Cardio, zwemmen.. Wat is wijsheid?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nienke87, 11 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Sinds ik een positieve test had, ben ik nog niet weer in de sportschool geweest. Ook ivm de feestdagen.
    Maar omdat ik zelf al behoorlijk zwaar ben (bmi 38), en ik bang ben dat ik helemaal dichtslib als ik niets doe, wil ik wel in beweging blijven de komende maanden.

    Gisteren ben ik voor het eerst weer naar de sportschool geweest. Ik had weinig puf maar heb me er toch toe gezet.
    10 minuutjes crosstrainer, 20 minuutjes loopband, 5 min hand-fiets en 10 minuutjes hometrainer.
    Ik had behoorlijk last van steken en zeurderig gevoel in mn buik de hele tijd en merkte dat ik het tempo niet goed kreeg. Lopen met 4.7km/u vond ik al zwaar, terwijl ik normaal met gemak 5.5 loop.

    Afgelopen nacht werd ik midden in de nacht wakker met ontzettend last van de buik.. Dit heb ik nog niet eerder gehad, en denk dan meteen dat het toch met de sportschool te maken had. Ik ben gewoon echt geen sportief iemand van mezelf..

    Ik weet dat sporten in principe gewoon moet kunnen, maar gezien het ontzettend lage tempo, en de last van mn buik, vraag ik me af of ik toch niet beter mn abbo stil kan zetten en het alleen nog doen met wandelen met de hond en zwemmen oid.

    Wat zijn jullie adviezen? Ik heb overdag met werk ook al behoorlijk last van bandenpijn en vind het moeilijk inschatten wat nu wel en niet slim is om te doen (eerste zwangerschap)
    Ik ben nog niet bij een verloskundige geweest (eerste 2 echo's iig bij gyn) dus kan het daar ook nog niet navragen..
     
  2. Als jij je er niet prettig bij voelt zou ik op zoek gaan naar beweging waar je geen last van krijgt. Zwemmen is een goed alternatief en daarbij iedere dag een wandeling maken van minimaal een half uur bijvoorbeeld.

    Let ook op met wat je eet. Dit bedoel ik zeker niet gemeen, ik merk het bij mezelf ook namelijk. De gedachte, nu ik zwanger ben mag ik wel alles eten hoor aan lekkere dingen! Maar dat moet er na de zwangerschap allemaal weer af en dat is een vreselijke klus. Dus niet gaan diëten maar zeker ook niet alles maar eten wat los en vast zit.
     
  3. Als je al 3 weken niet geweest bent is het logisch dat je nu ladt krijgt. Even een stapje terug doen en weer opbouwen.
    Zwemmen is altijd goed. Zeker later in de zwangerschap.

    Harde vraag / opmerking maar een zwangerschap is geen excuus om stil tr gaan zitten. Met een hoog bmi is het juist belangrijk om te bewegen. Dus hoop dat t geen excuus is.
    Dit is vriendelijk maar doordringend bedoeld. Weet hoe mensen kunnen dijn als t om excuses gaat rondom afvallen sporten.

    Succes!
     
  4. Na, stilzitten ben ik sowieso niet van plan. Dat gaat echt niet gebeuren, want daar heb ik alleen mezelf (en de baby) maar mee. Ik wil juist in beweging blijven om in conditie te blijven, ook met de hoop daarmee in ieder geval met een redelijke conditie de bevalling in te gaan.

    Eten let ik sowieso goed op inderdaad. Zolang ik gezond eet, en bij extreme honger ook iets gezonds pak kan het daar niet aan liggen. Ben de afgelopen maanden sowieso goed bezig geweest met een ander eetpatroon aanleren ivm afvallen, dus dat zit wel goed. Ik snoep heel weinig en drink eigenlijk voornamelijk water. Juist de zwangerschap geeft me nóg meer reden om de slechte dingen af te slaan.
    Ik heb ook zeker niet de gedachte dat ik voor twee moet eten, want dat ik vind ik echt onzin. Ik merk wel dat ik vaker kleine beetjes moet eten, en net even een paar boterhammen extra moet eten, maar that's it. ( ik deed het eerder op yoghurt, 3 boterhammen, fruit en avondeten, maar daar hou ik het nu gewoonweg niet op vol)

    Ik zal de komende tijd even aankijken hoe het met het sporten in de sportschool gaat. Mocht dit tegen blijven vallen, dan ga ik over op zwemmen. Dat vind ik tenslotte ook heerlijk om te doen en pak je ook meteen het hele lichaam bij mee. Want zoals het gister ging met sporten voelde het voor mij erg nutteloos. En dat is nou juist niet de bedoeling.. ;-)
     
  5. Ik zou het idd ook gewoon even aankijken. Voordat ik een positieve test in handen had sportte ik elke dag 1 tot 1,5 uur op matig tempo (ik houd er niet van om kapot te gaan en doe het voornamelijk voor de ontspanning). Ik heb namelijk een zittende baan ;).
    Sinds mijn positieve test ga ik nog steeds élke dag. Ik merkte al wel snel dat ik vooral mijn cardio wat lager moest zetten (sneller buiten adem, hogere hartslag, zware benen..) en af en toe sla ik een apparaat over als ik geen zin heb / het niet goed voelt. Ik moet zeggen, dat gaat allemaal prima. Ik denk dat als je eenmaal wat vaker bent geweest, je minder last krijgt. Je kunt ipv de loopband natuurlijk ook steppen / schaatsen of roeien. Allemaal cardio die je op redelijk laag tempo / weerstand kunt doen.
     
  6. Wat een onaardige en bovendien overbodige opmerking. TS geeft toch zelf aan dat ze juist naar de sportschool is gegaan omdat ze in beweging wil blijven. Als ze een excuus zocht, dan was ze helemaal niet teruggegaan volgens mij.
     
  7. Dank je meid :) Ik heb idd helemaal niet de intentie om stil te gaan zitten. Dan had ik deze vraag ook niet gesteld. Had vanmiddag ook echt het idee dat ik me moest verdedigen vanwege die reactie want het is echt niet dat ik lui ben ofzo ook al heb ik een hoog BMI.

    Ben juist opzoek naar een manier om in beweging te blijven wat goed vol te houden is en wat dan ook gewoon echt effect heeft. Bedoel, sportschool op een laag tempo voelt nou niet bepaald effectief, ook al weet ik dat elke beweging al mee helpt.
     
  8. Zou ook lekker gaan zwemmen als je je daar goed bij voelt.
    Of lekker met regelmaat een stuk wandelen.
    Eerste weken zijn sowieso wat zwaarder.
     
  9. Hier ook overgewicht, maar ik fitnesste wel al voor ik zwanger werd. Ik ben op de sportschool gebleven tot een week of 18. Toen vond ik het niet fijn meer voelen en ben ik 3x per week hydrofit gaan doen. Een soort aquarobics, maar dan in warm water. Tussen de mensen met blessures, ziektes zoals reuma of parkinson of revaliderend van een hartoperatie. Maar dat boeide me niks, ik ben toch niet het type dat 'vriendinnen' wil opdoen bij zo'n gelegenheid. En dat warme water is heeeeerlijk voor je spieren en je steeds zwaarder wordende buik.
     
  10. Geen overgewicht maar ik sportte 2 x per week. Tot 7 weken en toen werd ik zi misselijk en moe en dat is nu net wat beter. Ik ga vanaf zondag wekelijks zwemmen en daar komt een week later pilates bij.

    Het sporten op de sportschool (bodypump) vond ik bij 7 weken echt pittig dus dat laat ik voor nu.
     
  11. Ik kan alleen maar zeggen dat je goed naar je lichaam moet luisteren. Ik heb tot 29 weken gecrossfit maar de oefeningen waarbij ik je niet fijn vind voelen verving ik door wat anders. Daarna heb ik nog gezwommen, dat is echt heerlijk doordat je buik dan niet zo zwaar aanvoelt. En heb ook nog zwangerschapsgym gedaan. Was wel intensief maar goed afgestemt op zwangeren dus misschien is dat een optie?
     
  12. Gewoon doen wat voor jezelf goed voelt.
    ik ging naar de sportschool maar op een gegeven moment ermee gestopt.voelde niet goed en had veel last van bekken en andere pijnen. Wat ik wel heb gedaan is fietsen en wandelen. Op eigen tempo.
    Ook ik heb overgewicht. Het aller belangrijkste is luisteren naar je eigen lichaam. Jij draagt je kindje en jij voelt je lichaam. Na de zwangerschap is er meer dan genoeg tijd om hard te gaan sporten.
    Luister al helemaal niet naar mensen die komen met rot opmerkingen.
     
  13. Hoi Nienke gefeliciteerd met je zwangerschap :)
    Ik kan me ook nog herinneren dat ik erg snel moeite kreeg met de sportschoollessen. Ben ik toen ook mee gestopt. Er zijn op zwangerschapsgebied best leuke dingen te vinden! Zwangerschapszwemmen is heel fijn. Ik heb ook ZwangerFit gedaan dat vond ik ook heerlijk; en iedereen op z'n eigen niveau wat op dat moment bii je past. Verder bestaat er ook zwangerschapsyoga en -bootcamp.
    Misschien is een sportclub speciaal voor zwangeren wel meer iets voor je op dot moment.
    Alhoewel me nu ook te binnen schiet dat veel van die activiteiten pas vanaf 12 wk zwangerschap beginnen.
     
  14. Ja er schiet me nu ook te binnen dat ze bij ons in de sportschool ook Zwanger&Fit aanbieden, maar dat is volgens mij pas vanaf 12 weken. Sowieso zou ik ook niet eerder aan een zwangerfitness-iets mee doen voor die tijd want ik ken best aardig wat mensen die daar ook sporten en ik wil het zeker tot die tijd voor de buitenwereld stil houden.
    Na de 12 weken ga ik me er wel in verdiepen. Misschien ook iets voor jou? Is ook erg gericht op stabiliteitsoefeningen die je straks ook moeten helpen tijdens de bevalling!
     
  15. Ik ben uiteindelijk gestopt met cardio en krachttraining omdat het niet meer goed voelde.
    Ik ben toen gaan wandelen en veel gaan fietsen, daardoor niet erg veel aangekomen en mijn bloeddruk is netjes gebleven de hele zwangerschap.
    Wel mis ik het sporten heel erg, dus ik kan niet wachten om weer langzaam op te bouwen na de bevalling en herstelperiode.
     
  16. Bedankt voor de tips allemaal :)

    Ik hou mn gewicht wel in de gaten, en sinds de positieve test ben ik nog niets aangekomen. Ben ik best blij mee eigenlijk!

    Ik zal binnenkort eens bij ons in de sportschool informeren of ze ook cursussen voor zwangeren aanbieden, al heb ik daar niets over kunnen vinden. Op de basis site nog wel, maar als ik dan doorklik naar ons filiaal, verdwijnt alle info. Heb dan ook het idee dat ze ermee gestopt zijn. Ik kan wel evt mn abbonement laten bevriezen en naar een andere sportschool gaan waar ze wel zoiets aanbieden.
    Zwangerschapsgym oid lijkt me ook wel wat, maar dat is vaak pas echt later in de zwangerschap. Dus denk dat ik daar nog even mee moet wachten. Ik zal nog eens gaan rondneuzen, en anders idd gewoon lekker richting het zwembad. Zie daar ook goede reacties over langs komen hier, en vind het zelf ook heerlijk om te zwemmen, dus een goede optie :)
     
  17. Ik heb ook een te hoog bmi en sport(te) 1x/week met een personal trainer. Misschien kun je dat ook een paar keer doen? Deze trainer maakte een programmaatje dat "zwangerschapsproof" was, en dan kon ik daaf verder zelf ook mee aan de slag.
    En leg de lat ook niet onnodig hoog. Het lijkt me volstrekt logisch dat je conditie wat lager is nu je zwanger bent. So what als je 4,7 km/h loopt. Gewoon lekker bezig zijn!
    En ik adviseer je ook om de lijsten van uz Gent te gebruiken om bij te houden hoeveel je aankomt. Heb ik ook gedaan, dan zie je wat ongeveer mag/normaal is. Kreeg daar ook complimenten voor van vk en gynaecoloog. Het motiveert ook om het aankomen beperkt te houden!

    (Ik schrijf sportTE want kreeg helaas complicaties waardoor ik nu al 10 weken bedrust moet houden.)
    Zwemmen is heel goed maar zoek dan wel een verwarmd zwembad. Het zwembad hier is maar 26 graden (voor topsporters), en dat is te koud voor je zwangere buik. Had dat ook gewild maar werd afgeraden. Ze hebben daar dus speciale verwarmde baden voor van 31-32 graden.
     

Deel Deze Pagina