Door rug gegaan, gaat dat nu vaker gebeuren?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1982Justme, 16 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Even heel stom.. Ik ben (voor het eerst) door mn rug gegaan en ben nu bang dat het een zwakke plek is ofzo en dat het vaker gaat gebeuren.
    Ervaringen?
    (Voel me een oud wijf zeggg:confused:)
     
  2. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    nee hoeft niet..
    maar je kan je rugspieren wel sterker maken..
    ik was voor 6 jaar geleden deels verlamd na een (meerdere keren in paar uur tijd) door de rug zijn geschoten..
    en heb zoveel moeten laten liggen.. paar jaar sflink bezig geweest uit mezelf qua oefeningen voor de buik en rugspieren.. en ik kan alles weer
     
  3. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.986
    1.805
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb vanaf mijn 15de al rugklachten.
    Om de 2 a 3 jaar ga ik door mijn rug heen.
    Als het 2x per jaar of vaker zou zijn dan zou eventuele training kunnen helpen.
    Maar dat is niet eens zeker.
    Dus training helpt niet altijd.

    En dat je nu door je rug bent gegaan hoeft niet te betekenen dat het vaker gebeurt.
     
    1982Justme vindt dit leuk.
  4. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    nee hoor, ik ben ruim 10 jaar geleden ene keer door mijn rug gegaan, daarna nooit meer en ook geen last oid.!
     
    1982Justme vindt dit leuk.
  5. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Volgens mij niet per se. Ik ben een paar jaar terug ook door mijn rug gegaan. En daarna nooit meer last gehad.
     
    1982Justme vindt dit leuk.
  6. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.393
    113
    Wat gebeurt er eigenlijk als je door je rug gaat?

    Vertel je je dan of is het een term die op verschillende problemen slaat.
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.396
    113
    Ik in 3 jaar tijd 3 keer . Bij mij is het echt een zwakke plek. Na een jaar fysio (elke 2weken) zwem en wandel ik nu om m'n spieren sterk te maken en houden. Ik merk het al meteen als ik een paar weken niks heb kunnen doen. Oefeningen thuis heb ik ook, maar daarbij merk ik dat ik het te snel overbelast. Aquafit werkt het best bij mij.
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.396
    113
    Het kan vertillen zijn, bij mij gebeurde het ineens bij het opstaan. Ik kon niks meer. M'n benen konden me niet meer dragen en ik kon niet zitten of rechtop staan elke beweging deed pijn. Moest kruipend naar het toilet om me vervolgens aan de wastafel omhoog te hijsen. Enige wat ik kon was op mijn zij liggen.
     
  9. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.393
    113
    Dat klinkt naar zeg.

    Is het dan zoiets als spit en zijn het je rugspieren die volledig in de kramp schieten.
     
  10. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ohww wat vervelend he! Pas als je het meemaakt weet je hoe pijn het doet!
    Ik heb mijn hele leven al rugklachten maar ik was er nog nooit doorheen gegaan. Het was vaak een kwestie van pijn, 2x fysio en klaar.

    Na mijn laatste zwangerschap ging ik na 3 maanden sporten. Ik sta in de sportschool met halters (2e les) en ga zo pats door mijn rug. Ik kon niks meer. Week plat gelegen ik kon echt alleen kruipen, ik kon niet rechtop komen, geen sokken aan doen. Echt bizar!. Conclusie: acute spit! Ik voelde me echt super oud!

    Helaas zitten er nu al maanden van fysio op en het is nog steeds zwak. Ik heb vaak het gevoel dat ik weer instabiel ben en dat ik maar een verkeerde pas hoef te doen en het weer erin schiet. Ik ben wel weer sinds een maand gestart met sporten (naast de oefeningen die ik doe) om het sterker te maken. Maar ik ben nog niet zo fanatiek als dat ik was: ik sportte juist alijtd 2 keer per week, toen zwanger, toen weer fit door veel wandelen en ik dacht: ik kan wel gaan sporten en pats. Snapte er niks van.

    Nou zei mijn fysio wel dat spit juist vooral voorkomt tussen de 30-45 jaar en dat je in principe alleen de eerste 3 maanden daarna extra verhoogde kans hebt. Daarna zou het weer dezelfde kans moeten zijn als bij een ieder ander....Ik weet alleen dat ik gewoon ook nog teveel til maar ja, wat moet ik dan met een baby :rolleyes:

    Beterschap!!
     
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.396
    113
    Ja denk wel dat het spit was. Het is zeker zo dat de spieren verkrampen . Spierverslappende pijnstillers helpen. En als je weer op de been bent is veel wandelen ook fijn. Daardoor kwam het (tijdelijk) weer wat los .
     
  12. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Bedankt voor al jullie reacties. Ik reageer later, heb nu teveel pijn om me te concentreren.
     
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik krijg hier diclofenac pijnstilling voor (kleine dosis) en warmte kompressen. Scheelde wel veel hoor! En kruik. En fysio natuurlijk...

    Sterkte!
     
  14. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Hi dankje. Ik weet niet zo goed wat ik mag gebruiken want ik geef nog borstvoeding. Heb wel paracetamol genomen. Heb vannacht redelijk kunnen slapen evengoed.
     
  15. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Jeetje wat heftig zeg! Ik wist niet dat dat kon.
     
  16. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Dat wist ik ook niet! Tot het gebeurde, dan weet je het meteen. Maar de term 'het is in mn rug geschoten' past er misschien nog beter bij wat ik nu voel...'
     
  17. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Nou dat is toevallig, daar wilde ik toch al binnenkort mee gaan starten!
     
  18. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    En welke plek is het bij jou? Bij mij eigenlijk in mn hele lage rug, bijna in mijn bil. En hier idd een baby van 3 mnd en een peuter van 2.. pff.. gelukkig is het nu weekend en mn man thuis..
     
  19. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Ik heb regelmatig (zo'n één keer in de twee maanden, schat ik) dat ik bij het tillen of bukken ineens iets in m'n rug voel schieten en dan heb ik een aantal dagen pijn. In principe wil ik dan zo min mogelijk bewegen, maar op bed of bank kan ik ook geen fijne houding vinden en ik heb gemerkt dat juist door gewoon rustig aan door blijven bewegen, de pijn eerder weggaat.

    Ik heb het altijd op dezelfde plek, links onder in mijn rug en denk dat dit spit wordt genoemd? Ik denk wel dat ik het vrij mild heb, het duurt ook maar een dag of 3 voordat de pijn helemaal weg is. Maar het blijft dus wel terugkomen. Ik heb denk ik een zwakke rug, want heb vrij snel rugpijn, bijvoorbeeld door winkelen, wandelen of een tijdje moeten staan.
     
  20. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ohw ja dat maakt het qua medicatie wat lastiger. Dan zou ik inderdaad voor paracetemol gaan en in bed op de bank een kruik en anders van die warmte dingen: https://www.kruidvat.nl/thermacare-rugpijn-warmtecompressen/p/1836423 vond ik ook fijn!
     

Deel Deze Pagina