Donderdag laparoscopie (kijkoperatie); en ik weet niks...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Katalaya, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katalaya

    Katalaya Fanatiek lid

    3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Hoi allemaal,

    Vorige week woensdag kreeg ik de uitslag van mijn bloedonderzoeken.

    Na aanleiding daarvan vertelde de gyn dat ze me wilde laten inplannen voor een laparoscopie, oftewel een kijkoperatie.
    Einde telefoongesprek.

    Diezelfde dag nog werd ik door de planner gebeld, en ingepland voor intake anasthesie afgelopen maandag en de laparoscopie op donderdag a.s.

    Afgelopen maandag ging ik met een briefje vol met vragen richting mijn intake-afspraak.

    De anasthesist kon me alles vertellen omtrent de technische kant van de operatie en de narcose.
    De verpleegkundige kon me alles vertellen over het reilen en zeilen op de afdeling, voor en na de operatie.

    Maar toen ik vragen ging stellen over de laparoscopie in de context van het zwanger worden, reageerde ze verbaasd:

    Ze vond het raar dat ik geen enkel gesprek met mijn gyn heb gehad (afgezien van het telefonisch melden van de bloeduitslagen), en dat ik nog geen folder over laparoscopie of niks heb gezien.

    Uiteraard heb ik mezelf via het internet me aardig ingelezen, maar in feite weet ik alleen dat ik donderdag 'iets van een kijkoperatie' krijg. :(

    Vandaag probeerde ik het zkh te bellen om toch eens te na te vragen, en wat blijkt: iedereen met vakantie!
    Na flink aandringen zou ik vanmiddag teruggebeld worden. Ik ben de hele middag thuis gebleven, maar dus niet gebeld.

    Is dit normaal?

    En misschien kunnen jullie me helpen aan wat antwoorden:

    - in welke mate zullen geconstateerde 'defecten' meteen verholpen worden?
    - wanneer en door wie wordt me verteld wat de uitslag van de laparoscopie is?
    - hoe lang ben ik uitgeschakeld na de operatie?
    - mag ik meteen na de operatie verder gaan met proberen zwanger te worden? Of moet ik een menstruatie afwachten? Ik lees op het net verschillende meningen.
    - heb ik straks een grotere kans op een bbz?
    - hoe verder? Wanneer nacontrole o.i.d.?

    Ik kan me voorstellen dat jullie deze vragen misschien ook niet kunnen beantwoorden, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.723
    68
    48
    Fijn dat ze zo snel zijn, maar erg raar dat je weinig info hebt gekregen. Veel ziekenhuizen hebben online wel foldertjes erover, misschien even googelen?

    Vanuit mijn eigen ervaring:

    - in welke mate zullen geconstateerde 'defecten' meteen verholpen worden?
    Als lichte mate van endeometriose wordt aangetroffen kunnen ze dit meestal weghalen. Stel dat er iets ernstigs is (is maar heeeel zelden zo, hoor!), dan doen ze dat pas later.
    - wanneer en door wie wordt me verteld wat de uitslag van de laparoscopie is?
    Bij mij werd het vrijwel direct toen ik weer bij was verteld. Alles goed :)
    - hoe lang ben ik uitgeschakeld na de operatie?
    Zou rekening houden met een dag of 5 niet werken. Verschilt per persoon, bij mij dus 5 dagen.
    - mag ik meteen na de operatie verder gaan met proberen zwanger te worden? Of moet ik een menstruatie afwachten? Ik lees op het net verschillende meningen.
    Volgens mij kun je het direct weer proberen, hoor. Niks op tegen.
    - heb ik straks een grotere kans op een bbz?
    Nee hoor.
    - hoe verder? Wanneer nacontrole o.i.d.?
    Bij mij geen nacontrole. Hechtingen waren met drie weken opgelost.
     
  3. Katalaya

    Katalaya Fanatiek lid

    3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Bedankt voor je snelle antwoord! Gelukkig staat er niks in wat ik niet verwacht. De online folders ken ik inmiddels uit mijn hoofd. Maar ik vind het vreemd dat ik daar zelf zo achteraan moet...

    Alleen jammer dat ze niet meteen liposuctie en gebitssanering uitvoeren. Had ook wel ongevraagd gemogen... ;)

    Maar na de operatie zal ik toch weer een afspraak met de gyn krijgen? Ik vind het vreemd dat er niets gepland staat. Wanneer moet ik terugkomen? Na de operatie, wat dan?
    Tja, dat zal natuurlijk van de bevindingen afhangen, maar ik vind het een beetje een vreemd verhaal.

    Heb een beetje het gevoel alsof ik me donderdag 'zomaar' in de handen van een slachter gooi, die slechts doet wat 'm is opgedragen, en niet mee denkt.

    ('Alleen kijken, die verkleving; laat maar zitten, staat niet op mijn lijstje...')
     
  4. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.827
    164
    63
    Hmm.. vind het niet kloppen eigenlijk.. En als ik zelf in die situatie zou zitten zou ik ook absoluut niet akkoord gaan met zoiets. Ze zijn toch verplicht je eerst duidelijke uitleg te geven van hoe en wat? Ik had het nog een maandje uitgesteld, zodat de gyn eerst es ff duidelijk kon vertellen waarom ie vindt dat een kijkoperatie nodig is!

    Meid, heel veel succes donderdag, en hoop dat je snel duidelijkheid hebt!
     
  5. Katalaya

    Katalaya Fanatiek lid

    3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Dank je, Saz!

    Er zijn antistoffen gevonden die op een oude chlamydia-infectie wijzen. Dat is de reden voor de laparoscopie.

    Op zich wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn. Ook vanwege het feit dat ik toevallig 2 weken vrij heb van mijn werk, en dus geen extra vrij hoef te nemen. Het was een toevallige samenloop van omstandigheden dat het zo snel al kon. Wat ik begrepen heb, zijn er normaal gesproken wachttijden van 2 á 3 maanden.

    En ik wil zo snel mogelijk weten of en hoe groot de schade is door die infectie, en dan hopenlijk door met ons doel nastreven. Mijn klokje tikt, ik ben de jongste niet meer. (33)

    Maar een gesprekje vooraf met de gyn om mijn vragen te beantwoorden is toch niet te veel gevraagd, lijkt me...?

    Ik ga morgen het zkh maar eens proberen, of anders via de ha.
     
  6. Katalaya

    Katalaya Fanatiek lid

    3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    In de envelop die ik aan de verpleging moet afgeven staat 'diagn. lapsc + blauw + tuba testen'

    Kan ik hieruit opmaken dat ze de boel gaan bekijken en doorspuiten met die blauwe vloeistof?
     
  7. Herma

    Herma Bekend lid

    15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Hoi Katalaya,

    wat raar dat je overal zelf achteraan moet. Ik denk inderdaad dat het dat betekent ja, wat er op je kaart staat. Ze noemen het ook wel een hsg maar schijnt niet prettig te zijn dus doen ze dat meteen als je onder narcose bent.

    Om op je vorige vragen terug te komen: bij mij hebben ze gevraagd voor de operatie wat ze mochten doen als ze iets aantreffen in mn buik.
    De gyn. zelf die opereerde kwam bij me toen ik weer wakker was en vetelde de uitslag en het verdere behandelplan( voor ons was ivf de enige optie)
    De volgende dag mocht ik naar huis, ben 5 dagen thuis gebleven. Had weinig last van mn buik verder alleen wat last van het gas dat ze je buik inpompen. Succes
     
  8. Mama Mars

    Mama Mars VIP lid

    22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    Heel vaag!!
    Morgen maar ff bellen indd. Ik kreeg hele formulieren mee en papieren mee met echt alle info tekening e.d.

    En bij mij was het ook erg snel 12 mei consult met gyn 25 mei geopereerd..

    Succes donderdag..
     
  9. sjan

    sjan Fanatiek lid

    1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    Hey meid,


    ik heb 2 december een laparascopie gehad.
    Ik was er erg bang voor maar onder de narcose voel je niks en ze zijn zo lief!

    wel is er beetje pijn aan je hechtingen maar het is niet onverdraagbaar!
    En als ze iets zien word het meestal verholpen.....

    Even je vragen beantwoorden : dit hoort allemaal te lopen via je gyn of fertiliteitarts normaal krijg je dat bij je afspraak te horen!
    Je probleem word gelijk verholpen! en je krijgt na je operatie te horen of je wat hebt of niet.

    Je moet zeker 1 week aanhouden voor genezing!
    Ik heb gelijk 1 keer geklust na de operatie zie onderstaand!
    de kans op een BBZ is altijd maar zolang je geen heftige bloedingen of krampen hebt is het goed!
    Zolang je hechtingen goed genezen etc hoe je niet op nacontrole! de hechtingen bij mij waren oplosbaar dus ik hoefde niet terug zolang je geen klachten hebt.
    Het is normaal om kleine beetjes bloed te krijgen na je operatie.

    Ik had een heel klein cyste ( kon geen kwaad) en een eileider was gewoon helemaal open de andere eileider was ook open alleen de uiteinde was beetje nauw dus hebben ze iets gespoten.

    En nu ik ben na die operatie zwanger geraakt ondanks dat het bij ons niet mogelijk was i.v.m slechte zaad van mijn partner.

    Succes
     
  10. Katalaya

    Katalaya Fanatiek lid

    3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Fijn dat jullie zo meedenken!

    Hmmmm.... weet je dit zeker? Is het niet zo dat een HSG met olieachtige contrastvloeistof een baarmoederFOTO is, en de laparoscopie het 'doorspuiten' met blauwig water?

    Ik vroeg dus aan de anasthesist in hoeverre ze meteen iets gaan verhelpen wat ze aantreffen, en hij was daar heel duidelijk in: ze doen niets wat niet is afgesproken.

    Maar het punt is dus... er ís NIETS afgesproken, behalve dus 'diagn. lapa. blauw tuba test'.
    Dat zou dus betekenen dat ze een verklevinkje zien, schouders ophalen, de boel dichtmaken en denken 'tot volgende keer'?

    Ik ga nog maar eens proberen iemand te pakken te krijgen...

    *zucht*
     
  11. Katalaya

    Katalaya Fanatiek lid

    3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Zo, als je maar hysterisch genoeg doet aan de telefoon, krijg je vanzelf wie je hebben moet, hehheh!
    (Die moet ik onthouden voor de volgende keer)

    Ik weet nu dat ze kleine 'defecten' meteen zullen verhelpen, dat ik na de operatie de uitslag krijg, dat mijn aanvullende chlamydia-onderzoek gelukkig zoals verwacht negatief was, dat het misschien beter is om niet meteen vol verder te gaan met zwanger worden, omdat ik lichamelijk wil herstellen van de operatie, maar dat het niet gevaarlijk is als ik wel zwanger mocht raken, en dat ik na de operatie de vervolgafspraak bij de fertiliteitspoli kan inplannen om te kijken 'hoe nu verder'.

    En dat het niet normaal is dat ik nog zo weinig info heb gehad, maar omdat de planning zo rap was, het er blijkbaar tussendoor is geschoten.

    Ik voel me een stuk beter nu!
     
  12. Mama Mars

    Mama Mars VIP lid

    22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    Nou toch wle fijn dat je wat meer info heb.
    Jammer dat ik de papieren weg heb gegooit anders had ik ze ff voor je in gescant.

    Ik heb indd ook blauwe vloeistof gehad voelde me net een alien toen ik moest plassen, door het buisje wat ze in de baarmoedermond inbrengen krijg je wat bloedverlies en samen met de blauwe was ik dus groen IEL!!.

    Ik heb ook meteen na de operatie foto's en de uitslag gekregen, die foto's zien er werkelijk niet uit haha.

    Ik lees hier veel over hechtingen, maardie heb ik niet gehad bij mij is alles geplakt en prachtig genezen. Nu ik zwanger ben wordenze wat groter en rooder maar ach..

    Veel succes

    Knuf
     
  13. Herma

    Herma Bekend lid

    15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Hoi Katalya, ja dat zou inderdaad ook het doorspuiten van de eileiders kunnen zijn nu je het zegt. Ze hebben het bij mij ook gedaan mar kwamen niet ver door de verklevingen. Goed dat je aan bleef dringen om meer informatie bij het zieknhuis. Succes donderdag en op naar een mooi resultaat.
     

Deel Deze Pagina