Doorgaan of combineren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Juffie3, 17 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie3

    Juffie3 Lid

    10 okt 2014
    53
    2
    8
    Eind mei ben ik bevallen van mijn derde kindje, die ik nog steeds volledig voed.
    Ik vind dat fijn, maar deze keer loodzwaar. Hij komt overdag nog steeds elke 3u en 's nachts slaapt hij niet door. Dat, mede met de zorg voor onze andere 2 kleine kindjes, maakt het best zwaar.
    Volgende maand moet ik weer werken. Bij de eerste 2 ging ik toen kolven, maar het lukte me niet om genoeg te kolven waardoor ik binnen een paar weken een huilend baby'tje aan de borst had en besloot te stoppen.
    Nu twijfel ik: zal ik nog even doorbikkelen, of zal ik rustig beginnen met een fles om 19u en later ook een in de ochtend, zodat ik nog een voeding of 4 zelf geef en dat ook een langere tijd kan blijven doen. Dat zou met ook vast meer rust geven. Ik wil gewoon nog niet helemaal stoppen, zou graag een half jaar voeden. Maar nu ga ik er zelf bijna aan onderdoor, ben zo kapot...
    Herkent iemand zich hierin? Heeft iemand tips?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Het is inderdaad pittig. Hier is het me toch gelukt ;)
    Nummer drie heeft een half jaar bv :)
    Wel zijn we rond 5 maanden met bijvoeding begonnen. Daardoor zit er overdag nu 3,5 a 4 uur tussen. En we slapen samen zodat ik er letterlijk niet uit hoef. Er staat een cosleeper naast , maar heel vaak slaap ik al na het voeden Haha. Merk dat als ik niet met haar slaap dat ze vaker voor een voeding komt.
    Dus ja dat is wat hier werkt....
    Maar jij moet het doen. Dus als het voor jou niet meer gaat dan kun je stoppen. Je hebt een super goede start gegeven!! Elke dag is er 1 en dat is toch knap en fijn. Als het je rust geeft die je zo hard nodig hebt waarom niet? Natuurlijk kun je ook doorgaan en wie weet word het straks beter. Je kindje is nog klein en er zal nog een hoop veranderen.
    Daarnaast is de fles geen garantie voor doorslapen hoor ;)
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is inderdaad zwaar. Hier slechts één kleuter en een baby van nu een jaar oud die nog steeds minstens twee keer per nacht wakker wordt. Heb tot negen maand gekolfd op het werk, daarna niet meer. En verder ga ik heel vroeg slapen, staat zijn bedje net naast mijn bed en gaat mijn man eruit voor de oudste.

    Maar combineren kan natuurlijk ook. Hou er wel rekening mee dat als je in jouw situatie niet kolft overdag (hoe lang voed je dan niet?), Het zou kunnen dat je productie vanzelf afbouwt en je dus niet nog maanden bv zal kunnen geven. Met wat geluk gebeurt dat niet, maar je weet het nooit. Opeens lang niet voeden of kolven kan ook borstontstekingen geven: géén lachertje. Dus voorzichtig zijn
     
  4. Juffie3

    Juffie3 Lid

    10 okt 2014
    53
    2
    8
    Oh dat weet ik! Het gaat ook niet om het doorslapen, maar meer om wat het van mijn lichaam vraagt..
    Ik twijfel nog ff verder
     
  5. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Haha en zo ben je weer een dag verder ;)
     
  6. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Als je bang bent dat je te weinig zal gaan kolven, kolf dan nu vast elke avond voor je naar bed gaat je borsten leeg en zet dit in de vriezer. Je zal merken dat als je dit structureel doet dat de opbrengst steeds meer is. Blijf dit ook doen als je tijdens je werk kolft. Dan heb je toch een extra momentje om voorraad op te bouwen.Ik zou er zelf niet voor kiezen om nu al af te gaan bouwen of te stoppen omdat er straks misschien te weinig voeding zal zijn. Bij mijn 2e kindje Had ik steeds maar net genoeg gekolft terwijl bij mijn 3e kindje maar heel weinig melk nodig was en deze haalde bij mij de schade dan wel in. Mocht blijken dat het niet voldoende Is dan kan je altijd nog aanvullen met kv, hoewel ik dit zelf dus nooit heb hoeven doen. (2e kind 2 jr gevoed en 3e kind nu 2jr 4mnd nog steeds). Succes
     
  7. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Oh en eerst kolven en meteen daarna voeden gaat prima, andersom is wel lastig is mijn ervaring. Zo'n baby'tje krijgt er altijd nog wel wat uit.
     
  8. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Wat ook veel rust gaf is dat de 3e op mijn kamer ligt en ik 's nachts dus niet echt wakker hoef te worden (wieg, cosleeper en later ledikant). Huilt ze meteen in bed pakken en aanleggen. Verschonen deed ik 's nachts alleen bij poep broek. Pin je dus ook niet vast op het aantal voedingen maar maak het voor jezelf en je kindje zo fijn en makkelijk mogelijk dor te voeden op verzoek.
     
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Iedere nacht nog om de 3 uur willen drinken is normaal BV gedrag en zeker rond de leeftijd van 4 maanden is er een (flinke) groeispurt cq regelperiode waardoor kindje vaak nog meer willen drinken. Maar goed, hoe normaal het ook is, ik weet ook hoe ontzettend vermoeiend dat kan zijn! Je zult zelf moeten kijken hoe ver je wilt en kunt gaan, waar je grens ligt.

    Zoals ik het zie heb je een aantal opties:

    - je start nu vast met flesjes KV. Zeer waarschijnlijk zal je melkproductie dan afnemen en reële kans dat 4 voedingen per 24 uur niet voldoende is om productie gaande te houden, waarbij je droog komt te staan. Met die kans moet je dan vrede hebben. En je moet beseffen dat het niet automatisch betekent dat je kindje gaat doorslapen. En je zult moeten kolven op je werk (uitgaande van minstens 6-7 uur weg van baby), anders krijg je teveel stuwing en misschien zelfs wel ontsteking (als je niet afbouwt).

    - je voedt thuis volledig op verzoek en kolft op het werk. Je kunt dan beter vaker en korter kolven om productie gaande te houden, qua productie gaat het vooral om hoe vaak je borsten stimuleert ipv hoeveel melk je er precies uit haalt. Eventueel te weinig ml melk vul je dan aan uit je diepvries of met KV (ik deed daar nooit zo krampachtig over).

    - Of je doet het zoals je bij je andere kinderen deed en hebt vrede mee als het weer tot 'te weinig melk' leidt en dus stop met BV.

    Ik heb persoonlijk bij mijn middelste een periode gehad van te weinig melk (tussen 3-7 mnd), waarbij ik alles ben gaan kolven (ook thuis, probleem lag aan haar drinktechniek) en aangevuld heb met KV. Ik wilde graag productie weer omhoog krijgen, dus ik heb toen wel geïnvesteerd in opkrikken door veel te kolven en ook te powerkolven (dat is clusteren aan de kolf zeg maar ;)). Daardoor is het geleidelijk weer bij getrokken, maar anders was BV aflopende zaak geweest. Daar had ik ook voor kunnen kiezen natuurlijk, maar ik vond stoppen te moeilijk :oops:...
     
  10. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb het vanaf het begin gecombineerd, arbeidsintensief (qua kolven ernaast) maar ik vond het wel te doen.
     
  11. Woelmuisje

    Woelmuisje Actief lid

    12 dec 2012
    386
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zelf ben ik na 3 maanden gaan combineren, dus een voeding vervangen voor flesvoeding. Dat ging super, tot na 2 weken mn productie hard achteruit ging. En mn dochter een grote voorkeur kreeg voor de fles (huilen aan de borst, en dan uiteindelijk fles en heel tevreden)
    Toen ben ik meteen gestopt. Mn dochtertje is erg tevreden met de flesvoeding en slaapt er meteen beter op.
    Maar ze is verder sowiso erg makkelijk en tevreden.
    En als ik trouwens tussendoor eens kolfde, kwam er weinig en waterige melk uit.

    Ik heb deze keuze overigens gemaakt voor mn eigen herstel. Bij mn 1e heb ik 15 maanden bv gegeven en erg last blijven houden van bekkeninstabiliteit. Toen ik destijds stopte verdween dat praktisch meteen.
    Vandaar nu de keuze om eerder te stoppen, vanwege wederom erge pijn (erger als bij de 1e, en al vanaf dag 1 vd zwangerschap) en was zelf uitgeput aan het raken vd pijn.
    Gaat meteen al veel beter, en zowel mn dochter als ik zijn erg blij zo ;)
    Het is niet bewezen dat het verband heeft, maar voor mij nu 2 x wel...
     
  12. Juffie3

    Juffie3 Lid

    10 okt 2014
    53
    2
    8
    Hoi dames,
    Dank voor de vele reacties.
    Veel reacties gaan echter over het doorslapen, en daar gaat het me niet om. Ik weet na 3 kids echt wel dat een baby niet doorslaapt na 4 maanden. Ik heb het echter over mijn vermoeidheid en dat is meer dan alleen slapen. Ik ben moe, koortslippen, ontstoken ogen, ziek geweest, e.d. Mijn lijf is gewoon kapot.
    Ik heb inmiddels de voeding van 23u afgebouwd, deze geeft mijn man nu. Hierdoor kan ik vroeger naar bed en wat uurtjes maken voordat hij 's nachts weer komt.Baby slaapt al bij mij, hoef hem alleen maar uit de wieg te halen en bij me te leggen, maar ook dat breekt op.. Zeker omdat hij dus niet meteen in slaap valt. Overdag heb ik ook geen rust, want alle 3 de kids zijn gewoon thuis.

    Meer dan 1x kolven gaat niet om het werk. Ik sta voor de klas en heb niet vaker pauze. Ik weet dat ik er recht op heb, maar ik ga mijn collega's hier niet mee belasten. Er is niemand om mijn werk over te nemen.
    Ik voed nog een maand de overige voedingen volledig en daarna krijgt hij op mijn werkdagen een fles extra per dag. Ik kolf 1x, meer wil en kan ik niet. Ik zie wel hoelang ik dan nog kan voeden. Ik heb 5 maanden volledig gevoed, wat me hartstikke veel energie heeft gekost. Voor mij voelt dat goed. Ik ben er zelf ook nog, heb een drukke baan en een druk gezin. De basis is met liefde gegeven en ik hoop het echt nog wel even vol te houden, maar niet ten koste van mezelf. Ik ben mama van 3 kindjes en als ik er aan onderdoor ga heeft daar niemand wat aan.

    Bedankt voor de reacties.
     
  13. Juffie3

    Juffie3 Lid

    10 okt 2014
    53
    2
    8
    Heel begrijpelikk! Je moet ook aan jezelf denken. Ik ben echt wel pro-borstvoeding, maar je moet ook aan jezelf denken..
     

Deel Deze Pagina