Discriminatie op werkvloer

Discussie in 'De lounge' gestart door LolaBloem, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vind jij van hoofddoekjes op de werkvloer?

Peiling gesloten op 14 sep 2018.
  1. Gepast, we leven in een vrij land.

    157 stem(men)
    87,7%
  2. Ongepast, het hoort hier niet.

    22 stem(men)
    12,3%
  1. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Daar ga je weer, 6 uur 's morgens sta je na 5 uurtjes geslapen te hebben (als de kleine heeft doorgeslapen) in het strijkatelier. Het moet wel, want wil mijn werk zo netjes mogelijk en op de afgesproken tijd terugleveren aan de klanten. Service is namelijk een heel belangrijk 'dingetje'

    Even kort, ik werk voor een succesvol bedrijf dat mooi aan het groeien is. Verschillende vestigingen en service wordt er aangeboden, van poetshulp, tot schoonmaak tot hoogwerkers, consulentes etc. Zal de naam van het bedrijf geheim houden.

    Ik werk er nog geen 5 maanden, waarvan 2 weken in de strijkatelier. Ik werk soms van 6:00 tot 17:30. Alles verloopt over het algemeen goed, de klanten van mijn vestiging zijn tevreden en krijgen hun mandjes op tijd terug. Echter, strijk ik ook voor een andere vestiging, omdat het hier redelijk rustig is. (even tussendoor, er word zeer op de tempo gelet, dus gaat niet om de aantal manden, maar punten die je strijkt per dag)

    Wanneer ik voor de andere vestiging strijk, krijg ik van de 'chef' daarvan, de strijk hier geleverd en komt hij het weer ophalen.

    Nu, heb ik afgelopen week 2 madammekes hier over de vloer gehad, collega's, die veel kritiek over mij hebben. 'je strijkt niet volgens logica', 'je doet niet je best', 'ik kan het atelier aan met 30uur per week', 'pfff, dat heb ik je uitgelegd' 'jij moet dit... jij moet dat...' ze kwamen overigens niet samen hoor. Ik ben hier verantwoordelijke geworden. Zijn dus niet mijn werkgevers oid. Ik was natuurlijk kwaad dat dit gebeurd, ik tolereer het niet dat een collega, die hier ''niks te zoeken'' heeft, mij de les komt wijzen door te schreeuwen dat er geen logica in mijn werkwijze zit. Ik bepaal hier zelf, wat ik eerst strijk en zorg ervoor dat het op de afgesproken tijd geleverd is, punt. (je krijgt bijv strijk geleverd om 10 uur en om 15 uur, ik koos ervoor om eerst de strijk van 15:00 te doen, ze moesten overigens allemaal op dezelfde dag terug geleverd zijn) Ik ben trouwens maar 2 dagen ingewerkt en werd aan mijn lot overgelaten, zo voelt het, omdat er eerst aangeboden werd te mogen bellen als er vragen zijn en uiteindelijk word er gepuft en gezucht en ik bel te vaak ( zo 4 keer in de week )

    Heb hiervan wat gezegd natuurlijk, een deftige mail gestuurd naar deze 2 collega's, werkgever en de baas van het atelier. Mijn baas vond het gelukkig de moeite waard om naar mij af te reizen en een gesprek te voeren.

    ' Narjis, deze mensen hebben probleem met uw nationaliteit.'

    Met mijn nationaliteit, of met die van hen?

    'zij hebben een probleem met uw nationaliteit, uw hoofddoek. Ik heb de chef afgelopen week gebeld, hij was zeer tevreden over u zegt hij; ''zij werkt goed, is vriendelijk, zeer beleefd, behulpzaam maar.... jaa, ze heeft een hoofddoek.''

    'uw collega's willen niet dat u hier werkt, omdat ze een probleem hebben met uw nationaliteit'


    Gaat het nu echt zo ver? Gelukkig is mijn baas niet overtuigd om mij hier ook om die reden te ontslaan. Hij heeft mij verzekerd om me geen zorgen te maken en dat ik het hier op mijn gemak kan doorpakken.

    Ondanks, ik zo 'beschermd' wordt door mijn baas, is het plezier van mijn werk er nu echt helemaal af. Niet omdat ik het zo snel opgeef, of in een slachtofferrol kruip, nee totaal niet. Ik word op verschillende manieren, achter mij om ook, getreiterd. Zo krijg ik bijvoorbeeld op 1 dag 8 volle manden (die te laat geleverd worden, dus op mij zit dan de druk dit binnen 1 of 2 dagen af te werken) achter mij om worden er klachten ingediend dat alles opnieuw gestreken moet worden want het is ZO slecht gedaan... de baas kwam dit gister ook checken, maar vond alles er HEEL ERG netjes uitzien. Zijn bezoek was trouwens onverwachts, dus heb me nergens op voorbereid. Ben trouwens nooit over iets aangesproken, dit en dat kan beter, maar werd rechtstreeks een klacht op het hoofdkantoor ingediend.

    Ik heb een groot hart voor ieder mens, ben heel vriendelijk naar al mijn collega's en steek altijd mijn hand naar hen uit als dat nodig is. Maar een enkeling tussen, maken het mij zo moeilijk dat ik mijn werk niet meer met plezier verricht. En dan vraag ik mij af, wat stoort jou aan mijn hoofddoek, als jij mij als persoon kent en ook prima vind? Misschien een vraag om te stellen aan hen, maar heb daar helemaal geen puf meer voor. Vind het allemaal wel goed zo.


    Kom ik thuis om het hierover te hebben met mijn man, blijkt dat het er bij hem in het bedrijf ook heftig aan toe gaat. Groot bedrijf dat ook succesvol groeit, hele grote magazijnen en 3 afdelingen zeker meer dan 100 personeel. Zijn 2 Marokkanen aangenomen en en nou voelt iedereen zich bedreigt omdat er nou al 3 Marokkanen in totaal in het bedrijf zitten. VRESELIJK!! Mijn man is gediplomeerd, maar kan er niet mee aan de bak, nergens word hij aangenomen, verschillende sollicitatie cursussen gevolgd, CV is gecheckt door meerdere personen en goed gekeurd, dus daar ligt het echt niet aan.

    Ik krijg ook niet de kans om een administratieve (of als telefoniste) functie in dit bedrijf te krijgen, waar ik al heel lang voor heb gesolliciteerd, zijn al 3 vacatures ondertussen voor vrijgekomen, maar helaas, worden mij niet toegewezen, ondanks mijn vele ervaringen.
    Ik wil nu dolgraag weer naar school en zo hard knokken om een deftig diploma te behalen, zodat ik dan wel misschien een leuke baan kan krijgen. Maar daar staat het financieel nu niet goed voor.

    Waarom word het men zo moeilijk gemaakt? Dit is duidelijk discriminatie, het word gewoon volop uitgesproken, maar niks tegen gedaan!!!! Ik zit met een gevoel van onmacht en heb veel verdriet hiervan. Gaan de 'buitenlanders' ooit nog gewoon behandeld worden? En dan heb ik het over de groep die heel hard werkt en een positieve bijdrage aan de maatschappij wil leveren.

    Sorry voor mijn o zo lange verhaal.. Ik ben nu diep en diep verdrietig, ik kan nu echt janken..

    #Belgie
     
  2. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Leg een klacht neer bij Unia. Als dat niet helpt, doe aangifte bij de politie.

    Dit kan anno 2017 echt niet. Discriminatie op de werkvloer is verboden bij wet. Mensen die zich er nog steeds aan schuldig maken moeten gestraft worden.
     
  3. Noorie

    Noorie Niet meer actief

    Dit kan echt niet! Naar zeg.

    Ik herken het ook gelukkig niet.
    Werk in een groot bedrijf en in onze werktak de enige met hoofddoek maar ben nooit raar aangekeken.
    Wel vragen over gehad maar puur uit interesse zover ik kon peilen.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  4. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Hey Nascio,

    vind het echt vet dat je reageerd! Unia is ook gevestigd in Antwerpen, SUPER! Ik ga hier zeker werk van maken als mijn man ook akkoord is.. Want volgens hem kunnen we nu maar beter zwijgen, voor we straks zonder werk komen te zitten en in de schulden gaan zakken.

    zucht....
     
  5. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Wauw, voor mij lijkt dit nu zowat onmogelijk, omdat ik in een hele andere sfeer werk. Woon jij toevallig in Nederland? Daar word de hoofddoek beter geaccepteerd, in Rotterdam, kom ik overal hoofddoekjes tegen, zelfs in de gemeente! Respect uit naar Rotterdam. Helaas niet overal in Nederland weet ik.
     
    Noorie vindt dit leuk.
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Wauw, mijn mond valt hiervan open. Dat er ook zo open voor uitgekomen wordt, te bizar voor woorden. Ik zou me schamen als ik jouw baas was...
     
    DastyQueen, LolaBloem en HappyRabbits vinden dit leuk.
  7. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Vind het heel naar voor je en dit zou idd niet mogen! Wil trouwens wedden dat die vrouwtjes die je afkeuren om je hoofddoek lang niet zo intellectueel ontwikkeld zijn als jij en nog niet de helft van je woordenschat bezitten. Met andere woorden, ze hebben het IQ van een poffertje en dat verklaart dan weer hun achterlijke gedrag. Onwetende mensen die zich op de een of andere manier boven jou verheven voelen maar die eigenlijk helemaal niets voorstellen. Zou je eigenlijk medelijden mee moeten hebben.
     
    LolaBloem, Logan, Marbloempje en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Noorie

    Noorie Niet meer actief

    België is wat dat betreft nog zo anders.. wat lijkt me dat lastig zeg. Ik hoop echt dat er snel iets veranderd dit kan en mag niet.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  9. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Ja hij zei het alsof hij om een pennetje vroeg bij wijze van.. Hij is erg helder, wat ik overigens wel fijn vind hoor. En wel netjes dat hij ervoor heeft gekozen om dit persoonlijk te vertellen ipv over de telefoon bijvoorbeeld. Maar de manier in zijn geheel, geeft me toch wantrouwen of ik me wel echt ' beschermd' moet voelen nu, door mijn baas. Hij had wel meer actie kunnen ondernemen hiertegen.

    Krijg net van de baas te horen dat ik geen notitie schrijf op de bonnetjes... Helemaal niet waar. Ik schrijf dit ALTIJD op ( wat overigens gewoon gedaan word om het makkelijker te maken voor het ander filiaal) Word nu nog getreiterd, allemaal klachten die helemaal niet waar zijn. zucht
     
  10. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Ze proberen mij hier weg te pesten.

    Dit weet de baas ook en enkele andere collega's. Word gewoon niks tegen gedaan. Ik ga zo even bellen met Unia kijken wat voor rechten ik in deze situatie heb, wel anoniem. Want vind wel dat mijn man een goede punt heeft op gebied van dat ik dadelijk zo ontslagen word op basis van 'klachten' bijvoorbeeld.
     
  11. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Jeetje wat klote zeg.
    Inderdaad een klacht indienen bij unia!

    Helaas herken ik wel wat in je verhaal, niet zozeer van je hoofddoek ( want die draag ik niet)
    Ik ben Nederlands en woon en werk in België.
    De algemene mentaliteit van Belgen tegenover andere is gewoon niet leuk! Ze zijn soms zo achterbaks, zo zullen ze niet snel iets in je gezicht zeggen, maar achter je rug. Daarbij zitten ze heel erg vast aan regeltjes( die ze zelf uitvinden) zoals het strijken en poetsen dat ze zich niet kunnen of willen aanpassen. Zij hebben het zo geleerd en zo moet het!

    Ik denk dat nu het belangrijkste is dat je gewoon je werk doet zoals je altijd doet en probeer sterk te blijven!
    Geef ook aan bij je baas of iedereen anders die loopt te zeuren, dat je niet gediend bent van pesterijen en dat je bent wie je bent en dat ze het daarmee gaan doen! Probeer zelfverzekerd over te komen, ook al ben je het niet! Laat je niet in een hoek drukken!
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.199
    113
    Wat vreselijk rot, zeg. Ik denk eigenlijk niet dat dit deze vormen zou aannemen in Nederland, maar misschien vergis ik me daarin. Ik heb ook helemaal geen tips voor je, want ik weet niet hoe dit voelt en wat je er tegen kunt doen. Wel wil ik zeggen dat het grootste deel van de mensen je niet beoordeelt op het dragen van een hoofddoek (ik niet in ieder geval) en dat degenen die dat wel doen, achterlijk zijn en dat zij degenen zouden moeten zijn die ontslagen moeten worden.
     
  13. Panda1

    Panda1 Bekend lid

    28 feb 2013
    834
    114
    43
    Overijssel
    In jou situatie zou ik ze ook aanpakken. Ze doen het bij jou maar misschien wel bij heel veel anderen.
    Ik heb geen problemen met hoofddoekjes of de mensen die ze dragen in het algemeen.

    Nu werk in de zorg en daar is hygiene erg belangrijk. Daarom krijgen wij onze witte kleding ook van de werkgever. Wat ik dan niet vind kunnen is dat er dames komen met allerlei kleuren hoofddoekjes. Ik vind dat als je een hoofddoekje draagt tijdens het werk het doekje bij de werkkleding hoort. In mijn geval witte kleding wat op 90 graden door de werkgever gewassen wordt. En dus zou ik graag zien dat er hoofddoekjes gedragen worden die door de werkgever verstrekt zijn en op 90 graden kunnen worden gewassen.
    Je weet niet hoe het gesteld is met de hygiene thuis. Dit neem je dan wel mee naar de werkvloer maar de bacterien van het ziekenhuis neem je dan ook weer mee naar huis.
     
  14. An79

    An79 Fanatiek lid

    8 jun 2015
    1.088
    571
    113
    NULL
    NULL
    Schandalig! Dit moet je echt niet over je kant laten gaan, zijn ze helemaal gek geworden.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  15. An79

    An79 Fanatiek lid

    8 jun 2015
    1.088
    571
    113
    NULL
    NULL
    Dat vind ik wel een beetje ver gaan hoor Panda1! Zo wordt het wel erg onpersoonlijk. En eerlijk gezegd denk ik dat een hoofddoekje altijd nog hygiënischer is dan haar.
     
    DastyQueen, Madeliefke en Mop81 vinden dit leuk.
  16. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Ik heb net echt keihard zitten janken.. Er blijven dingen bijkomen dit en dat en dit en dat...

    Ik ben klaar. Ik heb gevraagd om ontslag te krijgen en erbij gezegd dat ik een klacht ga indienen. En ja hoor, daar komt het, mijn wantrouwen klopten.

    Volgens mijn baas moet ik er niet meer zo in graven het is opgelost 'zo'.
    En ik mag zelf weten als ik een klacht wil indienen, maar dan zet ik mijn werk op het spel.

    IK BEN ZOOOOOOOOOO KWAAD!!!!!!
     
  17. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Wauw bizar, vind dit echt niet kunnen. Belachelijk dat mensen zo over jou praten
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  18. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Bah, wat bizar en belachelijk zeg! Kan me er gewoon boos over maken.

    Belangrijk is dat iemand zijn/haar werk goed doet en of diegene dan een hoofddoek draagt, onder de piercings of tattoo's zit of pimpelpaars haar heeft zal mij een zorg zijn. :confused:

    Echt heel droevig dat dit nog zoveel voorkomt..
     
    LolaBloem en MoedervanSafia vinden dit leuk.
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113

    Heel interessant want, als je bacteriën meeneemt via een hoofddoek , wat neem je dan mee in je haar, en wat zou dan hygiënischer zijn een hoofddoek of je haar. En stel dat een hoofddoek hygiënischer is (zoals je beschrijft verstrekt en gewassen op 90 graden door je werkgever) kan je werkgever de rest dan verplichten ook een hoofddoek te dragen (zowel mannen als vrouwen)
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Beste TS ik zou zeer zeker even gaan informeren wat jou rechten zijn. Ik kan me voorstellen dat je man bang is dat je op deze manier je baan verliest maar zelf denk ik dat dit het uiteindelijke resultaat zou zijn welke weg je ook kiest.

    Hou je je rustig en spreek je ze er niet op aan zal uiteindelijk de werksfeer voor jou zo negatief zijn dat je er niet meer kunt werken en zal het een weerslag hebben op je (geestelijke) gezondheid.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina