Natuurlijke bevalling van een tweeling

Discussie in 'De bevalling' gestart door , 25 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Wie heeft er al ervaring met een natuurlijke bevalling van een tweeling en wil de ervaring met mij delen, zodat ik me kan voorbereiden?
    Ik ben nu 25 weken en 1 dag zwanger van een twee eiige tweeling.
     
  2. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Geen ervaring, maar ben erg benieuwd naar de antwoorden.....
     
  3. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Hier eentje met ervaring ;)

    Ik weet niet precies wát je wilt weten van de bevalling? Dus vraag maar raak.

    In het algemeen kan ik ervan zeggen dat ik niet het idee had dat mijn bevalling veel meer haken en ogen had dan de bevalling van 1 kindje (maar daar heb ik dan verder geen ervaring mee).
    Ik vond het wel heel vervelend dat ik niet direct lekker kon genieten van het eerste kindje dat eruit kwam omdat ik daarna snel verder moest 'werken' voor de tweede.
     
  4. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn man is "onderdeel" van een tweeeling (in 1962 geboren). Niemand wist dat het er twee werden en zijn moeder is gewoon thuis bevallen en zei dat het niet zo veel verschilde met toen ze van 1 kind beviel. Beide waren trouwens best dikke baby's als ik de foto's zie en anderhalve week later liep ze met sluitlaken en naaldhakken achter de dubbele kinderwagen te pronken.
    Toch lijkt het mij wel zwaarder dan van 1 bevallen en zoals Caithlin79 zegt lijkt het mij ook vervelend dat je meteen verder moet werken (maar ik moest echt nog persen voor de placenta en vond dat ook een flinke tegenvaller... ;) ).
    Éen voordeel: je hoeft niet met je man te wedijveren wie het kindje vast mag houden.. :D
    Succes!
     
  5. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja dat moest ik idd ook nog, dus in totaal 3 keer persen :(
     
  6. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Ik had er zo'n voorstelling van dat dat er min of meer vanzelf uit zou komen, 1 keer persen en weg ermee... :D Was echt nog wel iets van 10 minuten persen en ze begonnen al te overleggen wat ze gingen doen als het niet lukte :confused:
    Lijkt me nog erger als je er al twee uit hebt "gewerkt" en dan ook nog zoveel moeite voor die stomme placenta moet doen...!
     
  7. Marian

    Marian Fanatiek lid

    27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
  8. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    ja marian79, heb het toevallig net zitten lezen! Mooi verhaal zo! fijn zeg dat het allemaal zo goed ging.
    Maar waar ik nou ook benieuwd naaar ben is of jullie niet bang waren dat de tweede baby verkeerd draait. Daar ben ik dus erg bang voor, en dat k dan alsnog een keizersnee kijg. Brrrr, krijg er zelfs kippenvel van. En nog een vraagje, hoe vonden jullie het dat je al een kindje "eruit geperst had" en daarna gelijk (nouja, enkele minuten later) weer verder moest voor het volgende kindje. natuurlijk je bereid je eigen erop voor, maar hoe is het nu echt. Lijkt me namelijk erg pijnlijk daar beneden na de geboorte van de eerste, en dan moet er dus nog de tweede door. Of valt dit allemaal eigenlijk wel mee, en verbeeld ik me dit maar? Groetjes Bolbuikje.
     
  9. Marian

    Marian Fanatiek lid

    27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Ik heb het niet eens gevoeld dat Lotte er uit kwam! Dat is wel bij wijze van spreken, want tuurlijk voe je wel wat, maar het deed me geen pijn. Martijn had de weg gebaand en ik denk dat de boel daar onder dan zo opgerekt is (of nog openstaat :oops: ) dat ik het niet als pijnlijk heb ervaren.

    En bang dat het tweede kindje verkeerd draait, ja, ik had er eigenlijk gewoon niet teveel over nagedacht. ik heb gedacht; Ik laat het allemaal maar gebeuren. Ze lagen allebei hoofdje naar beneden en ik hield mezelf gewoon voor dat het goed zou komen!

    Marian
     
  10. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    ja, is misschien wel waar ja, dat het eerste kindje de weg vrij heeft gemaakt. Maar ik moet me eigen er maar is niet te druk overmaken had ik bedacht, ik zie het allemaal wel. Het is natuurlijk toch bij iedereen anders. Wel fijn dat de kindjes bij jou allebij met de hoofdjes naar beneden lagen. Tot wanneer kunnen de kindjes eigenlijk draaien, weten jullie dat? Oftewel, wanneer gaan ze in de "uiteindelijke positie" liggen. Of kunnen ze gewoon tot het eind van de zwangerschap blijven draaien? Trouwens ook fijn dat je niet gescheurd/geknipt bent, dat lijkt me namelijk ook geen pretje. Ik dacht trouwens dat er mett en vacuüm pomp altijd en knip gedaan werd. Maar zal ik wel verkeerd gedacht hebben! Haha!.
     
  11. Marian

    Marian Fanatiek lid

    27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Ze hebben de minivacuumpomp gebruikt en Martijn was natuurlijk al door "de gang" geweest! Dus was er ruimte voor een vacuumpomp(je) ;)
     
  12. Niet meer actief

    Mijn ene kindje ligt met het hoofdje naar beneden en richting/in mijn bekken en het tweede kindje ligt er boven met het ruggetje langs mijn maag. Ik weet niet of ze nog veel kunnen draaien enzo, ondanks dat ik nog 13 weken moet. Ik heb al wel een redelijk forse buik, waar ik wel trots op ben. Ik ben vooral benieuwd of het tweede kindje niet in de knel komt te zitten tijdens het persen voor het eerste kindje.
     
  13. Niet meer actief

    Wat voor problemen zou ik kunnen verwachten tijdens de bevalling?
    Ben van de ene kant een beetje huiverig voor een natuurlijke bevalling, maar van de andere kant vind ik het wel een mooie afronding van de zwangerschap
     
  14. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Carola, mijn kindjes lagen bijna net zo als die van jou. En draaien kunnen ze nog wel hoor.
    Je hoeft niet bang te zijn dat het tweede kindje in de verdrukking komt. Juist niet, het eerste kindje zal helemaal naar beneden dalen tijdens het persen zodat er juist meer ruimte is voor het tweede kindje.

    Voor problemen hoef je niet echt bang te zijn denk ik. Juist bij een tweelingbevalling zijn ze extra alert, beide kindjes worden in de gaten gehouden via de CTG (de eerste krijgt een snoertje aan het hoofdje en de tweede gewoon via de buik).
    Als je eerste kindje geboren is wordt er gelijk met een echo gekeken hoe het tweede kindje ligt.

    Bij ons was het zo dat Yasmine (tweede kindje) niet snel genoeg daalde door al die ruimte die over was en een beetje in de stress raakte waardoor ze haar via de buitenkant van m'n buik naar beneden duwden (was wel een beetje vervelend, 2 mensen met vol gewicht net onder m'n ribben hangen ;) heb daar nog goed spierpijn van gehad achteraf)

    Maar goed, kan me je onrust wel voorstellen, ik zat vantevoren ook met allerlei vragen en angsten. Ik heb me achteraf om veel dingen voor niks drukgemaakt.
     
  15. Niet meer actief

    Fijn om te horen dat het allemaal wel goed zal komen. Tot hoeveel weken kunnen de kindjes nog draaien? En zouden ze nu nog echt helemaal om kunnen draaien of alleen om hun as.
     
  16. hier een natuurlijke en onnatuurlijke bevalling
    de eerste kwam er na het opwekken van de weeën vrij soepel uit na 3 uurtjes maar toen stopte de weeën en bleek dat kindje nummer 2 met zijn armpjes in de lucht de weg versperde
    en dat werd dus een keizersnede
     
  17. Niet meer actief

    Was je niet bang toen de weeen stopte?
     
  18. nee ik was eigenlijk heel rustig ze hebben nog gevoeld en ze voelde idd 1 handje de kleine versperde dus de weg door zijn handjes boven zijn hoofdje te houden
    mijn lichaam gaf op dat moment aan dat dat niet goed zou zijn om door te zetten zeg maar dus dat reageerde goed en om de een of andere reden had ik mij al bedahct dat zoiets kon gebeuren en was ik dus wel voorbereid op het feit dat het ook nog eens een keizersnede kon worden
     
  19. Niet meer actief

    Waar zou ik op moeten letten als de bevalling gaat beginnen?
     
  20. wat heel belangrijk is is dat je zo ontspannen mogelijk aan de bevalling begint
    en met de weeën goed op je ademhaling letten
    bij mijn eerste had ik zoiets dat is onzin dat gaat allemaal van zelf maar nu met de tweeling had ik zoiets toch maar eens die ademhalingstechnieken toepassen en daardoor kon ik de weeën prima opvangen door de neus in en dan uitpuffen (3 x ) door de mond door op je ademhaling te letten ben je niet bezig met je weeën maar met je ademhaling kortom het leid min of meer af snap je n het helpt je te concentreren
     

Deel Deze Pagina