Contract loopt (waarschijnlijk) af tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Buko, 31 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Dag dames,

    21 november ben ik uitgerekend van ons eerste kindje. Mijn contract loopt echter 31 december van dit jaar af, tijdens mijn verlof dus. Er is een kleine kans dat het verlengd wordt, dat hoor ik begin/half oktober, maar ik reken er eigenlijk niet op.
    Aan de ene kant hoop ik natuurlijk dat het verlengd wordt, want dat betekent zekerheid van werk na de bevalling. Aan de andere kant maakt het me absoluut niet uit als het niet verlengd wordt, want ik denk dat ik er dan voor kies lekker een paar maanden langer thuis te blijven met ons kleine hummeltje. Tenzij is na 2 maanden denk; ik wil NU weer gaan werken, maar die kans lijkt me niet heel groot.

    Wat ik me afvraag is wat in mijn geval het handigste is qua verlof. Dus om 4 of 6 weken voor de uitgerekende datum te stoppen. Dus 10 of 24 oktober. Ik heb ook nog voor bijna twee weken aan gewone vakantiedagen staan, dus eigenlijk is de keuze tussen 6 of 8 weken voor de uitgerekende datum stoppen (eind sept al).

    Is je zwangerschapsuitkering even hoog als WW?
     
  2. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Wat je zelf prettig vindt natuurlijk. Voordeel als je 4 weken voor de uitgerekende datum stopt is dat je resterende vakantiedagen bij een eventuele uitdiensttreding worden uitbetaald en dat kan een fijn extraatje zijn. Maar als dat je niet uitmaakt kun je ook 6 of 8 weken voor de datum met verlof natuurlijk.

    De zwangerschapsuitkering gaat als het goed is rechtstreeks naar je werkgever en is in principe even hoog als je salaris. Een ww-uitkering is altijd lager dan je salaris, dus de twee zijn niet gelijk.
     
  3. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Hmm ja, als je vakantiedagen worden uitbetaald betaal je daar flink wat belasting over toch?
     
  4. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Dat denken mensen altijd, maar ik werk bij HR en hoor regelmatig dat mensen blij verrast zijn met wat ze nog netto overhouden.
     
  5. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Ok, dankjewel voor het meedenken!

    Ik ga doorgeven dat ik 4 weken voor de uitgerekende datum zwangerschapsverlof wil opnemen. Mocht ik tegen die tijd aanvoelen dat het best wel zwaar wordt, neem ik de twee weken daaraan voorafgaand mn laatste verlofdagen op. Dat kan ik ook op het moment zelf nog beslissen.
     
  6. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Meestal is het qua vakantiedagen zo dat, dat maximaal belast wordt (hoogste schaal). Maar aan einde van het jaar doe je aangifte en krijg je mogelijk dan nog weer flink wat terug (afhankelijk van je inkomen).

    Ik zou lekker 6 weken van te voren met verlof gaan. En dan 4 weken verlof en 2 weken vakantie. Zw uitkering is in principe even hoog als je huidige salaris en dan heb je nog lekker 12 weken erna. Die 2 weken laten uitbetalen kan ook, maar als het financieel even kan zou ik zeggen dat je vrije tijd in deze periode meer waardevol is dan dat extra geld. Tenzij je er al volledig op rekent in de ww terecht te komen, dan kan het aantrekkelijk zijn wel uit te laten betalen.

    Hou er wel rekening mee dat de werkloosheid op dit moment vrij laag is. Ik ga er vanuit dat het uwv je direct flink zal aansporen om te gaan solliciteren. Ww is natuurlijk niet vrijblijvend.
     
    Buko vindt dit leuk.
  7. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Dat wil ik inderdaad gaan doen. Heb verder niet het plan om lang in de WW te blijven hoor, maar voel me eerlijk gezegd ook niet verplicht okna die 12 weken meteen weer te gaan werken..:oops: Heb ook heel veel vertrouwen in het vinden van een nieuwe baan gelukkig. Heb een goede opleiding en mooi CV, dus dat komt vast goed.
     
    Do1981 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina