Deta contract loopt af

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Taylor1989, 8 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taylor1989

    Taylor1989 Actief lid

    31 aug 2015
    227
    25
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

    Helaas loopt mijn deta contract af per 01-09 en wordt mijn contract bij het uitzendbureau niet verlengd. Ik ben op zoek naar een nieuwe baan maar nog niets kunnen vinden. Ik wil het liefst geen gebruik maken van WW (niet uitbetaald krijgen) maar ik zou wel graag m’n recht willen behouden op een zwangerschapsuitkering als ik met verlof ga. Kan ik dit combineren?

    Daarnaast werk ik minimaal als zelfstandige nagelstyliste. Ongeveer 2-5 uur per week. Hoe gaan jullie hier mee om? Heeft dit invloed op m’n zwangerschapsuitkering? Ik ben startende ondernemer en ik heb bijna geen inkomsten uit deze onderneming omdat ik vooral nog oefen maar wel bij KVK geregistreerd ben.

    Groetjes Taylor
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Taylor,

    Goed dat je uitzoekt of je recht hebt op een zwangerschapsuitkering (WAZO), als je liever geen WW wilt aanvragen.

    Het hangt ervan af hoeveel tijd er zit tussen de einddatum van je contract en je vermoedelijke bevallingsdatum.
    Als deze datum binnen 10 weken na einde verzekering is, dan kun je recht hebben op een WAZO. Met einde verzekering bedoelen wij het einde van je dienstverband of einde van je WW.
    Je kunt dus beter wel de WW aanvragen als je vermoedelijke bevallingsdatum langer dan 10 weken na de einddatum van je contract ligt.

    Verder geef je aan dat je ook als zelfstandige werkt. Het advies is om te kijken of je in aanmerking komt voor een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen (ZEZ). Hier vind je de voorwaarden voor deze uitkering.

    In jouw situatie kun je recht hebben op twee zwangerschapsuitkeringen naast elkaar. De ZEZ voor het deel dat je werkt als zelfstandige en een WAZO doordat je een dienstverband hebt gehad.

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     
    Taylor1989 vindt dit leuk.
  3. Taylor1989

    Taylor1989 Actief lid

    31 aug 2015
    227
    25
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hallo!

    Wat fijn zo’n snel antwoord, heel erg bedankt.

    Ik begrijp wat er geschreven wordt. M’n uitgerekende datum is eind februari, dus dat is langer dan 10 weken na einde dienstverband. Maar wanneer ik WW aanvraag, dan krijg ik ook een ww uitkering uitbetaald? En dan geldt de sollicitatieplicht. Is er geen mogelijkheid deze uitbetaling niet te willen, maar dus wel eind februari een zwangerschapsuitkering (WAZO) te kunnen ontvangen?

    Groetjes Taylor
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Taylor,

    Om recht te hebben op de WAZO-uitkering is het belangrijk dat je in jouw situatie eerst de WW-uitkering aanvraagt. Heb je geen recht op de WW-uitkering of vraag je deze niet aan en is je werkelijke of vermoedelijke bevaldatum buiten de 10 weken na einde dienstverband, dan heb je geen recht op een WAZO-uitkering.

    Wanneer je recht hebt op de WW-uitkering ontvang je per maand een betaling nadat je andere mogelijke inkomsten zijn verrekend. Je geeft aan dat je ook als zelfstandige werkt. Over deze inkomsten worden vrijgestelde uren berekend na je WW-aanvraag: http://bit.ly/2qzewk1.

    Tijdens de WW-uitkering geldt de sollicitatieplicht. Misschien is het mogelijk om in jouw situatie een afspraak te maken met de adviseur werk over je sollicitatieactiviteiten. Hierover kun je een bericht sturen in de Werkmap.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,

    Lisanne
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina