Babytaal

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BrB, 19 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BrB

    BrB Actief lid

    20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Hallo allemaal,

    kent iemand het boek "Babytaal"? Ik ben heel benieuwd of iemand op het forum werkt met babygebaren en met name naar hoe dit bevalt ;) .
     
  2. mandy1

    mandy1 VIP lid

    31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    is dit van die vrouw die bij oprah winfrey is geweest? zij hoorde aan de huilsoorten wat er was met de baby. zoals de heh, neh klanken enz. ik had het toen opgeschreven en het klopte echt!
     
  3. BrB

    BrB Actief lid

    20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Hi,

    nee, dat is niet hetzelfde (alhoewel het wel interessant klinkt ;) ). Ik heb het een tijdje terug gezien bij Life&Cooking (zie tevens website www.mooretospeak.nl). De site is volgens mij niet helemaal actief meer. Heb hen wel een mail gestuurd, dus ben benieuwd of ik een reactie krijg. Nu zag ik bij bol.com ook een boek "Babytaal". Voordat ik dat aanschaf was ik benieuwd of er nog meer mensen geinteresseerd zijn in het toepassen van babygebaren of hier een boek o.i.d. over hebben.
     
  4. Ntombi

    Ntombi Actief lid

    8 jun 2007
    426
    0
    0
    thuisblijf mama
    Nijkerk
    Had er nog nooit van gehoord, maar het ziet er wel heel interessant uit. Misschien ga ik het boek ook wel aanschaffen.
     
  5. valhalla

    valhalla Niet meer actief

  6. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    De vriendin van een neef van mij doet dit. Ik heb zelf geen contact met haar maar hoorde het van mn ouders. Zij is er erg enthousiast over. Haar zoontje heeft bv een hekel aan in bad gaan. Dus als hij overdag mee naar boven moest, begon hij te huilen. Nu maakt ze beneden al het gebaar van wat er boven gaat gebeuren. En zolang dat niet het gebaar van badje is, gaat hij vrolijk mee. Grappig toch?

    Ben benieuwd of hier meer ervaringen zijn. Het lijkt mij ook erg leuk om met Yinthe te gaan doen.
     
  7. BrB

    BrB Actief lid

    20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Idd Pendrag, dat is wat ik bedoel. Het is niet zo dat BB dit nu al nodig heeft o.i.d., maar het lijkt mij gewoon heel leuk om al anders met haar te communiceren zonder dat ze nog kan praten. Als je het niet probeert weet je het nooit toch?
     
  8. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

  9. BrB

    BrB Actief lid

    20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Jaha, dat bedoel ik :D! Ik weet idd niet of en hoe het de taalontwikkeling zal beinvloeden, vandaar dat een cursus door "professionals" mij interessant leek.

    Mochten er meer mensen geinteresseerd zijn dan zou dat heel leuk zijn, want dan kan de cursus eerder van start gaan ;) .
     
  10. arielle

    arielle Actief lid

    27 jun 2006
    355
    0
    0
    Hoi,
    ik werk al een tijdje met gebaren met mijn zoontje en ik moet zeggen dat het verschrikkelijk leuk is.
    Wanneer je begint moet je wel even volhouden maar als hij eenmaal een gebaar terugmaak dan is dat zo'n kick!
    Intussen al een aantal leuke/handige situaties meegemaak....als je echt geinteresseerd bent wil ik er wel meer over vertellen.
    Je kunt ook op de site www.babygebaren.com kijken. Daar heb ik de cursus gedaan en vond t erg leuk.
     
  11. arielle

    arielle Actief lid

    27 jun 2006
    355
    0
    0
    ik wilde net zelf een berichtje gaan plaatsen om te kletsen met andere mama's over hun ervaringen dus mss kunnen we dit combineren in dit topic?
     
  12. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik vind het onwijs leuk klinken, maar hoeveel tijd en energie moet je erin steken? Ik kan me voorstellen dat je er dagelijks mee bezig moet zijn, maar gaat dat gewoon tussen de bedrijven door of moet je er echt tijd voor vrijmaken? En werkt het ook als maar 1 van de 3 verzorgers (mijn man, de oppas en ik) dit toepast?
     
  13. arielle

    arielle Actief lid

    27 jun 2006
    355
    0
    0
    Hoi Mrijn,
    het is iets wat je gewoon tijdens je bezigheden kunt doen. Dus bij alle dingen die je doet maak je dan dus een gebaar ipv dat je alleen je stem gebruikt. Je moet niet denken dat je een uur lang een gebaar oefent hoor.
    Je bent bv met een bal aan het spelen en zegt dan wijzend op de bal":"bal" en dan doe je het gebaar erbij. En dat doe je dan weken achter elkaar. Het gaat heel spelenderwijs eigenlijk. Het ene gebaar leert je kindje heel snel en het andere doe je een hele tijd zonder dat ie t nadoet en dan ineens wanneer je het niet verwacht gebaart het ie terug.

    Als jij alleen de gebaren doet kan dat prima maar je zult zien dat je anderen enthousiast maakt.
    Als je baby gaat gebaren zal ie in eerste instantie tegen bekenden anderen ook gaan gebaren maar als die niet teruggebaren stopt ie ermee.
     
  14. Fientje2007

    Fientje2007 Actief lid

    18 jun 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    Sjee wat leuk, en vanaf welke leeftijd gebaart je kindje ook terug?
     
  15. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik heb het boek net besteld. De cursuslocaties zijn sowieso te ver weg en die 15 euro voor het boek is nooit weggegooid. Ben erg benieuwd, maar het lijkt me echt iets voor mij. Ik ben door mijn beroep (communicatieadviseur) en mijn studie Nederlands altijd veel met taal bezig geweest en het lijkt me erg interessant om daar een nieuwe of andere taal bij te leren.
     
  16. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Het schijnt dat ze al vanaf 6 maanden terug kunnen gebaren! Ik merk sinds een paar weken wel aan Julia dat ze probeert te communiceren door geluiden. Als ze iets lekker vindt, ' zegt' ze mjammjammjam. Omdat wij dat constant nadoen is dat nu het woord geworden voor een hapje en voor eten en daar reageert ze heel enthousiast op. Ik kan me goed voorstellen dat een gebaar ook snel wordt opgepikt als het simpel en duidelijk is en vaak herhaald wordt.
     
  17. arielle

    arielle Actief lid

    27 jun 2006
    355
    0
    0
    precies zoals je zegt.

    Vanaf 6 maanden kun je beginnen en het is aan het kind hoe lang het duurt voordat ze het oppakken.
    Soms kan het heel lang duren omdat een kind gewoon nog geen zin heeft om te gebaren maar mijn docente zei dat ze nog nooit van een kindje had gehoord dat nooit terug gebaarde dus dat is wel een geruststelling.... : )
     
  18. BrB

    BrB Actief lid

    20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    @arielle: wat leuk zeg! Ik ga straks op mijn gemakje de site bekijken waar jij de cursus hebt gevolgd.
    BB reageert idd ook op kleine gebaren (ik doe het bijvoorbeeld als we klaar zijn met eten). Ik zeg dan "klaar" en maak daar een gebaar bij. Zonder gebaar kan ze soms ontzettend kwaad worden, omdat ze eigenlijk meer wil. Grappig hoor.
    Is tijdens de cursus ook verteld of gebarentaal bij baby's enige consequentie heeft/kan hebben voor de spraakontwikkeling?

    @ Mrijn: welk boek heb je besteld? Babytaal?
     
  19. arielle

    arielle Actief lid

    27 jun 2006
    355
    0
    0
    ja, geen consequentie. Spreken doen ze echt wanneer ze er zelf klaar voor zijn de gebaren hebben daar geen invloed op.
    Ik merk geen nadelen alleen maar voordelen omdat je elkaar gewoon beter begrijpt. Je kind hoeft ook niet steeds die die te zeggen wanneer ie gebaren kent bij dingen uit zijn omgeving.
    Het is echt zó leuk, ik kan het iedereen aanraden.
    Ik heb geen boek gekocht, bij de cursus zat een boekje met een paar gebaren om mee te beginnen en dat was genoeg. Daarna kon ik op http://www.gebarencentrum.nl/ nieuwe gebaren opzoeken en dat doe ik nu nog steeds.
    Op internet zijn ook filmpjes van kinderen die gebaren, ik heb amerikaanse filmpjes op you tube gezien.
     

Deel Deze Pagina