Diksap

Discussie in 'Voeding' gestart door Prins03, 25 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hallo dames,

    Mees is nu bijna 5 maanden en nu las ik van de week in een tijdschrift dat je al vanaf 4 maanden Diksap mag geven? Dit wist ik helemaal niet..

    Maar wanneer geef je dat dan? Aangezien hij natuurlijk ook nog gewoon flessen krijgt en nu groente en fruithapjes erbij..

    Iemand die het al geeft vanaf een maand of 4/5? Waarom wel/niet? En wanneer geef je het dan?
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het kan, maar valt wel onder bijvoeding, en is meestal ook nergens voor nodig, gewoon water of thee is ook nog een optie om er meer drinken in te krijgen..

    Ik geef het vanaf 6 maand. En dan tussendoor, na het fruithapje. Maar dan afgewisseld met water en thee.. Om aan alle smaken te wennen.
    Bij mijn oudste heb ik weinig water en thee geprobeerd, omdat hij dat snel afsloeg, bij de jongste heb ik langer aangeboden, en die drinkt het ook beter..
     
  3. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    En dan ook gewoon uit de fles?

    Wij gaan nu (in overleg met voedingsdeskundige) met 5 maanden beginnen om zijn 2 middagflessen iets af te bouwen zodat hij was meer groente en fruit kan krijgen (hij vind het zo lekker!), maar als hij nou tussendoor nog iets wil, kunnen we hem dan ook diksap geven bijvoorbeeld? En hoeveel dan?
     
  4. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Er wordt nog wel 800cc flesvoeding geadviseerd tot 6 maand, tot die leeftijd halen ze nog niet genoeg uit de bijvoeding..

    Als je naast die 800cc en bijvoeding nog behoefte ziet, dan zou ik eerst voor water kiezen. Gewoon een beetje na de groente of fruit om de mond ook te spoelen. Als je dan 4 flessen en 2 eet momenten hebt, dan lijkt mij dat het wel genoeg is..

    Diksap heb ik altijd heel erg verdund, met het advies op de fles krijg je zo'n belachelijke zoete drank. Ik denk dat ik 1-20/30 gaf. Een bodem in de fles, en dan de kleine fles afvullen, maar dat was bij 6+. Ik zou nu echt niet meer geven dan 50cc, want die flesvoeding is belangrijk..
     
  5. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hij krijgt 4 flessen.. Vanaf volgende week ziet zijn schema er zo uit (ongeveer natuurlijk):

    06.45 Fles 210+7
    09.45 Fruithapje 1/2 potje (klein potje)
    11.15 Fles 180+6
    15.15 Fles 180+6
    17.45 Groentehapje 1/2 potje (klein potje)
    19.30 Papfles van 210+7

    Het is nu even afwachten hoe hij gaat reageren op de 2 middagflessen die iets minder zijn geworden. Daarom wou ik misschien daartussen nog iets kunnen geven mocht hij 'trek' hebben. Zou dan diksap (50cc flesje) een optie zijn?
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mooi schema.
    Aan hoeveelheid vocht hoeft het niet. Dat is met 900 cc fv en nog 2x 60 cc groente/fruit voldoende..
    Groente en fruit zou ik gewoon naar behoefte geven.

    Dus het is echt voor de leuk. En dan is het jou keuze. Mijn keuze zou het niet zijn, met de ervaringen van de eerste. Die heeft zijn water nog lang geweigerd, en straks moeten ze meer ander drinken gaan drinken, omdat ze veel minder fv gaan krijgen. Dan zit je opeens met een kindje dat 4x per dag zoet drinken wil, omdat ze minder flesvoeding krijgen en geen slok water blieft.
    Mijn jongste dronk wel rustig water, en dan 1-2 keer per dag iets zoets vanaf 9-10 maand.. Toch een iets betere hoeveelheid..

    En als nodig kan die fles van 15.15 ook nog ietsjes eerder..
     
  7. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Niet nodig hoor.. Je kindje drinkt nog meer dan voldoende door de flessen. Pas wanneer de flessen afnemen hoef je vocht bij te geven en dan zou ik starten met water en thee. Diksap kan altijd nog.
     
  8. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Oh ja dat zou ook nog een optie zijn inderdaad.. Even kijken hoe hij het erop gaat doen :)

    Bedankt in ieder geval. Ik vind het best lastig.. Vanaf wanneer MAG hij iets, en vanaf wanneer moet je ermee beginnen.. Moet je er wel mee beginnen?.. Maar als ik hem voorlopig op die 4 flessen houdt krijgt hij toch ook genoeg binnen aan vocht.. Fijn om te horen. Nou als hij het er dan goed op gaat doen zonder diksap dan laat ik het gewoon zo :)
     
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Vind het altijd een beetje bangmakerij om te zeggen dat j eeen kindje niet moet laen wennen aan zoetigheid. Ja bij sommige kinderen zal het zo zijn dat ze liever wat zoets hebben, maar bij velen ook niet.

    Ik ben met mijn zoontje met 4 maanden begonnen met een beetje roosvicee laxo per dag ivm poepproblemen. Ja dat is zoet, maarja ik heb liever dat hij goed kan poepen. Nu drinkt hij roosvicee, diksap en water, geen probleem.
    Thee nooit geprobeerd nog.

    Net als dat je beter kan beginnen met groenten ipv fruit om dezelfde reden. Ik ben met 4 maanden begonnen met fruit, met 5 maanden met groenten en 6 maanden hele maaltijden. Hij smult van allebei, nog meer zelfs van de maaltijd. Regelmatig is hij boos als het hem niet snel genoeg gaat.

    Je kunt die "regels" het beste als richtlijn gebruiken, maar kijk vooral naar je kindje. Je kunt hem best wat anders te drinken geven tussendoor als je dat leuk vindt, maar qua vocht hoeft het op zich niet. Ik gaf het bij het fruithapje en groentehapje.
     
  10. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ja, daar heb je ook gelijk in. Ieder doet het op zijn/haar manier en hoe hij/zij denkt dat het beste is. Maar ervaringen hoor ik toch ook graag.

    Ik ga eerst het schema proberen zoals hierboven vermeld. En misschien dat we er nog een flesje van 50 cc diksap oid tussen kunnen geven als hij trek krijgt tussen de 2 flessen van 180+6 aangezien hij gewend was aan 210+7..
     
  11. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Het gaat er niet alleen om dat een kind went aan zoete smaken. De vraag is waarom je een baby onnodig suikers geeft als water ook prima is en een baby niet beter weet?
    Het is niet verschrikkelijk als je een keer diksap geeft, maar het heeft gewoon geen toegevoegde waarde bij een baby behalve de suikers die erin zitten.
     
  12. danip

    danip Niet meer actief

    Ik geef ook nog geen diksap e.d. Ik ben begonnen met water, en dat vind ze heerlijk :D Op een gegeven moment vind ik het prima als ze eens zoiets krijgt hoor. Maar als ik zie hoe lekker ze een bekertje water vind vraag ik me af waarom ik daar nu al mee zou beginnen.

    Ik denk dat je kindje inderdaad genoeg vocht binnen krijgt nu. :)
     
  13. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier krijgt ze soms wat water of slappe rooibosthee. Na haar 1e mag ze af en toe best een keertje diksap of aangelengd sap, maar ze leert eerst nog maar een hele hoop andere smaken kennen.
     
  14. Ona

    Ona Fanatiek lid

    8 mei 2011
    1.469
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind dat ook bangmakerij. Voor mijn dochtertje gaat dat nog minder op omdat ze ook bittere fv krijgt (Friso Allergy Care vanwege kma). Ze zeggen ook wel eens dat kinderen die zoete fv (Gewone Nutrilon is zoet) meer aan zoete voeding wennen en een grote kans hebben een zoetekauw te worden. Ik weet ook niet in hoeverre dat waar is. Wel is het zo dat ze niet enkel om die reden aanraden om eerst met groente te beginnen maar ook omdat het lichter verteerbaar is dan fruit (in fruit zitten meer vezels). De kans op krampjes voor de 6 maanden is dan groter.
     
  15. Ona

    Ona Fanatiek lid

    8 mei 2011
    1.469
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb trouwens mijn dochter laatst siroop van Bonbebe gegeven voor 4+ en ze vond het helemaal niks. Terwijl ze gek is op fruit. Ik ga haar om die reden ook maar eerst gewoon water gegeven. Is misschien een iets makkelijkere overgang als je bitteremelk verwacht.;)
     
  16. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    @zoetekauw: mijn meisje is groot geworden op hoofdzakelijk bv, dat is pas zoet! En als het maar lekker zoet is zoals rijp fruit (meloen, mango, hmmmmm!) of een dadel, is het een instant succes. Maar aan het diksap gaan we nog niet: vind het niet nodig. Bovendien wil ik haar aanwennen om melk uit mama of de fles (gekolfd) te drinken, en andere dranken uit een beker (nuby oefenbeker of een gewoon bekertje), en dat laatste gaat nog niet zodanig goed dat ik al iets anders durf aan te bieden dan water.

    Ze heeft 1x min of meer per ongeluk een slokje multivruchtendrank op: ik dronk een pakje en zij keek vol belangstelling toe, dus ik gaf haar het rietje in de mond onder het mom van "dat lukt je toch nog niet". Nou mooi dat ze binnen twee tellen een slok binnen had - ze keek er gelukkig heel vies bij :)
     
  17. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het gaat niet om bangmaken, het gaat om wat verstandig en gezond is. Jij mag ook elke dag slagroomtaart en gevulde koeken eten en cocacola drinken i.p.v. gewoon brood en koffie, thee of melk. Maar of dat verstandig is?
    Diksap is gewoon onnodig voor een baby die zo jong is en voldoende melk krijgt.
     
  18. Bri

    Bri Niet meer actief

    Je hoeft je kind sowieso niet te laten wennen aan zoete smaken - zuigelingenvoeding is al zoet, dus zoet kennen ze al en vinden ze al lekker.
    Wat mij betreft is het juist de bedoeling om ze ook te laten wennen aan iets anders dan zoet.

    Diksap is niet nodig, je kind krijgt genoeg vocht en suikers via de melk. Er is ook niks mis mee om het af en toe wel te geven. Maar ik zelf vond het wel zo fijn dat mijn kinderen ook graag water drinken zonder zoetigheid erin. En in het begin dronken ze alleen een minislokje water, omdat ze daar dus wel aan moesten wennen.

    Ik ben volgens mij begonnen met een enkele keer sap toen ze een maand of 9 waren. En dan hooguit één keer per dag. Sowieso is het niet verstandig om je kind de hele dag door slokjes sap te laten drinken, daar gaat het glazuur van hun tanden stuk van.
     
  19. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik haal een tuitbeker/fles na het eet/drink moment ook weer weg. Dus die 15 minuten, is het niet op, dan pech gehad en dan staat er wel water..
     
  20. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    En als jullie dan water, sap, thee etc geven.. vanaf een maand of 6.. dan ook gewoon in een fles met speen1 ofzo?
     

Deel Deze Pagina