De “ideale” houding geven van borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door HvO, 12 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

    HvO Niet meer actief

    Omdat ons zoontje eerst moest aansterken ivm dysmaturiteit zijn we begonnen met afgekolfde borstvoeding.

    Nu proberen we de flesjes af te bouwen en over te gaan naar volledig aanleggen.

    En nu komt het. Zoontje kan inmiddels goed aanhappen. Maar ik word zelf heel snel ongemakkelijk. En dan bedoel ik last van mijn rug of nek.

    Ik voed nu in de rugbyhouding en dan ter ondersteuning het voedingskussen.

    De liggende houding hebben we de eerste dagen geprobeerd in het ziekenhuis maar dat wilde niet echt lukken.

    Wat zouden jullie nog aanraden? Zijn er nog meer houdingen? Wel rekening mee houdend dat ik grote en zware borsten heb. :oops:

    Ik ben echt helemaal nieuw op dit gebied en zou het zo fijn vinden als ik volledig kan voeden aan de borst.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Rugbyhouding vind ik dus helemaal niks. Ik krijg het ook niet fatsoenlijk voor elkaar.
    Maar heb ook niks met dat geklooi met kussens. Als ik zoon op t voedingskussen legde was hij eigenlijk nooit hoog genoeg dus moest er nog een kussen onder of alsnog met m’n arm ondersteunen. Voedingskussen gebruikte ik dan ook al heel snel niet meer.
    En nu bij dochter eigenlijk ook niet.

    Zelf voed ik het liefst liggend, op z’n zij en dan dochter ook op haar zij tegen mij aan. En dan leg ik het voedingskussen in haar rug zodat ze niet omrolt (gebruik ik hem toch nog ergens voor).
    Zittend voeden gaat ook prima, ik laat haar billetjes op m’n been steunen en verder ligt ze dan tegen m’n arm aan. Dan heb ik m’n andere hand vrij om eventueel m’n borst wat te sturen.
    Maar zelfs lopend voeden lukt me als het nodig is. Zoon op potje zetten ook wel. Je wordt er steeds handiger in. (Al wordt dit wel lastiger nu dochter zwaarder wordt)
     
    HvO vindt dit leuk.
  3. Poesta

    Poesta Bekend lid

    13 aug 2015
    879
    307
    63
    Ik heb in t begin ook onwijs lopen klooien maar uiteindelijk bijna alleen nog maar ‘gewoon’ Madonna houding gevoed.
    Misschien een lactatiekundige even mee laten kijken voor adviezen? Comfortabele houding is zoveel waard!
     
    HvO vindt dit leuk.
  4. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Liggend voeden kan ik echt niet. Ik kan zelf niet lekker liggen en krijg dan pijn in mijn onderrug.

    Rugbyhoudig heb ik toen ik erge stuwing had regelmatig in gevoed, maar vind ik best een gedoetje met kussens goed leggen etc.

    Ik voed nu eigenlijk altijd in de Madonnahouding. Ik vind dat zelf de meest fijne houding. Vaak doe ik dan nog wel een kussen onder mijn arm ter ondersteuning. Ik leg hem trouwens aan in de doorgeschoven rugbyhouding (dus als ik hem links aanleg, leg ik zijn hoofd op mijn rechterhand (vingers aaneengesloten houden) en als hij dan goed aangelegd ligt leg ik zijn hoofd op mijn linkerarm (in het holletje van mijn elleboog) en haal mijn rechterhand weg.

    Ik zou je eigenlijk aanraden om eens een lactatiekundige langs te laten komen. Zij kan je helpen met de verschillende voedingshoudingen en je allerhande tips en trucs geven.

    https://www.borstvoedingscentrumschermer.nl/service-info/informatie/borstvoeding/aanleggen-van-de-baby/
     
    HvO vindt dit leuk.
  5. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik vond liggend echt heel fijn! Had ook snel last van Mn rug en nek in andere houdingen.
     
    HvO vindt dit leuk.
  6. HvO

    HvO Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties dames!

    Het plan was sowieso al om eens advies in te winnen van een lactatiekundige in te winnen!

    Overigens is het dit weekend al beter geworden! Liep steeds te kloten met een stapel kussens inderdaad, mede ook omdat ons zoontje zo klein is denk ik. Maar heb nu een houding gevonden waarin ik zelf ook lekker comfortabel zit en niet meer die stapel kussens nodig ben.
     
    Fristi2012 en Poesta vinden dit leuk.
  7. Poesta

    Poesta Bekend lid

    13 aug 2015
    879
    307
    63
    En het fijne is dat hij steeds sterker wordt en jij steeds handiger! Geniet van deze mooie tijd!
     
    HvO vindt dit leuk.
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik lees nog even mee want ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen dan met een randprematuur van 9 pond waarbij ik de eerste 3wk moest kolven
     
  9. HvO

    HvO Niet meer actief

    Oh wow dat is een mooi(?) gewicht! Wij zijn vanaf vandaag helaas weer terug naar volledig kolven. :(
     
  10. HvO

    HvO Niet meer actief

    Dankjewel! Komt goed! :oops:
     
    Poesta vindt dit leuk.
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik haak even verder in op dit topic als dat mag....
    Mijn baby heeft een redelijk korte tongriem maar niet extreem...
    Ik kan hem alleen aanleggen in de rugby?
    Madonnahouding lukt helemaal niet, ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe...

    @HvO 9pond is vanwege mijn diabetes, had graag een pondje minder gehad. Hij heeft geen last van zn gewicht, alleen van zn grote hoofd bik geboorte
     
  12. HvO

    HvO Niet meer actief

    Vandaar ook het vraagteken achter de mooi! Dat pondje had er hier wel bij gemogen hoor! Gaat alles goed met jullie nu?

    En uiteraard mag je verder inhaken op dit topic!
     
  13. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn standaard antwoord als er vragen en/of problemen zijn rondom de borstvoeding: raadpleeg een lactatiekundige. Zij kan je waarschijnlijk precies vertellen wat er niet goed gaat met het aanleggen in de madonnahouding.
     
  14. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hapte hij niet goed meer aan of niet genoeg energie om te drinken? Of krijg je kloven?

    Ik vond mijn voedingskussen van doomoo (de kleine versie) ideaal. Ik kon niets worden met die hele grote voedingskussens.
     
  15. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Misschien toch meer last van de tongriem als eerst gedacht. Ik zou hem laten knippen/ klieven als ik jou was. In ieder geval weer iemand erna laten kijken. Het schijnt maar een 'kleine handeling te zijn.

    Het kan ook nog zijn dat hij een voorkeurshouding heeft, waardoor hij het niet prettig vindt om in een bepaalde houding te liggen. Dit kan komen door de bevalling bijvoorbeeld, vacuüm pomp, keizersnede of snelle persfase. Wij hebben hierbij zelf goede ervaringen met een osteopaat.
     
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Die is idd voor de tweede keer geweest gisteren. Het lukt! Vandaag alleen lukte ,het ook! Ik moet mijn vinger ergens specifiek houden ivm zijn tongriem.

    Hij blijft alleen ook vrij lang drinken of iig het vacuüm houden, terwijl de borst zeker weten leeg is. En dan? Laten hangen?

    Maar hij is al best lang en zwaar en straks past hij niet meer met zijn heup in mijn hand en hoofd in mn elleboog. Dat probleem heeft iedereen denk ik? en dan?
     
  17. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    198mama.
    Kan zijn dat hij nu wat meer zuigbehoefte had.ook is melk nooit helemaal "op" je maakt ook nieuwe melk aan tijdens het drinken.

    En met de tongriem zou ik zeker nog een keer laten kijken door de lactatiekundige. Als je een vinger ergens moet houden daarvoor past er iets toch niet helemaal.

    met houdingen;
    Mijn ervaring is dat je mee "groeit" met je baby als het ware.je geeft dan langer borstvoeding en zowel jij als je baby groeien in ervaring. Hier heeft de jongste van anderhalf net nog op schoot haar melk gedronken.billen op mijn linkerbeen en dan hoofd rechts op mijn arm leunen en dan rechts drinken of andersom bij de linkerkant. (uiteraard inmiddels zonder kussen) bij haar zussen lukte dat met (ruim) 2 ook nog. Dus dat loopt wel los.
     
  18. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik voed het meest ontspannen liggend en ik geef dan de bovenste borst. Misschien een beetje gek maar dan kan ik iets schuin op de buik liggen. Dus linkerzijde is rechterborst. Liefst nog een kussen tussen de knieeën.
     
  19. HvO

    HvO Niet meer actief

    Aanhappen ging nog steeds goed! De spruit was alleen deze week helaas niet bijster veel aangekomen, maar 35 gram. Al is elke gram natuurlijk een gram extra. Maar in overleg met kinderarts en CB toch maar weer gaan kolven, zodat we zicht hebben op wat hij binnenkrijgt. Hopelijk binnenkort weer een nieuwe kans.

    Oh en ik heb ook een kleiner voedingskussen. Die grote kussens waren niet echt wat. Misschien omdst ze praktisch net zo groot als ik waren. :roflmao:
     

Deel Deze Pagina