Burn out; telkens opnieuw terugval. Tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door zon1980, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zon1980

    zon1980 Bekend lid

    16 dec 2007
    915
    174
    43
    Ik kamp al meer dan twee jaar met een burn out. Ik krabbel op, val terug, krabbel op, val terug. Kortom; ik ben er nog lang niet. Wat heeft jullie geholpen? Wat ik gehad heb is in het begin sessies bij psycholoog, coaching via werk, craniosacrale therapie en nu psychotherapie (cognitieve gerdragstherapie). Ook ben ik sinds een half jaar toch maar medicijnen gaan slikken (antidepressiva). Tussendoor opgebouwd met werk, weer teruggevallen, weer opgebouwd etc.
    Ik weet dat terugvallen (pieken en dalen) bij het herstel duren maar de terugvallen zijn en blijven zo heftig dat ik dan echt weer het gevoel heb bij 0 te starten. Ik ga dit uiteraard met de huisarts bespreken, maar wellicht heeft iemand nog een gouden tip.... Ik heb vooral het gevoel dat de basis gewoon niet stevig genoeg is, maar zoek nog hoe ik deze steviger kan krijgen waardoor ik niet de hele tijd weer naar beneden kukel.
     
  2. Manque

    Manque Niet meer actief

    Wat je zelf aangeeft: dat je basis niet stevig genoeg is, dat klinkt wel logisch. Denk je dat je baat zou hebben bij meer therapie?
     
    zon1980 vindt dit leuk.
  3. Miek89

    Miek89 Fanatiek lid

    15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Weet je waardoor je de burn-out kreeg? Zo ja, heb je dit gedeelte zo goed mogelijk verwerkt?
    Je geeft zelf al aan dat je geen stevige basis hebt. Bespreek dit met je psycholoog hoe je dit kan verstevigen.
    Heb je het idee dat je niet goed gehoord wordt door de psycholoog/therapeut?

    Sterkte!
     
    zon1980 vindt dit leuk.
  4. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    heb je al eens je bloed laten testen op vitamine tekorten? Tekort aan bepaalde vitamine's en bijv. Ijzer kan ook vermoeidheid en neerslachtige gevoelens geven.
     
  5. zon1980

    zon1980 Bekend lid

    16 dec 2007
    915
    174
    43
    Ja de aanleiding is een angststoornis, vandaar de cognitieve therapie. Dat helpt me wel met bewustwording, maar mijn lichaam/geest blijven zo snel oververmoeid.. Ik zoek het zelf nu in ofwel andere medicatie (dat ik daar extra moe van word) ofwel een fysieke aanpak wellicht met bewegen/voeding etc. Of dat het grootste probleem mijn werk is en de reintegratie naar een andere functie. Ik wil dat wel, maar het lukt me nog niet daar mee aan de gang te gaan zo lang ik telkens nog om kukel.
     
  6. zon1980

    zon1980 Bekend lid

    16 dec 2007
    915
    174
    43
    Ja, dat is gebeurd. ook schildklier. Huisarts zei dat de waarden goed waren
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  7. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ik zou eens kijken voor meer lichaamsgerichte therapie, zodat je je grenzen wat meer leert voelen, en een terugval op tijd kunt herkennen!
     
    zon1980 en DastyQueen vinden dit leuk.
  8. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Vraag eens na of bijv vit d getest is en wat de waarde was? Deze moet bijv liefste rond de 100-150 zitten. Vwel huisartsen hanteren nog oude waardes van min 50. Mijn huisarts vond zelfs 20 prima... met een vit d tekort heb je snel laat van spieren en botten, sneller stress/burnout, sneller hyperventilatie en angst en paniekstoornissen!
    Heel veel mensen met stress/burnoutklachten worden naar psiech gestuurd terwijl de oorzaak een vit d tekort is.

    Belangrijk is om iig veel te bewegen. Dan herstel je sneller. En google eens op ruudmeulenberg.nl ervaringsdeskundige burnout. Staat erg veel informatie op die site met voor mij veel herkenbare dingen. Staat ook een gratis e book op met symptomen van burnout met uitleg. Ook over ups en downs en waarom lichaam zo moe blijft. Ik heb nu cognitieve gedragsterapie, o.a. om weerbaarder op mn werk te worden. Ook een paar x een terugval gehad en nu zijn we gewoon langzamer aan het opbouwen. Per 2 uur per week. Ik ben trouwens nooit helemaal thuis geweest. Heb al die tijd minimaal 10 uur gewerkt om erin te blijven en onder de mensen te blijven. Daarna te snel opgebouwd en dat werkte niet
    Ik ging hard omhoog en knalde weer hard naar beneden.
    Nu een opbouw die rustiger gaat en dat gaat prima. 2 uur erbij, 2 wekej zo werken en gaat dit goed dan weer 2 uur erbij
    Wel verspreid over de week. 2 weken terug ging het even weer iets achteruit
    Nou, dan bevriezen we de opbouw even en desnoods een klein stapje terug. En zo gaat het prima. Ik doe op dit moment licht werk wat ik kan overzien en alleen mn eigen taken dus niks extra's.
     
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.144
    1.940
    113
    Heb je al eens yoga geprobeerd? Of haptonomie? Veel sterkte.. Ik herken het deels, ik ben herstellende van een burnout (en net weer uit de ziektewet) en ik moet er erg voor waken dat ik niet terugval. Het blijft heel hard werken! Voor mij werkt yoga heel goed, en elke avond een flinke wandeling maken. Veel buiten zijn met de kinderen, alle zonnestralen oppikken.. En veel dingen doen die mij energie geven (soms is dat gewoon helemaal niks doen).
     
    zon1980 vindt dit leuk.
  10. zon1980

    zon1980 Bekend lid

    16 dec 2007
    915
    174
    43
    Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik zat gisteren toevallig de website van ruud meulenberg te bekijken en herkende er veel in. Dacht misschien moet ik dat gaan doen. Ik ben er zelf maar 2 maanden uit geweest. Maar in totaal ben ik al bijna twee jaar (gedeeltelijk) ziek, nooit meer mijn uren gehaald (wel 2 keer bijna). Uiteindelijk moet ik ook naar andere functie, maar dat blijft telkens hangen omdat ik niet belastbaar genoeg ben. Zelfs nu opbouw erg langzaam gaat zijn de terugvallen fors.
     
  11. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vit b12 ook laten testen en vragen naar je waardes!

    Mindfukness?
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  12. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik krijg nu echt heel andere associaties. :roflmao::roflmao:
     
    Aszz, Caithy, Harperhazel en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Vgz heeft een gratis mindfulness app (ben geen klant, maar op vgz mindfulness vind je m) waar ik zelf veel aan heb qua ontspanning en bewustwording van mijn lichaam.

    Ik ben meer vd zelfhulp dan van therapiesessies, maar zo te lezen heb je al flink wat ondernomen. Let wel op dat het niet te veel is, en dat je niet te snel wilt.
    Stel je hebt een jaar met klachten rond gelopen, dan kost het zeker twee jaar voordat je weer enigszins aan de slag kunt. Ik ben te snel weer gaan werken, wel minder uren, maar binnen een jaar zat ik weer thuis. Accepteren dat het even niet wil (dat probeer ik nu) brengt mij al vrij veel rust.

    Sterkte!
     
    zon1980 vindt dit leuk.
  14. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Whahahha ik ga stuk
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Het enige wat mij toen heeft geholpen is ander werk zoeken. Het werk was bij mij de hoofdbron van de burn-out, dus zou zoeken wat jouw bron is en dat aanpakken.
     
    zon1980 vindt dit leuk.
  16. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Word je trouwens niet knettergek van al die therapieen en alles maar in de praktijk willen brengen? Lijkt me dat je hoofd dan juist overstroomt ipv rust krijgt?
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Dit! Veel huisartsen zeggen dat waardes vanaf 100/150 of zelfs lager al prima zijn. Maar onder de 200 heb je echt al een probleem tussen de 200 en 300 kun je er klachten van ervaren en zit je in grijs gebied. Het WHO hanteert veel hogere onder grensen voor een gezonde B12 waarde. In Duitsland bijv. heb je al een tekort als je onder de 450 zit. NL (en vooral het NHG) loopt op dat gebied flink achter terwijl het zoveel klachten veroorzaakt en zo simpel en goedkoop op te lossen is.
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ligt er wel aan welke b12 test er gemeten is. Je hebt een actieve holo transco...... en nog een andere die gemeten kan worden. Bij de actieve waarde is 150- 200 prima. Bij die andere b12 test niet. Dan is hij te laag.
     
  19. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Actief B12 kan maar tot 128 gemeten worden en alles daarboven komt als >128 op het uitslagformulier te staan. Holo tc (ook wel serum B12) is wat gangbaar wordt getest en daarbij zit je tussen de 150-200 echt te laag.
     
    Narcisje vindt dit leuk.
  20. zon1980

    zon1980 Bekend lid

    16 dec 2007
    915
    174
    43
    Ja daar zit ook een waarheid in. Ik kan mijn eigen grenzen niet herkennen en ik weet nog steeds de bron niet goed van de problemen. Ik denk dat ik daar ook soms te hard naar op zoek ben.
     

Deel Deze Pagina