Doorstroom herfstkind basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rums, 28 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn zoon is begin december gestart in groep 1. Hier laten ze vrijwel alle kinderen van dec en later groep 1 nog een keer doen. Tenzij heel duidelijk is dat een kind al klaar is voor groep 2.
    Mijn zoon blijft dus nog een jaar in groep 1. Ik vind dat helemaal niet erg, ik sta daar juist achter, mijn zoon nog niet toe aan groep 2. Het lijkt mij voor een kind ook fijner om nu nog een jaar over te doen dan later evt een jaar te blijven zitten.
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.335
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #42 merah, 1 jul 2018
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
    Als het bij jouw kind past, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Maar de realiteit lijkt dat de maatschappij (en ouders) steeds meer van hun kind verwachten dan ze aankunnen. De statistieken liegen er niet om. Steeds meer kinderen raken op basisschool-leeftijd al overspannen. Dus ja, als het bij je kind past is het geen enkel probleem. Maar de trend is zorgelijk en ik geloof dat het vaak zo is dat men kiest voor ‘wat men eigenlijk wil wat wenselijk is’, vanuit volwassen standpunt, dan dat echt naar het kind gekeken wordt.
     
    Harperhazel, Adje, Cloud9 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is ook wat ik hier op school hoor van de kleuterleerkrachten. Voor veel kinderen is ondanks de cognitieve capaciteiten toch beter om wat langer te kleuteren. Er zijn best uitzonderingen maar dit geld voor het gros van de kleuters.
     
    Cloud9 vindt dit leuk.
  4. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja idd; ik ben erg blij dat onze school hier erg terughoudend in is en dat ik 3 winterkinderen heb; die dus in principe alle drie 2,5 jaar kleuteren.
    Bij m’n neefje (net zo oud als onze middelste) hanteren ze 1-1 als grens. Het is dus vorige jaar naar 3 gegaan, maar blijft nu zitten. Persoonlijk zou ik dan toch kiezen voor een kleuterjaar extra doen. Groep 3 herhalen lijkt me erg saai en bij de kleuters kun je veel meer variëren in het programma.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Mijn oudste heeft een extra jaar gekleuterd, wat een spijt van gehad zeg. Hij is van half september. Dochtetje daardoor dus niet en dat verloopt zoveel beter.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.969
    8.771
    113
    Wat ik er van weet is dat veel scholen oktober novenber december kinderen twijfel kunnen zijn. Onze school heeft als "regel" de januari grens.

    Ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van je kind, sommige zijn echt gebaat bij extra kleuteren om bijvoorbeeld zelfvertrouwen op te krikken.

    Andere kinderen moet je juist doorstromen omdat ze meelopen met hun ontwikkeling net als de rest van de groep.

    Als inze knul van okt/nov/dec was geweest geloof ik niet dat ze hem groep1 nog een keer zouden laten doen.
     
  7. rums

    rums Niet meer actief

    Bedankt voor alle reacties! Heel erg fijn!
     
  8. Domiej

    Domiej Actief lid

    15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Onze oudste is van 9 okt. Dus heeft bijna jaar groep 1 gedaan maar blijft nog groep 1 doen. Alles na 1 okt gaat van groep 0 (instromers) naar groep 1... bij Mn oudste noemde ze ook wat er in groep 2 van hem werd verwacht qua taakjes enzo.. en dat hij nog veel te speels was en dat we daar heel blij mee moesten zijn! Lekker nog groep 1 doen zeiden de juffen! Hij zit zo lekker in zn vel en is zo happy, groep 2 zou hem minder happy maken!

    Mocht hij naar groep 2 gaan vanuit groep 0’dan is dat ook echt versnellen! Dit is bij ons de normale routing. Dus bijna 3 jr kleuteren. Och wel wat lang maar in mijn tijd waren kinderen van okt de oudste van de klas.... dus dat klopt dan nu ook!
     
  9. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Bij ons wordt naar de ontwikkeling van het kind gekeken. Mijn zoon is van 1 oktober en dochter van 4 oktober. Zoon ging goed en was al snel toe aan wat moeilijkers, dus na de zomer groep 2. Dochter wat minder snel en heeft 2 keer groep 1 gedaan.
     
  10. Ilsev85

    Ilsev85 Bekend lid

    19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Psychologie
    AadR
    Hier kijken ze naar de ontwikkeling van het individuele kind, of het bijvoorbeeld wat langer nodig heeft om te kleuteren. Zoon zit nu een jaar op school en gaat na de vakantie naar groep 2. Hij is van juli, dus nu precies een jaar gemaakt. Hij heeft het ook nodig, even meer uitdaging. Er gaan meer kindjes mee uit zijn klas, maar ook kinderen die nog in groep 1b (fase onderwijs) blijven.
     
  11. rums

    rums Niet meer actief

    Ja, prima als onze middelste nog een jaar doet.

    Maar onze oudste gaat nog een jaar groep 1 doen nadat hij al een jaar groep 1 heeft gedaan en nog eens 4 maanden instroom.

    Hierin hebben we in april goedkeuring voor gegeven. Maar we beginnen ernstig te twijfelen of we hier goed aan doen.
    Omdat hij zoveel ouder is dan klasgenoten en ondervraging.
    Hebben volgende week het 10 minuten gesprek maar zal dit natuurlijk van tevoren moeten aangeven. Merk dat het mij dwarszit en hoe ik ga onderbouwen waarom wij van gedachten zijn veranderd.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste kinderen zijn van december en hebben 1,5 jaar groep 1 gedaan en toen groep 2,helemaal prima.
    De jongste is van eind aug en die doet nog een keer groep 2 dus zij gaat verlengd kleuteren. Is zowel cognitief als sociaal totaal niet toe om door te gaan naar groep 3 dus nog lekker even een jaartje kleuteren.
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.168
    113
    Hier kijken ze min of meer naar het kind. Mijn oudste is van november en heeft lang gekleuterd. Destijds waren de regels op school gewoon zo, geen discussie mogelijk. Sociaal was dat wel goed voor hem. Cognitief is lastiger geweest. Hij heeft zijn hele schooltijd ver voorgelopen op de rest en heeft in groep 2 een nare tijd gehad met onderpresteren en veel verdriet. Later is dat goed opgepakt, hij kreeg extra werk en zit nu al jaren in een plusklas.

    De middelste was van maart dus niks bijzonders maar is ook erg intelligent en loopt voor. Ook hij zit in de plusklas.

    Jongste is van januari en ook erg slim en hij mag nu wel snel door. Ze weten nu op school wel dat de kuikens uit ons nest dat wel aan kunnen, denk ik. Hij is 5,5 en gaat straks naar groep 3. Hij is er ook wel aan toe. Ik vind het jammer voor hem dat hij niet nog een jaartje kan klauteren en dat hij nu altijd de jongste zal zijn. Maar als ik zie hoe hij leest en rekent, dan zou hij zich echt enorm gaan vervelen in groep 2.

    Op zich ben ik nog steeds niet voor kort kleuteren, maar ik heb ook gezien wat er kan gebeuren tijdens lang kleuteren. Lang kleuteren met extra werk, verbreding of plusklas is wel ideaal denk ik.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Bij ons kijken ze naar het kind. Mijn zoontje van november is doorgegaan en heeft maar 1,5 jaar gekleuterd.n maar er zijn ook kinderen van januari of oktober die nog een jaartje extra doen als dat goed past in hun ontwikkeling.
     
  15. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.270
    2.441
    113
    Vrouw
    Begrijp ik het goed dat hij dan in totaal 2 schooljaren en 4 maanden instroom groep 1 doen? Dat lijkt mij wel erg lang. waarom niet groep 2 na de vakantie?
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Nou inderdaad, waarom willen ze hem zo ontzettend lang in groep 1 houden? Wat is de verklaring van school hiervoor en waarom gaat hij niet naar groep 2?
     
  17. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.270
    2.441
    113
    Vrouw
    Het lijkt nu dat hij bijna 3.5 jaar kleutert. Dan ben ik wel benieuwd wat daar de reden voor is.
     
  18. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.686
    568
    113
    Gelderland
    Hier houden ze 1 januari aan als grens. Voor 1 januari start je in groep 1 en ga je na de zomervakantie naar groep 2. Eind groep 2 wordt dan bekeken wat de beste keuze is, groep 3 of nog een jaartje groep 2. Na 1 januari start je in groep 0 en ga je na de zomervakantie pas naar groep 1.
    Onze oudste heeft 2,5 jaar gekleuterd, super keuze geweest! Groep 3 is al pittig genoeg.
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In "mijn tijd" werd 1 oktober nog als grens aangehouden. Ik ben van eind september, dus altijd de jongste in mijn klas. Cognitief was het allemaal prima te doen voor mij. Maar sociaal-emotioneel heb ik er wel 'last' van gehad. Wat dat betreft ben ik blij dat de grenzen nu wat flexibeler liggen. Al is er natuurlijk altijd nog een kind in de klas de jongste.

    Onze jongste is van eind november. Hij zit dus dicht bij de nieuwe grens van 1 januari, die door veel scholen wordt gehanteerd. Hij gaat nu over van groep 1 naar groep 2. Terwijl hij pas in januari begonnen is. (Start school uitgesteld tot na de kerstvakantie, wij vonden verjaardag - Sinterklaas - Kerst in die drie weken voor de kerstvakantie een beetje te heftig.) We houden hem volgend schooljaar goed in de gaten. Als hij meteen doorstroomt naar groep 3, wordt hem in feite een half jaar onderwijs 'door de neus geboord'. Een kind moet er op alle fronten (cognitief, motorisch, sociaal-emotioneel) gewoon klaas voor zijn om naar groep 3 te gaan. Als hij er tegen die tijd ècht rijp voor is, dan mag hij wat ons betreft door. Ik ben dus wel blij dat hij naar groep 2 gaat en niet nog een keer groep 1. Door hem nu al in groep 2 te plaatsen, houd je de opties open. Hou je hem in groep 1, dan staat al min of meer vast dat hij 2,5 jaar in de kleuterklas blijft. Terwijl je nu natuurlijk nog geen zinnig woord kan zeggen over hoe hij er over een jaar aan toe is.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Om die reden en omdat kleuters zich sprongsgewijs ontwikkelen, lieten ze ze bij mijn kinderen op school ook gewoon door naar groep 2 en daar werd gekeken of ze klaar waren voor groep 3 of niet.
     

Deel Deze Pagina