Cervixlengte?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kangerootje, 13 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Weet iemand of dit normaal is? Had met 16 weken nog een cervixlengte van 42 mm.
    Nu met 20 weken is hij 36 mm. Dus wat korter. Is dat normaal, dat hij nu al wat korter wordt?
    En zou dat dan doorzetten, dan hij over 4 weken nog korter is? Ze gaan het in principe niet meer meten nu...
    Heb wel met regelmaat harde buiken, merk dat vooral als ik lig...
     
  2. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Is heel normaal dat ie verkort in de loop van je zwangerschap.
    Waarom is het überhaupt gemeten bij je? Ivm klachten?
    Hier met 14wk 42 mm en vanaf 16 weken schommelt het rond de 35 mm. Soms 40 soms 33. Alles boven de 25 mm is goed.

    Als je veel harde buiken hebt zou ik het toch wat rustiger aan proberen te doen...
     
  3. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Dankje voor je reactie.
    Ze meten het ivm m'n voorgeschiedenis: had een afwijking aan m'n baarmoeder daarom meer kans op vroeggeboorte. Ook komt vroeggeboorte in m'n familie voor...
     
  4. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Voor zover ik het me goed herinner is alles boven de 35mm nog heel goed en wordt het onder de 25mm pas zorgelijk zoals madelein zegt. Het kan ook schommelen, een paar weken geleden had ik 39mm en gister was het bijvoorbeeld weer 41mm.

    Harde buiken zijn wel vervelend! Zou proberen toch wat rustiger te doen waar dat kan.
     
  5. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ah Oke. Maar waarom meten ze dan nu niet meer? Dat is niet zo logisch, juist met jouw voorgeschiedenis. Hier wordt er tot week 32 gemeten. Daarna 'mag' ik bevallen en is het dus minder relevant.
     
  6. Vixey

    Vixey Lid

    31 aug 2017
    37
    10
    8
    Vrouw
    Ik zou ook lekker rustig aandoen. Ik had met 18 weken een zachtere baarmoedermond en ook korter, ook last van kramp en beginnende harde buiken. Na een dag niks doen was de bm mond weer hard en lang. Ik draag nu een Cariwell buikband als ik ga lopen, dat scheelt echt! Geen harde buiken meer. Maak je niet teveel zorgen hoor, mij is verteld dat de bm mond gedurende de dag ook kan veranderen, het zegt in principe helemaal niks.
     
  7. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Nee ze doen het nu niet meer, vonden ze niet nodig... Eerste kindje dus ze willen aankijken hoe het gaat. Had ook liever gehad dat ze het vaker zouden meten, ik ben best gespannen! Daarom wel van plan om laagdrempelig te bellen als ik klachten heb..!
    Doen ze het bij jou ook vanwege vroeggeboorte..? Ik zag dat je een kindje bent verloren op 18 weken... Wat erg..
     
  8. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Fijn dat het nu goed met je gaat! Ik moet ook even een tandje terug, dus ga nu halve dagen werken in plaats van hele. Werk in de zorg dus nog inspannend genoeg...
    Die buikband, daar ga ik eens naar kijken! Waar heb jij die vandaan?
     
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik zou dan juist zeggen dat je door gaat met meten want moet het eerst dan misgaan?! Raar beleid! Doen ze het wel bij klachten?
    Snap dat het spannend is idd. Dat is het sowieso, maar zeker als het niet allemaal vanzelfsprekend is.
    Idd gewoon gelijk bellen bij klachten. Daar zijn ze voor.
    Ja hier doen ze het idd vanwege de vroeggeboorte, maar ook omdat ik een enorm gevoelige bm heb en al vanaf week 16 harde buik heb en voorweeen. Gelukkig doet het tot nu toe niks!

    Buikband bij harde buiken is trouwens niet altijd een goed plan. Hier wordt het vele malen erger van zo'n strak ding om m'n buik.
     
  10. Vixey

    Vixey Lid

    31 aug 2017
    37
    10
    8
    Vrouw
    @madelein Heb je dan niet een verkeerde? Of verkeerde maat..

    Cariwell buikband zit echt niet strak, juist heel comfortabel en fijn als je niet meer met kramp rondloopt en spanning op je banden. Ik heb m besteld bij de baby dump, gewoon de simpele die je om je buik heen doet.
     
  11. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Nee maar een band van een broek vind ik al te strak. Mijn baarmoeder reageert werkelijk op de minste druk helaas
     
  12. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wat raar zeg, eerst meten vanwege je voorgeschiedenis en het er dan bij laten..

    Goede instelling om de drempel om te bellen laag te houden! Daar zijn ze voor en liever tien keer te veel dan een keer te weinig.

    Sterkte!
     
  13. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Dit herken ik ook: alsof je buik heel gevoelig is. Gordel om in de auto of een te strakke broek oid, vreselijk! Ik vond de 20 weken echo ook pijnlijk, dat geduw op je buik...

    Pfffff nouja we gaan het wel beleven.
    Vind het ook een raar beleid, had liever gehad dat ze het nog vaker zouden meten..
    Toch schijnen ze het vaker bij vrouwen te doen éénmaal eten met 20 weken.. met 16 weken is het ook gemeten maar dat kwam omdat ik bloedverlies had... Anders hadden ze dat ook niet gedaan...

    Bedankt voor jullie reacties..!
     
  14. Mijn Xander

    Mijn Xander Actief lid

    23 okt 2013
    318
    58
    28
    Hallo, mag ik vragen welke afwijking je juist hebt aan je baarmoeder. Ik heb ook een afwijking. Een uterus unicornus oftewel een eenhoornigebaarmoeder. Ik ben nu 15 weken + zwanger. Wel met een cerclage. Is een bandje wat ze rond je BMH doen om hem goed dicht te houden. Mijn baarmoeder is ook super onrustig. Als ik een volle blaas heb, voel ik zo de prikkeling in men baarmoeder. Als ik veel gegeten heb ook. Duimen maar dat die kleintjes lang genoeg blijven zitten!!!

    Veel succes en ik zou zeggen doe heel rustig aan.
     
  15. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Hoi meid,
    Ik heb een septate baarmoeder, dus de baarmoeder wordt in tweeën gedeeld door het septum dat is dus een tussenschot...
    Dat tussenschot is gelukkig verwijderd maar daar zit nog wel een klein stukje waardoor de baarmoeder nu meer hartvormig lijkt... Als je een baarmoeder afwijking hebt schijn je meer kans hebben op cervixinsufficiëntie... Dit zit ook in mijn familie, mijn zus heeft ook een kindje verloren en mijn tante zelfs twee door cervixinsufficiëntie...
    Wel fijn dat jij een cerclage hebt gekregen! Houden zie je nu goed in de gaten? Laten we inderdaad hopen dat onze ukkies nog een heel poosje in onze buik blijven zitten!
     
  16. Mijn Xander

    Mijn Xander Actief lid

    23 okt 2013
    318
    58
    28
    Ja ze houden mijn bmh nu goed in de gaten. Vanaf 19 weken krijg ik elke 14 dagen een meting. Maar uit ervaring bij mijn dochter weet ik dat het snel kan gaan. Bij haar had ik op vrijdag een afspraak waar alles nog in orde was en op zondag zat ik in het ziekenhuis met weeen... dus die controle wil veel zeggen en tegelijkertijd niets. Ik wist wel niet dat baarmoederafwijkingen vaak in combinatie gaan met een zwakke bmh. Misschien omdat hij sterker moet zijn dan gemiddeld dat hij eerder zwak lijkt. Ik heb een cerclage gekregen omdat het bij mijn eerste zwangerschap op 21 weken misliep... nog 8 weken voor jou en je zit in een veilige zone. Niet ideaal maar toch al heel wat meer hoop dan! Ben je thuis van je werk ?
    Groetjes
     
  17. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat heftig joh, op 21 weken je kindje nog verliezen... De verandering aan je bmm kan idd heel snel gaan en wat ik begreep ook per dag veranderen!
    Fijn dat ze je in de gaten houden.. spannende tijd voor je!
    Ik zie het precies hetzelfde: vanaf 28 weken ga ik ervan genieten, haha! Nog even doorbijten..!

    Nee ik werk gewoon nog... In de zorg dus wel al minder lange diensten! Jij ook?
     
  18. Mijn Xander

    Mijn Xander Actief lid

    23 okt 2013
    318
    58
    28
    Hallo,

    Hoe gaat het met je ?
    Idd een spannende tijd maar ik probeer het een beetje van dag tot dag te nemen. Al merk ik nu wel dat men buik wat begint te trekken en ik dingen voel. Die niet noodzakelijk verkeerd zijn. Want een mensje laten groeien in je buik dat voel je nu eenmaal en brengt wel wat pijntjes mee. Toch merk ik dat die pijntjes me wat meer bezorg maken. Je gaat snel denken mmm is dat normaal of hoort dat zo... moeilijk om vertrouwen te hebben.

    Ik werk niet meer op aanraden van mijn gynea. Nu niet echt vanzelfsprekend. Ik ben zelfstandig en heb men zaak volledig moeten sluiten. Om na de bevalling weer open te doen en hopen dat klanten terug komen. Ook weer een beetje loslaten en vertrouwen hebben in dat alles goed komt. Deze zwangerschap was wel ongepland. Ik wou graag nog een kindje maar zou dit nooit meer gedurft hebben. En na het verlies van men zoontje is de zwangerschap van mijn dochter emotioneel heeeeeeel zwaar geweest. Dat durfde ik niet meer aan. Maar het overkwam ons nu dus gaan we er 200% voor.

    Lukt het werken voor jou goed ? Of heb je het er moeilijk mee ?

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina