Christelijke dames ( vanuit de besloten club )

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Sifra, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    @Sifra dat is goed hoor :thumup: het is inderdaad een kwetsbaar onderwerp.

    @einad ik snap jou gevoel heel goed. Ik ben er gewoon op tegen omdat ik vind dat de Heere bepaalt hoe en wanneer we sterven. En dat het niet aan ons is, ook al is het "einde in zicht" God bepaalt en God regeert.
     
  2. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Palliatieve sedatie is geen vorm van euthanasie. Als je het lijden kunt verlichten tot het einde komt dan kan ik daar echt niet op tegen zijn. En het wordt pas ingezet als ze verwachten dat de dood binnen een paar dagen/weken komt toch?

    Maar ik ben ook niet perse tegen euthanasie, maar dat is een andere discussie ;)
     
  3. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Dames,

    Even een ander onderwerp. Ben bezig met een tekst op het geboorte kaartje. Is deze spelling correct?

    Je bent door de Heere aan ons gegeven,
    in liefde aan ons toevertrouwd.
    Toch zul je echt alleen kunnen leven,
    als Hij je in Zijn Handen houdt

    Ik ben nl niet zo goed in dt/d/t
     
  4. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    Geboortekaartje
    Mooi versje/gedichtje. Volgens mij kloppen alle dt/d/t.

    Bij onze oudste hadden we de zegen van sint Patrick.

    En bij de tweede:
    De God van de vrede geeft jou Zijn zegen
    op alle wegen die je zult gaan.
    Wanneer het meevalt of soms ook tegen
    bij zon en bij regen zal Hij naast je staan.
    Hij is als een schaduw die met je meegaat
    jou nooit alleen laat want Hij is trouw.
    Ontvang nu Zijn vrede en de genade
    van God onze Vader zo zegent Hij jou.

    Ruim een jaar geleden zag ik deze:
    Een boog in de wolken als teken van trouw,
    staat boven jouw leven, zegt: “Ik ben bij jou!”
    In tijden van vreugde, maar ook van verdriet,
    ben jij bij Hem veilig, Hij die jou ziet.

    Dat komt op het kaartje van deze baby. We twijfelen alleen nog over de laatste zin. In het lied is het ... ben ik bij U veilig, U die mij ziet.
    Maar omdat we bij de oudste twee "jou" hadden (alsof wij het tegen de baby zeggen) neigen we naar jij/jou, maar ik vind het wat minder lekker lopen.

    Palliatieve sedatie
    Ik werk niet in de zorg, moest ook zoeken wat het precies was. Palliatieve zorg had ik wel eens gehoord en ik dacht eerst dat dat het was (pijnstilling zodat de patiënt minder pijn heeft), maar ik kwam er nu achter dat palliatieve sedatie 'iets' meer is dan alleen pijnstilling. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie hier dubbele gevoelens over hebben.
    Mijn schoonvader is 7 maanden geleden overleden. Hij sliep steeds meer (zonder medicatie), maar net voor het overlijden is hij nog zo helder geweest. Mijn schoonmoeder was erbij en is met de herinnering aan dat laatste heldere moment erg blij. Het voelde voor haar echt als een mooi persoonlijk afscheid. Ik weet niet of dat moment er ook zou zijn geweest met sedatie (ik denk eigenlijk niet).
    Veel wijsheid gewenst, lijkt me moeilijk als je het vanwege je werk regelmatig tegen kan komen.

    Op weg naar Pasen
    Ik kwam een boekje tegen: De weg naar Golgotha.
    Start op de 1e lijdenszondag, kwam er vanmiddag achter dat die afgelopen zondag was, dus de eerste week gaat wat sneller.
    Er staan behoorlijk wat genezingsverhalen in het boekje. Ik merkte toen eigenlijk pas dat ik die verhalen oversla als we tussen de middag uit de kinderbijbel lezen. Als mijn oudste dochter er niet is, lees ik ze wel (met oppaskindjes en de jongste), maar ik vind het erg lastig om bijv. de verlamde man, dochtertje van Jaïrus met haar te lezen.
    Gelukkig staan er ook genoeg andere verhalen in de kinderbijbel, maar (helemaal nu ik me hier bewust van ben) wil ik het niet blijven ontwijken. Daarnaast zal de vraag in de toekomst ook wel komen waarom Jezus andere mensen wel genas en haar (nog) niet.
    Als jullie ideeën hebben hoe ik dit kan aanpakken ...

    Onze oudste weet inmiddels wel dat het niet zo goed ging toen ze geboren werd en ze daarom snel met de dokter mee moest, die goed voor haar ging zorgen en dat we daarna nog even in het ziekenhuis hebben gelogeerd.
     
    mutskuh vindt dit leuk.
  5. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Als palliatieve sedatie hetzelfde is als verhoogde pijnstilling ben ik er voor.

    De dood versnellen, dat is een grijs gebied. Ik zelf ben er geen voorstander van, maar ik kan heel goed invoelen met sommige gevallen waar mensen heel erg veel pijn leiden ondanks de pijnstilling. Maar ja, ik respecteer iedereen met afwijkende mening in beide gevallen.

    Toen mijn zoontje van 24,5 weken na vijf dagen couveuse geperforeerde darmen kreeg, stonden wij ook voor deze keuze. Zijn leven beëindigen wilden we niet, maar ook absoluut niet dat hij met een ondragelijke pijn zijn laatste dag/uren moest doorbrengen. Dat zou mijn hart nog meer breken. We hebben ingestemd dat zij zodanige hoge pijnstilling zou krijgen dat hij geen pijn had, zonder dat de hoogte zijn dood zou verspoedigen. En dat was fijn, we hebben omdat hij geen pijn had ook hem eindelijk in ons armen kunnen nemen, buidelen en afscheid van hem kunnen nemen. Ik ben God eigenlijk heel erg dankbaar dat pijnstilling in die soort bestaat! Hopelijk kunnen degenen die het niet met mij eens zijn ook mijn afwijkende mening respecteren.
     
    einad vindt dit leuk.
  6. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Beide mooie teksten

    Dankjewel korenbloem. Dan gaat hij naar de drukker. En wat een mooie teksten hebben jullie! Zijn beide 2 hele mooie opwekkings liederen, staan hier ook vaak op in de auto. Even over dat laatste zinnetje, is het niet wat dat jullie er bv opzetten, is hij/zij bij U veilig, U die hem/haar ziet? Ik noem nu maar wat hoor..

    Oef dat is een hele lastige over hoe je dat aan kan pakken. Ik zou zelf iets in de richting zeggen van toen de Heere Jezus hier op aarde als een mens was, en dat het nu in deze tijd, door vele zonden van de mensen wat langer kan duren voordat en of iemand geneest? Dit is echt een hele moeilijke inderdaad. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
     
  7. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Absoluut respecteer ik je afwijkende mening. Ik weet zelf ook niet hoe ik zou reageren als ik in die situatie zou staan. Ik kan wel roepen dat ik er op tegen ben, en dat ben ik ook, maar ik ben wel van mening dat je zoiets pas weet als je er zelf in staat. Dus zeker respecteer ik jou mening.
     
  8. Sifra

    Sifra Niet meer actief

    Ik zou nog even terug komen op mijn visie op palliatieve sedatie.
    Wat ik hieraan lastig en ook jammer vindt is juist het feit dat palliatieve sedatie gezien wordt als een manier om het leven van iemand te beëindigen. In de praktijk heb ik al meerdere keren meegemaakt dat er vanuit deze overtuiging geen palliatieve sedatie is ingezet, waardoor de terminale fase, in mijn ogen onnodig, verzwaard werd voor de zorgvrager.

    Ik kan me vinden in de overtuiging dat het einde van ons leven in Gods handen ligt, maar heb er moeite mee dat deze overtuiging bepaald medisch handelen in de weg staat.
    Vaak ontstaan er ook veel tegenstrijdigheden; men is in de overtuiging dat bv palliatieve sedatie niet mag worden ingezet omdat men vindt dat daarmee het het leven door de mens wordt beëindigd. Maar hoe zit dat dan met medische behandelingen, reanimatie e.d.? Zou je dit dan juist niet kunnen zien als levensverlengend handelen en ga je daarmee dan ook niet voorbij aan de overtuiging dat het einde van ons leven in Gods hand is?

    Ik denk dat wij als mens dankbaar mogen zijn voor de wijsheid en kennis die God ons heeft gegeven om de medische zorg te kunnen ontwikkelen en ik vind dat wij ook dankbaar gebruik mogen maken van mogelijkheden op medisch gebied. Wel vind ik dat we hierin kritisch mogen zijn en kan ik me vinden in het feit dat er op grond van levensbeschouwelijke overwegingen bepaald medisch handelen niet verenigbaar is.

    Voor mij valt palliatieve sedatie niet onder deze noemer.
    Palliatieve sedatie is niets anders dan het verlagen van het bewustzijn in de terminale fase.
    Een fase waarin overlijden op zeer korte termijn verwacht wordt en waarbij palliatieve sedatie het doel heeft om door het verlagen van het bewustzijn van de zorgvrager klachten van pijn, onrust, angst etc. in de terminale fase te onderdrukken.
    Ik weet dat o.a. het niet meer kunnen eten en drinken onder palliatieve sedatie een reden is waardoor men de indruk heeft als mens een hand te hebben in het overlijden.
    Maar als je kijkt naar de levensloop zie je dat mensen in de terminale fase vanuit een natuurlijk verloop in die laatste fase weinig tot geen intake meer hebben.
    Ook het gebruik van morfine zijn veel misverstanden, het gebruik van morfine wordt vaak gezien als oorzaak van een versneld overlijden, terwijl dit in de hoeveelheden die worden voorgeschreven geen enkele invloed heeft op evt. versneld overlijden.

    Ik vind palliatieve sedatie een mooie ontwikkeling in de zorg rondom het levenseinde en zie dit niet als het door de mens beëindigen van het leven, maar als een ondersteuning om het de terminale zorgvrager zo comfortabel mogelijk te maken in het levenseinde.
     
    Marchella, Lenaroos, einad en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Sifra ik ben het helemaal met je eens. Zo denk ik dus ook.
     
  10. Sifra

    Sifra Niet meer actief

    Nee, wanneer iemand palliatief gesedeerd wordt is communicatie idd niet/ nauwelijks meer mogelijk. Maar dat is ook de doelstelling van palliatieve sedatie, het bewustzijn verlagen.
    Dat communicatie dan niet meer mogelijk is, is 1 van de afwegingen die wordt gemaakt bij het wel/ niet starten van palliatieve sedatie.
    Palliatieve sedatie is ook geen standaard behandeling in de terminale fase natuurlijk, dit wordt alleen overwogen wanneer de zorgvrager niet comfortabel is in de laatste fase door erge pijn, onrust en/ of angsten.

    Voor de meiden die palliatieve sedatie moeilijk vinden; ik ben benieuwd naar de concrete argumenten die maken dat je het lastig vindt. Niet om een discussie te starten, maar omdat ik hier benieuwd naar ben en ik vanuit jullie eerdere reacties niet echt een duidelijk beeld krijg van de concrete moeiten.
     
  11. Wat mooi omschreven @Sifra en wat heftig ook @iez

    Ik respecteer jullie mening zeer zeker. En kan me er ook echt wel in vinden. Maar blijf het ook wel moeilijk vinden zoals afgelopen week. Samen met een bewoner gezellig gepraat, leuke momenten gehad. Bewoner is nog vrij helder. Volgende dag valt dhr, gebroken heup. Geen instuurbeleid. Pijn, dhr krijgt morfine. Dhr wordt onrustig en krijgt om de vier uur morfine en dormicum. Na 36u overlijd dhr en de laatste dag heb ik een aantal giften moeten toedienen. Ik vond en vind het nog steeds lastig. Had ik dhr willen laten lijden dan? Nee. Maar toch kan ik niet zeggen dat ik vrede met de situatie heb.
     
  12. Sifra

    Sifra Niet meer actief

    @einad, ik ken het verhaal natuurlijk niet, maar gebaseerd op de feiten uit je casus vind ik dit idd een bijzonder beleid in deze situatie en mogelijk wat discutabel. Ik kan me voorstellen dat deze situatie niet goed voelt voor je. Is het misschien een optie voor je om hierover in gesprek te gaan met je leidinggevende en/of behandelend (vph) arts?
     
  13. Als er bewoners komen wonen bij ons word er gevraagd of ze een reanimatie beleid wensen en bij een 'nee' word niet een niet behandelbeleid met daarin afspraken hoe te handelen bij
    situaties met ziekenhuisopnames vast gelegd. Mocht de bewoner vallen en er mogelijk een collumfractuur zijn dan word er naar de familie gebeld en vermeld wat in het dossier is vastgelegd en dat ze starten met dat beleid. Hoe gaat dat bij jullie?

    Ik kan wel in gesprek gaan maar de 1e contactpersoon heeft samen met de arts het beslissende woord. En mijn leidinggevende deelde mijn kijk erop helaas ook niet. Gelukkig enkele collega's wel. Maar het is en blijft echt een heel gevoelig onderwerp.

    Later begreep ik dat hiervoor gekozen omdat kwetsbare ouderen vaak slechter uit de narcose komen, delirant worden en dan alsnog binnen een week of twee komen te overlijden.
     
  14. Sifra

    Sifra Niet meer actief

    Bij ons wordt bij intake ook het reanimatiebeleid besproken en daarnaast wordt beleid m.b.t. insturen ziekenhuis en beleid actief behandelen binnen vph besproken en worden afspraken hierover vastgelegd in het zorgdossier.

    Op zichzelf kan ik me wel voorstellen dat deze meneer niet meer ingestuurd is voor OK, maar ik vind het wel bijzonder dat er gekozen is voor de inzet van dormicum in deze situatie.

    Hoe dan ook, dit zijn idd lastige vraagstukken.
     
  15. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
  16. @iez, al kunnen slagen voor een jas?

    Hoe gaat het verder met iedereen?

    Ik heb heel veel gewerkt de afgelopen tijd, nu gelukkig weer wat vaker vrij.
    Het zonnetje laat zich ook steeds meer zin, ik krijg zin in het voorjaar!
     
  17. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Hi einad, nog niet. De jassen die aan mijn wensen voldoen zijn zo duur. Ik wacht even de uitverkoop af.

    Wat voor werk doe je einad?
     

  18. Of hopen op beter weer!

    Ik werk in de zorg, in een verpleeghuis.
     
  19. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Hallo.

    Hier gaat het goed, inmiddels alweer 26 weken zwanger. De tijd gaat zo snel.

    Morgen biddag. Hebben jullie dat ook?
     
  20. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Nee, we hebben geen biddag. Wordt er dan extra gebeden?
     

Deel Deze Pagina