Collegas willen niet dat ik ouderschapsverlof opneem ivm drukte

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door jomay, 12 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    hoi,
    Wat vinden jullie van deze situatie? Ik ben 7 weken geleden bevallen en neem na de bevalling in totaal nog 10 weken extra vrij dmv onbetaald verlof en vaksntiedagen. Over 3 maanden moet ik weer beginnen maar nu kom ik er achter dat ik dan nog geen opvang heb voor alle 3 mijn kinderen.
    Ik wil dus 2 weken extra vrij nemen, bijv dmv ouderschapsverlof, en heb mijn vervanger gevraagd of ze 2 weken langer kan invallen. Haar antwoird was dat ze dat niet kon toezeggen omdat het heel druk is en ze eigenlijk zitten te wachten tot ik weer terug ben en zij extra kan gaan werken. Ze werkt nu al 8 uur meer dan ik dus snap t sws niet helemaal. Vind t ook niet zo fijn die druk die ze op me leggen zo in mijn verlof, maar los daarvan vraag ik me af of ik geen recht heb op ouderschapsverlof? En als t druk is ze iets anders moeten regelen?
    Ik heb het overigens nog geen ouderschapsverlof genoemd maar 2 weken extra vrij maar bedacht later dat ik recht heb op ouderschapsverlof.
    Mijn leidinggevende zegt alleen dat ze akkoord is als ik t heb afgestemd met collegas.
    Moet volgende week gesprek hierover aangaan met collegas (die verder leuk en okee zijn overigens) maar wil ook evennwetennwat mijn rechten zijn en wat redelijk is. ( ps sorry voor fouten maar typ dit met baby en nog 2 kids die v alles willen)
     
  2. isabelletje14

    isabelletje14 Actief lid

    27 jul 2014
    356
    372
    63
    Volgens mij ligt het aan de CAO hoe je ouderschapsverlof geregeld wordt. Ik zou misschien eerst even contact opnemen met personeelszaken om te kijken wat je rechten zijn.

    Let ook op of je ne ouderschaps verlof mag verknippen of het allemaal achter elkaar moet opnemen! Anders ben je na die 2 weken de rest kwijt.
     
  3. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    volgens rijksoverheid mag je het sinds 2jr zo indelen als je zelf wilt. los twee weken opnemen kan dus. net als dat werkgever zwaarwegende reden moet hebben om te weigeren. het is druk is geen zwaarwegende reden.

    ik zou zeggen.. ze doen het nu al 3mnd zonder jou en je hebt nog 3mnd verlof. wat maken dan die twee wk nog uit? die kunnen ze toch nu alvast inregelen.

    je hebt recht op verlof, ook als je collegas dat niet leuk vinden.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, ik sta daar anders in. Je hebt er vast recht op (ik ken het Nederlandse systeem niet), maar ik vind dat je op een bepaald punt ook wel rekening mag beginnen houden met je omgeving. Als je collega's aangeven dat het zwaar is en dat ze echt aftellen tot je terug bent, dan is die verzuchting even legitiem als de jouwe om langer thuis te zijn. Éven legitiem, dus moeten jullie bij voorkeur samen een oplossing verzinnen waar iedereen zich in kan vinden.
     
    Mamaa6, Lisa1987, Nikki88 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.502
    5.591
    113
    Vrouw
    Mja als je geen opvang hebt voor je kinderen hebben ze gewoon pech lijkt me
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zei ook niet dat TS maar sowieso moet gaan werken. Ik zei dat ik vind dat er een compromis moet gezocht worden. Misschien kan de man van TS verlof opnemen? Eventueel verdelen ze de weken onderling?

    Op dit forum wordt altijd maar meteen 'pech voor het werk' gezegd, en ik vind dat een kwalijke zaak. Ja, familie is het belangrijkste. Maar het is maar wat prettig als collega's ook een beetje aan elkaar denken. Want die collega's die nu harder moeten werken, hebben vast ook kinderen waar ze naartoe moeten. Toch?
     
    mausi, Nikki88, chrystel73 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. roundandaround

    roundandaround Niet meer actief

    Ik vind het alleen ‘een beetje dom’ dat er nog geen opvang geregeld is.. dat weet je dan eerder toch?

    Ouderschapsverlof moet altijd in overleg. Met je leidinggevende lijkt me, want collega’s willen logischerwijs dat je eerder terug bent, zodat zij het minder druk hebben, maar dat is niet jóuw probleem. Als iemand ziek raakt, zeg je toch ook niet dat ie terug moet komen, omdat het zo druk is.

    Er moet gewoon goede en voldoende vervanging zijn, maar dat is de taak van je leidinggevende.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  8. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik had al driekwart jaar geleden opvang geregeld voor de baby, maar hoor net van de gastouder dat ze toch pas plek heeft een paar weken later door onvoorziene omstandigheden. Voor de andere kinderen weet ik pas sinds begin schooljaar (dus niet voor ik met verlof ging) dat ze allemaal studiedagen hebben die week voor de vakantie.
    En ik weet niet of ouderschaosverlof 'altijd in overleg' moet gaan. Dat doe je natuurlijk uit collegialiteit, maar in beginsel heb je er recht op, ook als het op werk niet goed uitkomt. Want dan komt het natuurlijk nooit, een vervanger regelen is altijd meer gedoe. Maar mijn vervanger is er al, en kan ook 2 weken langer, alleen ze willen dat ik kom zodat zij extra kan werken.
    Mijn leidinggevende laat t ons vaak zelf oplossen, wat vaak fijn is maar ik denk dat ik dit meer bij haar moet leggen. Kan inderdaad natuurlijk niet zo zijn dat collegas bepalen of ik ouderschapsverlof kan nemen afh van werkdruk.


     
  9. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    In principe hoeven mijn collegas niet harder te werken omdat ik er niet ben, er is nl vervanging voor mij. En zij werkt ook nog meer uur dan ik. Het is alleen blijkbaar drukker geworden. Maarja, kan ik daarom dan geen 2 weken extra ouderschapsverlof opnemen, als ik het ruim 3 mnd v tevoren aangeef?
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat weten alleen je collega's en je leidinggevende.
     
  11. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik denk dat ik, of eigenlijk mijn leidinggevende, moet nadenken over hoe mijn collegas minder last kunnen hebben van de werkdruk voor die 2 weken, en dat de oplossing niet moet zijn dat ik dan geen ouderschapsverlof kan opnemen. Wat ook formeel ook niet mag volgens mij.
     
  12. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Die snap ik niet helemaal?
     
  13. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Het stomme is, ik voel me ook nog heel erg bezwaard hierover, omdat mijn collegas wel werk hebben opgevangen toen ik eerder uitviel door problemen met de zwangerschap. Maar nu heb ik én gewoon geen opvang, (man kan niet meerdere dagen kinderopvang doen door omstandigheden) én volgens mij is er gewoon vervanging mogelijk, én heb ik volgens mij recht op ouderschapsverlof en moet mijn leidinggevende voor vervanging zorgen (of extra, als dat blijkbaar nodig is). Nouja, ik ga proberen hier in overleg uit te komen, maar wil ook weten wat ik mag verwachten van leidinggevende mbt ouderschapsverlof
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je vraagt of die werkdruk dusdanig is dat jij niet langer thuis zou kunnen blijven. Dat weten enkel je collega's en je leidinggevende...

    Maar kan je man ook niet bijspringen? Toch al enkele keren een dag dan?
     
  15. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    e
    Ja je hebt recht op ouderschapsverlof, je mag dat opnemen hoe jij wilt en je werkgever mag dit alleen weigeren als het bedrijf in ernstige problemen komt. Dat moet je werkgever ook nog aantonen en is in de praktijk erg lastig.

    Maar....in dit geval denk ik niet dat het zo makkelijk is als jij nu denkt omdat je werkgever al heel coulant is geweest met die 10 weken extra verlof en je in principe nu nog 3 maanden de tijd hebt om opvang te regelen. Het zou best kunnen zijn dat jouw werkgever in dit geval wel een goede zaak heeft om je die extra 2 weken te weigeren. En dan niet omdat het bedrijf in ernstige problemen komt, maar omdat je nu nog ruim de tijd hebt om iets anders te regelen.

    Overigens ben ik het volledig met @Shakes eens dat hier te veel gesproken wordt in termen van 'ik heb recht op' en weinig over een zekere plicht richting je werkgever.
     
    Nikki88, Strijkkraal, ShaYo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Dat ik 3 maanden de tijd zou hebben om iets anders te regelen lijkt me geen reden om ouderschapsverlof te weigeren. En geen opvang is nu een reden voor mij om extra ouderschapsverlof aan te vragen maar ip hoef ik sowieso geen reden op te geven voor het op willen nemen van oiderschapsverlof, behalve dat ik voor mijn kind wil zorgen, maar mag ik gewoon ouderschapsverlof aanvragen zonder opgaaf v reden min. 2 maanden v tevoren en mag werkgever dit niet weigeren. Tenzij bedrijf ernstig in problemen komt maar dat is niet ad orde. En bedrijf heeft zelf nu 3 maanden om iets te regelen. En die vervanger is er al. En t gaat om 2 weken, dan denk ik ook wat maakt dat nog uit op die 6 maanden.
    Bovendien ga ik mijn kind als die aan t wennen is ad opvang niet voor 2 weken bij een vreemde onder brengen, even los van dat ik die optie niet heb. En man kan missch 1 dag opvangen maar dan zit ik nog met die 3 andere dagen, het is gewoon het meest praktisch voor iedereen ook als ik nog 2 weken (onbetaald) ouderschapsverlof opneem.

    En ik ben ip altijd hartstikke loyaal naar mijn collega's en werkgever maar ga me nu niet in allerlei bochten wringen als dit ten koste gaat van mijn kind, het voor mijn werk licht ongerief maar geen grote problemen vetoorzaakt en we hier gewoon regelingen voor hebben in NL, die er niet voor niets zijn.

    Dus ik ben er wel uit, wordt toch ouderschapsverlof.

    Dus bedankt voor de reacties! Misschien niet allemaal met dezelfde mening maar helpt mij wel mijn eigen standpunt te vormen;)

     
  17. roundandaround

    roundandaround Niet meer actief

    Je hebt er recht op, maar alles wat afwijkt van de standaard (vgm 50% werken) moet in overleg.

    Wat lastig zeg van die gastouder.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jouw man heeft natuurlijk evengoed recht op zwangerschapsverlof als jij. Of is hij niet in loondienst?
     
  19. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hihi ouderschapsverlof bedoel je! Maar inderdaad.
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Sorry, die bedoel ik ja.
     

Deel Deze Pagina