Doorstroom herfstkind basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rums, 28 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Hier ligt de grens op 1 januari.

    Ze mogen dan gewoon naar groep 3 tenzij een kind daar niet aan toe is, dan blijven ze een extra jaar in 2.
     
  2. Yvke86

    Yvke86 Fanatiek lid

    11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Je hebt helemaal gelijk.
    Tis dat ik de opvang en dus ook de kinderopvangtoeslag al heb opgezegd. Anders had ik hem nog thuis gehouden en was ie pas vanaf Oktober gegaan. 20180716_181350.png
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar je kind heeft dus vrijwel 2 volle jaren groep 1 gedaan?
    Die ene maand maakt immers echt geen verschil.

    Zonder een aanleiding ervoor betekent dat voor een kind dus een herhaling van volledig jaar zonder reden.

    Vanuit de onderwijsinspectie moet de school per kind hier dus wel een aanleiding + een plan van aanpak voor hebben.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Is dat zo ja? Mijn zoontje uit begin november gaat ook nog een keer groep 1 doen. Dus ook bijna 2 volledige schooljaren. Reden: hij heeft echt wel weken nodig gehad om te wennen, vindt veel dingen nog spannend (meedoen met gym, iets zeggen in de kring, pas de laatste 3 maanden komt ie een beetje los). Voor zijn zelfvertrouwen nog een jaartje groep 1 dus, maar ik heb juf niet gehoord over een plan van aanpak.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja hoor, bij mijn oudste (13 september) werd er ook zeker een plan van aanpak opgesteld. Wel enorm spijt van gehad achteraf trouwens..
     
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Volgens mij hoeft dat alleen voor kinderen van voor 1-10.
    Ik zou juist voor de kinderen die wel snel doorstromen een plan van aanpak maken, maar dat is ook niet verplicht. Maar het had dochter waarschijnlijk een hoop gedoe gescheeld.
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee, dat geldt voor de kinderen die in najaar starten en dan nog een keer groep 1 doen. Er gelden geen data meer, 1-10 is geen meetbare grens.

    https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.poraad.nl/files/themas/onderwijsinhoud-_en_opbrengsten/brochure_doorstroom_van_kleuters.pdf&ved=2ahUKEwje-OrBg6bcAhUFalAKHU3GA00QFjABegQIBRAB&usg=AOvVaw2Ez9wHEIzRj1EgqFsDjcJS
    Vanaf 3.2:

    Van het ‘officieel aanmerken als zittenblijver’ van kinderen is in de leerjaren
    1 en 2 geen sprake. Volgens de inspectie moet de school wel kunnen verant-
    woorden waarom een herfstkleuter na de zomervakantie (weer) in groep 1
    komt. Het moet dus geen automatisme zijn dat dit gebeurt. Voor leerlingen
    die langer dan een half jaar in groep 1 verblijven is in de geest van de wet meer
    onderbouwing nodig voor het herhalen van meer dan de helft van het onder-
    wijsaanbod voor groep 1. Het is aan de school hoe ze dit verantwoordt.
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Verantwoorden en een plan van aanpak zijn wel twee verschillende dingen. Maar eigenlijk vind ik het bijzonder dat dit ook geldt voor bijvoorbeeld decemberkinderen. Zij zouden het dus met net een half jaar groep 1 moeten doen. Voor sommige ok, maar voor het gros te kort lijkt me.
     
  9. Domiej

    Domiej Actief lid

    15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Het lijkt nu alsof het negatief is dat hij nog een jaar groep 1 doet maar zo zie ik dat dus ab-so-luut niet...

    Je hoort vaker van ouders die “spijt” hebben dat ze een kind sneller hebben laten doorstromen dan dat ze een jaar extra hebben laten kleuteren.
    En vergis je niet; jongens zijn echt andere qua ontwikkeling dan meiden.
    Het gaat in dit geval ook echt totaal niet over een vol jaar groep 1 overdoen maar om de daadwerkelijke leeftijd van een kind! Mijn zoon zou met 4 in groep 2 zitten! Wel maar eventjes; maar hij zou een jaar schelen met sommige klasgenoten.
    En jongens liggen, gemiddeld gezien, achter op meisjes dus ook dat “missen” ze!

    Nogmaals voor sommige kids is het beter om echt door te gaan; maar echt denk goed na over je keuze.
    En plannen van aanpak? Sorry maar ik zit daar niet op te wachten. Geen idee wat zoiets mij kan opleveren....

    Edit; zoonlief gaat naar groep 1/2 dus kan alle kanten in.

    Edit edit
    Er zijn scholen hier die zelfs niet praten over groep 1 of groep 2 maar kleutergroep a of b...
     
    amdaa, Strandbal en nelta vinden dit leuk.
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zie lang kleuteren ook al positiefs (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar juist daar moet je goed plan voor hebben).
     
    Domiej vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina