Cyste nier

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Beertje89, 5 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje89

    Beertje89 Lid

    15 feb 2017
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste moeders!
    Helaas is er onlangs een ietwat vergrote rechternier ontdekt tijdens de 20 weken echo..
    doorgestuurd naar het ziekenhuis en na een grondige echo zagen ze idd een cyste nier zitten aan de rechterkant...
    Hoewel de artsen positief gesteld zijn en zeggen dat t tot nu toe eruit ziet dat het andere niertje perfect functioneert, maak ik mij ondanks dit nieuws vreselijk zorgen... afgelopen week weer naar de gynaecoloog geweest, weliswaar een andere, maar die deed ook heel luchtig en beslist niet zenuwachtig.. ze vertelde dat dit geregeld voor komt... maar dat bij mijn alles er goed uitziet op dat ene niertje na.... dat er met 1 nier Goes te leven valt werd ook telkens benadrukt...
    echter voelt het voor mij als moeder, dat ik heb gefaald, m'n kindje heeft een afwijking en ik vind deze onzekere tijd echt n ramp!
    Ik blijf maar googelen en daar komen ook niet de meest positieve verhalen naar boven, zoals doodgeboren kindjes, afgebroken zwangerschappen etc...
    Ik mag nu over 3 weken terugkomen omdat verder het kindje er perfect uitzag... alles groeit volgens de curve en heb een perfecte hoeveelheid vruchtwater...
    Heeft hier n mama ervaring mee?? Wil zo graag met iemand praten die dit ook heeft meegemaakt....
    Was het een voldragen zwangerschap? Hoe gaat t nu met je kindje of misschien wel met jezelf???
    Help!!!! Een onzekere en zeer bezorgde moeder!
     
  2. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Jeetje, lijkt me heftig om te horen! Geen ervaring mee, maar wil je wel heel veel sterkte wensen! En komt vast wel goed. De artsen zijn niet voor niets positief. Je faalt trouwens absoluut niet als moeder hoor! Hier kan je echt niks aan doen.

    Nogmaals sterkte en probeer jezelf niet de schuld te geven! X
     
  3. Chilll

    Chilll Bekend lid

    13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    Mijn broertje is hiermee geboren. Zijn cystenier is toen hij een paar maanden oud was verwijderd, omdat deze geen functie had maar later wel voor problemen kon zorgen. Inmiddels is het een gezonde jongeman van 21 jaar die alles kan, mag en doet wat iemand met 2 nieren ook kan. Er werd alleen afgeraden om op contactsporten zoals boksen te gaan.

    Ik hoop dat je een manier vindt om vertrouwen te krijgen in dat het allemaal goedkomt met je kindje. En ook dat je je schuldgevoel wat los kan laten, hoe logisch ook dat het er is, jij had niks kunnen doen om dit te voorkomen, echt niet. Heel veel sterkte!
     
  4. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Adem in, adem uit! :) Het komt echt vaker voor en als je gyn zich geen zorgen maakt, moet je zelf niet op zoek gaan naar redenen om wel te flippen ;) Mijn oudste zoon had het ook en het is vanzelf verdwenen. Hij heeft er helemaal geen last van gehad.
     
  5. Beertje89

    Beertje89 Lid

    15 feb 2017
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ha vlinder! Wat bedoel je met vanzelf verdwenen?? Het cyste niertje in zijn geheel of....?
    Groetjes
     
  6. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Mijn jongste dochter is geboren met een cyste nier icm een bekkennier.
    Idd okk bij de 20 weken echo ontdekt.
    Ze hebben we tijdens alle volgende echos erg bang gemaakt. De nier was in 10 weken tijd het dubbele gegroeid. Dit hadden ze in het radboud nog nooit gezien. Nou ik zal je vertellen daar werd ik alleen maar banger van.
    Uiteindelijk bij de 36 weken besproken dat ik met de 38 weken ingeleid zou worden omdat ik her gewoon niet meer trok die ongerustheid. En daarbij ook het feit dat we 1uur moesten rijden naar het radboud en ik dus evht niet met volle weeen 1uur in de auto ga zitten.
    Er stond een heel team van artsen klaar tijdens mijn bevalling omdat ze direct geopereerd zou moeten worden.
    Uieindelijk zijn we bijna 11 maanden verder en is ze niet geopereerd.
    Wel 5 maanden antibiotica kuren gehad en zogauw ze boven de 37,5 temp kwam direct naar huisarts.
    Haar linker cyste/bekkennier is volledig opgelost door haar eigen lichaam. Ze heeft nu 1 goede rechter nier.
    Ze is een vrolijke vlotte meid. We moeten nu 1x per jaar op controle voor een echo en bloeddrukmeting en bij de nefroloog.

    Ze hebben me meer angst aan gepraat dan uiteindelijk nodig was.

    Ze heeft veel onderzoeken gehad in haar jknge leventje. Als je daar vragen over hebt of je wilt me meer vragen mag je me altijd een prive berichtje sturen.
     
  7. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Mijn zoontje van nu 10 maanden heeft een cyste nier links. Alles gaat heel goed met hem! Zijn rechternier neemt alles over. Mijn zoon had wel een hoge bloeddruk een tijdje maar dat is nu weer weg. Je mag me pb en als je wilt?

    Ik herken je gevoel maar van alle aangeboren afwijkingen is dit een afwijking die heel weinig beperkend is in het leven van je kindje.
     
  8. Anonymous1223

    Anonymous1223 Actief lid

    8 jul 2015
    188
    0
    16
    Precies hetzelfde bij onze dochter. Ik vond het tijdens de zwangerschap ook heel heftig, maar al snel zag ik dat ze het hartstikke goed deed. De controles en onderzoeken vind ik wel heel vervelend.
    Mijn zwangerschap was meer dan voldragen en ze is 1,5 en loopt voor op d'r ontwikkeling.
    Als je wilt praten dan mag je altijd een berichtje sturen.
     
  9. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Even de andere kant: wees blij dat het maar 1 niertje is en dat alles er verder goed uitziet! Dat artsen blijkbaar veel vertrouwen hebben in een goede afloop. Als dat niet zo was vertellen ze je dat echt wel. Ik had gewild dat het bij onze dochter er zo 'positief' had uitgezien.

    Onze dochter had 2 multicystueuze nieren (geen normaal nierweefsel en alleen maar heel veel cystes) en heeft het dus niet gered. Door haar nierafwijking bleek ik bij een controle-echo met 18 weken al helemaal geen vruchtwater meer te hebben en ging het balletje rollen.
    Ik heb de zwangerschap uitgedragen en ze is met 35 weken spontaan geboren en, naar verwachting, na anderhalf uur overleden.

    Dus ja, het is heftig en je maakt je natuurlijk zorgen en je had liever een heel onbezorgde zwangerschap gehad met niet deze onzekerheid. Maar bekijk het van een positievere kant, je kindje heeft een afwijking waar kennelijk goed mee te leven is. Wees daar blij mee, het had ook heel anders gekund...
     
  10. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    mirW, wat verschrikkelijk dat jullie je kindje hebben verloren! Ik snap wat je zegt, wijzelf zijn ook heel blij dat het maar 1 nier is. Neemt niet weg dat we toch zorgen hebben, omdat het niet leuk is als je kind iets mankeert, ookal is het iets waar goed mee te leven valt.

    Veel sterkte, wat moet het moeilijk zijn...
     

Deel Deze Pagina