Doen ze inleiden zonder medische oorzaak (vermoeden postnatale depressie na vorige bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door knor1981, 7 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knor1981

    knor1981 Fanatiek lid

    19 nov 2014
    1.616
    260
    83
    Ik loop heel erg op de zaken vooruit maar wil toch alvast kijken of iemand dit weet. We gaan proberen of ons een derde wonder gegund is.

    Eerste bevalling duurde tien uur, halverwege een ruggenprik gekregen nadat ze de vliezen hadden doorgeprikt. Ik wilde eerder al een ruggenprik maar ze moesten eerst de vliezen breken en daarna zouden ze de anesthesist oproepen (het was midden in de nacht en die moest vanuit huis komen). Daarna duurde de bevalling nog een aantal uur maar het ging allemaal goed.

    Tweede bevalling wilde ik graag zonder pijnstilling en met de eigen verloskundige, om kwart over twaalf braken mijn vliezen en begonnen meteen pittige weeën. 2.5 uur later werd onze dochter geboren. Ik heb enorm veel pijn gehad maar omdat het zo snel ging en het midden in de nacht was was er geen tijd voor een ruggenprik.
    Het moment dat ik mijn dochter voor het eerst vasthield had ik zoiets van oh daar is ze en nu. Ik heb tien weken niet van haar kunnen genieten, verzorgde haar wel zoals het moest maar had er niks mee (even hard gezegd) op het moment dat ik dacht dit is niet normaal, nu moet ik actie gaan ondernemen ging het gelukkig beter en nu geniet ik iedere minuut van de dag van haar (en van de oudste natuurlijk).

    Ik weet niet of dit een postnatale depressie ia geweest (je leest daar allemaal nog ergere verhalen van) maar ik heb achteraf enorm spijt dat ik die eerste tien weken zo'n rot gevoel hen gehad.

    Naar mijn idee komt dat van die vreselijk snelle en pijnlijke bevalling.

    Wat ik graag zou willen als ons een derde gegund is is in het ziekenhuis laten inleiden en voor de vliezen breken al een ruggenprik krijgen zodat het in ieder geval minder zwaar is, naar aanleiding van bovenstaand verhaal denken jullie dat dit mogelijk is?
     
  2. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Bij mij in het ziekenhuis zijn ze sowieso niet zo happig op inleiden.

    Je zou van te voren een gesprek met gyn aan kunnen vragen (preconceptioneel gesprek) en het met de gyn overleggen.

    Maar: ik denk zelf niet dat een postnatale depressie per se gelinkt is aan het soort bevalling... dat is toch meer hormonen gedoe enzo?
     
  3. MamaenMini

    MamaenMini Fanatiek lid

    6 dec 2011
    2.646
    74
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Hier 1 x een heftige postnatale depressie gehad ( met waanbeelden en 2,5 jaar zoet ermee) en 1 x een milde postnatale depressie die na een half jaar weg was. Maar nu zwanger van de derde en hier doen ze er niet aan omdat het komt door hormonen en niet door de bevalling eerder inleiden ( zoals bij zwangerschapsvergifitiging )

    maar ik denk ook zelf niet dat het gaat helpen om eerder te bevallen.
     
  4. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Wat naar dat je na de 2de zo'n rotgevoel hebt gehad. Gelukkig voelde je je snel weer beter.

    Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een reden is om in te leiden. Het kindje is duidelijk nog niet klaar om op de wereld te komen en volgens mij zijn er wel andere criteria om in te leiden. Je zou natuurlijk altijd eens bij het ziekenhuis/ verloskundigepraktijk kunnen informeren.

    Anderzijds lijkt het voor jou een belangrijke vraag die je bezighoud anders zou je er denk ik geen topic over openen. Is het niet een idee om eens een paar gesprekken met iemand te hebben. Gewoon om de bevalling en de gevoelens erna even te verwerken (al vind ik dat in dit geval een erg groot woord hoor). Dan kun je met een "schone lei" aan de derde zwangerschap en bevalling beginnen.
    Nu ik het terug lees komt het misschien wat vervelend over, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Ik denk alleen dat het antwoord op je vraag "nee" is en zou niet willen dat je het straks daardoor nog veel moeilijker gaat krijgen.
     
  5. knor1981

    knor1981 Fanatiek lid

    19 nov 2014
    1.616
    260
    83
    Nee het eerder bevallen gaat het mij ook niet om. Ik wil graag een ruggenprik maar allereerst mijn bevallingen waren snachts zodat ik bij de eerste anderhalf uur heb moeten wachten (wat toen wel te doen was) en de tweede ging zo snel dat we geen tijd voor was
     
  6. knor1981

    knor1981 Fanatiek lid

    19 nov 2014
    1.616
    260
    83
    Wat ik zou willen is een ruggenprik. Ben bang dat een derde spontane bevalling nog sneller gaat en ik geen tijd heb voor pijnstilling en dat id wat me zo tegen is gevallen
     
  7. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Bij mij is er afgesproken zodra ik 3 cm ontsluiting heb krijg ik een ruggenprik. Dit in verband met hevige beenweeën en een nogal een pittige voorgeschiedenis. Mijn gyn heeft dit in alle dossiers en overdrachten gezet erg geruststellend. Bij mij zijn echter de vliezen al langdurig gebroken en zal ik ingeleid worden waardoor de ruggenprik nu al soort gepland staat. Mijn ervaring is positief door het gesprek aan te gaan met de gyn over mijn angsten en wat voor mij ideaal zou zijn daarin is een medische tussenweg gevonden waar ik mij ook in kan vinden. Daarin heb ik ook gesprekken gehad met gynaecoloog van de pop poli. Die hebben ervaringen met vrouwen die een voorgeschiedenis hebben. En houd in je achterhoofd dat het altijd anders kan gaan lopen dan dat er vastligt of eerder gebeurd is. Veel sterkte en ik hoop dat er wat rust voor je komt en wat zekerheid.
     
  8. mamotjuh

    mamotjuh Actief lid

    5 dec 2013
    191
    22
    18
    Hi knor,

    Wat vervelend dat je je al zoveel zorgen maakt. Maar ik kan het ergens wel begrijpen.
    Ik ben namelijk ook bang voor een depressie. Dit heb ik ook na mijn vorige bevalling gehad.
    Ik denk dat het bij mij eraan heeft gelegen dat ik na de bevalling met spoed naar de OK ben gebracht voor een manuele placenta verwijdering. Ik weet niet hoe lang mijn dochter op mijn buik heeft gelegen, maar het was niet lang.
    Mijn verloskundige vertelde dat de kans bij deze bevalling weer bestaat dat dat gaat gebeuren.
    Ik ben wel van mening dat een bevalling ervoor kan zorgen dat je in een depressie kan raken. Hoe kan het anders zo zijn dat je 4 jaar bezig bent geweest om een kindje te krijgen en er dan niet van kan genieten als het er eenmaal is?
    Een roze wolk heb ik niet gezien, een gitzwarte had ik.
    Maar wat ik nu wel heb, ik moet ervan genieten! Dat is iets wat ik mezelf verschuldigd ben.
    De vorige kraamtijd kan ik niet meer overdoen en dat doet me af en toe nog pijn.
    Ik heb wel aangegeven bij mijn kraamzorg dat ik dit heb gehad. Zij gaan mij extra in de gaten houden of het zich niet herhaald en gaan mij er beter in begeleiden.
    Ik hoop voor je dat je angst niet teveel in de weg gaat staan dat je een 3e zwangerschap niet ziet zitten.
    Ik zou anders met mijn huisarts gaan zitten en bespreken wat de mogelijkheden zijn op voorhand om hulp te krijgen.
    Ik wens je heel veel succes.
     
  9. knor1981

    knor1981 Fanatiek lid

    19 nov 2014
    1.616
    260
    83
    Ja zoiets bedoel ik ook, ik kon het niet zo goed verwoorden wat ik bedoel. Maar de laatste bevalling had ik dus drie cm om een uur snachts toen de vliezen braken en om drie uur had ik haar al in de handen. Ik ben zo bang dat ik dan te lang moet wachten op mijn ruggenprik.
     
  10. knor1981

    knor1981 Fanatiek lid

    19 nov 2014
    1.616
    260
    83
    Ik denk ook dat het door mijn bevalling kwam. Zo snel en zo hevig. Vind het zo erg dat ik die eerste tien weken niet hen kunnen genieten.
     
  11. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Als de tweede bevalling snel ging is de kans bij de derde nog groter.. Dan krijg je weer geen ruggeprik..
    Ik zou op zoek gaan naar een cursus hypnobirthing om jezelf goed voor te bereiden en van tevoren ontspannen, je lichaam zorgt dan voor een deel van de pijnstilling!
    Je kan ook op fb lid worden van de groep vrije geboorte voor tips, of het boek hiervan lezen! Je bent sterker dan je denkt en als je nu al bang bent voor wat komt dan geeft dat veel stress wat niet goed is voor jezelf en baby!
     
  12. mamotjuh

    mamotjuh Actief lid

    5 dec 2013
    191
    22
    18
    Dat heb ik ook. Gelukkig heeft ze er niks van meegekregen en is ze nu mijn beste vriendinnetje, dus heb het lang en breed ingehaald.
     
  13. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Ik snap je gevoel maar ik zou over inleiden niet zo gemakkelijk denken, inleiden betekend niet minder zwaar. Bovendien zijn ze er zonder medische indicatie ook niet happig op nee. Je zou het zelf ook niet moeten willen om je lichaam te dwingen tot iets waar het nog niet klaar voor is. Mijn eerste bevalling was een inleiding en die was hel en voor mij erg traumatisch afgelopen. Al met al heeft het 3 dagen geduurd! Ik wilde de tweede keer dan ook absoluut niet ingeleid worden. Omdat ik bijna 2 weken overtijd was en ik op was heb ik toch een inleiding laten plannen. Gelukkig kwam ons mannetje de avond voor de inleiding toch vanzelf. Ook super snel allemaal en heel heftig, in 4 uurtjes tijd, zonder ruggenprik. Maar als ik er op terug kijk absoluut een betere bevalling dan de eerste!
     
  14. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Iemand had het hier over hypnobirthing of ontspanningsoefeningen. Ik denk dat dat sowieso wel een goed idee is. Als je vertrouwen hebt in je lichaam en je tot op zekere hoogte kan ontspannen dan helpt dat ook tegen de pijn!
     
    Love1987 vindt dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ik heb 2 keer een postnatale depressie gehad, de 2e was vreselijk. Ruim 2,5 jaar lang geduurd. Gebeurde na een geplande ks bij 39 weken.

    En inleiden is hel.. Sorry, maar ik zou het niemand aanraden en zeker niet om de redenen die jij hier noemt.
     
  16. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    denk niet dat ze je inleiden daarvoor! Kunstmatige oxytocine zorgt voor meer kans op een depressie plus alle nadelen van een inleiding.
    Ik heb juist door mijn dramatische inleiding een depressie gekregen.

    Ik moest wel want had zwangerschapsvergiftiging.
    Maar om de reden van postnatale depressie is inleiden een beetje onzin.
     
    Love1987 vindt dit leuk.
  17. mamotjuh

    mamotjuh Actief lid

    5 dec 2013
    191
    22
    18
    Ik ben ook ingeleid met mijn bevalling. Zou het daar dan ook door komen?
     
  18. knor1981

    knor1981 Fanatiek lid

    19 nov 2014
    1.616
    260
    83

    Ik bedoel ook niet inleiding om een postnatale depressie te voorkomen maar puur en alleen zodat ik pijnstilling kan krijgen als het weer midden in de nacht gebeurd en zo mega snel als de laatste keer.
     
  19. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Dat weet ik natuurlijk niet! Er is wel echt een verband daarmee.
    Ik heb het ook gehad na mijn inleiding.
    Maar had ook een hele zware zwangerschap en een slechte bevalling. Dus misschien een combinatie van meerdere factoren.
     
  20. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    O zo! Geen idee of ze dat doen... het is toch ook zo dat als je pijnstilling krijgt en het duurt langer. Want dan kan natuurlijk met inleiden dat de ruggenprik ook niet meer werkt? En als je door de oxytocine een weeenstorm hebt wordt je ook niet heel gelukkig. Daarbij heb je natuurlijk met inleiden zoveel xtra risico op kunstverlossing etc dat je dat echt wel in je achterhoofd moet houden.
    Ik zou het aan de gynaecoloog vragen als ik jou was
     

Deel Deze Pagina