Discriminatie op werkvloer

Discussie in 'De lounge' gestart door LolaBloem, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vind jij van hoofddoekjes op de werkvloer?

Peiling gesloten op 14 sep 2018.
  1. Gepast, we leven in een vrij land.

    157 stem(men)
    87,7%
  2. Ongepast, het hoort hier niet.

    22 stem(men)
    12,3%
  1. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja ik weet dat dat de redenen zijn. Maar ik vind dat dus onzin. Want ook in het andersom geval, ga je ervan uit dat een gelovige eventueel wel eens niet professioneel kan handelen. En sowieso. Kijk afkomst kun je moeilijk weg poetsen. Een Surinaamse bali medewerkster kan bij een Surinaamse burger ook niet even haar kleurtje wegpoetsen of eventueel accent weg leggen. Dat is ook een 'ons kent ons'.

    Ik vind gewoon dat het uitgangspunt moet zijn, dat iemand professioneel zijn werk doet. Totdat het tegendeel bewezen is. En niet andersom.
     
    Nescio, Chocolat en LolaBloem vinden dit leuk.
  2. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat klopt. Mijn post was niet gericht tegen uniformen. Maar ik heb dus geen probleem met een hoofddoek / keppeltje bij een uniform. Iemand is zichtbaar politie agent. Dat een burger er dan vervolgens bij denkt, ow die agente draagt een hoofddoek, dus die zal wel zus of zo. Dat stukje, vind ik het 'probleem' van de burger. En niet van de agente. Die dan ter geruststelling van de wantrouwige burger, haar hoofddoek maar thuis moet laten.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  3. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113

    Ik denk dat de situatie zo ontstaan is, vanwege het verleden van religie en de verzuiling in Nederland. Er is natuurlijk vroeger allemaal strijd geweest. En vroeger waren de zuilen structureel gescheiden. Een katholieke verpleegster hoefde niet aan het bed van een stervende Gereformeerde te verschijnen. Want dan werd ze weg gestuurd.

    En even opnieuw; ik heb niks tegen die toga. Maar heb geen probleem met een hoofddoek bij een toga. Ik bedoel, sommige mannen zijn 'zichtbaar' homo, andere mensen hebben een kleurtje. Dat kun je ook niet uitwissen. En daar kun je als burger / verdachte ook allerlei associaties en vooroordelen bij kunnen hebben. Uitgangspunt zou moeten zijn, rechters, agenten, gemeente ambtenaren etc zijn professionals, die gewoon hun werk doen zoals het hoort. En controle daar op gebeurd van binnenuit (onderling). Er vanuit gaande dat de cultuur op de werkvloer een zelfreinigend vermogen heeft.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  4. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
     
  5. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63


    Dat is een mooie gedachte. Ik denk alleen niet dat dat haalbaar is omdat je daarmee per definitie uit moet gaan van het goede in de mens. En als er van een ras op deze planeet overtollig bewijs is dat ze vaak in eigenbelang/groepsbelang handelen is het de mens wel.

    Bovendien betwijfel ik dat als je als joodse ouders op zoek bent naar kinderopvang, je je kleintjes onderbrengt bij een kinderopvang waar de keurig-volgens-overheidsnormen- gediplomeerde medwerkers overduidelijk skinheads zijn op basis van je uitgangspunt. Het ligt allemaal heel wat genuanceerder dan 'ervan uit gaan dat een gelovige weleens niet professioneel kan handelen'.

    En je huidskleur is een hele andere kwestie dan je geloof uitdragen. Je huidskleur zegt niet per definitie iets over de cultuur waar je in bent opgegroeid, laat staan welke normen en waarden jij belangrijk vind. Een keppel, een kruis, een hoofddoek doet dat wel. Daar kies je zelf voor evenals dat je ervoor kiest het naar de buitenwereld uit te dragen dat deze levenswijze de jouwe is.
     
    Mamaa6 vindt dit leuk.
  6. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    We zitten er nog middenin: extremisten, groeiende kloof in Europa, Noord-Korea, Amerika... allemaal 'het is mijn manier, of anders...'


    Waarom zou je daarvan uit willen gaan? Elke cultuur heeft zwakke schakels. Zeker bij zoiets belangrijks voor een bevolking als een rechtssysteem is het belangrijk deze af te schermen voor de rotte appels die er misbruik van zullen maken. Het blinde vertrouwen wat je hier suggereert zou het systeem juist zeer kwetsbaar maken.
     
  7. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Iedereen beleefd zijn/haar eigen geloof op een heel andere manier. De ene Moslim is homo en actief in de homo scène. De andere Moslim wil homo's dood maken. Idem voor Joden, Christenen etc. Ik heb heel modern uitziende Christelijke meisjes is spijkerbroek gezien, die maagd bleven tot het huwelijk. En dames met hoofddoek die dat zeker niet van plan waren. Heel modern geklede Moslim meiden die een man die je klap gaven 'acceptabel' vonden, of die alles deden wat hun vader wilde. Of juist heel traditioneel geklede dames die heel moderne opvattingen hadden.

    Uiterlijk zegt echt zeer weinig over een persoon. En als je uitingen van religie gaat verbieden, dan bevestig je het idee alleen maar dat bepaalde groepen een monotoon blok zijn die allemaal hetzelfde vinden. En dat is, nogmaals, echt helemaal niet zo.

    Je voorbeeld van skinheads vind ik trouwens wel grappig. Want dat is natuurlijk geen religie. Dus strict gezien kun je aan dat uiterlijk niks verbieden. Waarmee je eigenlijk mn punt bevestigd.

    Even voor de duidelijk; een net en verzorgd uiterlijk is natuurlijk vanzelfsprekend in een werksituatie. Maar dat staat los van bijv een hoofddoek of lange rok.
     
    DastyQueen, LolaBloem, Chocolat en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    @Poppy4 cultuur is heel iets anders als religie.
     
  9. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Nee, dat is het niet. Er zijn hele culturen gebaseerd op religie.
     
  10. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    In de kinderopvang werken genoeg mensen met een hoofddoek. Mensen met verschillende geloven brengen daar hun kind heen. Zonder dat ze daar een probleem van maken. En andersom geld dat natuurlijk ook. Mensen met een hoofddoek brengen hun kind naar de opvang waar mensen werken die wellicht christen zijn.

    Je kan in deze maatschappij je niet alleen maar beperken tot wat er bij jouw geloof hoort. Ik begrijp ook niet dat er nog moeilijk over gedaan wordt.
     
  11. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Dat is ook mijn ervaring.

    ?
    Het gaat erom dat neutraliteit in specifieke beroepen belangrijker is dan ten alle tijden symbolen kunnen uitdragen van 'wie je bent'. Niemand zegt hier dat je uitingen van religies moet verbieden, enkel dat je in bepaalde overheidsfuncties uniform gekleed moet zijn.

    En groeperingen zijn ook een blok, daar moet je je kop niet voor in het zand steken. Heeft Europa jarenlang gedaan, zie het resultaat. Betekent niet je iedereen over 1 kam moet scheren (in tegendeel, juist nu is het belangrijk de handen ineen te slaan), maar wel dat je niet per definitie van goede intenties uit moet gaan zoals je eerder vanuit ging.

    Jouw punt ging niet om religies. Jouw punt ging om kunnen kleden hoe je je wilt. Dat omvat veel meer dan enkel welke God in je gelooft, of niet in gelooft.
     
  12. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Lees even terug, ging het niet om.
     
  13. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zoals?
     
  14. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    De Nederlandse cultuur onder vele. Onze wetten, normen en waarden komen voort uit het christelijke geloof. Ik neem aan dat je van 1985 bent? Simpel voorbeeld: dan weet je waarschijnlijk nog (net) wel dat in onze cultuur op zondag de winkels gesloten waren. De oorsprong daarvan ligt in het christelijke geloof, niet in de economie.
     
  15. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Haha nou of ik dat nog net weet? Ik ben 32, geen 15. In een heel groot deel van Nederland zijn de winkels nog steeds dicht op zondag overigens.

    Maar de cultuur van een Christen uit bijv Barneveld is toch totaal anders als een Christen uit andere landen?
     
  16. vrouwvan

    vrouwvan Fanatiek lid

    26 dec 2015
    2.194
    1.240
    113
    Wat vervelend dat je dit moet meemaken @LolaBloem. Ik heb hier geen goed woord voor over.

    Overigens vind ik een hoofddoek prima op de werkvloer passen..ik schaam me zelfs dat we het daar überhaupt over moeten hebben. Wat mij betreft mag iedereen dragen wat hij of zij wil zolang er maar fatsoenlijk met elkaar wordt omgegaan en de functie naar behoren wordt uitgevoerd.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  17. kleinegup

    kleinegup Fanatiek lid

    19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Houd dit ook in voor jou, dat tattoo's en piercings mogen? Zolang als dat de dragers hun functie goed uitvoeren? Ik ben oprecht nieuwsgierig.

    @LolaBloem ik denk dat je rustig even al je gangen moet nagaan. Want opzich lijkt jouw baas mee te werken, maar volgens mij zit jij zo in jou emotie dat dat niet opvalt?
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  18. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Hoi hoii
    Jaa, emoties ook hoor. Maar baal er enorm van dat de baas niet goed gehandeld heeft bij de uitspraken die zijn gemaakt omwille van mijn geloofsovertuiging. Ik had graag gewilt dat hij hen duidelijk maakt dat het gaat om het werk dat ik lever en het niet toegestaan is een medewerker zo te kleineren door bepaalde handelingen en/of uitspraken. Omdat hij dat niet gedaan heeft, blijft iedereen lekker zijn of haar gang gaan. Volgens hem moet ik er geen probleem van maken, dat ik hier zo getreiterd word. Moet het maar gewoon gewoon vinden, want mijn plek blijft van mij beloofd hij mij.

    Maar goed, 'mijn' plek moet wel nog fijn blijven om er te zijn, anders ga ik zelf weg.
     
  19. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    @Umm85, ik bedoel het niet betuttelend oid. Ik ben niet veel ouder dan jou en kan me amper herinneren dat vroeger alles dicht was op zondag. Komt misschien ook door de plaats waar ik ben opgegroeid. Of een belabberd geheugen dat kan ook.

    Natuurlijk is de cultuur in Nederland anders dan in andere landen omdat cultuur meer is dan religie alleen. De basis van onze cultuur is het Christendom (en het klimaat), maar daar is in de loop der tijd wetenschap, economie, andere religie's, etc.. bijgekomen. In cultuur zitten religies en religies zijn mede bepalend voor een cultuur.
     
  20. vrouwvan

    vrouwvan Fanatiek lid

    26 dec 2015
    2.194
    1.240
    113

    Tatoos en piercings hebben mi niets met religie te maken. Maar goed ik persoonlijk heb daar ook geen problemen mee. Ik heb overigens veel meer moeite met vrouwen die zich uitdagend kleden op kantoor. Dan denk ik doe normaal hoef je halve boezem niet te zien en de rokjes en jurkjes lijken vaak ook steeds korter te worden.
     
    Chocolat en LolaBloem vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina