discussie kinderen wel of niet bij anderen laten?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Oceanna, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Wij hebben het geluk van veel oppas hebben, 3x opa’s & oma’s. Mijn zussen, nichtjes.
    En dat gaat allemaal prima, logeren doet ze niet graag, maar bij één oma.
    Ik zou haar ook nooit achter laten bij vreemden, zou niet eens bij mij opkomen...
    Op het KDV vond ze het echt niet leuk, altijd huilen als ik weg ging, gelukkig ging ze maar één dag per week.

    Eens per jaar gaan mijn man en ik samen twee nachtjes weg, dan gaat ze één nacht naar Oma en de andere nacht komt de andere oma (mijn moeder) hier in huis. Dat gaat goed.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Oh ok. Zo komt het al weer heel anders over :thumup:. Nadeel van geschreven tekst. Ik ben zelf heel erg een voorstander van kinderen hun eigen tempo laten kiezen en goed naar hun gevoel (en eigen) luisteren. Maar ik heb wel degelijk grenzen en het moet ook niet de spuigaten uitlopen. Als ze hier huilen met als enige reden dat ze hun zin niet krijgen, dan kan ik dat niet waarderen (maar gebeurt hier bijna nooit, waarschijnlijk omdat ze weten dat het toch niet helpt).
     
    Oceanna en Lisanne1811 vinden dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Mijn oudste was ook een huilbaby en gelijk overprikkelt. Was geen leuke tijd..over 2 week gaat hij op voetbalkamp. 5 dagen en nachten weg haha. Kan snel gaan hoor. Denk dat ik er meer moeite mee heb dan hij.
     
    Oceanna, Hopsatee en tuc vinden dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.706
    42.535
    113
    Precies. Dat is hier nu deze week. De eerste week van de vakantie is altijd bléren en acclimatiseren. Alle vermoeidheid moet eruit en de jongste moet heel erg wennen aan zn draai vinden thuis.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Ik ben zelf jaren oppas geweest op een heleboel adresjes. En ik kreeg die adresjes omdat ik aanbevolen werd door mensen die mij al als oppas gebruikten. Dus uit die ervaring heb ik er ook geen problemen mee om een betaalde oppas te gebruiken. De oppas die wij hadden, zijn we ook via vrienden aangekomen. Of ook wel een grote zus van een klasgenootje van 1 van de meiden. Dan kenden we de ouders van de oppas ook al en de kinderen waren er vooraf bekend mee. En mijn meiden vonden dat altijd ook een feestje.

    Maar mijn zoon is echt een mama’s kindje. Is als enige eenkennig geweest en heeft mij of zijn vader ook meer nodig gehad om lekker te kunnen slapen. Als we dan een oppas nodig hadden, kreeg de oppas instructie om mijn oudste dochter hem een speentje te laten geven als hij wakker werd. Dat werkte prima, want dat doet ze ook weleens als wij wel thuis zijn. Dat is veel vertrouwder dan een minder bekend gezicht boven zijn bed.

    Sinds kort is oudste dochter onze oppas. Maar alleen als de jongste in bed ligt en we echt dichtbij zijn (zoals ouderavond op school oid). En het liefst ook als jongste dochter uit logeren is. Als we verder weg moeten of lang van huis zijn, vraag ik dan mijn ouders.
    Ik vond een betaalde oppas bij mijn meiden prettiger dan bij mijn zoon.
     
    Oceanna en Hopsatee vinden dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ja precies. Hier nu nog school, maar merk heel goed dat ze aan vakantie toe zijn. De oudste gaat straks gelijk op kamp, gaat vast goed, maar houd mijn hart vast haha. Ook qua eten..
     
    Oceanna en tuc vinden dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.706
    42.535
    113
    Ja snap ik. Hopelijk voldoende verschillende dingen dat er toch iets bij zit voor hem.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  8. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja ik schreef het ook niet echt duidelijk op hoor. Wij zijn hier ook voorstander van de ontwikkeling van de kinderen volgen, maar soms hebben kinderen (net als volwassenen trouwens) ook wat stimulering nodig of even een extra zetje om iets wel te durven als ze het spannend vinden.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Dat is zeker waar!
     
    Lisanne1811 vindt dit leuk.
  10. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Zoontje gaat naar de gastouder, opa’s en oma’s passen met regelmaat op. De ooms en tantes trouwens ook. Daar stopt wel mijn rijtje met ‘anderen’. Beide oma’s zijn heel flexibel dus we kunnen vaak wel afspraken maken zonder dit eerst met hen te overleggen.
    Een onbekende zou ik echt nooit doen. Buiten dat ik die niet vertrouw lijkt me dat voor mijn kind echt niet fijn.
     
  11. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Een vreemde oppas zou ik niet doen.
    Sinds kort heb ik een meisje die de kinderen kennen via de kerk en school die oppast in de vakantie.
    Anderen die oppassen zijn oma/schoonzussen/een zusje/of mijn ouders. Logeren hebben ze bij mijn schoonzus gedaan (2×) en volgens mij mijn dochter 1x bij mijn ouders.
    Volgend jaar wil mijn dochter op kamp van mij mag ze ze is dan 9 jaar.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  12. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Oeh ja, dat lijkt mij ook spannend! Dat is gelijk ook best wel lang he! Gek genoeg heb ik geen moeite met zelf weekendjes weggaan zonder kinderen, ze naar de oppas brengen of ze laten logeren maar het feit dat mijn oudste in september naar de basisschool gaat maakt met dan weer onwijs misselijk en zenuwachtig. Terwijl hij er veel zin in heeft :roflmao:
     
    Oceanna en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja, heel lastig lijkt me dat onbegrip! Mijn zoontje slaapt nog steeds wel slecht na een drukke dag bijvoorbeeld maar er is nu prima mee te leven.
    Wat ik pas wel naar vond (in het kader van onbegrip van buitenaf) was dat de groep mensen waarmee wij een dagje uit waren ons gigantisch aan zaten te loeren toen mijn zoontje helemaal overstuur was en een half uur lang gilde en krijste omdat hij iets in z’n oog had gekregen. Hij had zijn middagslaap gemist dus dat werkte ook niet mee. Ik voelde toen zelf ook weer die machteloosheid opkomen van die huilbaby-periode waarin hij zo ontroostbaar was.
    Ik heb soms wel medelijden met hem dat hij soms zo’n moeite heeft met ‘deze wereld’. Hou soms ook wel een beetje mijn hart vast hoe zo’n gevoelig ventje later met vanalles moet gaan dealen. Dus ik probeer de balans te vinden in hem weerbaar maken maar aan de andere kant ook weer niet over zijn angsten en gevoeligheden heen te walsen.
    Ik dwaal weer lekker af..:rolleyes:
     
    Chocolat en Oceanna vinden dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Heel herkenbaar, maar mijn angsten wat betreft het gevoelige zijn tot nu toe bij beide jongens (mijn dochtertje is keihafd haha en totaal "niet" gevoelig, wel nog snel moe) overbodig gebleken. Tot nu toe redden ze zich meer dan prima in situaties waar ik nog wel mee zou kunnen hebben.
     
    Paardenbloem en tuc vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.706
    42.535
    113
    Tja dat is idd altijd de keuze maken. En dat is lastig kan ik je zeggen. En het ligt er helemaal aan hoe je kind verder ontwikkelt. Mijn oudste is er 1 die werkelijk alles tegen lijkt te zitten, niet alleen de wereld om haar heen maar ook op school. De jongste kampt met dezelfde gevoeligheid maar die ontwikkelt verder heel anders. Heel sportief, handig en op school alles met 2 vingers in zn neus.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  16. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja herkenbaar! alle situaties die ik tot nu toe heb ingeschat als: oh dit kan wel een ding worden, dat is lastig voor hem, verandering etc resulteerden in dat hij het gewoon deed en het wel losliep. Was ik gewoon teveel aan het invullen geweest :roflmao:
     
    Paardenbloem, Oceanna en suus1983 vinden dit leuk.
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.497
    113
    Ze gaan hier allebei sinds 3-4 maanden naar de gastouder.
    Hier is de oudste wel een paar keer wezen logeren. Vanwege een trouwerij een keer met 8 maanden bij onze gastouder (goede vriendin van mij), anders moesten hun tot midden in de nacht opblijven. Wel afgesproken dat als het 's nachts echt niet ging, ze zouden bellen en dan zouden we 'm gewoon ophalen.
    Tussen z'n 2e en 3e is hij een paar keer wezen logeren, bij mijn moeder, bij schoonmoeder en bij m'n zusje. Na de geboorte van z'n zusje (toen hij net 3 was) wilde hij niet meer, dit ook gewoon zo gelaten.
    Nu begint hij sinds een paar weken weer te vragen om logeren, zegt ook overal te willen logeren, maar hij 'moet' van mij beginnen met opa en oma hier in de buurt. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat en dan kunnen we het verder uitbreiden als hij wil.
    De jongste is nog nooit ergens wezen logeren en hoeft van mij ook niet, tenzij het noodzakelijk zou zijn.
    Ze slaapt ook meestal niet door, dus wil daar ook niemand mee belasten en het is tot nu toe ook gewoon nog niet nodig geweest.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  18. Treez

    Treez Niet meer actief

    Bekende oppas geen probleem, maar logeren lukt bij onze (net) 8-jarige dochter niet. Ook niet bij oma en opa. Ze ligt de hele nacht te huilen van heimwee en dit is al van jongs af aan. Pas weer geprobeerd, omdat ze het zelf graag wilde. Ik heb haar ‘s nachts opgehaald. Ik ga mijn dochter niet dwingen en wij hebben ook geen leuke avond als ik weet dat zij de hele nacht ligt te huilen. Ze is op veel meer gebieden angstig en wij proberen haar zoveel mogelijk positief te stimuleren op wat wij en zij belangrijk vinden. Ergens logeren heeft wat ons betreft geen prioriteit. Onze jongste kan juist geen genoeg krijgen van logeren. Het is heus niet altijd opvoeding, maar zeker ook aanleg. Soms vergeten we nog weleens dat we onze kinderen niet kunnen kneden tot de meest ideale persoontjes met het door ons gewenste karakter ;).
     
    Paardenbloem, Oceanna, Manque en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Treez

    Treez Niet meer actief

  20. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Dat vond ik dus best opvallend toen zoontje net naar school ging (en nu nog eigenlijk). Hoe makkelijk er speelafspraakjes worden gemaakt en ouders hun kind ‘meegeven’ aan andere ouders. Zo makkelijk dus ook ouders hun kind (zonder dat ik die ouders ooit gesproken heb) aan mij zouden meegeven. “Mag mijn kind met jouw kind spelen vanmiddag?” Ik heb daar persoonlijk best wel moeite mee. Ik ken die mensen niet of niet goed en dan geef ik mijn kind zo mee. Ik vind het gewoon prettiger als ik de ouders al wel redelijk ken. Wat niet betekent overigens dat ik bij ze thuis geweest moet zijn.
     
    Paardenbloem, Oceanna en louan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina