campagne: gun kinderen hun eigen label

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door tuc, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    O ja ik zou ook zeker zijn voor een langere onderzoekstijd.
    Want de onderzoeken gaan heel snel en dan is een verkeerde diagnose zo gezet.
     
  2. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ik roep het al jaren...

    Een druk kind heeft niet gelijk ADHD omdat hij even een half uurtje/uurtje druk is. En helaas zie ik dat wel eens gebeuren in mijn omgeving; dat zo'n kind direct meegenomen wordt naar een instantie zodat er een labeltje opgeplakt kan worden.

    Helaas heb ik een stel ouders in mijn kennissenkring waarvan het jongetje helemaal niks mag behalve stil zitten op de bank met zijn armpjes over elkaar en af en toe eens een uurtje zoet spelen in een hoekje. Dat kereltje is geen stilzitter en heeft de beweging gewoon heel erg nodig (klimmen, rennen, klauteren, etc.) maar zijn ouders vertikken het en zitten liever heel de dag op de bank te niksen. Ondertussen vinden ze het heel vreemd dat hun zoon wild/druk doet of wel eens per ongeluk een suikerpot om laat vallen omdat het wild springt uit enthousiasme voor iets. Dan wordt hij vastgegrepen en berispt vanwege de suikerpot en moet hij zeggen: sorry mama, ik zal het niet meer doen. Terwijl ik meer geneigd ben om die ouders een flinke schop onder hun bips te geven.

    Maar nee, het mannetje heeft ADHD/ADD en moet onderzocht worden en er moet hulp voor komen, want er is iets mis met het kind. Terwijl ik alleen maar slecht ouderschap zie (op meerdere aspecten dan dat ik nu toelicht). En dat vind ik dan zo zonde. Ik weet zeker dat het kind elders superlief zal zijn. Ik hoop voor hem dat hij snel naar school mag, waarbij leraren hem wel op waarde weten te schatten en hem lekker laten rauzen. Mijn hart huilt om dat mannetje.
     
  3. poely

    poely Actief lid

    26 mrt 2010
    174
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ikzelf geloof niet echt in ADHD. Natuurlijk zijn kinderen druk, die ontdekken het leven en spelen. Zou het raar vinden als een kind zich zo rustig als een volwassenen zou gedragen. En daarbij tegenwoordig zitten er zoveel toegevoegde E nummers in voedsel wat die drukte ook wel stimuleert. Ik maak me er zelf ook schuldig aan want als ik mijn dochter snoep geef, dan stuitert ze rond. En ja vroeger in onze tijd kreeg je een snoepje in het weekend, maar tegenwoordig is het elke dag wel feest met kleurstoffen. Maar dit is mijn mening, en wie ben ik;)

    Daarbij heb ik ooit wel eens gehoord, maar weet zelf nooit opgezocht, dat de 'ontdekker' van ADHD op zijn sterfbed heeft toegegeven dat het een verzonnen iets is.
     
  4. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    ADHD betekent niet dat je alleen maar druk bent natuurlijk.
     
  5. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    nou, zo snel gaan de onderzoeken niet hoor.....hier tenminste niet.
     
  6. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Ik geloof niet in druk worden door suiker Van suiker worden kinderen druk - Fabeltjeskrant - Artikel | Quest Braintainment
     
  7. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    O hier wel hoor 2 uurtjes.

    Maar ik bedoel dan over langere tijd op school thuis en daar onderzoeken.
    Maar dat zal wel te veel geld kosten.;)
     
  8. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    En hoe wil je dan ADHD verklaren bij (jong) volwassenen? En wat vind jij vroeger in "onze tijd"....toen ik kind was kreeg je een snoepje in het weekend, Mijn oudste heeft ook altijd weinig gesnoept, weinig kleurstoffen binnen gekregen. Vind het wel makkelijk gezegd hoor: het ligt aan de kleurstoffen en kinderen zijn nu eenmaal druk. Je mag hem best een weekje lenen hoor. Hij is wel geen kind meer, maar nog steeds druk en chaotisch ;)
     
  9. poely

    poely Actief lid

    26 mrt 2010
    174
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van suiker stijgt je bloedsuikerspiegel en daar krijg je energie van, dus van veel suiker, veel energie!

    Maar zoals ik al zei, dat is MIJN mening.
     
  10. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Hier zijn er maanden overheen gegaan. Maar goed, dat is inmiddels ook al 13 jaar geleden ongeveer.
     
  11. poely

    poely Actief lid

    26 mrt 2010
    174
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien gewoon karakter? Ik zeg niet dat jullie allemaal ongelijk hebben en dat jullie onzin vertellen. Ik verklaar alleen mijn mening, maar dat kan al bijna niet meer op zp.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    jawel dit is juist mijn vraag met het topic, maar snap je gevoel.

    Ik zit er nl wat tussenin en neig naar jouw mening daarom vond ik dit een interessant onderwerp.
     
  13. Miss Mac

    Miss Mac Fanatiek lid

    21 jun 2013
    2.006
    0
    0

    Hier 3 maanden lang thuis onderzocht, op school en in een neutraal ruimte , tig vragenlijsten met ons als ouders, met de juffen, en niet door 1 maar 4 verschillende personen.. 6 verschillende testonderdelen en die zijn in álle ruimtes herhaalt.

    En daar is 3 jaar aan onderzoek aan vooraf gegaan met tig IQ testen door orthopedagogen/logopedistes etc maar pas bij de laatste onderzoeken die 3 maanden hebben geduurd en tig uur zijn de diagnoses gesteld.. Ook worden de onderzoeken bij onze zoon over 2 jaar herhaalt om er zeker van te zijn dat de diagnoses juist gesteld zijn..

    Hier dus ZEEEER uitgebreid en kan er met m'n pet niet bij dat een diagnose bij sommige binnen 2 uur gesteld word :( Bizar!!
     
  14. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    hahahaha, mag ik even smakelijk lachen??? Dus kinderen die ADHD hebben, krijgen steevast allemaal teveel suiker binnen??

    Oh, en als ik teveel suiker binnenkrijg, daalt mijn energie juist, wordt er juist enorm moe van.
     
  15. poely

    poely Actief lid

    26 mrt 2010
    174
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik bedacht mezelf ook dat ik eigenlijk nog geen concreet antwoord op jouw vraag had gegeven;)

    Dus ik stem voor, gun kinderen hun eigen label
     
  16. charliebradbury

    charliebradbury Bekend lid

    14 okt 2013
    986
    54
    28

    Bij mijn oudste hebben ze er ook lang overgedaan en daar kwam kernautisme uit.
    Alleen nu met mijn middelste was het naar paar onderzoeken duidelijk volgens het ggz en was het pdd-nos.
     
  17. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Het karakter? meid, sorry hoor, maar jij weet echt duidelijk niet waar je over praat.....

    Een mening mag natuurlijk, maar lees je dan wel een beetje in alsjeblieft.
     
  18. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    #38 Juul75, 9 sep 2014
    Laatst bewerkt: 9 sep 2014
    Ik ben het in zekere zin eens met de campagne. Ben dan ook een aanhanger van Allen Frances die zegt dat DSM 5 de diagnostische inflatie groter maakt, terwijl er al zo veel plaatjes geplakt worden op de 'worried well'. Ik geloof absoluut in psychiatrische, psychologische en gegragsproblematiek maar vind wel dat het tegenwoordig te pas en te onpas gediagnosticeerd wordt.

    Een GGZ psychiater waar ik mee werkte zei ooit een keer: "de kinderen zijn niet gekker geworden maar onze definitie van normaal is smaller geworden"
     
  19. poely

    poely Actief lid

    26 mrt 2010
    174
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat maak je er zelf van! Ik heb het niet zo letterlijk vertaald als jij beschrijft dat maak jij er van. Ik snap heus wel dat er meerdere factoren meespelen.

    Maar jij lacht maar smakelijk als je je daar zo goed bij voelt.

    Triest hoor om zo te reageren op iemand haar mening.
     
  20. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Is mijn ervaring ook.

    Ze drukken er juist niet snel een stempel op. Ik roep al jaren dat er met mijn zoon ook wat is. Verschillende iq testen.
    Zit op het vmbo lwoo vorig jaar was het voor hem een heel drama school. Gelukkig mag hij dit jaar het overdoen.

    Ik zal de laatste zijn die niet kijkt naar mijn aandeel maar ik ben nu wel zo ver om ook te zeggen het is niet alleen mijn opvoeding mijn kind mankeert wat wat weten we nog niet en maatschappelijk werk heeft nog niet terug gebeld we zouden na de zomer aan de slag gaan.?


    Vier jaar bezig geweest om hem op speciaal onderwijs te krijgen. Drie verschillende iq testen hij is niet druk totaal niet maar heeft we een gedragsprobleem welke dat is? Als ik eerlijk ben hoop ik eerder op Adhd of add dan op een persoonlijkheidsstoornis.? ;)

    Snel een stempel geven is mijn ervaring totaal niet. je moet eerder vechten voor je kind voor bepaalde dingen zo snel werkt het allemaal niet.

    Zijn problemen.

    Moeilijk leren dyslexie kan zijn aandacht heel slecht ergens op houden ( vooral leren) Vind hij iets interessant dan doet hij het wel graag. Zijn hoofd zit niet op zijn romp. Als ik niet op let dan kleed hij zich niet goed veters niet in zijn schoenen strikt ze niet let totaal niet op zijn kleding ik moet hem onder de douche zetten. Moet zeggen dat hij zijn tanden poetst. Hij is wel rustig maak niet zo snel vriendjes zit liever alleen?

    Pfff. Nu is hij al zo ver van de week mama ik heb niks niet zo als jij en dan denk ik s*hi*t dat wil ik je ook helemaal niet mee geven. Ik denk ook dat hij wat anders heeft geen persoonlijkheidsprobleem maar een aandacht.s stoornis of iets?
    Hij is 14 bijna en doet niet zo als zijn leeftijd genoten gaat niet met ze naar de stad of wil geen stoute dingen doen. Wel ontploft hij verkeerd( ja misschien toch door mij) dat stukje:(:(:( denk samenloop van omstandigheden. Misschien te veel willen beschermen dat zegt mijn psy_ verpleeg ook tegen mij vorige week misschien ben je te beschermend geweest?? Ik weet het niet?? Hoop van niet. :(
     

Deel Deze Pagina