DKTP of DTP?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eva2011, 18 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Dochter gaat me niet lief vinden, maar er staat weer een prik gepland...

    Na de eerste drie rondes DKTP heb ik in goed overleg de verdere vaccinaties uitgesteld omdat ik na elke vaccinatie 2-3 weken met een huilbaby zat. Dan knapte ze weer op en kreeg weer een prik en de ellende begon weer van voren af aan. CB dacht aan een reactie op de DKTP vaccinatie.

    11m (DKTP/pneu) hebben we overgeslagen
    14m (BMR/MenC) heeft ze begin dit jaar gekregen (toen ze net 3 was geworden)
    De 11m prik hebben we toen niet alsnog gegeven omdat ze nu deze vrij snel daarop toch weer zou krijgen.

    Volgende week mag ze weer. Hoezee! (Vorige keer keek ze me boos aan en zei: "dat deed zeer!" en wilde de rest van de dag niks van me weten :eek:)

    Maar... Eerder noemde de kinderarts dat ALS kinderen reageren, het hoogstwaarschijnlijk op het kinkhoest vaccin is, dus we dan wellicht een DTP konden geven.
    Dit zal ik bij de huisarts moeten laten zetten op eigen kosten (geen probleem), omdat ze bij het CB alleen een DKTP voor haar kunnen reserveren.

    Nu mijn vraag:
    wie herkent zich in wat ik hierboven beschrijf, en wie heeft daardoor bijvoorbeeld een DTP laten geven ipv DKTP. (Of juist wel gewoon DKTP en geen reactie deze keer)
     
  2. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Je overweegt DTP in plaats van DKTP, daaruit maak ik op dat het je niet om de Kinkhoest component gaat (want die ben je bereid weg te laten). Gaat het je dan om Difterie, Tetanus of Polio?
     
  3. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    In principe ben ik niet tegen vaccineren, maar aangezien de kinderarts aangaf dat de heftige reactie "waarschijnlijk" kwam door het kinkhoest component, ben ik bereid om een DTP te vragen ipv een DKTP. Alleen nu lees ik ook dat de samenstelling daarvan anders is.

    Evt. laat ik deze prik achterwege, gezien ze de eerste drie wel gewoon heeft gehad. En inderdaad, difterie, en polio, hoeveel komt het voor? Een tetanusinjectie is, indien nodig, ook bij de huisarts te halen.


    Het kinkhoest component ben ik inderdaad bereid weg te laten aangezien er elk jaar weer een kinkhoest rond gaat welke ondanks de vaccinaties ook ingeënte kindjes treft. Mijn zoon bijvoorbeeld - volledig en stipt gevaccineerd - heeft het afgelopen voorjaar flink te pakken gehad.

    Het blijft gokken of de huilbuien door het kinkhoest component zijn gekomen, daarom vraag ik me af of er meer moeders zijn die de K weg hebben gelaten en of er alsnog een reactie op de prik is geweest.
     
  4. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Wat je hierboven schrijft was exact mijn gedachte achter de vraag waarom je die DTP vaccinatie zou willen. Om die redenen zou ik er daarom, zeker bij een kindje dat er zo heftig op reageert, vanaf zien.

    Hopelijk reageren er ook nog leden die ervaring hebben met DTP.
     
  5. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Dank je, daar neig ik dus ook naar.
     
    Appeltje85 vindt dit leuk.
  6. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Ik zou even rivm bellen met deze vraag. Of in ieder geval ergens een second opinion. Volgens mij is dit namelijk achterhaalde informatie en is het kinkhoestcomponent veranderd.
    Maar dat moet je dus even navragen.
     
  7. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Dank je voor je reactie.

    Ik heb op de site van het RIVM de bijsluiters van beide vaccins doorgelezen n.a.v. je post.

    De DKTP wordt afgeraden wanneer er na de vaccinatie langdurig huilen is ontstaan, en de booster heeft volgens bijsluiter geen nut als niet de vier inentingen in het eerste jaar zijn gehaald. De DTP wordt afgeraden als booster voor kinderen onder de 5 jaar. Dan hebben we vrij weinig opties verder.


    Nog de zoekfunctie gebruikt naar kinkhoest component maar daar vind ik zo snel niks over. Zou het in twee jaar tijd zo veranderd zijn dan?

    Ik leg het volgende week eerst voor bij de arts van het consultatiebureau, eens horen wat zij te melden heeft.
     
  8. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Net bij het CB geweest en daar de afspraak gemaakt dat we over ruim een jaar alsnog de DTP gaan halen bij de huisarts.
    Ze zou beschermd moeten zijn door de eerste drie prikken dus daar moet ik op vertrouwen.
     

Deel Deze Pagina