De suikertest.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Mi2017, 13 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mi2017

    Mi2017 Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.569
    925
    113
    Kan iemand miss ists uitleggen over op t moment als je suikertest niet goed is. Waarde is te hoog. Moet nu woensdag naar t ziekenhuis. Wat gaat er dan gebeuren. Graag wat info. Mag ook via pb. Bedankt alvast.
     
  2. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Ik lees graag mee!
     
  3. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Ik heb de test in juli gehad en ook een afwijkende uitslag.
    In mijn ziekenhuis betekende 1 afwijkende uitslag dat je zwangerschapsdiabetes hebt. Je moet zelf je waardes gaan meten, een afspraak met een diëtist voor voedingsadvies en een afspraak met een diabetesverpleegkundige.
    Daar mail ik nu wekelijks mijn waarden naartoe. Zij geven dan aan hoe vaak ik de week daarna moet prikken.
    Zo lang als de waardes goed zijn hoef je geen medicatie. In eerste instantie moet je proberen het dus goed te houden met de dieetadviezen. Mochten de waarden toch te hoog zijn of blijven, dan wel aan de medicatie.
    Mijn waarden zijn tot nu toe steeds goed, maar mochten ze gaan afwijken dan krijg ik eerst tabletten en als dat onvoldoende helpt moet ik insuline gaan spuiten.
    Ze deden in het ziekenhuis ook gelijk een echo om de groei van de baby te controleren.

    Als ik het met een dieet had gered en er verder niks was had ik terug gemogen naar de verloskundige. Nu bleek op mijn groeiecho dat de baby te korte bovenbenen heeft, doorgestuurd voor een GUO, maar verder geen afwijking. Alleen de doorbloeding van de navelstreng is niet optimaal en daarom moet ik nu wel bij de gyn blijven.

    Ik vond bij mij de eerste afspraak erg rommelig gaan, maar dat kwam dus ook door de beentjes van de baby. Ik had gelukkig dingen die ik wilde vragen opgeschreven, waardoor ik wel alle vragen heb gesteld. Dat zou ik je zeker aanraden!

    Je hebt met zwangerschapsdiabetes kans op een te grote baby. Ook kan de baby na de geboorte last hebben van een te lage bloedsuiker. Maar volgens mijn ziekenhuis zou dat risico pas echt spelen als je de waardes niet met een dieet onder controle krijgt.

    Meestal is de diabetes na de bevalling over, je hebt wel een verhoogde kans op diabetes type 2. Ik moet een aantal weken na de bevalling op controle bij de internist en de komende jaren jaarlijks laten bloedprikken of alles nog goed is. Dat laatste zou gewoon via de huisarts moeten kunnen.
     
    Jingle vindt dit leuk.
  4. Klinker83

    Klinker83 Actief lid

    20 nov 2017
    487
    629
    93
    Vrouw
    Moet je niet eerst nog een tweede test doen dan?
     
  5. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Nee, in ieder geval niet in het ziekenhuis waar ik ben. Ik schrok daar ook wel van. Zeker omdat ik nu zelf de waardes bij houdt en die zijn allemaal goed.
    Maar ik heb wel begrepen dat het slechter kan worden hoe verder je in de zwangerschap komt.

    @Mi2017 veel succes vandaag in het ziekenhuis. Hopelijk valt het je een beetje mee!
     
  6. Mi2017

    Mi2017 Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.569
    925
    113
    Hi dank je wel voor de info.. ben je nog zwanger en hoevaak moet je prikken?
     
  7. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Ja ben nu 34 weken en 3 dagen.
    Ik moest afgelopen week 2 dagen een vierpuntscurve prikken (4x per dag, 1x nuchter en anderhalf uur na iedere maaltijd).
    Het prikken vind ik echt reuze mee vallen! Vond het heel eng in het begin, maar het doet echt vrijwel geen pijn.
     
  8. Glinea

    Glinea Lid

    5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    Ik heb hetzelfde gehad als Druifje12, Hoge eerste test maar daarna met het thuisprikken niet meer. Ik mocht dan ook na de laatste groeiecho, dat was bij mij met 36 weken, stoppen met prikken. Heb het daarna nog wel af en toe gedaan als ik iets gegeten had wat ik niet helemaal vertrouwde. Onze dochter is prima ter wereld gekomen en ook ik heb er geen diabetes aan overgehouden ( deze keer).

    Ik ga ervanuit dat ik nu ook gelijk het stempeltje krijg en let daarom nu al extra op mijn voeding. Het is ook niet zo dat je niks meer mag, maar met mate.
     
  9. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    @Glinea was dat bij een vorige zwangerschap en ben je nu opnieuw zwanger? Moet je de suikertest nu dan eerder weer doen? Daar hebben ze me nog niks over vertelt over hoe het nu bij een eventuele volgende zwangerschap zal gaan dus ben heel benieuwd of ze daar dan wel extra op controleren!
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik had een bloedsuiker van rond de 15 na de test. Ben meteen dezelfde dag op de insuline gezet.
    Rest vd zwangerschap veel insuline moeten spuiten, en ingeleid met 36.6 ivm placenta schade door de hoge suikers.
     
  11. Glinea

    Glinea Lid

    5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    Ja dit was bij een vorige zwangerschap en nu ben ik het opnieuw. Heb vanavond een afspraak met de VK en dan zal het wel gelijk op de tafel komen. Want dat heb ik wel de vorige keer gehoord als je het eenmaal een keer gehad hebt, heb je het bij je volgende zwangerschappen weer.

    Daarom wordt je ook na je bevalling gecontroleerd om te kijken of het niet Diabetes type 2 geworden is ( iedergeval dat deden ze bij mij).
     
  12. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    @Panter dat is inderdaad wel hoog. Had je verder ook steeds hoge suikers? Wel onder controle gekregen met de insuline? Was je na de zwangerschap wel van de diabetes af?
    Heb je ook steeds veel controles gehad? Was de baby dan ook erg groot door de hoge suiker?
    Hier doet de baby het verder prima, groeit goed en Ctgs altijd goed. Maar omdat de doppler van de navelstreng afwijkt wel heel veel controles omdat ze inderdaad bang zijn voor een verminderde werking van de placenta. Wordt daarom ook ingeleid rond 37 weken.

    Mijn uitslag was 10 na 2 uur. Die na 1 uur was 7.5 en dat was wel prima, maar die na 2 uur dus te hoog.
     
  13. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    @Glinea ja die afspraak heb ik inderdaad ook staan, voor na de bevalling. Hmm ik duim dat het meevalt dan.. we weten nu in ieder geval wat we kunnen verwachten.
     
  14. Glinea

    Glinea Lid

    5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    @Druifje12
    Mocht het nou zo zijn dat ze me vanavond heel wat anders vertellen, dan laat ik het even weten.
     
  15. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Met insuline ook nog torenhoge suikers. Moest veel spuit, zowel langwerkende insuline als kortwerkende.
    Kreeg idd elke week controle echo's en na de 35wk elke dag een ctg.
    Zoon was ook groot, liep 3wk voor op groei maar vanaf 35wk bleef ie stilstaan. Uiteindelijk bevalling opgewekt want z'n hartslag bleef boven de 200. Volgens de gyn foetale nood dus gelijk opgenomen en ingeleid.
     
  16. Bayja

    Bayja Lid

    20 mei 2014
    51
    7
    8
    Ik had ook een afwijkende waarde na de test, op een paar tiende punt, 4/10e te hoog. Nuchtere waarde prima. Toch krijg je gelijk de stempel verstoorde suikers.
    Ik kreeg gelijk afspraken bij diabetesverpleegkundige, diëtiste, internist en gynaecoloog. Aantal eetaanpassingen gedaan. Meetapparatuur meegekregen. Moest eerst een week dagelijks een dagcurve bijhouden, nuchter en 1 uur na ontbijt, middag en avondeten. Dat mocht max op 7,8 zitten (en nuchter onder 5,3), ik blijf alleen steeds onder de 6,5 zitten en nuchter onder 4.9. Geen afwijkende waarde meer gehad.
    Toen 2 weken naar om de dag meten en nu nog 2x per week meten. Internist laat je bloedprikken op HbA1c (gemiddelde glucosewaarde van de afgelopen 2 a 3 maanden) en daar kwam ook een prima waarde uit. Hij verwacht ook geen schokkende waardes meer, meestal vanaf 36 weken gaan de waardes weer omlaag gaf hij aan. Groei echo’s liggen rond de middellijn, ook geen afwijkende waardes gehad.
    Het lijkt dus een momentopname te zijn geweest echter hou ik de “stempel” tot aan de bevalling. Ik moet 8 weken na bevalling nog 1x terug naar internist en verder mail ik elke week de waardes naar de diabetesverpleegkundige, verder heb ik geen afspraken meer gekregen. Alleen gyn maar daar liep ik al.
     
  17. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    @Panter jeetje dat klinkt heftig! Maar goed dat die Ctgs er zijn.

    Ik vind het wel bijzonder hoe ieder ziekenhuis andere waardes hanteert.. Hier max 7.0, maar dat is dan wel 1,5 uur na de maaltijd. Nuchter wel inderdaad onder de 5.3.
     
  18. Glinea

    Glinea Lid

    5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    Gisteren bij de VK te horen gekregen dat ik met 16 weken nu de suikertest moet gaan doen. Om het zo snel mogelijk op te sporen. Mocht er hier niks uitkomen mag ik hem nog een keer doen met 24 weken.
    Ik haalde uit het gesprek, het is niet de vraag of je het weer krijgt, maar meer wanneer in de zwangerschap.
     
  19. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Wat waren je waardes? Hier gister gedaan en 5,3 nuchter en 7,8 2 uur na het drankje. Lees overal dat tot 7,8 de grens is maar weet niet wat ze doen als je precies op de grens zit.
     
  20. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Hier is 7.5 de grens na 2 uur. Erboven betekend dat je zwangerschapsdiabetes hebt. Maar dat is dus hier zo. 5.3 nuchter is hier wel de grens, wellicht dat ze dat ook meenemen?
    Ik kreeg eerst een afspraak bij de gynaecoloog. Vervolgens het hele traject van hierboven.
     

Deel Deze Pagina