Dekbedje voor baby 11 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 22 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's!

    Mijn dochter (11+ maanden) ligt niet graag ingestopt. Dus ik leg een kleiner los dekentje op haar.
    Nu het kouder wordt, wordt ze volgens mij 's nachts vaker wakker omdat ze het koud heeft.
    Zo'n wollen deken heb ik wel, maar dat is zo'n grote die je eigenlijk in moet stoppen.
    Denken jullie dat ik een dekbedje kan proberen? Ik weet niet meer wanneer ik dat bij mijn zoon ben gaan gebruiken...
    Motorisch functioneert ze trouwens goed, kan zitten/kruipen/staan/rollen en noem maar op.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn zoontje is net een jaar en slaapt sinds een paar weken onder een Hé Bamboo dekbed. Mag vanaf de geboorte. Of misschien is dat marketingspeak, I don't know. Hij slaapt alleszins véél beter nu, en blijft eindelijk op één plek in zijn bed liggen ipv het hele bed door te gaan.
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Is een slaapzak geen oplossing allicht? Die van ons houd niet van beperkingen maar dat accepteert ze moeiteloos. Kan nog kruipen en rollen zonder problemen (9mnd)
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.570
    13.139
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier één die er ook niet van houdt om vast te zitten/liggen.
    Autorijden en in de buggy is dan ook geen pretje.

    Slaapzak daarentegen accepteert ie prima (16,5e maand nu, gebruiken vanaf een maand of 6 een slaapzak).

    Een echt dekbed wordt pas ná 2 jaar geadviseerd, omdat dat voor kindjes jonger dan 2 te zwaar is om van zich af te duwen als ze het te warm hebben, en dan kan verstikkingsgevaar ontstaan.
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Komt ook nog de warmtestuwing bij van een dekbed geloof ik
     
  6. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier deed ik een grote deken ( dun ) dubbel en dan in een dekbedovertrek. Kon ik het wel aan de achterkant instoppen maar bleef het wel fatsoenlijk liggen.
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.570
    13.139
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Kan goed kloppen ja.
     
    Biny vindt dit leuk.
  8. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!
    Slaapzak is een ramp, ze houdt daar niet van. Ze blijft dan draaien en woelen en overal tegenaan botsen en dan zit die slaapzak vervolgens helemaal verdraaid.

    Ik heb zo'n wollen deken, die zou ik op kunnen vouwen en in een dekbedje doen, maar dat heeft ook geen zin lijkt me. Ze blijft er namelijk niet onder liggen als ik instop en als ik het los doe, krijg je denk ik hetzelfde effect als met een dekbedje?
    Pfff
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat hier dus wel werkte, is dat dekbed los bovenop mijn zoontje leggen en hem zelf bovenaan het bed met zijn hoofd tegen het hoofdeinde leggen. Net als zijn zus ging hij het hele bed door op zoek naar die geborgenheid, maar als ik hem van bij het begin daar leg, blijft hij dus liggen. Onder een warm dekbed. Slaapzak werkt hier ook niet.
     
  10. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Nee ik zou geen dekbed gebruiken. Dat is tot 24 mnd gevaarlijk ivm warmtestuwing.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ook als het gewoon los ligt? Ik snap dat niet zo goed.
     
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Los lijkt me helemaal gevaarlijk. Als ze het over zich heen trekken stikken ze.
    Bij een deken kan een baby of dreumes beter de warmte kwijt. Bij een dekbed blijft de warmte eronder hangen. Heb je zelf vast ook wel eens ervaren bij jezelf.
     
  13. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Dan is het al helemaal gevaarlijk! Dan heb je ook nog kans op verstikking.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ach kom op. Mijn zoontje loopt al twee maand los. Zo hulpeloos is hij toch niet meer?

    Bovendien, een deken dat los ligt, daar kan je aan alle kanten onderuit komen. Een deken dat vast gespannen is, als je daar dan onder raakt (wat mijn dochter dus destijds op jongere leeftijd geflikt heeft) , dán raak je pas in paniek als je de 'uitgang' niet meer vindt.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als het dus los ligt, dan komen ze er toch gewoon weer onderuit? Mijn zoontje gaat tijdens het slapen het hele bed door als hij wil.
     
  16. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Ik zou absoluut geen dekbedje geven dit wordt niet voor niets afgeraden. Laatst kwam er op Facebook nog een post voorbij van een moeder die haar kindje hierdoor is verloren en ze wilde met de post op Facebook ook andere moeders waarschuwen.
     
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.570
    13.139
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou daar niet zo prat op gaan..
    Warmte kan verlammend werken en daarnaast beseffen kindjes jonger dan 2 nog niet dat ze een dekbed van zich af kunnen doen.
    En als ze dat al wel beseffen, is het voor zo'n klein kinderlijfje te zwaar om van zich af te werpen.

    Dat jouw zoontje (weet niet hoe oud ie precies is, maar gok <2j. gezien je hier reageert) zich door het hele bed wurmt en daarbij dan zn dekbed van zich af heeft liggen en niet over zn hoofd, is meer geluk hebben dan dat hij werkelijk dat ding van zn koppie trekt tijdens zn slaap lijkt mij.
     
  18. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Je onderschat echt hoe gevaarlijk het is. Een kindje dat 2 maanden los loopt is heeft er niks mee te maken. Ten eerste is de warmtestuwing van een dekbed gevaarlijk. Als het zo warm is slapen ze ook nog dieper, dan worden ze niet wakker als ze onder het dekbed terecht komen.
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar wat is warmtestuwing dan precies? En als het dekbed los ligt, bouwt er toch geen warmte op?

    Ik zeg dit overigens echt niet om lullig te doen. Ik snap de logica gewoon niet.
     
  20. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Warmtestuwing houd in dat de lichaamstemperatuur verhoogd en de warmte niet meer kwijt kan.

    Overigens slaapt mijn dochter bij mijn moeder ook onder een dekbed. Al een paar maanden.
     

Deel Deze Pagina