tot wanneer wisselende diensten gewerkt?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nance83, 6 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nance83

    Nance83 Actief lid

    10 apr 2008
    190
    0
    0
    hallo ik werk in de zorg, mijn vraag is tot wanneer hebben jullie wisselende diensten gewerkt?

    heb op het moment nachtdienst en dit valt me toch erg zwaar, ik heb last van mijn zwangerschapskwaal te weinig slapen dus het bekt me af het weinige slapen.

    zie mijn eerdere topic wat betreft spierpijnen, dit heb ik met name in avonddiensten en nanchtdiensten, ben pas 6 weken zwanger en heb hier nu al last van, en ik wil zelf eigenlijk nog niet zonder die wisselende diensten, maar zou volgens mij verstandiger zijn om er nu al mee te stoppen.

    Mijn collega's zijn heel meegaand, en houden echt rekening met me, zodat ik niet te zware dingen hoef te doen, meh ja het is de zorg he soms kun je niet anders.

    andere dezelfde ervaringen hiermee, en hoe hebben jullie dit aangepakt?
     
  2. mama 1984

    mama 1984 Fanatiek lid

    20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Je kunt het beste bij P&O even vragen wat jou rechten zijn ivm jou zwangerschap.
    Ik zelf werk ook in de zorg (thuiszorg) maar ik hoef daar geen nachtdiensten te werken.. dus ik heb hier nooit mee te maken gehad.
    Maar ik geloof dat je vanaf een maand of 3 niet meer verplicht bent om nachtdiensten te werken... maar ik zou het gewoon even navragen voor de zekerheid.
     
  3. niek

    niek Fanatiek lid

    31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    ik heb geen nachtdiensten, maar met onze weekenddiensten gaat dit door tot 6 maanden zwangerschap. Avonddiensten tot en met je verlof. 1 troost: na drie maanden ga je je meestal beter voelen..
     
  4. Nina1979

    Nina1979 Lid

    23 jun 2008
    54
    0
    0
    Ik stop met 12 weken met de nachtdiensten.
    Bij de eerste heb ik tot 6 maanden doorgelopen en dit heeft me heel lang achtervolgd.
     
  5. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Nance83: Kijk even op deze site: http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/zwangerschap/van_maand_tot_maand.htm

    Hier staat alles op met betrekking tot de zwangerschap en werk. In het kort: Nachtdiensten hoef je helemaal niet meer te doen als je zwanger bent, en onregelmatig werk mag niet meer na de derde maand van de zwangerschap, tenzij je hiervoor kiest. Let op, altijd avonddiensten is ok regelmatig, dus dat mag ook. (dat laatste komt uit de cao V en V)
     
  6. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hey bedankt voor de link. Mijn collega en ik zaten hier ook al mee in de maag. We waren beiden zwanger en moesten de nachtdienst in.

    Bij ons is het normaal om wel wisselende diensten te blijven werken. Kun je dat niet meer, word je ziek gemeld en ga je therapeutisch werken. Maar dit is dan voornml omdat de baas toch alles van je vergoed krijgt.
     
  7. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je het op die manier opgelost krijgt is het ook goed, toch?

    Ik heb zelf de hele zwangerschap alleen maar dagdiensten gewerkt. Ik was net EVV'er geworden en dan hoefde je sowieso geen avonden en nachten. En vanaf 3 maanden werd je op die afdeling gewoon standaard alleen maar dagdiensten ingepland. Ik vond het wel pittig, hoor... Elke ochtend om 7 uur beginnen... :)
     
  8. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Dan heb je zeker geen last van ochtend-misselijkheid gehad haha...
     
  9. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik was idd een van de gelukkigen die daar dus absoluut geen last van had. Het is dat we echt bezig waren om zwanger te worden, maar ik had de 4 maanden kunnen halen zonder dat ik er erg in had gehad... :)
     
  10. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Ik heb nog een laatste slaapdienst op 2 september en dan ga ik met verlof. Werk dus tot aan mijn verlof de slaapdiensten. Betekent dat ik 6 uurtjes mag slapen daar doordeweeks en meestal kom ik daar niet zo gemakkelijk in slaap. Maarja er zijn alleen maar slaapdiensten :) In het weekend mag ik 8 uurtjes slapen dus dat is wel wat beter. Alleen ik heb eigenlijk een heel ander ritme, ga laat naar bed en laat er weer uit dus meestal ben ik wel onwijs moe als ik uit de slaapdienst kom. Dus sinds de zwangerschap.

    Ik ben wel van plan om na de geboorte te gaan zoeken naar werk waarbij ik niet meer op het werk hoef te overnachten en iets meer ritme in mijn leven heb. Want de ene nacht veel te weinig slapen en de volgende nacht veel te veel omdat ik zo moe ben, werkt niet echt. Zeker niet met die kleine meid straks.
     
  11. farfan

    farfan Actief lid

    5 jul 2007
    324
    0
    0
    verzorgende
    deventer
    Hoi,

    Ik ben met 4 maanden gestopt met alle onregelmatigheid. Ik had via P&O informatie gekregen omtrent de zwangerschap met je rechten en plichten erin. Daar stond dus in vermeld dat je na 3 mnd niet meer bent verplicht om nachtdiensten, avonddiensten en zondagen te werken. Daar heb ik dus voor gekozen. Eigenlijk mag ik de zaterdagen ook maar tot 12 uur werken maar omdat mijn teamleidster perse wilde dat ik de zaterdagen ook de lange diensten draai, werk ik dan dus gewoon tot 4 uur.

    Maar je hebt dus wel recht op regelmatigheid, maar wel pas na 3 mnd!

    Liefs Farfan
     
  12. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Kijk dat is fijn om te weten dan kan ik mijn rooster collega vast inlichten.
     
  13. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mag ik vragen waar jouw P&O dat vandaan heeft? En dan bedoel ik vooral die zondagen die je niet hoeft te werken. Bij mijn weten staat daarover niks in de arbeidstijden wet. Ik kan het in elk geval niet vinden.

    Misschien is het gewoon beleid bij jullie dat kan natuurlijk ook. Alvast bedankt!
     
  14. Racegirl

    Racegirl Niet meer actief

    Hallo allemaal,

    Bij mij op het werk hoef je geen nachten meer te draaien vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent. Verder is het bij ons gewoon normaal dat je de rest van de diensten blijft draaien. Met name de avonddiensten zijn erg zwaar dus die worden vaak onderling geruild. En meestal gaan de zwangere collega's na ongeveer 5 maanden therapeutisch werken omdat ze het dan te zwaar vinden worden. Maar ja andere gaan gewoon door tot ze aan de 6 weken verlof zitten. De 1 houdt het langer vol dan de ander, alke zwangerschap is natuurlijk ook weer anders.

    Succes ermee!
     
  15. Gerda1975

    Gerda1975 Actief lid

    27 sep 2006
    415
    0
    0
    verzorgende IG
    Hoogeveen
    Deed bij beide zwangerschappen vanaf begin geen nachtdiensten meer,omdat ik er gewoon ziek van was!Van me zoontje tot 2 weken late's gedraaid,toen ging het niet meer vanwege me bekken en heb tot 29 weken gewoon dagdiensten gedraaid,daarna 50% ZW ingegaan.Nu zit ik al vanaf week 17 in de ZW ivm harde buiken en werk ik me diensten therapeutisch,deze zwangerschap is gewoon zwaarder.Heb een collega die heeft tot de 6e maand gewoon nachtdiensten gedraaid zonder probleem.Is echt per zwangerschap verschillend.
     
  16. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Ik draai ze gewoon tot 35 weken. Gelukkig een rustige woning maar de korte nachten breken wel op. Lichamelijk red ik het nog wel omdat ik vaak een (24 uur lange) weekenddienst heb waarin weinig tot niks gebeurt.
     

Deel Deze Pagina