Dochter menstrueert nog niet (ruim 14)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ElizaR, 24 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    #1 ElizaR, 24 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2017
    Mijn oudste dochter is begin dit jaar 14 geworden.
    Ze is altijd tenger (tegen het magere af) geweest.
    Op dit moment weegt ze rond de 43 kg bij een lengte van 1.63.
    Ze is nog niet ongesteld geworden en maakt zich daar zorgen over.
    Ik op zich niet zo, in de 1e instantie. Want in mijn ogen is 14 een normale leeftijd om ongesteld te worden. (Zo was het in mijn tijd, begin jaren 90)
    Nu hoor ik om mij heen toch wel andere verhalen. Dat het rond de 11/12 jaar al begint.
    Mn dochter heeft wel beginnende borstgroei en schaamhaar.

    Zou t kunnen dat ze nog niet menstrueert door haar gewicht?
    Wanneer zou ik me zorgen moeten maken en ga je langs de huisarts?
     
  2. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    tot 16 jaar is normaal, daarna zou ik me pas zorgen gaan maken. en het klopt dat veel meisjes vroeg ongesteld worden, maar iets later is nog steeds normaal. Of het door haar gewicht komt weet ik niet, ik woog 45 kg bij een lengte van 1.67 en was 12/bijna 13 toen ik voor het eerst ongesteld werd, zo heel raar is het echt niet.
     
  3. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Ik was zelf ook 12 en qua gewicht hetzelfde als jou.
    Door de verhalen van mn dochter ging ik me eigenlijk pas afvragen of ik me nou zorgen moet gaan maken.
    Ik denk dat ze t zelf gewoon niet leuk vindt dat ze (bijna) de enige is die t nog niet is.
     
  4. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik denk echt niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor. Tot 16 is echt normaal.
     
  5. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Ik denk het ook niet hoor. Maar door verhalen ga je soms twijfelen en wordt je 'bang' dat je misschien iets over het hoofd ziet.
     
  6. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik denk dat dat komt omdat je tegenwoordig vaker hoort van meisjes die al met 9/10/11 ongesteld worden. Dat was vroeger ook wel, maar wel wat minder dan nu, heb ik het idee. Ik snap dat zij misschien het gevoel heeft dat ze er niet bij hoort en het misschien niet leuk vindt. Aan de andere kant wenst ze straks wel dat ze het weer terug kan draaien, als ze eenmaal ongesteld is geworden, denk ik....:roflmao:

    Maar ja, vertel dat maar eens aan zo'n ongeduldige puber, die ook zo graag wil :)
     
  7. liefwolkje

    liefwolkje Actief lid

    1 nov 2016
    402
    359
    63
    Ik zou me nog geen zorgen maken hoor. Ik werd op mijn 14e ongesteld en ik was maar 1.54 en woog een kilo of 37 dus aan het gewicht en de lengte zal het niet liggen.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik zou mij geen zorgen maken, maar was zelf dan ook ruim 15.
     
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik werd pas ongesteld voor het eerst toen ik bijna 17 was.
    Tegenwoordig zijn kinderen eerder maar niet allemaal.
    Ik zou me pas zorgen gaan maken na de 16de verjaardag.
     
  10. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik denk meer dat de vraag is, hoe kan je haar gerust stellen?
    Zou ze met haar huisarts willen praten hierover?
     
  11. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Mijn nichtje is net 14 en ik geloof de eerste in haar klas die ongesteld is, ze is het nu anderhalf jaar, maar haar leeftijdsgenoten dus nog niet.
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Mijn dochter is bijna 14 en begint zich pas sinds kort lichamelijk te ontwikkelen. Ik verwacht ook dat ze laat gaat zijn met haar menstruatie. Ik was ook laat, dus ik maak me geen zorgen. Heb ook tegen haar gezegd dat ze waarschijnlijk laat zal zijn. Vindt ze gelukkig ook niet zo boeiend. Ze heeft wel voor het geval dat, maandverband in haar kluisje op school.
     
  13. fafa

    fafa Niet meer actief

    Vetpercentage en moment van eerste menstruatie hebben zeker met elkaar te maken. Dat is ook een van de redenen dat meisjes tegenwoordig eerder ongesteld worden dan vroeger. (hoger gemiddeld BMI)
    Dus voor een tenger/mager meisje is 14+ inderdaad helemaal niet gek.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  14. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ik ook pas op mijn 17e...dat vond ik
    echt niet leuk in die tijd. Ook nog eens jaren heel onregelmatig geweest (soms maaaaanden niet ongesteld), maar rond mijn 20e werd ik keurig maandelijks ongesteld.

    Ik was gewoon laat.
    Achteraf kan ik er positief naar kijken, je zou als hele jonge meid al ongesteld worden, het heeft ook nadelen. Ik zou me nog geen zorgen maken!
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik was 14,5 jaar en volgens de schoolarts was mijn gewicht/lengte-verhouding toen echt exact volgens het boekje voor de eerste menstruatie.
     
  16. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    773
    194
    43
    Bij meisjes begint de puberteit met borstgroei en beharing, daarna komt de eerste menstruatie (las net ergens na ca 2 jaar).
    Op zich is de puberteit dus wel al begonnen ondanks haar gewicht-lengte verhouding en is het nog even geduld hebben. Was haar vader ook later in de puberteit?
    En als zij er zelf onzeker over is zou ik haar inderdaad vragen of je een keer de huisarts moet bellen voor haar. Misschien wil ze t niet, misschien wel en is ze daarna wat geruster.
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben ook heel tenger maar wel vrij vlot, 11 dacht ik.
    Als jij haar niet gerust kunt stellen, kun je haar misschien de huisarts laten bellen met haar vraag of je belt zelf?
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    45kg is de grens volgens mij. ze is er bijna! goed eten dus!
     
  19. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    Ik was ook bijna 16 toen ik voor het eerst ongesteld was, de laatste van de klas.
    Woog toen inderdaad ook ± 45kg.
    Mijn oudste zus (met ongeveer dezelfde bouw) was ook rond die leeftijd, mijn jongste zusje is een stuk zwaarder gebouwd en in groep 8 al ongesteld.
     
  20. Medinilla

    Medinilla Actief lid

    20 mei 2016
    317
    32
    28
    Hier was ik ook 16 jaar. Zou er niet aan moeten denken om zo vroeg al ongesteld te worden en aan de pil te moeten
     

Deel Deze Pagina