Iemand ervaring met afstand laten doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Shaddixxx, 18 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. In de afgelopen 4 jaar heb ik mijn vader niet 1 keer gezien. Op Damien's geboorte heeft hij niet gereageerd. Geen kaartje, geen smsje, niets.
    Als ik hem sms reageert hij gewoon niet. Tegen m'n zusje (die 'm nog wel elke 2 weken ziet) zegt hij dat hij mijn smsjes niet opent en meteen verwijdert.

    Ik heb dus helemaal niets meer met deze man, en wil zijn naam dus ook niet meer dragen.
    Ik wil graag mijn moeders achternaam dragen, en m'n vader afstand van mij laten doen.

    Het is natuurlijk vreselijk, en ik heb er echt alles aan gedaan om weer contact te krijgen, maar ik ben alle negatieve reacties gewoon zat, ik geef het op. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik, wanneer ik geen reactie zou krijgen op Damien's geboorte, het voor mij gewoon klaar is. Hier wil ik verder geen discussie over voeren, ik wil alleen graag reacties horen van mensen die hier ervaring mee hebben. Het is niet zo dat ik dit even binnen een weekje heb besloten, ik ben er al ruim een jaar mee bezig.

    Op internet is natuurlijk heel veel te lezen, maar ik zou graag persoonlijke ervaringen horen.
    Hoe lang heeft het hele proces bij jou geduurd? Kwamen er onverwacht nog andere dingen naar voren? Wat als je vader (of moeder natuurlijk) niet mee wil werken?
     
  2. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Een oud collega heeft haar achternaam laten veranderen (in die van haar stiefvader) maar ik weet dat het een jarenlange procedure is geweest met uiteindelijke toestemming van de Koningin.
    Het is echt een ontzettend karwei!
     
  3. Mams136

    Mams136 VIP lid

    26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik dacht dat het mogelijk was om gewoon je naam te veranderen?
    Wist niet dat er zo''n hele procedure aan vooraf zou gaan.

    Meid, vind het wel ontzettend kl*t* voor je dat je vader je zo laat stikken.
     
  4. Je kan inderdaad je naam wel gewoon laten veranderen, maar dat kost 487 euro, en dát heb ik helaas niet..
     
  5. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Als het "gewoon" kan...waarom heeft het bij haar dan jaren geduurd?
    Dat geld valt te sparen..als je daarmee een giga procedure kan omzijlen.

    Volgens mij zit er dus wel verschil in. Of je hem laat veranderen of echt helemaal officieel laat wijzigen. Zou het ook niet te maken hebben met een verschil tussen voor- en achternaam?
     
  6. Ik weet niet hoe lang dat geleden is? Het heeft nu in ieder geval, voor zover ik weet, niets met de koningin te maken.

    Ik heb een heel boekje over naamswijzigingen van de gemeente, en als je meerderjarig bent en je wilt de achternaam van je andere ouder aannemen, hoeft alleen die ouder daarvoor te tekenen.

    Bij stiefouders is het wel zo dat ze een bepaald aantal jaar voor je gezorgd moeten hebben, en dat moet ook aangetoont kunnen worden.

    Maar goed, dit was het doel niet van dit hele topic ;)
     
  7. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Als ik het goed begrijp kun je dus je moeders naam aan nemen met haar toestemming, zonder de toestemming van je vader? Waarom doe je dat dan niet gewoon? Heeft het nou echt meerwaarde om hem afstand van jou te laten doen?
     
  8. Ja, voor mij heeft dat meerwaarde.
     
  9. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Inderdaad, dan weet je het antwoord toch?

    Ik denk wel dat het geld gaat kosten vrees ik hoor. Je zal dan ook een nieuwe paspoort moeten hebben lijkt mij en de gemeente moet je identiteit helemaal aanpassen, aangezien de gemeente vrijwel niks gratis doet zal dat ook geld kosten denk ik.

    Over de procedure hoe lang het duurt kan ik je helaas niet helpen.
     
  10. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Ben even benieuwd welke achternaam je zoontje heeft...laat je die ook veranderen?

    In iedergeval veel succes gewenst, denk niet dat het makkelijk zal gaan.
     
  11. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Ik denk dat de procedure voor het veranderen van je achternaam niet zo lang duurt.
     
  12. Marni

    Marni Bekend lid

    26 apr 2007
    758
    14
    18
    Van wie heeft je zoontje de achternaam? Ik neem aan dat hij jouw achternaam heeft?
     
  13. Inderdaad, maar die verandert automatisch mee als mijn achternaam verandert :)
     
  14. Marni

    Marni Bekend lid

    26 apr 2007
    758
    14
    18
    Ok, dat is fijn anders heb je er nog niet veel aan denk ik ;)
     
  15. nou dat weet ik niet zo zeker....dat die naam automatisch meeveranderd....
     
  16. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Jawel als een meerderjarige zijn/haar achternaam laat veranderen veranderen de achternamen van alle minderjarige die zijn/haar achternaam dragen waarover hij/zij het ouderlijk gezag heeft automatisch mee.
     
  17. Maar ik wel ;)
     
  18. mik25

    mik25 VIP lid

    12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ja de naam verandert idd mee.

    maar 480 ero klopt niet. voornaamswijziging is idd 480 euro. familienaam wijzigen is een stuk kostbaarder en moet idd via de koningin. (heb daar info over gekregen terwijl ik daar niet om vroeg) is ook een stuk rompslomp.

    volgens mij hoef je je vader geen afstand te laten doen, want vanaf 21 jaar oud heeft hij zowieso geen ouderlijke macht meer volgens mij. maar dit zou je even na moeten kijken!
     

Deel Deze Pagina