Criminologen in de zaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nescio, 17 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Want ik zou me graag verdiepen in de criminologie, en dan meer bepaald in hoeverre crimineel gedrag 'aangeboren' of 'erfelijk' kan zijn.

    Er heeft zich een idee in mijn hoofd genesteld en als ik wat literatuur hierover kan vinden zal het misschien meer kunnen worden..

    Enig idee over goede artikelen/boeken/auteurs?
     
  2. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
  3. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Present!

    https://scholar.google.nl

    Als je hier wat trefwoorden invoert krijg je wetenschappelijke artikelen.
    Ik zou, als dat kan natuurlijk, engelse artikelen proberen.
     
  4. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Iemand kwam in het Anne Faber topic met een boek over aangeboren stoornissen als ik me niet vergis.
    Je kunt het 1 en ander lezen over anti sociale persoonlijkheidsstoornissen, psychopatisch gedrag bij kinderen en je kunt iets over seriemoordenaars opzoeken.
    Veel van de seriemoordenaars schijnen al op jonge leeftijd paychopatische trekjes te vertonen die bij een anti sociale persoonlijkheidsstoornis horen.

    Edit: zou niet alles in 1 keer kopen of lenen... tenzij je echt vreemde blikken wilt :p
     
    DastyQueen, Nescio en Marchella vinden dit leuk.
  5. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Super, dank voor de tips! Had op internet al wat goede wetenschappelijke literatuur gevonden maar er us gewoon zo veel.

    Ja alles lenen bij de bib in een keer zal ik maar niet doen :D
     
  6. Manque

    Manque Niet meer actief

    Zoeken naar psychopathologie om duidelijk te krijgen welke stoornissen er zijn er waarin de oorsprong van deze problemen ligt. Vervolgens verderlezen over neuropsychiatrie.
     
  7. Manque

    Manque Niet meer actief

    Er is ook nog een interessant hoorcollege over neurofilosofie beschikbaar via Home Academy, mocht je uiteindelijk ook willen leren over hoe het hele concept van ethiek en perceptie biologisch bepaald wordt en met welke invalshoeken we hieruit lering kunnen trekken. Maar dat is wel holistischer dan psychologie.
     
  8. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Als je kijkt op de websites van uni’s die criminologie als studie aanbieden, kun je vaak ook het lesprogramma vinden met de voorgeschreven literatuur. Ook handig ter inspiratie! En je kunt trouwens ook gastenpasjes aanvragen bij universitaire bibliotheken. Weet zo even niet of je dan kunt lenen maar iig kopiëren :)
     
    Nescio vindt dit leuk.
  9. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Yes! Maar de lesboeken kun je zo kopen in de winkel van de universiteit. Vaak gebruiken vakken ook een syllabus waarin vaak een verzameling artikelen staat.
     
    Nescio en pippa26 vinden dit leuk.
  10. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ben nu wel heel nieuwsgierig naar je idee geworden! Geen enge duistere dingen mag ik hopen :D
     
  11. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Haha nee valt best mee hoor.

    Het valt me alleen op dat in mijn geboortedorp best heftige misdrijven zijn gepleegd. En dan heb ik het echt over moord en andere nare dingen, waar oa een oud-klasgenoot van me bij betrokken was. Op een inwoneraantal van nog geen 1000 lijkt me het misdaadcijfer vrij hoog. Ik wilde kijken welke publicaties in de criminologie hierover gaan.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina