Schade voor de baby?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bo20, 30 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ik heb in de nacht van zaterdag op zondag de hele nacht om de 10 minuten harde buiken gehad :pale: Dit was de eerste keer dat ik me zo vervelend voelde tijdens de zwangerschap!

    We zijn nu al een tijdje aan klussen en heb veel sterke geuren in huis zoals dat van verf, thinner en andere chemische rommel. We ventileren natuurlijk goed en de deuren staan echt de hele tijd open.. maar ben toch bang dat het schade aanricht bij het kindje en dat dit misschien de harde buiken veroorzaakt? Of is dit onzin?
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik denk eerder dat je de harde buiken hebt gehad omdat je zo hard aan het klussen bent, misschien dat je beebje en je lichaam zo wilen zeggen dat je ietsjes rustiger aan moet doen ;)

    de chemische rommel is natuurlijk nooit wenselijk, maar als je goed ventileert en je hubbie de meeste dingen overneemt, kan het niet zo snel kwaad hoor.
     
  3. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ja, dat is ook zo..

    Misschien toch wat rustiger aan doen..
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

    Ik heb hetzelfde gehad, maar dan de nacht van vrijdag op zaterdag... Daarna nog regelmatig overdag harde buiken. Echt niet fijn, ik zat me al van alles in mijn hoofd te halen... Wij zijn ook druk aan het klussen, maar alles is goed geventileerd en de deuren dicht en ik ontwijk alles, af en toe even kijken hoe het geworden is, dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik heb zelf wel wat geschilderd, maar dat was met verf op waterbasis.

    Ik heb wel vrijdagavond veel gedaan, wat ik meestal verdeel, maar ben nu de hele avond in de weer geweest met poetsen. Denk dus ook echt dat het daar van komt. Heb het het weekend rustig aan gedaan en nu gaat het weer goed. Lastig hoor, je merkt dat je nu echt rekening met je lichaam moet gaan houden, heb het nog niet eerder gehad. Maar het was echt niet fijn. Lekker rustig aan doen dan maar.

    Groetjes,
    Snoopy
     
  5. dolfijntje1985

    dolfijntje1985 Bekend lid

    28 mrt 2007
    977
    1
    18
    mag ik vragen wat harde buiken inhoud wat je voelt en wat het is en kan dat al met 19 weken :(:
     
  6. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Harde buiken zij samentrekkingen van de baarmoeder, je buik voelt dan zo hard als een voetbal.

    Het doet geen pijn maar is vaak wel een teken dat je het misschien rustiger aan moet doen!

    Succes
     
  7. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Tijdens mijn zwangerschap hebben we ook een grote verbouwing (huis helemaal gestript) gehad. Heb toen ook veel te veel hooi op mijn vork genomen en had vaak harde buiken. Door rust te nemen gaan deze vanzelf over. Ik heb ook maanden in de stank gezeten (verf etc) maar gelukkig hebben we er beide (voor zover ik dat zien kan ;)) niets aan overgehouden.
     
  8. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Kijk uit met te regelmatig harde buiken zo vroeg in de zwangerschap. Ik ben daardoor met 25,5 week in het ziekenhuis beland met verstreken baarmoedermond en al 1 cm ontsluiting (had ze op een gegeven moment om de 5 minuten). Het is vaak een teken dat je te druk bent.

    Dus... oppassen!
     
  9. Djaminah

    Djaminah Actief lid

    23 mei 2007
    276
    1
    0
    Utrecht
    Ik vind het anders ook niet fijn voelen... echt een soort "drukkend" gevoel ofzo. Of is dit een teken dat het iets anders is misschien?
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Djaminah, dat zijn volgens mij gewoon harde buiken, tenminste, bij mij tenminste wel, mijn buik is dan keihard. Voelt niet echt lekker, maar doet geen pijn. Vrijdagnacht had ik ook nog last van mijn darmen en banden erbij, dus die combinatie is echt niet fijn.

    Appeltje, ik let inderdaad erg op, heb het nu 1x erg gehad, dus ik kijk wel uit. Het is geloof ik normaal om een paar keer per dag een harde buik te hebben, om je baarmoeder in shape te houden zeg maar.

    Diane, het kan dus al met 19 weken, harde buiken. Daarvoor heb je het misschien ook wel, maar kan je het nog niet echt voelen omdat je baarmoeder te klein is, of je herkent het nog niet. Misschien kan je het bij jezelf voelen als je ligt. Als je bent klaargekomen (tja, sorry hoor, hihi :oops: ) is je baarmoeder de paar minuutjes erna hard. (tenminste bij mij, en heel veel anderen, kan verder geen kwaad).

    Groetjes,
    Snoopy
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm wel rustig aan doen met verbouwen hoor :)

    ik dacht dat ik ook rustig aan genoeg deed.. maar nu dus alsnog een groei echo omdat er gewoon niet hard genoeg gegroeid word....

    dus nu doe ik helemaal "niets" meer en ik zie mijn buikje gewoon groeien zo ongeveer.

    en je merkt ook niet dat je zo moe bent.. das het probleem eigenlijk
    behalve dan in de vorm van harde buiken
    pas als je stopt met dingen doen en gaat slapen... merk je pas hoe hard je toe bent aan die slaap.

    en klussen si al snel te hard werken..
    zoveel mocht ik al niet van job.. maar kennelijk was het toch nog steeds te veel.
    nu kom ik niet verder meer dan gereedschap aangeven en elke avond op tijd naar bed.

    oh en ik mag de voegen beneden in de muur doen :)
    maar dat moet dan op een vrije dag.. zodat ik er heel de dag over kan doen desnoods
    (niet dat de muurvuller zolang mee gaat.. maar you get the point)

    en nu afwachten wat de gyn. zegt woensdag over het formaat
    spannende tijden hier dus.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jeetje Saskia, dat is ook schrikken!

    Ik vond dat ik mijn zwangerschap een beetje als excuus gebruikte om weinig te doen en ik ben nogal bang aangelegd als het om ons kindje gaat. Maar zo te lezen ben ik dus alleen maar goed bezig (behalve vrijdagavond dan... ;) ). Ik heb zondag nog mdf figuren geschilderd, maar lekker op mijn gemakkie en die dingen lagen op een plank met schragen eronder, dus ik hoefde geen rare houding aan te nemen. Morgen ga ik het bedje en de commode in elkaar zetten, ook lekker op m'n gemak. Ik doe nu trouwens alles lekker rustig aan, bij de was sorteren ga ik lekker zitten en bij de wasmachine vullen ook. Voelt heel sullig, maar werkt wel.
    Gelukkig zie ik mijn buik met de dag groeien, dat stelt me wel gerust.

    Succes woensdag, Saskia!

    Liefs,
    Snoopy
     
  13. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ik doe dan misschien wel te veel. Ik werk elke dag tot zessen en daarna snel eten en hup weer aan de klus tot een uur of 10..

    En in het weekend hele dagen. Verf ook heel veel en ben dan 's avonds als ik m'n ogen dicht doe direct in diepe slaap.

    M'n vriend houdt er tot nu toe ook nog niet echt veel rekening mee dat ik zwanger ben.. maar merk nu wel dat het me enigszins begint op te breken. Ben snot verkouden (minder weerstand door te weinig slaap). Gisteren heb ik het er wel met hem over gehad.. maar op de één of andere manier ziet hij nog niet echt in dat het voor mij wel een keer zo zwaar is als voor hem.

    Gisteren overigens de pretecho gehad enne... de echoscopiste zei dat het nu al een super eigenwijze dame is die ERG druk is in de buik! En maar druk en voelen aan de buikwand, haha.. Heel lief! :D Dus gelukkig groeit onze uk goed en zag alles er perfect uit..

    Maar moet toch maar wat rustiger aan doen..
     
  14. mama33

    mama33 Actief lid

    11 sep 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    Hoi Bo,

    Ik ben arbo adviseur en krijg regelmatig dit soort vragen. Blootstelling aan chemische stoffen/vluchtige dampen e.d. kunnen alleen (blijvende) schade aan de vrucht opleveren bij langdurige blootstelling in de ontwikkelingsfase. Tot ongeveer 12 weken. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het gezond is na de tijd maar de risico's op afwijkingen zijn een stuk kleiner.

    Je harde buiken zijn waarschijnlijk een teken van te druk geweest. Echt wat rustiger aan doen en probeer de blootstelling aan "schadelijke" stoffen zo minimaal mogelijk te houden. Geen potten thinner laten staan met kwasten erin. Doeken gedrenkt in terpetine laten slingeren etc.

    Groetjes Martine
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @bo20: bij het pufclubje waar ik zit.. heeft eigenlijk iedereen wel last va moeheid, harde buiken etc
    geeft volgens de mevr. die die lessen geeft wel duidelijk aan dat je heel snel meer doet dan ultiem goed voor je is

    maarja.. je kan ook moeilijk 9 maanden op je kont blijven zitten toch?
    zeker als er hard geklusd word.. kan ik moeilijk stil blijven zitten.

    aanvankelijk mocht ik van job vooral geen zware dozen tillen.. en zn moeder heeft hem wel wijsgemaakt dat dingen op de grond ook niet ultiem handig zijn
    maarja.. dat is ook moeilijk te missen zodra je buik gaat groeien.

    en tja.. als zo'n vk dan ineens zegt "hmm ik wil een echo in het ziekenhuis.. want het lijkt wat klein"
    tja toen sloeg de schrik er wel in.
    en eerste wat job zei was "hmm tja.. ik weet wel hoe dat komt.. "
    en nu help ik nog steeds wel hoor
    maar met andere dingen.
    alle echte klusdingen doet job.. ik ren meer op en neer met gereedschap, teken plankjes en plintjes af op de juiste maat (waarna job ze zelf zaagt), hou dingen vast zodat job ze makkelijker kan bevestigen.
    beetje eh.. "klushulpje" nu.
    werkt eigenlijk ook net zo goed :)

    enkel ga ik wel gewoon rond een uur of half 10 naar bed
    erg vroeg. ja dat wel
    maar na 2 dagen sliep ik ook als een roos the minute dat ik in bed kroop :)
    (de eerste 2 dagen zat ik nog iets in een later ritme geloof ik :) )

    merk nu ook dat ik mezelf meer ingesteld heb op rust en dat ik nu ook eerder merk dat ik moe ben
    then again.. afgelopen zaterdag hele dag meubels geshopt en daarna naar het zomercarnaval nog even, zondag hele dag in huis geprutst...
    en dan ben je bekaf en kan je savonds niet slapen.. handig! :)

    maar je hoort het vanzelf als het niet hard genoeg groeit
    ik was ook gewaarschuwd en voelde me prima
    en tja.. als je je prima voelt dan ga je dus ook niet minder doen toch?
    waarom zou je tenslotte :)

    en nu.. merk ik dat ik wel meer geniet van de tijd enzo
    het is gewoon relaxter en rustiger
    en dat het een zooitje is in huis.. tja daar heb ik me maar (een klein beetje dan) bij neergelegd.

    (en straks op mn vrije dagje ga ik lekker gordijntjes omzomen... dus nee.. niks doen kan ik nog steeds niet :) )
     

Deel Deze Pagina