De Monitor: appen achter het stuur

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Manque, 24 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

    Manque Niet meer actief

    https://www.npo.nl/de-monitor/15-05-2018/KN_1698180

    Het is nu precies 7 jaar geleden dat ik klem kwam te zitten tussen 2 auto's omdat de persoon achter mij met zijn telefoon bezig was en niet zag dat de file begon. Ik kwam er nog redelijk vanaf: mijn auto was total-loss maar ik had 'slechts' een flinke hersenschudding en wat schrammen. Het duurde wel een tijdje voordat ik weer aan het werk kon en voordat ik überhaupt weer durfde te rijden. Maar dit soort ongelukken kunnen natuurlijk veel erger aflopen en dat gebeurt dan ook regelmatig...

    Nu zit ik deze aflevering van De Monitor te kijken en ik schrik van het percentage automobilisten dat zijn telefoon ter hand neemt tijdens het rijden: 60%! Ik weet dat dit onderwerp wel vaker langs is gekomen op ZP en dat beweert iedereen netjes zijn telefoon te laten liggen, maar 60% liegt er toch niet om. In deze aflevering van De Monitor wordt er gesproken over strenger straffen. Minister Grapperhaus stelt voor om tot maximaal 2 jaar gevangenisstraf te kunnen opleggen aan mensen die hun telefoon gebruiken achter het stuur. Een onderzoeker van het SWOV geeft aan dat het verhogen van de strafmaat niet zo effectief is, maar dat het intensiveren van de handhaving wél effectief kan zijn. Oftewel: meer agenten op de weg. Daar wil het ministerie echter niet aan. Te duur, denk ik.

    Hoe dan ook: ik zit een beetje de peinzen... kunnen er geen blokkadesignalen uitgezonden worden langs de wegen? Zodat de telefoons helemaal niet functioneren? Jammer voor je navigatie dan maar, maar als mensen zich niet normaal kunnen gedragen in de auto, dan ook maar geen navigatie. Of is er misschien een rol weggelegd voor de provider? Die kan immers de activiteit monitoren en je verbinding met het netwerk verbreken als je een bepaalde snelheid hebt. Of toch meer campagnes langs de weg, net zoals bij de BOB-campagne, die kent iedereen immers nog? Meer bewustwording? Of is de enige oplossing handhaving door politie?

    Ik begrijp sowieso niet hoe je een appje zó belangrijk kunt vinden. Ik kan er echt boos om worden.
     
  2. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Dat zou een super systeem zijn als dat kon. Ik irriteer mij mateloos als ik aan het autorijden ben en een auto rijd raar, te zigzaggen of half op de baan dat als je naar de bestuurder kijkt deze 9/10x achter zijn of haar telefoon zit.

    Mijn man en ik hadden al bedacht dat je een boete van €1000,- zou moeten krijgen. Een 2e x met telefoon €2500,- en daaropvolgend rij ontzegging. Gewoon nooit meer mogen autorijden... Miss dat mensen dan wat slimmer worden :rolleyes:

    Edit: daarvoor zou je dus idd ook meer agenten op de weg moeten hebben. Met zulke hoge boetes zou het wellicht nog efficiënt en rendabel worden ook :thumup:
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Maar met dat systeem zou je ook als bijrijder geblokkeerd worden....


    Ik heb als ik rij geen internet aan. Als ik moet bellen gs ik aan de kant. Of in stilstaande file :oops: ben ik onderweg naar boord en man belt neem ik wel op, de rest niet. Maar hij wwet dat ik dan rij en is het 99% van de keren adreswijziging. Als ik dat hoor zo snel mogelijk de weg af en terugbellen/app lezen en juiste adres invoeren.

    Hoewel het dus niet wekelijks en ook niet maandelijks ben ik wel schuldig.
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Levert trouwens vaak discussie op als man rijdt en ik er naast zit, hij appt etc wel heel vaak :mad:
     
  5. Manque

    Manque Niet meer actief

    Maar waarom doet hij dat dan? Voert hij zo'n belangrijke gesprekken? Denkt hij dat hij zo'n goede chauffeur is dat hij niet naar de weg hoeft te kijken?

    En zo'n signaalblokkade zal niet haalbaar zijn hoor, maar wat mij betreft zou het mogen. Dan de bijrijders ook maar geen signaal. Kosten-baten-afweging.
     
  6. Lelie89

    Lelie89 Fanatiek lid

    4 sep 2014
    3.355
    2.081
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Helaas heb je altijd mensen die overmoedig zijn en denken dat ze alsnog geweldig rijden terwijl ze aan het appen zijn. Ik kan me er ook zo over opwinden maar je doet er helaas niks aan. Als het niet vanuit de politiek komt gebeurt er niks.

    Ik kan me wel herinneren dat er laatst een item op het journaal was dat er een radar is dat kan zien of een automobilist de telefoon in de handen ofiets heeft. Ik vind dat ze daar in moeten investeren en zo snel mogelijk moeten installeren aan de kant van de weg. Is misschien heel kinderlijk maar dat soort mensen spelen wel met de levens van andere mensen.
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    In mijn ogen niet belangrijk over het algemeen. Niet iets wat niet een uurtje kan wachten.
    Hij vindt zichzelf wel goed op de weg ja:rolleyes:
     
  8. Manque

    Manque Niet meer actief

    In deze aflevering van de Monitor hebben ze het over een camera die ze gezichten van automobilisten registreert en daaraan kan afzien of ze steeds naar beneden kijken. Maar dat systeem staat nog in de kinderschoenen.
     
  9. Lelie89

    Lelie89 Fanatiek lid

    4 sep 2014
    3.355
    2.081
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Misschien was dat het dan wat ik gezien heb. Helaas duurt zoiets wel een aantal jaar voordat het op de markt komt.
     
  10. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    De meeste mensen denken dat dat ene appje wel even snel kan.. waaronder ook ikzelf.. en toen stond helaas ook de auto voor mij stil en heb ik nu een whiplash.. eigen schuld dikke bult, was het dat appje waard? Absoluut niet!! Gelukkig mankeerden de mensen die ik aan heb gereden niks.. En nu raak ik mijn telefoon niet meer aan onder het rijden maar daar heb ik een flinke les voor nodig gehad.. :( Je denkt helaas voor de tijd dat jou niks zal overkomen...
     
    Manque vindt dit leuk.
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Als ik in de file stil sta check ik wel eens de filemeldingen om te kijken hoe lang het ongeveer zal duren. Verder is er niets zo belangrijk dat het niet kan wachten. Ik snap gewoon niet waarom iets niet kan wachten.

    Ik bel wel soms in de auto, maar alleen op stukken waar ik bekend ben. Dan moet je natuurlijk nog steeds opletten op je medeweggebruikers, maar niet op de route, dus dan durf ik wel even mijn moeder te bellen of thuis te melden dat ik later ben.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben altijd bijrijder - want geen rijbewijs ;) - en ik let altijd op telefoongebruik. Het begon ooit als soort grapje; iemand voor ons slingerde iets, mijn man zei;’Wedden dat die aan het appen is?’ En ja hoor, overduidelijk telefoon in de hand en ogen op het scherm gericht...
    Sindsdien is de grap er af; we zien het zoooo vaak! Met 130km/u op telefoons koekeloeren, regelmatig herkennen we het al aan de rijstijl; beetje een slingertje hier en daar, maar soms ook gewoon half op de vluchtstrook of andere rijbaan.
    En niet alleen telefoons, soms hele tablets en laptops op schoot. Mensen die serieus een film ofzo zitten te kijken onder het rijden, en dan geen enkeling hoor, we hebben het best al regelmatig gezien.

    Gelukkig is mijn man zich er van bewust dat hij totaal niet kan multi-tasken, dus zijn telefoon blijft in z’n tas en hij zal ook nooit handsfree bellen bv.
     
    Manque vindt dit leuk.
  13. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik app niet tijdens het rijden. Wel kan het zijn dat ik de navigatie bedien, maar dan zit de telefoon in de houder en ik doe het alleen als ik stilsta voor het stoplicht.

    Bellen doe ik overigens wel, maar op de carkit. (maar goed, schijnt net zo goed gevaarlijker te zijn dan niet bellen)
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Mijn telefoon zit tijdens het reiden in een houder te navigeren. Ik hoop dat dat wel mogelijk blijft. Verder ben ik helemaal voor maatregelen. Ik heb de aflevering ook gezien en vond het schokkend. Wij zijn zelf aangereden door iemand die zat te appen (kleine aanrijding, haar auto wel total loss). Ik snap niet hoe zo'n groot percentage zo dom kan zijn....
     
  15. Marchella

    Marchella Niet meer actief

    Appen achter het stuur valt bij mij in dezelfde categorie als drinken met "maar" 1 (laat staan meerdere) drankje(s) op. Namelijk not done. Netjes gezegd :|
     
    Lelie89 vindt dit leuk.
  16. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik NOOIT bel achter het stuur. Laat staan appen, dat vind ik helemaal levensgevaarlijk.

    Als ik in de auto stap zet ik mijn telefoon op stil en leg ik ‘m in een vakje die dicht kan, zodat ik ook niet kan zien of ik gebeld of geappt wordt. Pas op de plaats van bestemming haal ik mijn telefoon weer tevoorschijn. Ik check ‘m dus ook niet als ik voor een stoplicht sta te wachten of in de file sta.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  17. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ik bel heel vaak in de auto, maar dat is gewoon handsfree.

    Moet eerlijk bekennen dat ik heel soms wel eens een appje verstuur. Heel fout, I know.
     
  18. Manque

    Manque Niet meer actief

    Wel heel dapper dat je dat hier toegeeft.

    Wat denk jij dat er nodig zou zijn om jou ervan te weerhouden om nog te appen/naar je telefoon te kijken in de auto?

    Moet de pakkans groter worden? Moet de boete groter worden?
    Denk je dat je je telefoon kunt laten liggen als je het risico loopt op een gevangenisstraf?
    Of moet je eerst zelf betrokken raken bij een ongeluk? Heb je enig idee?
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik denk oprecht dat heel veel mensen die appen achter het stuur denken;’Ach een berichtje even snel, dat lukt wel.’ Het is zo’n kleine handeling die voor veel mensen zo gewoon is, dat het moeilijk in is te schatten dat het in die situatie levensgevaarlijk kan zijn en vergaande gevolgen kan hebben.

    Maar hoe je kan overbrengen dat het wél echt veel invloed heeft op je rijstijl én gevaarlijk kan zijn - niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen op de weg, dus ook bv voor dat baby’tje achterin de auto voor je etc.... ja, dat is moeilijk denk ik. Zoiets moeten mensen ervaren. Dus misschien onderdeel van rijles? Dat mensen het dóen, en dan achteraf zien hoe ze reden, hoe lang hun ogen afgewend waren van de weg etc? Daar bereik je alleen bestaande bestuurders niet mee, helaas...
     
    fafa vindt dit leuk.
  20. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Ik maak me er wel eens schuldig aan...

    Overigens is een blokkade systeem niet realistisch. Bijrijders kunnen hun telefoon niet gebruiken en veel mensen zouden hun werk niet meer kunnen doen zonder navigatie...
     

Deel Deze Pagina