Bullet Journaling

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 21 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Bullet Journal is alweer een tijdje een hobby van mij. Naar aanleiding van het Minimaliseren topic, leek het me leuk om er weer eens een topic over te openen.

    Wat is het?
    Even Bullet Journal is een boekje waarin je alles kwijt kan wat je wil. Het is dus een pen en papier methode, niet digitaal. Onderzoek heeft aangetoond dat dingen fysiek opschrijven erg goed is voor je hoofd. Even geen schermen dus. Je kunt het gebruiken als 1 plek waar je al je losse briefjes, lijsten, plannen, to-do lijstjes, dingen die je niet mag vergeten, doelen, dagboek, aantekeningen en agenda in kwijt kan. Doordat je alles in 1 boekje doet, wat je zelf indeelt zoals je wil, krijg je overzicht en rust in je hoofd. Je kunt ontzettend veel doen in een Bullet Journal, welke je daarvan gebruikt bepaal je zelf. Je kunt dingen uitproberen en daarmee mee doorgaan, of weer mee stoppen als het voor jou niet werkt.

    Wat heb je nodig?
    In principe; een notitieboekje en een pen. Ik raad wel iedereen aan om een boekjes met puntjes te kopen, ipv lijntjes of vakjes. Dit werkt toch het prettigst.
    Later breiden veel mensen hun spulletjes uit met washi tapes, stickers, kleur pennen en fine liners.

    Hoe begin je?
    Je begint met een index pagina, dit wordt de inhoudsopgave. Zo kun je later super makkelijk terugvinden wat je zoekt. In het boekje komt namelijk alles door elkaar omdat je het vorm geeft terwijl je bezig bent. Dat klinkt misschien rommelig maar dat is het niet! Door je Index kun je alles terug vinden.
    Veel mensen maken vervolgens een 'future log'. Dit is meestal een jaaroverzicht. Hierin kun je vast vooruitkijken voor het evt. plannen van activiteiten die wat verder in de toekomst liggen zoals bijv je zomervakantie.
    Wat je daar doet, dat bepaald je zelf. Sommige mensen wijden aan het begin van hun Bullet Journal wat pagina's aan doelen en dingen die de komenden maanden actueel blijven. Denk bijvoorbeeld aan een spaardoel wat je binnen nu en 12 maanden wil behalen. Doelen die je dit jaar wil bereiken. Anderen slaan dit helemaal over en starten met de huidige maand.

    Wat kun je ermee?
    Veel mensen gebruiken een Bullet Journal vooral om de dag te plannen. Je schrijft je afspraken en to-do's op voor de volgende dag of evt. voor de gehele week. Vervolgens kijk je aan het einde van de dag welke taken je hebt afgerond en welke doorgeschoven moeten worden naar een ander tijdstip of evt gecanceld kunnen worden. Hiervoor gebruiken veel mensen een 'key'. Maar dat hoeft natuurlijk niet
    [​IMG]

    Verder kun je de Bullet Journal gebruiken voor lijstjes en projecten.
    Denk dan bijv. aan:
    - Een master 'brain dump' Hierin schrijf je alles op wat er in je op komt, wat je moet doen, kopen, een klusje in huis wat moet gebeuren, iets wat je niet moet vergeten. Vanuit deze lijst ga je er (een keer) iets mee doen.
    - Boeken die je wil lezen
    - Recepten die een succes waren of algemene lijst van maaltijden je je regelmatig maakt. Die je kunt bekijken als je een keer niet weet wat je wil gaan eten.
    - Films die je wil zien
    - Plekken waar je nog eens heen wil, of juist waar je bent geweest
    - Een Hoofd boodschappenlijst, van artikelen die steeds terug komen bij het boodschappen doen
    - Huishoudelijke taken per week/maand
    - Ideeën voor dagjes weg, lijstjes met leuke speeltuinen/kinderboerderijen of andere dingen voor een middagje.
    - Favoriete websites/blogs/podcasts/youtube kanalen etc
    - Dingen die je kunt doen om te ontspannen
    - Sport lijstjes met je doelen/wat je behaald hebt
    - Lijstjes voor dieet/gezond eten
    etc etc. Op internet is heel veel inspiratie te vinden.

    Hoe ziet het er uit?
    Ook dat bepaal je zelf. Veel mensen gebruiken een Bullet Journal ook om hun tekentalent het benutten en/of hun creatieve ei in kwijt te kunnen. Maar dat is absoluut niet noodzakelijk als je daar niks mee hebt. Je kunt het ook versieren met stickers en washi's. Of juist heel minimalistisch houden.

    Een minimalistisch Bullet Journal:
    [​IMG]

    Creatieve Bullet Journals:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Troe, podiki25, paula1984 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Meer informatie:







     
  3. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Mij lijkt het wel leuk/handig. Heb nog niet alles gekeken, maar gaat er niet enorm veel tijd zitten in het bijhouden etc? Als je alles zelf moet tekenen enz.
     
  4. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Nee, omdat je alles zelf kan bedenken kan je het zo snel of zo kort als je wilt houden. Na bijna een jaar heb ik nu een favoriete weekly naar aanleiding van inspiratie op Instagram. Mijn weekly zit tussen minimalistisch en creatief in en ben nog geen 5 minuten bezig met de basis. Zal zo eens een voorbeeld plaatsen.
     
    Tienn vindt dit leuk.
  5. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat bepaal je ook zelf. Als je alleen je dag wil plannen en wat lijstjes erin zet, en geen zin hebt om te tekenen, dan ben je misschien iedere avond 5 minuten kwijt om je volgende dag even op te schrijven. Maar voor veel mensen is het een hobby. Dus dan is het gewoon leuk om te doen. Ik zit meestal 's avonds op de bank met een serie op en dan ben ik wat in aan het rommelen. Maar soms heb ik geen zin en dan doe ik het niet. Omdat het zo flexibel is maakt dat ook helemaal niks uit. Je kan het zelfs een tijdje links laten liggen en dan weer oppakken als je weer zin hebt.
    Het enige wat wel zo is dat als je weekplanningen wil maken, dan moet je inderdaad even een pagina indeling maken. Ik deed dat vroeger met lijntjes en een lineaal. Maar lineaal gebruik ik niet meer.
     
    Tienn vindt dit leuk.
  6. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Dit zijn de weekly's die ik tegenwoordig maak. Vijf minuten werk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    HuiBooBee, Jessie80, Ziggyy en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Bedankt voor jullie antwoorden en voorbeelden @Elena22 en @iMoeder :). Het is natuurlijk zo dat je het zelf kan bepalen. Ik ben totaal niet creatief:roflmao: dus het zal dan simpel worden. Ik ga de filmpjes even kijken.
     
  8. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    De agenda van PlanPoint gebruik ik nu als bullet journal. Eigenlijk een begin, geen echte bujo maar voor mij werkt het. Inmiddels heb ik afspraken in bepaalde kleuren genoteerd met een bepaalde kleur omrand. En zo zie ik in 1 oogopslag wat er die week op de planning staat. Tekenen en creatief zijn past niet bij mij, nutteloze stickers ook niet. Minimalistisch zwart en strak ook niet, vandaar een middenweg voor mii5.
     
  9. boogiebril

    boogiebril Niet meer actief

    Voor al die braindumps, films, boeken, series, enz., heb je dat dan ook voorin je index staan? Per categorie een pagina?

    Ik vind dit echt zo leuk, maar de tijd nog niet voor gehad om me er in te verdiepen. Ik volg dus :)
     
  10. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Ik doe zulk soort pagina's gewoon tussen mijn weekly's of monthly's in en hou het inderdaad bij via de Index.
     
  11. irongirly

    irongirly Actief lid

    4 apr 2015
    117
    42
    28
    Hier ook een fan! Ik vind het heerlijk om savonds als de meiden op bed liggen lekker erin bezig te zijn. Het maakt mijn hoofd een stuk meer "opgeruimd"
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Leuk!!!

    Ik ben heel minimalistisch bezig, ter versiering af en toe een stempeltje en pastel markers voor wat kleur. Ik hou niet zo van quotes en ‘wijze woorden’ etc. Hoewel ik brush lettering heel leuk vind, maar dan gewoon voor bv kopjes.

    Oh ik heb ook een voorraad washi tapes, maar nog niks van gebruikt... lijkt me vooral handig om er een soort ‘tabblaadjes’ mee te maken en wat ter versiering.

    Ik gebruik het als agenda, om bepaalde dingen te tracken (sport, hobby’s) en gewoon om af en toe wat kwijt te kunnen op papier.
     
  13. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Het lijkt mij onhandig juist...
    Dan zitten toch niet al je recepten ofzo bij elkaar? Want dan heb ik een goed recept, schrijf ik op. En een dag later maak ik op de volgende pagina een lijstje leuke speeltuinen en daarna een dag of weekplanning en daarna weer een recept etc. Dan staat toch alles door elkaar?

    Ik hou het denk maar lekker bij mn receptenboekje, outlookagenda, familiekalender en verjaardagskalender denk ik :p
     
  14. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja dat klinkt onhandig, maar dat is het dus niet. Het hield mij ook eerst tegen omdat dat tegen mn perfectionistische natuur in gaat. Maar het werkt dus wel. Via je index vind je alles makkelijk terug. En alles bij elkaar in een boekje voelt op den duur heel fijn. Je weet dan in elk gevalt dat het in je Bullet Journal staat. Dus geen zoeken naar briefjes etc.
    En gewoonlijk is het zo dat je of weekly’s of daily’s maakt. Allebei is dubbel.

    Het enige wat ik apart heb gedaan is mn projecten gedeelte. Dat heb ik achterin gemaakt.
     
  15. Ziggyy

    Ziggyy Niet meer actief

    Wat leuk! Ik heb de filmpjes nog niet bekeken maar nav jouw bericht lijkt het me wel wat! Ik ga me er nog even verder in verdiepen
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  16. boogiebril

    boogiebril Niet meer actief

    Aan wat voor projecten moet ik dan denken?
     
  17. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    Ik heb nu een bj en ben blij met het principe. Ik wil alleen graag overgaan op een bj met een losse blaadjes systeem, zodat ik dus blaadjes toe kan voegen op plekken dat ik dat graag wil.
    Ik zoek dus een multomapje op A5 formaat. Liefst een leuke (vrolijke kleurtjes enzo). Ik kan ze alleen nergens vinden.
    Als iemand weet waar je dergelijke mappen kan kopen, hoor ik het graag!
     
  18. irongirly

    irongirly Actief lid

    4 apr 2015
    117
    42
    28
    Volgens zoek je de filofax. Die wordt daar ook voor gebruikt
     
    Sneeuwvlokjes vindt dit leuk.
  19. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb een project 'decluttering the home', eentje met alle kleine klusjes per kamer die nog gedaan moeten worden (wandje verven hier, plankje ophangen daar etc). Een project 'schuur uitruimen en ombouwen'. Verder kun je bijv een 'project' maken als je een wat groter etentje geeft, iets gaat verbouwen in huis, kerst viert, een huis gaat kopen etc. Gewoon alles wat meerdere stappen heeft of waar je wat langer mee bezig bent.
     
    boogiebril vindt dit leuk.
  20. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat verkopen ze ook op Ali Express. Dit is een voorbeeld maar ze hebben weet ik hoeveel soorten en maten, verschillende soorten en maten blaadjes en ook de mapjes waar het in gaat;
    https://nl.aliexpress.com/item/2017-A5-A6-Cute-Colored-Diario-Refill-Binder-Filler-Paper-Office-School-Stationery-Planner-Accessories-Filler/32776282183.html
     

Deel Deze Pagina