studeren en zwanger zijn mogelijk?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door madeliefie, 24 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madeliefie

    11 sep 2007
    27
    0
    0
    Ik wil vanaf januarie een opleiding gaan volgen die een half jaar duurt. Ook willen wij rond die tijd proberen zwanger te gaan worden. We weten al dat er een grote kans is dat het lang duurt voor wij zwanger zijn, en willen dus graag op tijd beginnen.

    Mocht het wel in de eerste maanden raak zijn, ben ik dus zwanger terwijl ik studeer. Ik ben nu benieuwd of dit goed vol te houden is. Vaak hoor je dat vrouwen erg vergeetachtig zijn e.d. Ik wil mijn studie graag ook goed afronden.

    is er iemand die hier meer over kan vertellen?
     
  2. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik moet naast mijn full-time job een aantal zware examens afleggen, en dit gaat prima. Ook is het mij gelukt om mijn rijexamen te bereiken. (moet donderdag examen doen)

    Het is dus prima mogelijk. Heb wel wat last van vergeetachtigheid etc. gehad, maar niets is onmogelijk en met een beetje energie moet het lukken.

    succes!
     
  3. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik zit in het laatste jaar van een HBO opleiding. Is tot nu toe best te doen. Merk wel dat ik minder energie heb maar het lukt allemaal wel. Gewoon doen!
     
  4. madeliefie

    11 sep 2007
    27
    0
    0
    Dat is toch wel fijn om te horen!

    Dat het zwaar zal worden, ben ik niet zo bang voor. Wel ben ik bang dat ik bijvoorbeeld in het begin alleen maar zal kotsen, zodat lessen volgen niet echt handig is. Het is in ieder geval goed om te horen dat het concentreren nog wel redelijk gaat.

    Het zal voor iedereen waarschijnlijk ook wel weer anders zijn, en ik kan van te voren natuurlijk nooit zeker weten hoe ik onder een zwangerschap ben, maar jullie ervaringen stellen mij wel gerust! Bedankt daarvoor!

    Nog meer mensen?
     
  5. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier ook iemand die zwanger is en in het laatste jaar zit van een deeltijd HBO opleiding..(dus 1 dag in de week naar school en thuisstudie)
    Ik ga a.s vrijdag overleggen op school hoe ik dit jaar ga inplannen (das toch wel zo makkelijk met een deeltijdstudie, ik ben echt niet de eerste die zwanger is en studeert)..
    Daarnaast werk ik 32 uur in de week (in de hulpverlening, dus onregelmatig en 24/7).. Dus ja soms met zware weken ertussen is het wel zwaar, maar heb ook minder zware weken en dan red ik het prima..

    Ik heb 2 weken geleden, zwanger en wel, mijn motorrijbewijs gehaald..

    Het ligt heel erg aan hoe je je voelt, dit is voor iedere zwangere vrouw verschillend..
     
  6. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0

    Welke opleiding doe je als ik vragen mag? Ik loop stage in de jeugdhulpverlening en doe deeltijd MWD. Gewoon ff nieuwsgierig ;)
     
  7. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Ik doe de 'andere' opleiding: nl SPH deeltijd! waar volg je de opleiding? Ik aan de HvA in Amsterdam..
     
  8. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dacht ik al toen je vertelde dat je ook onregelmatig en 24/7 werkte :D
    Ik volg de opleiding in Groningen, hoop dat ik dit jaar m'n diploma ga halen want ik ben er inmiddels wel flauw van :(
    Succes met je studie en zwangerschap natuurlijk!
     
  9. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Jij ook veel succes met je zwangerschap en je studie!
     
  10. madeliefie

    11 sep 2007
    27
    0
    0
    Maja en Miekje, bedankt voor jullie reacties!

    Miekje, hoe ver ben jij nu ongeveer?

    Ik ben er ondertussen wel over uit dat wij in januari gaan beginnen met zwanger proberen te worden. Ik ga ook gewoon de studie volgen. Ik kan toch niet nu al voorspellen hoe het zal lopen, en eigenlijk willen we ook niet langer wachten! :)
     
  11. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
     
  12. toetie83

    toetie83 Fanatiek lid

    20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    Hai
    ik was ook zwanger toen ik in de laatste jaar zat. moest nog een half jaar.

    Ik had stage op een bassisschool,en ging naar school.
    Ik vond het in het begin wel gaan ondanks ik elke keer voordat ik naar school/stage ging de wc bezocht moest veel kokhalzen enovergeven.
    kwam nisk uit maar het werdt een gewoonte tijdens de zwangerschap en school.
    daarna knapte ik wel weer op.
    op school kon ik mijn gedachten er soms niet bij houden .
    IK had een keer een blunder er werdt wat aan mij gevraagd maar ik zat gewoon te dromen en toen hoorde ik iemand mijn naam roepen en dacht dat ik verder moest lezen want daar waren me mee bezig.
    Dus zei ik waar waren we ok alweer gebleven met lezen.

    HUh lezen ik had wat gevraagd zei mijn mentor.
    oeps.
    soms moest ik zo mijn best doen om mijn hoofd erbij te houden.
    maar na afloop vroeg ik altijd aan een klasgenoot of vriendin heb ik wat belangrijks gemist.?

    Ik had me bijna nooit ziek gemeld,alleen toen de voorweeén begonnen had ik me een keer ziek gemeld.

    Maar daarna ging het weer goed.

    Het is best pittig vond ik ik zat ook nog in de scriptie jaar.

    moe achter de computer buik zat in de weg noem maar op.
    maar ik heb het gehaald.vorig jaar juni.

    ups and downs.

    Het ligt aan je eigen instelling als je het zwaar hebt tijdens je bevalling kan het moelijk zijn maar als je nergens last van hebt vlieg je er zo door heen door de leerstoffen.

    Ik wens je veel succes tijdens je studie enmocht ej dan zwanger zijn.
    Kom meid je kunt het. :)
     
  13. madeliefie

    11 sep 2007
    27
    0
    0
    Echt leuk om te lezen jullie reacties! Ik ben wel al klaar met de opleiding voordat ik zou moeten gaan bevallen, dus dat scheelt wel.

    Ik begin hem nu toch wel weer meer te knijpen nu het allemaal dichterbij komt! Ik ben zo bang dat ik straks de lessen niet kan volgen. Maar ons besluti staat vast en mocht het allemaal moeizaam verlopen, dan hoop ik dat ik de opleiding na de bevalling opnieuw kan volgen.

    Hte lijkt mij trouwens echt zwaar om in je afstudeerjaar te bevallen! Een vriendin van mij heeft dit ook zo gdaan vorig jaar en is nog op tijd afgestudeerd ook! daar heb ik echt heeeeel veel respect voor!
     
  14. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Noum het lukt mij toch niet, afstuderen dit jaar.. Ik was vrij optimistisch maar heb op dit moment mijn stage stop moeten zetten. Ik moet veel doen qua theorie en ik ben de laatste tijd veel ziek, zwak en misselijk geweest, dus stage even niet nu. Maar ik moet zeggen dat ik nog veel van afgelopen jaar moet inhalen wat extra werk is en ik ben bezig met de voorbereiding van ons nieuwe huis dus dat komt er nog bij.
    Het was denk ik wel gelukt als ik wat minder gedoe er omheen had, maar goed, is niet anders! Baby gaat voor ;)
     
  15. esther79

    esther79 Actief lid

    4 mrt 2007
    146
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hellevoetsluis
    Hoi,
    ik heb ook tijdens mijn zwangerschap een opleiding gevolgd; individuele gezondheidszorg, best pittig! Hiernaast 32 uur gewerkt, verlaten door mijn exvriend en een moeilijke zwangerschap gehad ivm bekkenproblemen enz. Maar...vorige week ben ik wél gediplomeerd! Ben daar dus ook best trots op. En voor jou meteen een bewijs dat je dus zeker een opleiding naast je zwangerschap kunt volgen. Ik denk dat dat "makkelijker" gaat als je nog zwanger bent, dan als je kleintje er eenmaal is. Al is het tijdens je zwangerschap ook vaak best zwaar ivm moeheid enz. maar zeker niet onmogelijk! Succes!
     
  16. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Bij mij is het mogelijk om af te studeren dit jaar,maar het hangt echt af van hoe ik me voel en wat ik wil.. Als het niet meer gaat, jammer dan, dan doe ik t laatste half jaartje wel volgend jaar.
    Maar de opleiding is erg meedenkend en meewillend. We bespreken echt alle mogelijkheden, dat vind ik erg fijn!
     
  17. Cherrylein

    Cherrylein Fanatiek lid

    14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Hey,

    Ik ben nieuw op dit forum en ik kwam via google op dit onderwerp..

    Eindelijk mensen die ook studeren en een kinderwens hebben of al zwanger zijn. Ik ben 22 nu en ik heb al een paar jaar een flinke kinderwens. Mijn vriend werkt fulltime en hij verdient rond de 1300 euro netto. Nou hebben we net een huisje gekregen, een eengezinswoning. We wonen nu bijna 2 jaar samen. Mijn vriend heeft de wens ook, maar ik ben er nog meer mee bezig . Ik zit in het 2e jaar van de pabo en tot nu toe gaat alles heel goed. Ik heb niet veel moeite hoeven doen om mijn toetsen te halen e.d

    Nou vraag ik me af..hebben jullie studievertraging opgelopen? En hoe zit het met de studiefinanciering dan? Ik krijg studiefinanciering en leen sowieso bij. Daarnaast krijgen we ook huurtoeslag. Al met al hebben we zo'n 2200 euro per maand te besteden. hoe doen jullie dat?

    En heeft jullie school de kans gegeven om bijv lessen met andere klassen mee te doen, zodat je meer dagen vrij bent en alles meer op de schooldagen gepland kreeg?

    Mijn vriend en ik zijn verloofd, dus we weten zeker dat we altijd bij elkaar willen blijven. Het kriebelt zo enorm bij mij, echt niet meer normaal. Ik wordt echt gefrustreerd als ik me bedenk dat ik nog heel lang zou moeten wachten tot mijn studie afgelopen zou zijn...
     
  18. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hey Cherrylein,

    Je krijgt vanuit school en de IBG vaan best wel wat mogelijkheden als je zwanger bent/kindje hebt. Ik volg een deeltijd HBO opleiding dus weet niet precies hoe het zit met de IBG, maar je hebt wel recht op bepaalde dingen. Misschien even op hun site kijken? Ik red het nu niet om het schooljaar in 1 jaar te doen en loop dus sowieso een half jaar achterstand op, afhankelijk van hoe het na de bevalling gaat. Ik vond dat het vrij makkelijk ging, ik krijg bijv. vervangende opdrachten als ik niet mee kan doen aan het verplichte reguliere programma en vertraging maakt de school ook niet heel veel uit, ze denken aan alle kanten mee. Dat vind ik juist wel prettig van school, de verantwoordelijkheid die je hebt naar een baas als je zwangerschap niet soepel verloopt heb ik niet. Tuurlijk wel verantwoordelijkheid maar ik voel me soms schuldig dat ik me niet echt goed voel en niet alles mee kan doen terwijl ik 'nog maar' op school zit, snappie ;) Het is moeilijk te voorspellen of je studieachterstand oploopt, ik dus wel maar anderen redden het makkelijk. Je kan het van te voren niet inschatten dus zou ik er sowieso rekening mee houden voor het geval dat.. En het belangrijkste lijkt me hoe jij en je vriend er samen tegenover staan. Is hij er ook klaar voor? Is ook wel fijn ;)
    Maar ik snap je kriebels hoor, ik had ze ook :D
     
  19. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Als jij een relatie hebt en je woont samen en je partner verdient meer dan 580 euro per maand, heb je verder geen recht op extra's.

    IBG geeft alleen extra's aan alleenstaande moeders of als je samen met je parter woont die minder verdient dan die 580 ( ongeveer)
     
  20. Chidori

    Chidori Actief lid

    16 nov 2007
    228
    0
    0
    België
    Hey allemaal.
    Mijn vriend en ik proberen eindelijk ook zwanger te worden.
    In januari begin ik met mijn opleiding 'secretariaat', die duurt 6 maanden. Ik ga ervan uit dat ik niet meteen zwanger zal worden, dus normaal gezien zal de opleiding afgerond zijn voor de bevalling.
    Maar nu mijn vraag. Ik heb nog nooit gewerkt, ik heb schoolgelopen en momenteel stempel ik (ik weet niet of jullie dit ook zo zeggen in nederland). Ik krijg dus een uitkering van ongeveer 350 euro per maand omdat ik werkzoekende ben. Na mijn opleiding zal het voor mij de eerste keer zijn dat ik op zoek ga naar werk. Als alles goed gaat zal ik dan zwanger zijn. Zal ik dan wel werk vinden? En als ik geen werk vind, krijg ik dan een uitkering of krijg ik niets?
    Oh ja, ik ben niet alleen, ik leef samen met mijn vriend die 1200 euro per maand verdiend. Speelt dat ook een rol?
    En ik woon in België, ik weet niet of de wetten dezelfde zijn.
    Alvast bedankt voor de antwoorden
     

Deel Deze Pagina