend, toen ze met school naar de Efteling ging. Ze mochten zonder groepsbegeleider rondlopen en moesten zich melden op bepaalde tijden. Zo had ze een horloge om en kon ze bij echte problemen toch bellen zonder haar gsm mee te hoeven slepen. Dus in dat geval vond ik het ook zeer praktisch.

    Dus nodig is het misschien niet, maar wel prettig. En aangezien het ding bestaat en gemak geeft, zie ik het probleem niet.

    Edit: hoewel ik het wel zeer raar zou vinden als een andere moeder zoiets voor mijn kind zou kopen...
     
    palmie37, DastyQueen en lies276 vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.709
    42.543
    113
    Dat is dus 1 van de redenen dat wij er 1 gaan gebruiken. Bij een vriendinnetje thuis kunnen de ouders de tijd in de gaten houden en zeggen dat ze moet gaan.

    Onze dochter kan dat zelf niet. Dus ik kan om 17 uur een belletje laten gaan zodat ze weet dat ze naar huis moet.
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.037
    15.045
    113
    Maar je schrijft eerder dat je dochter add heeft, dat maakt de situatie al anders. Als ze normaal* was, had ze het dan ook gekregen? Zoals ik je post nu las valt het bij mij in het rijtje slecht zien = bril; slecht horen = gehoorapparaat. Gewoon een klein hulpmiddel.

    *niet kwetsend bedoeld maar weet niet hoe anders te zeggen. Kind zonder stempel oid vind ik ook raar klinken
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.709
    42.543
    113
    No worries snap hoe je het bedoeld.

    Nee klopt idd, anders had ik het idd ws niet gedaan.
     
    Shakes en toch3 vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Mijn oudste dochter houdt de tijd ook echt niet in de gaten, zeker niet als ze lekker aan het spelen is. :) Kerkklokken hebben ze hier niet. En sowieso, soms is hun vader (onverwacht) later thuis en eten we later en dan hoeven ze van mij ook niet om 17.00u naar binnen.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Mijn kinderen hebben gewoon een horloge om van de Decathlon. We stellen soms een tijd in waarop ik wil dat ze zich thuis weer even komen melden of wanneer we gaan eten. Dan gaat het ding piepen en dan komen ze naar huis. Kostte een tientje, kan tegen water enz.
     
  18. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Het is eigenlijk gewoon schijnveiligheid, want waarom geeft het vrijheid?
    Als je goede afspraken maakt, moeten ze zich er toch ook aan houden. En anders is het alleen nog bij huis spelen tot je je weer aan de afspraken houdt.

    Het is toch fijn om je kind af en toe even thuis te zien omdat het even komt melden dat hij/ zij bij iemand binnen gaat spelen of komt melden dat hij ergens anders gaat spelen.
    (hier kunnen ze echt de hele dag buiten zijn).

    Horloge is echt goed genoeg en ik ben echt voor multimedia, maar zoiets nee je komt maar gewoon naar huis en voor de kinderen is het een stuk vertrouwen wat je ze meegeeft en dat leren ze niet met zo'n horloge.
     
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.286
    5.515
    113
    Wij hebben een horloge gekocht met een alarm erop. Die gaat dan af op het moment dat hij naar huis toe moet. Kinderen vergeten door het spelen de tijd en zo krijgt ie toch een signaaltje.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Mijn dochter krijgt ook gewoon een tijd mee waarop ze thuis moet zijn en de instructie dat als ze bij een vriendinnetje gaat spelen vanuit school de vader of moeder me even moet appen waar ze is. En soms belt ze met de schooltelefoon:Mam, ik ga bij XXX spelen!' Schaf ik geen telefoon voor aan. Ik merk wel dat het voor mij als ouder wel een grote stap was om haar los te laten. We zijn zo gewend aan continue bereikbaarheid dat die illusive van veiligheid wel heel aantrekkelijk was. Maar besloten het niet te doen. Haar wereld is nog niet zo groot dat ze daar een telefoon voor nodig heeft. Ze zorgt dat ik weet waar ze is en zij weet hoe laat ze thuis moet zijn.

    Maar tegelijkertijd weet ik ook dat ik de laatste der Mohikanen ben. Mijn dochter van net 9 is samen met nog 1 ander vriendinnetje in groep 5 de enige die nog geen telefoon heeft.
     
    amdaa en Caithy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina