Dilemma, kraamzorg of niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door madelein, 6 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Ligt aan je verzekering, ik betaal niets ;)
     
  2. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    We hebben idd na 3 dagen een klacht ingediend. Maar toen waren we er zo klaar mee dat ik geen zin had om nog iemand anders te 'proberen'. Ik ben niet het persoon dat iemand gelijk weg stuurt als het me niet gelijk bevalt.
     
  3. Vita Rose

    Vita Rose Fanatiek lid

    6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    Ik vond persoonlijk de kraamzorg erg fijn. Ook al had mijn man twee wkn vrij. Mijn man zorgde meer voor de andere 2 kinderen en de kraamverzorgster was er echt voor mij en de kleine. Ze hielp met de bv en zorgde verder ook dat het huis en de was aan kant waren.
    Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat mijn moeder en/of schoonmoeder zoveel aanwezig is maar dat is persoonlijk natuurlijk .
    Jullie moeten dat doen wat voor jullie goed voelt en de eerste keer heb je echt pech gehad hoor. Wij hebben 3x fijne kraamverzorgsters gehad. Succes met je keuze!!
     
  4. missmariska01

    missmariska01 Fanatiek lid

    Maar kraamzorg is toch verplicht? Volgens de verloskundige is het verplicht. Ik heb het pas met 21 weken aangevragen omdat ik het eigenlijk niet wil, maar de verloskundige vertelde dat we het aan moesten vragen voor de controle van de baby en mij. Maar nu krijgen we dus 3 uur kraamzorg per dag en dit 8 dagen lang. Bij onze eerste hebben we nooit geen kraamzorg gehad(Hij is in het buitenland geboren) en dit is toen goed bevallen.
    3 uur per dag vind ik erg lang.
    Maar zo als ik hier lees, is er ook een mogelijkheid om alleen maar kraamzorg te krijgen voor de controles en niet voor de uitleg over hoe je een kindje moet verzorgen etc. Ik vind het allemaal zo onduidelijk de een zegt het is verplicht en de ander verteld weer anders.
    Heb je inmiddels al een keuze gemaakt?
     
  5. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.639
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik heb het wel aangevraagd. Maar met lood in mijn schoenen ;)

    Mijn vriend en ik (en eigenlijk onze beide families) zijn best wel op onszelf en ik zie er dan ook tegen op.

    Ik heb de kraamhulp wel aangevraagd, maar puur voor de baby en om mij lichamelijk te checken. Voor de rest hoeven ze niets te doen!

    (Mijn vriend en moeder, en schoonmoeder regelen alle andere dingen zoals het zorgen voor mij, het huishouden en eten maken etc)
    En natuurlijk het zorgen voor de baby. (Ik natuurlijk ook, maar ik weet natuurlijk niet hoe mobiel ik ben na een bevalling)

    Ik snap wel dat als je verpleegkundige bent, je nog meer van het menselijk lichaam afweet en je er nog minder behoefte aan hebt.
    Misschien kun je het toch aanvragen, en het puur alleen voor de baby doen? En misschien een beetje voor jezelf.

    (Ik ga me ook echt niet laten wassen bijvoorbeeld door de kraamverzorgende, dat kan ik prima zelf. Maar ze moet misschien wel "voelen" van binnen en op dingen letten die ik zelf niet weet)
     
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Nee hoor, het is niet verplicht. Het wordt wel echt aangeraden en als je geen kraamzorg hebt dan maak je je verloskundige wel goed chagrijnig als je vervolgens met allemaal vragen gaat bellen. ;)

    Kraamzorg alleen voor de checks is zeker mogelijk. Ik zou contact opnemen met een individuele kraamverzorgende en je zorgen voorleggen.
     
  7. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief


    Nou nee niet verplicht maar de controles moeten worden uitgevoerd en als de kraamzorg dat niet doet dan ''moet'' vaak je verloskundige dat doen en dat willen ze meestal niet of zijn ze niet blij mee... Vandaar dat de verloskundige dit waarschijnlijk ook zo bij je aangeeft. Je kunt gewoon 3 uur per dag ''inkopen'' en eerder naar huis sturen als je geen vragen of wensen hebt na de controles. Kun je gewoon de eerste dag afstemmen.
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Die 3 uur oer dag is het minimum en die gebruiken ze voor de controles van jou en de baby.

    Het is dus niet of 3 uur of controles, maar controles die in die 3 uur uitgevoerd worden
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  9. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik had bij de vierde baby natuurlijke kraamhulp. Ook aangegeven dat ik vooral hulp wilde bij de aandacht naar mijn oudere drie kinderen en het huishouden. Controle deden we minimaal. Alleen op mijn verzoek eigenlijk. En dat was niet heel weg vaak. Ze gaf wel aan dat ze dit eigenlijk wel moest, maar dat ze ook kon zien dat het ik en de baby heel goed te pas waren. Dat ze het daarom wel begreep dat ik het niet zo nodig vond. Ik heb ook aangegeven dat ik geen bv adviezen nodig had ongevraagd. Aangezien ik mijn oudste nog aan de borst had, ze was toen bijna drie, wilde ik iemand die daar zelf niet raar tegenover stond. Ook ben ik bij de vierde voor het eerst wasbaar gaan luieren, ze had hier geen ervaring mee maar heeft mij toen zeer goed op weg geholpen door s avonds nog te googlen naar vouwmethodes. Eigenlijk zijn al mijn wensen vervuld de laatste keer. Had ik het zonder gekund, nee, want ik heb hele heftige naweeën gehad na de bevallingen. Drie dagen lang creperen van de pijn vooral tijdens voedingen. Met de kraamhulp kon ik mij puur en alleen richten op mijn kinderen voor 8 dagen.
     
  10. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ho poosje niet bijgelezen, sorry!

    Kraamzorg is zeker niet verplicht, maar je vk kan wel als eis stellen om je in het kraambed te vervolgen. Gezien mijn achtergrond doet ze dat niet.

    Ik heb natuurlijke kraamzorg overwogen idd maar die zitten in de buurt al helemaal vol. Verder ben ik er nog niet uit. Heb via 1 op 1 kraamzorg wel wat mailtjes gestuurd maar springt niks uit nog.
    Mocht daar nog wat uit komen ga ik daar misschien wel voor, en anders gaan wij ons helemaal redden met z'n viertjes ;)
     
  11. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Haha klinkt net als wij :)
    Ik stond zodra de spinaal na m'n ks was uitgewerkt weer naast m'n bed om naar de wc te gaan. Ik snap al dat 'in bed ge-lig' zelf niet zo, ging gelijk zelf naar het toilet en verzorgde zelf m'n kindje. De eerste twee dagen nog wel met een stoeltje bij de commode. dus tenzij er gekke dingen gebeuren deze keer red ik me echt.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  12. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.639
    3.012
    113
    Vrouw
    Ja! Snap ik helemaal, daarbij heb je ook al ervaring met het zorgen voor een kindje. Dus weet je waar je op moet letten!
    En je werkt in de zorg, dus weet je ook meer waar je op moet letten.

    Ik zelf heb geen ervaring met babies, dus vandaar dat ik de kraamhulp gewoon de baby laat checken en mij mocht dat nodig zijn. Maar voor de rest red ik me prima zelf!

    Mijn schoonmoeder, vriend en moeder zullen ook vrijwel de hele tijd aanwezig zijn.
    Geef mij desnoods een bak met water, zeep, washandje en handdoek als ik nog niet zo mobiel ben. En de rest red ik prima zelf! :D

    Maar ik kijk niet uit naar de kraamzorg hehehe.
     
  13. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Ik heb mijn kraamhulp ook eerder naar huis gestuurd. De VK kwam om de dag langs om de controles te doen. Ik sta er net zo in als jij hoor! Voor mij volgende keer geen kraamhulp meer! Ik heb totaal niet kunnen genieten van mijn kraamtijd.
     
  14. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.639
    3.768
    113
    #54 Mythique, 17 jul 2017
    Laatst bewerkt: 17 jul 2017
    Ik heb zelf een hele fijne kraamhulp gehad de eerste keer maar volgens mij heb jij een beetje een raar beeld ervan... ze gaat je echt niet dwingen je te laten wassen als je dat niet wil en zelf kan. Ook heeft die van mij niet 'gevoeld' van binnen. Ze voelen wel aan je buik of je baarmoeder goed inkrimpt. Ik had zelf veel hechtingen die ze om de dag controleerde om te kijken of het niet ging ontsteken. Maar als jij geen hechtingen hebt heeft ze 'down under' niets te zoeken. Verder controleerde ze temperatuur van mij (kraamvrouwenkoorts, borstontsteking etc.) en mijn zoon en natuurlijk wegen om te checken of hij niet teveel afviel.

    Ik had dus wel de volle uren, die trouwens volledig vergoed werden door mijn zorgverzekering, dus daarnaast verschoonde ze het bed elke dag, draaide wassen, maakte de wc en badkamer schoon, maar ook de keuken en woonkamer werden gedweild. Ze deed boodschappen, maakte fruitsalades, ontbijt, lunch. Liet me slapen als ik wilde slapen. Streek mijn man zijn overhemden!! Stuurde mensen weg als ze zag dat ik het niet meer trok. Pakte de baby niet zomaar uit het bed. Hield volledig rekening met onze wensen en verwachtingen. Maar misschien heb ik enorm geluk gehad... we gaan het zien. No. 2 verwacht ik binnen 2 weken op de stoep!
     
    Newmom1986 vindt dit leuk.
  15. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alles gelezen, dus misschien heeft iemand anders het al geopperd, maar misschien is particuliere kraamzorg iets voor jullie? Particuliere kraamverzorgsters opereren zelfstandig, alleen de betaling gaat vaak via een grotere instantie. Hét grote voordeel is dat je van tevoren precies weet wie je krijgt en je dus al heel goed afspraken kunt maken over wat je wel of niet wil, tijden, enz. Ik ontdekte pas bij onze derde (en laatste) dat dit bestond, maar als ik het eerder had geweten, had ik het alle drie de keren gewild. Echt top!
     
  16. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Als je veel hulp van familie kunt krijgen en je werkt in de zorg, dan snap ik enigszins dat je geen behoefte hebt aan kraamzorg.

    Ik heb zelf 2x een geweldige kraamverzorgster gehad. En ik kon ook echt niet zonder haar. Bij de eerste is gehad en erg veel last van de wond. 2e wel natuurlijk geboren, maar verschrikkelijke buikpijn (2 weken later hebben ze ontdekt waar dat vandaan kwam). Ik lag dus veel op bed en kon ook niet anders, hoe graag ik ook zou willen. Mijn moeder is zelf al op leeftijd en wil ik dus niet teveel laten doen. Mijn schoonmoeder is een schat van een mens, maar wil ik niet de hele dag om mij heen. En mijn man heb ik liever thuis als de kraamhulp weer weg is.

    Ik zit nu zelfs in een pakket bij de verzekering waarin ik 15 uur extra kraamzorg krijg. En daar ga ik ook zeker gebruik van maken. Al hoop ik dat ik deze keer wel gewoon de hele dag van bed kan.
     
  17. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.639
    3.012
    113
    Vrouw
    #57 Prettykitty, 17 jul 2017
    Laatst bewerkt: 17 jul 2017
    Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met kraamverzorgsters. Maar ik begrijp dat ze bijvoorbeeld moeten voelen ofzo (ALS dat nodig zou zijn voor een of andere bepaalde reden) dat vind ik niet erg.
    Maar dingen die ik zelf kan, of mijn vriend of familie hoeft de kraamverzorgster niet te doen.

    Heeft niks met mijn beeld te maken, ik houd er gewoon niet van als er een vreemde in mijn huis is. (Wat moet dat moet, maar gelieve niet)

    De een vind het gezellig, de ander vind er niks aan.

    Ik werk zelf in de zorg, en dus weet wel een beetje hoe het er aan toe gaat bij bepaalde dingen.

    Overigens horen kraamverzorgsters niet het huishouden te doen. (Misschien wel als je volledige uren neemt) maar ze hoeven alleen voor de wc, de badkamer en de slaapkamer (de plekken waar jij komt) te zorgen. (Maar dit zal vast verschillend zijn, per kraamzorg)
     
  18. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    772
    194
    43
    Hopelijk vindt je nog iemand via de 1op1 kraamzorg. Ik had bij onze 2e een zzper die zo fijn was. Werk zelf ook in het ziekenhuis en heb alle kennis, maar vond het zo fijn om dat ook uit handen te kunnen geven en gewoon mama te zijn, vooral ook nadat onze 1e was overleden na de geboorte. Ik wist dat zij ook voor gynaecologen etc had gekraamd en fijn was dus had vertrouwen, dat scheelt wel. Toen ik plots naar t ziekenhuis moest in de kraamweek, had ze binnen no time alle spullen voor de baby klaar staan en gezorgd dat ik nog wat te eten had. Ze deed huishouden, was, bereidde zelfs avondeten voor. Helaas nu verhuisd en nu geen zzper in de buurt, dus maar aangemeld bij n bureau. Ik weet dat we ons wel redden maar als ze maar een beetje is zoals de vorige neemt ze ook veel uit handen.
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Ik was heel blij dat er kraamzorg was, heb zelfs twee dagen extra gehad, dus 10 dagen.
    Door de knip en m'n bekkenpijn kon ik nauwelijks zitten, laat staan de trap af, heb de eerste dagen dus ook boven doorgebracht en kon zelf vrij weinig.
    Ze controleerde m'n hechtingen, checkte m'n pols en temperatuur. Temperatuur was steeds aan de hoge kant dus overleg met vk.
    Ook voor zoon was ze heel lief, hielp me met voeden, gaf hem aan en legde hem daarna weer weg, maar deed niks wat ik niet wilde.
    Ze maakte fruit en lunch voor me klaar. Maakte het huis schoon, heeft zelfs samen met m'n man de stoelhoezen schoongemaakt omdat er tijd over was tussen de voedingen in.
    Ze heeft m'n man goed begeleid in alles leren met de kleine, uitgelegd hoe hij hem in bad kon doen, hoe hij samen kon douchen, hoe hij mij kon helpen met de bv snachts.
    We hebben Babymassage gedaan, ze heeft me de dunstan babytaal uitgelegd.

    M'n kraamtijd was vervelend omdat ik zelf niet zoveel kon, voelde me zo slecht daardoor. Maar zij heeft me er super doorheen geholpen.
    Achteraf gezien had ze iets betere bv hulp kunnen geven, maar zoon en ik deden het prima, hij groeide goed, dus niet veel te klagen.

    Ik moet ook zeggen dat ik geen zin had in familie die me kwam helpen. Mn moeder is een paar jaar geleden overleden, mn schoonmoeder kon zelf lichamelijk niet zoveel, dus die zou nooit hier komen schoonmaken, die heeft sowieso een hekel aan schoonmaken. Mn zusje woont hier 2,5 uur vandaan, dus die komt ook niet helpen.
    En m'n man heeft een eigen bedrijf, die was wel zoveel mogelijk thuis, maar het personeel moet nou eenmaal af en toe worden aangestuurd dus kon ook niet 24 uur hier thuis blijven.

    Nu gaan we weer voor dezelfde kraamzorg organisatie. Ik denk dat ik wel ga vragen naar iemand die ervaring heeft met tandem voeden, aangezien zoon nog steeds drinkt. Geen idee of hij het blijft doen, maar ik wil dan wel iemand die geen slechte adviezen gaat geven erover.
     
  20. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Wauw @Fristi2012 dat je zoon nog drinkt! Heb je nog melk of drinkt hij droog? Dl is helaas rond de 10e week zwangerschap gestopt, ze werd heel boos dat mama geen melk had. Nu gaat ze keihard lachen als ze m'n blote borsten ziet dus :rolleyes::evil:

    Ik snap idd bij een eerste kindje dat kraamzorg wat toe kan voegen. Alles is zo nieuw. Maar bij een tweede? Voegt het dan ook echt wat toe?
    Ik heb me schoorvoetend aangemeld bij een buro...
     

Deel Deze Pagina