Buiten spelen en bereikbaar zijn

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door JustNice, 30 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Als je in een grote, drukke plaats (stad oid) woont kan ik me voorstellen dat je het prettig vind om bijv een smartwatch voor je kind aan te schaffen. De afstanden zijn dan ook vaak groter, dus even thuis komen vertellen dat Pietje niet thuis is en je daarom bij Jantje gaat kijken kost dan misschien wel wat veel tijd.

    Maar hier op ons dorp vind ik het echt niet nodig. Mijn ene zoon is 6, hij verteld netjes met wie hij gaat spelen en komt steeds netjes op tijd thuis.
    Maar zijn broer van 10 is gewoon de hele middag aan het spelen. De ene keer met de een, de andere keer met een ander. Hij weet dat hij het dorp niet uit mag, maar verder hoor ik met etenstijd wel wat hij heeft gedaan en waar hij is geweest.
     
    Caithy vindt dit leuk.
  2. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Ja ze heeft een smartwatch gekocht voor mijn dochter. Heel gek. Want ze is niet eens binnenkort jarig...
    Weet ook niet of ze 'm nog gaat geven na ons gesprek, aangezien ik aan heb gegeven dat ik het niet nodig vind. En ik tevreden ben op de manier hoe dat ik het doe.

    Leuk om jullie meningen en ervaringen te lezen.
     
  3. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Noem mij maar ouderwets maar.... Ik had vroeger ook geen smartwatch of telefoon.
    Ook niet toen ik 10 km moest fietsen naar de middelbare.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Er zijn vast ontzettend veel dingen die jij nu wel doet maar die vroeger niet bestonden, hoe is dat een argument voor of tegen?
     
    Athina en suus1983 vinden dit leuk.
  5. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Klopt. Vroeger zat ik ook niet de halve dag op forums te reageren :p, maar dat maakt nog niet dat dit nu zo'n enorme verrijking is van mijn leven.

    Wat ik bedoelde met mijn post is dat mensen (algemeen, niet perse in dit topic) wel erg snel in de stress schieten als een ander even niet bereikbaar is. Of als je even niet weet waar je kind precies is.

    Aangenomen dat je kind verstandig genoeg is om zich aan afspraken te houden tav waar ze buiten mag spelen en hoe laat ze thuis moet zijn, lijkt me dat dat prima zonder apparaten zou moeten kunnen.
     
    Juul75 en Fuddey vinden dit leuk.
  6. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Vandaag voor het eerst mijn 9-jarige dochter alleen op de fiets naar turnen gestuurd (ja het is vakantie maar er is een extra les ;)). Zonder smartwatch en telefoon.......ze zal toch wel terugkomen? Grapje
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.127
    15.190
    113
    Is ze inmiddels thuis? ;)
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  8. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Haha, ja. Helemaal alleen gered. En man, wat was ze trots ;)
     
    Line, Evanesco en toch3 vinden dit leuk.
  9. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik denk dat een smartwatch/gps een onbetrouwbaar gevoel van veiligheid geeft.
    "ik weet waar mijn kind is, dus is het goed" of
    "mama weet waar ik ben, dus is het goed"

    Met of zonder, er kan zoveel gebeuren met het kind. Ik hoop dat de moeders die hun kinderen een smartwatch geven dit in hun achterhoofd houden.

    Zelf, hebben mijn kinderen geen smartwatch of telefoon. Ik ben anti- iPhone/ Facebook/ WhatsApp.
    "Pas" als ze naar de middelbare school gaan mogen mijn kinderen die dingen.....niet omdat ik dan pas de nut ervan inzie, maar omdat ik vind dat ze erbij mogen horen.
     
  10. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Dochter (9) heeft een telefoon. Ze wil steeds verder alleen (fietsen).
    Ze moet me een appje sturen als ze bv op school is en ik zet locatie aan.
    Nee vroeger deed je dat ook niet, maar nu kan het, dus ik maak er gebruik van.
    Met buitenspelen in de buurt gebruik ik het niet, maar vind het ook niet raar dat iemand een gps watch heeft.

    In een pretpark kan het wel handig zijn als je elkaar kwijt raakt. En ligt eraan welk pretpark(je) dat je kinderen evt alleen laat gaan.
     
  11. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ja hoor, dat snappen de meeste mensen heus wel ;)
    Het draagt bij aan een gerustgesteld gevoel. En nee het is niet 100% veilig daarmee. Maar ook niet onveiliger.
    Het helpt mij iig wel om haar ‘los’ te laten. Iets waar ze behoefte aan heeft.

    Als mijn dochter vergeet een appje te sturen als ze op school is aangekomen, dan kan ik me zorgen maken. Kan ik wachten tot 9u of ik gebeld word dat ze niet is aangekomen.. Als ik zie dat ze is gearriveerd, dan stelt mij dat gerust.
    Natuurlijk kan er vervolgens iets op het schoolplein gebeuren, hetzelfde als wanneer ik haar net heb afgezet.

    Ik merk dat ik me nu minder zorgen maak, minder vaak kijk of ze wel is aangekomen. Niet omdat ik die tracking vertrouw, maar omdat ik háár vertrouw en zelf verder ben in het loslaat-proces ;)
     
    Athina vindt dit leuk.
  12. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.258
    113
    Wij hebben de afspraak dat ze meld waar ze gaat spelen. We hebben hier in de buurt meerdere speeltuintjes die ze met haar vriendinnen afloopt, elke keer als ze naar een andere gaat moet ze mij dit vertellen.

    Een smartwatch lijkt mij wel handig om bijvoorbeeld te laten weten dat we gaan eten of weg moeten. Meestal als ik haar ga halen moet ik de 2 jarige meenemen en dat kan een lange trip worden soms!

    Iemand tips voor een smartwatch? Zag ze ook op Ali voorbij komen.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Wij hebben hem van ali. Werkt goed!
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Wij hebben deze: https://www.megagadgets.nl/gps-tracker-horloge.html Volgens mij is dit type ook op ali te krijgen. Met een simkaartje van de hema.
    Gps werkt, maar alleen als ze in beweging is en niet lang op 1 plek blijft. Maar die functie gebruiken wij toch niet, dus is voor ons prima.
     
  15. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.258
    113
    Heb je een linkje toevallig?
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ja zodra ik erachter ben hoe ik een link kopieer op ali:oops:
     
  17. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.258
    113
    Is goed! :roflmao:
     
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Rechtsboven in de hoek naast je winkelkarretje op het symbool klikken en dan op kopieren drukken. Dan kan je daarna de link hier plakken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
  20. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Fijn toch. Dan voelen ze zich zo groot

    Oudste mag sinds kort ook zelf naar vriendjes fietsen buiten de wijk. En naar school (maar dan ben ik toch erbij omdat jongste ook naar school gaat)

    Voetbal is nog een twijfelgeval. Iets verder en door fietstunnel. Maar hij gaf zelf aan dat nog een beetje eng te vinden. Dus dan fietsen we nog maar effe mee tot hij zelf zeker genoeg is.
     

Deel Deze Pagina