Discriminatie op werkvloer

Discussie in 'De lounge' gestart door LolaBloem, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vind jij van hoofddoekjes op de werkvloer?

Peiling gesloten op 14 sep 2018.
  1. Gepast, we leven in een vrij land.

    157 stem(men)
    87,7%
  2. Ongepast, het hoort hier niet.

    22 stem(men)
    12,3%
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Na het lezen van je topic dacht ik, kun je niet solliciteren bij een ander bedrijf waar je kunt strijken? Zulke bedrijfjes zijn juist enorm in opkomst dacht ik. Althans ik zie in Nederland wel heel veel mensen die particulier strijken. Nu kan dat natuurlijk niet zomaar dacht ik. (En heb je daar uiteindelijk of misschien al snel een kvk voor nodig)


    Over hoofddoeken en make up bijv. Ik ken twee ontzettend knappe mooie altijd nette uitziende moslims zusjes, die perfecte make up skills hebben en een hoofddoek dragen. Moeten ze helemaal zelf weten toch? Waarom zouden ze geen make up op mogen?
    Vroeger was ik trouwens zelfs een beetje jaloers op hun prachtige hoofddoeken. Altijd mooi passend bij hun kleding.

    TS. Ik hoop dat je snel een baantje vind waar je wel helemaal jezelf kunt zijn, en ze zich niet druk maken om je hoofddoek. :D
     
    vrouwvan vindt dit leuk.
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat slaat toch op niks? TS bedoelde dat Belgen op dit forum, net zoals zij, wel weten hoe het openbaar vervoer functioneert. Je hebt het verkeerd begrepen.
     
  3. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ik vind je verhaal eerlijk gezegd wat warrig. Ik probeer eruit te halen wat er precies aan de hand is, maar het lukt me niet genoeg om er echt veel zinnigs over te zeggen, sorry. Ik ga ervan uit dat dat komt door emotie. Discriminatie is not done.
    Wat betreft hoofddoekjes: prima, net als andere geloofsuitingen, zoals kruisjes bv. Echter niet in publieke functies ( gemeente, rechters, politie). Ben van mening dat je er dan volledig neutraal moet zien.
     
  4. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Ik hoor bij de 11% en ik zal uitleggen waarom ;).

    Allereerst heb ik het topic gelezen en zodoende ging het dus over een hoofddoek dragen op het werk.
    Daar is mijn antwoord dus op gebasseerd ;).
    Wat men draagt in eigen tijd moeten ze helemaal zelf weten en is totaal niet aan mij om daar te over oordelen :).

    Daarbij is het antwoord "ongepast, hoort hier niet" ook niet correct. Maar er was geen antwoord mogelijkheid wat past bij mijn beredenering. Ik mis namelijk de optie "soms"

    Ik vind het dragen van een hoofddoek op de werkvloer in sommige beroepen/bedrijven ongepast.
    Om een voorbeeld te noemen wanneer ik het ongepast vind:

    Je bent lerares Nederlands en je werkt op een christelijke school.
    Ik vind het niet gepast om dan een hoofddoek te dragen tijdens het geven de lessen.
    Een hoofddoek wordt oa gedragen om het geloof te uiten en je aan het geloof te houden.
    Mijn mening is daarom dat je niet op een christelijke school (waarbij veel bijbelse zaken aan bod komen) de lessen kan geven terwijl je een hoofddoek draagt.

    Maar dit werkt natuurlijk ook andersom ;)
    Ik vind het ook ongepast als een leraar Nederlands op een Islamitische school leg gaat geven met een keppeltje op.
    Dat is in mijn ogen net zo ongepast :)

    Het dragen van een kruisje aan een ketting is uiteraard onder kleding te dragen en dus niet altijd zichtbaar. Dat vind ik daarom ook minder ongepast (wanneer dit op een islamtische school wordt gedragen). Een hoofddoek of keppeltje oid is nou eenmaal niet zo makkelijk te verbergen ;)

    Dus nogmaals... ik (mijn mening dus ;)) vind het voor sommige beroepen/bedrijven ongepast om een hoofddoek te dragen tijdens het uitvoeren van het werk :)
     
    Treez en Mamaa6 vinden dit leuk.
  5. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Vind dat je daar wel een punt mee hebt en ben het daar ook wel mee eens. Heb mijn antwoord gebaseerd op het werkvoorbeeld van ts en dan zie ik er het probleem niet van om een hoofddoek te dragen. Maar er zijn idd wel beroepen/bedrijven/instanties waarbij het ongepast is, maar dat geldt ook voor (vergelijkbare) uitingen voor ieder ander geloof of (levens-) visie.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  6. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    De vraagstelling vind ik inderdaad ook niet heel genuanceerd. Ik vul de pol dan ook niet in. Door de twee opties wordt je al bijna een hoekje ingedrukt voor mijn gevoel: discriminerend of niet-discriminerend. Zal vast niet zo bedoeld zijn, waarschijnlijk topic door ts geopend net na een discussie of incident op het werk.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  7. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Wat naar dat dit in 2017 nog moet gebeuren. Ik snap je verdriet.,

    Ik woon in een stad met een grote etnische en culturele diversiteit en dat is hier heel gewoon. Overal werken vrouwen met hoofddoek of mensen met een ander kleurtje, maar dat zie je niet eens. Iedereen is gelijk. Juist daarom sta ik soms te kijken van de nare berichten.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  8. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik vind een hoofddoek in geen enkele functie ongepast. Bizarre reacties.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  9. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93
    Waarom is het bizar ? Je kunt nu eenmaal ook niet in een kort rokje naar je werk als je een bepaalde functie hebt of met een petje op of onder de tattoos of met grote gouden oorringen.
    ik vind dat dit zo los van geloof gezien moet worden bij sommige functies heb je je gewoon neutraal te kleden.
    Ik ben absoluut niet tegen of voor de hoofddoek maar ik vind hem soms net als alle andere afwijkende vormen niet gepast.
    En dat je daardoor dingen moet laten is nu eenmaal zo een zwaar christelijk iemand die alfijd in rok loopt zal niet een baan aannemen waarbij ze in broek moet lopen.
     
    Chocolat, Aszz en Syane vinden dit leuk.
  10. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    @Mamaa6 Het voorbeeld wat hier gegeven wordt over het onderwijs vind ik al niet kloppen. In de realiteit is het juist zo dat christelijke of islamistische scholen eerder iemand aannemen met een ander geloof dan iemand die niet gelooft. Althans: in mijn omgeving zie ik dat wel zo. En dan zie ik zelf echt niet in waarom je geen hoofddoek kan dragen op een christelijke school? Het christendom praat juist over verdraagzaamheid.

    Wanneer het wat betreft functionaliteit niet kan, snap ik dat. Maar dat zijn uitzonderingen. Wat tot nu toe genoemd is heeft niets met functionaliteit te maken.
     
    Marbloempje, fanona en SYRV vinden dit leuk.
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Maar ik geef mijn mening. Iets wat IK vind dat niet kan.
    En mijn mening is zeker niet de definitie van iets in de samenleving niet mogen.

    Daarbij mag iemand met het islam geloof zeker op een christelijke school werken en visa versa. Je hoort mij nergens zeggen dat dit niet zou mogen.
    Ik zeg alleen dat wanneer dat gebeurd ik het ongepast vind als hierbij de hoofdoek gedragen word.

    Ieder ander mens heeft gelukkig weer een andere mening dan de mijne en dat is maar goed ook want anders is de wereld zo saai :)
     
  12. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Ik zou het juist kunnen waarderen als het ene geloof met het andere geloof ''samen zou kunnen werken.'' Hoe fijn zou het zijn als iemand met een keppeltje op een Islamitische school zou werken? Dat laat toch juist zien dat elk geloof ( ook al geloof ''jij'' anders) samen kan zijn en samen kan werken?
    Mag ik dan als niet gelovige, niet op een christelijke school een bijbel les geven? Het betekent toch niet, dat als ik me ergens in verdiep -terwijl ik niet gelovig ben- niet de les juist zou kunnen geven?

    Als elk persoon nou zou werken op welke school dan ook (geloof of geen geloof) zou dat juist verdraagzaamheid uitstralen en zouden de kinderen gelijk leren wat respect is voor ieder zijn mening/geloof. (althans dat is mijn mening.)
     
    Marbloempje, BabyFG en vrouwvan vinden dit leuk.
  13. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Maar nogmaals... ik zeg niet dat een persoon van jodendom niet op een islam school mag werken.. en ik zeg ook niet dat iemand die de islam naleeft niet op een christelijke school mag werken.
    Ik geef alleen aan dat ik het ongepast vind om op een islamschool een les te geven met een keppeltje dragend en op een cristelijke school les gaat geven met een hoofddoek om.
    Dat betekent dus absoluut NIET dat je geen les mag geven op een school die niet jouw geloof draag.
     
  14. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ik vind het heel vervelend als mensen hun eigen mening geven op een nette manier, dat meteen als "bizar" en "nare berichten" wordt neergezet. Er is nergens in dit topic een naar bericht geplaatst volgens mij. Er wordt naar meningen gevraagd, je kunt het met een ander oneens zijn maar om dat dan als bizar te omschrijven voelt voor mij dus heel onverdraagzaam.
     
    Syane, Chocolat, Marchella en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ik ben christen maar denk liberaal: zo veel mogelijk scheiden van kerk en staat en zo min mogelijk verzuiling. Zou denk ik een hoop narigheid en ruzie en onbegrip schelen.
    Geloof zou geen rol moeten spelen in bv onderwijs, politiek ed. Van mij hoeft christelijk onderwijs bv ook niet en ook de winkels hoeven van moj niet dicht omdat ik geloof dat zondag een rustdag is. Ieder moet zijn eigen keuzen kunnen maken dus als een ander op zondag wil winkelen moet hij of zij dat kunnen.
    Vandaar ook mijn standpunt over geloofsuitingen in publieke functies.
    Maar goed, we dwalen af...
     
    Syane, Aszz en Treez vinden dit leuk.
  16. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik kan mij hierin vinden. Daarnaast vind ik ook dat je het heel respectvol formuleert.

    Persoonlijk ben ik tegen het dragen van religieuze uitingen in openbare functies, omdat ik vind dat dit de indruk kan wekken van bevooroordeling en in sommige openbare functies persoonlijke opvattingen niet ter zake doen, bijvoorbeeld een rechter die uitspraak moet doen. Ik ben dan ook voorstander van scheiding tussen staat en kerk.

    Ik heb overigens niet gestemd, want ik vind de poll te weinig genuanceerd. Ik kan mij in beide stellingen niet vinden. Overigens vind ik wel dat in de meeste functies het dragen van een hoofddoek op de werkvloer prima kan. Voor mij zijn zoals ik hierboven al heb geschetst echter wel een paar uitzonderingen.
     
  17. Butterfly1109

    Butterfly1109 Fanatiek lid

    3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Waarom is het ongepast? Deze lerares kan toch alsnog alle waardes uitdragen van de school, of gaat het ergens anders om?
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  18. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Maar kun je me ook uitleggen waarom? Ik ben daar namelijk heel benieuwd naar. Ik ben zelf gelovig opgevoed, maar nu overtuigd atheïst. Ik weet echter dat juist het Christendom heel mooi praat over verdraagzaamheid en dergelijke: waarom zou een hoofddoek dan ongepast zijn volgens jou? Dit is oprechte interesse, ik wil het graag proberen te begrijpen namelijk.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  19. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik had het over de nare berichten in het nieuws wat betreft discriminatie. Niet de posts hier.

    En bizar. Tja. Dat komt denk ik doordat ik zie hoe het in mijn stad gaat. Daar wonen tientallen etniciteiten en culturen samen en dat gaat gewoon prima, niemand maakt daar een probleem van. Daarom sta ik er soms zo van versteld dat het blijkbaar heel vaak toch wel als een probleem wordt ervaren.
     
  20. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Excuus, dan heb ik je verkeerd begrepen!
     
    LolaBloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina