draagdoek of buikdrager? en wipstoel babybjorn

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door beby2, 29 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beby2

    beby2 Actief lid

    1 dec 2008
    371
    0
    0
    wat zijn de voor en nadelen van de draagdoek en de buikdrager??? ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

    Ik heb zelf zo'n banaanbuikdrager gehad en dat viel heel erg tegen...vandaar de vraag.

    En wat zijn de ervaringen met de babybjorn wipstoel???
    Mijn wipstoel is aan vervanging toe en deze leek me erg handig omdat ie zo plat kan opgevouwen worden.
     
  2. mymiracle

    mymiracle Niet meer actief

    ik heb een buikdrager en een draagdoek, voordel van de draagdoek vind ik dat de baby er lange tijd in mag omdat ze in de draagdoek een natuurlijke houding hebben, de buikdrager vindt ze ook minder fijn, dus mijn voorkeur heeft de draagdoek.

    met de wipstoel van babybjorn heb ik geen ervaring ;)
     
  3. Pruts27

    Pruts27 Fanatiek lid

    6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Hier geen draagdoek, maar wel een wipstoel van Baby Bjorn.
    Hadden eerst een wipstoel met zo'n groot stalen frame, maar daar kon Patrick niet zelf in wippen. Op het KDV hadden ze er een van Baby Bjorn en daar kon hij zich prima in vermaken en wippen. Die hebben wij toen via Marktplaats gekocht (vonden voor een maandje gebruiken een nieuwe kopen wel erg duur). Vond het echt een hele fijne wipstoel.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.037
    2.167
    113
    Ik zou voor een draagdoek gaan. Ik heb zowel een paar draagdoeken als de BB en ik vind de doeken een heel stuk fijner. Ook voor je baby. In een BB heeft een baby veel minder steun dan in een draagdoek. Het is even wennen, maar je hebt de slag van het knopen zo te pakken. Ook kunnen ze veel langer in de draagdoek. Een BB is maar tot 10 kilo, draagdoeken kunnen wel tot 20 kilo of zoiets. Ook op je rug als je kind wat groter is.
    En voor jezelf is het fijn dat het gewicht van de baby wat beter verdeeld is. Een BB gaat snel hangen aan je schouders en nek en een draagdoek verdeelt het gewicht gelijkmatiger over je schouders, rug, nek en heupen.
     
  5. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik had een BB en een draagdoek, maar die draagdoek is veel fijner. Als ze klein zijn, worden ze veel beter ondersteunt. Het varieert per knoop methode, maar toch meestal wel de hele billen+onderbenen+onderrug. Terwijl de BB alleen het kruis ondersteunt is, en de rug een beetje..
    En het is gewoon een knusser holletje. Als ze ouder worden kan de BB niet meer. Maar met een draagdoek kan het kind nog op de rug.



    Ik draag mijn zoon van bijna 14 kilo nog steeds af en toe. En hij vind het ook heerlijk.
     
  6. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hier ook fan van de draagdoek, tis dat het nu niet meer goed lukt om te knopen met m'n dikke buik anders zou ik m'n dochter nog steeds dragen. Heb een rekbare draagdoek (Wrapsody) en een geweven draagdoek. Als ik met m'n dochter eerder had geweten dat dragen zo fijn is had ik nooit een kinderwagen gekocht!
     
  7. klarinet

    klarinet Fanatiek lid

    23 apr 2007
    2.980
    131
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb zowel een draagdoek als een babybjorn. Ik vind de draagdoek comfortabeler zitten. Hij verspreid het gewicht zeg maar meer over je schouder en rug. De babybjorn (althans de classic versie) trekt meer aan je schouders.
    Wel is de babybjorn makkelijker om aan te trekken, heel duidelijk. Met de doek ben ik even bezig. Maar dat ligt er misschien ook aan dat ik er nog niet zo'n handigheid in heb.
     
  8. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik heb hier een draagdoek (combicotti) en een buikdrager. Gebruik ze beiden wel: de draagdoek kun je vanaf de geboorte gebruiken, de buikdrager pas na een aantal weken.
    Maar die laatste vind ik met dit warme weer juist fijner: je kindje zit minder ingepakt, 't is veel luchtiger.
    De combicotti is trouwens erg gemakkelijk: je kindje kan daar buik-tegen-buik in, erg fijn, :) De draagdoek van www.draagdoek.nl is hetzelfde principe, alleen bestaat die uit 1 stuk, dus het omdoen is iets anders.
     
  9. wendysunny

    wendysunny VIP lid

    24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    ik heb nu een bb... bevalt prima... zoonlief van ruim 16 mnd zit er nog steeds wel in. (hij is nig geen 10 kg)
    moet zeggen dat een draagdoek mij wel handig lijkt, daar kunnen ze eerder in.
     
  10. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Wipstoel van BB geen ervaring mee...

    Maar wel een antwoord op je andere vraag. Ik ben zelf een grote fan van mijn draagdoeken. Had eerst een rekbare (zoals die op draagdoek.nl) en die zijn leuk, maar worden minder fijn als je kindje zwaarder wordt (omdat ze dus rekken ;) ) en ben sinds een paar maanden "over" op geweven draagdoeken. Ik gebruik m'n kinderwagen amper nog. Toegegeven, het knopen vergt een beetje oefening, maar je hebt er zoveel plezier van... (en babies - nu ja, of je moet de uitzondering hebben die de regel bevestigt - vinden het ook helemaal geweldig). Je kan op je buik dragen en later ook op je rug.

    Draagdoek kan idd ook eerder dan een buikdrager (vanaf de geboorte zelfs) en gaat ook langer mee (een geweven doek dan), nl. tot iets van een 20-25 kilo.

    Als je knopen te veel gedoe vindt, zijn er nog een boel alternatieven. Ik raad de BB af omdat die niet zo goed voor je kindje is als BB je wil doen geloven (baby hangt aan zijn kruis, vergelijk het met zo'n pak dat je aantrekt om te parachutespringen en denk dan even na hoe comfortabel je daarin hangt) én het is niet zo leuk voor je eigen rug. Vergelijking: (want ik heb zelf een BB gekocht in de naïeve overtuiging dat die helemaal geweldig was) anderhalf uur BB gaf me 2 dagen spierpijn, een hele dag draagdoek... merk ik niks van aan m'n rug. Soit.

    Alternatieven voor BB die geen doek zijn: ergonomische babydrager (bijv. manduca, patapum) of een mei-tai (mei-tai kan ook tot 20 kilo ofzo geloof ik). Belangrijk is dat het kontje van je baby lager komt dan de knietjes als hij in de drager zit en dat hij ondersteund is in de knieholtes.

    Euh ja, hele roman geworden :) Succes ermee! :D
     
  11. sukkie

    sukkie Fanatiek lid

    8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Hier voorkeur voor de buikdrager. Puur omdat onze dochter niet in de buikdrager wilde, kon ze niks zien, hihi. Ideaal ding, ik had hem laatst een paar dagen uitgeleend en mistte hem dagelijks. Ik heb het dan over de 'chicco buikdrager'.
     
  12. beby2

    beby2 Actief lid

    1 dec 2008
    371
    0
    0
    ik denk dat ik de draagdoek wel fijn zou vinden (ga eens kijken of ik er 1 kan lenen van een vriendin of zo) maar vinden jullie die elastische of die geweven doeken dan fijner??
    en tips voor webwinkels??

    die wipstoel van bb kun je trouwens (volgens bb zelf) heel lang gebruiken. Dat zou natuurlijk wel weer heel mooi zijn.
    Ik vind m ook duur maar heb de vorige keer een wipstoel gekregen (3e hands) dus dat geld heb ik toen niet uitgegeven dus dan is dat niet zo erg.
    Die vorige wipte ook niet zoveel, Jasper moest echt flink bewegen wilde ie wat wippen en met die bb lijkt ie al te wippen bij een kleine beweging....
     
  13. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Heb zelf geen ervaring met de geweven doeken, hier die elastische, dikke t-shirtstof-doeken, en die bevallen super. Voordeel daarvan is dat ze meerekken met de groei van je kindje, :) En als ze te ver uitgerekt raken, was je ze even en zijn ze weer even wat strakker.
     
  14. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik vind die geweven veel fijner. En daar kan je ook echt veel langer mee dragen, omdat elastisch door gaan hangen als je kindje te zwaar wordt. Geweven kunnen wel tot 25 kilo. En die zakken ook echt niet uit, wat bij elastische soms wel het geval is.
    Je kan eens een kijkje nemen op :: Dragen en Voeden - Forum voor natuurlijk ouderschap Daar staan heel veel tips over het dragen van je kindje (ook links naar filmpjes enzo). Webwinkels bijv.
    SlingoMama - baby draagdoeken en slings, Ergo Baby Carrier, Manduca, Patapum, Mamaponcho
    www.babybij.nl
    de kast van Maxe

    Succes met kiezen! En alvast veel draagplezier! :)
     
  15. sab85

    sab85 VIP lid

    24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    oh hihi linda was me al voor ;)
     
  16. beby2

    beby2 Actief lid

    1 dec 2008
    371
    0
    0
    tjee, wat een leuke links, maar wat een keuze ook.
    HOe weet je nu welke doek je moet hebben????? qua lengte en stof en is die dan ook geschikt voor mijn man bijvoorbeeld qua maat???
     
  17. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb een Ergo Carrier. Ideaal. Zo kun je de baby op je rug en op je buik dragen. Is een ergonomische draagzak.
     
  18. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hihi, moeilijk hè! Wat voor kledingmaat heb je? En je vriend? Ik heb zelf een kleine maat, en ik heb genoeg aan 4.2 meter. 4.6 meter is standaard en past in principe bij iedereen. Maar als jij en/of je vriend erg groot of wat zwaarder zijn kan je ook een grotere (bijv. 5.2 meter) nemen. Qua stof zou ik nu gaan voor een zomerdoek (bijv. EllaRoo of Hoppediz Das Leichte), ivm het warme weer (en in de winter kan je je jas er overheen aan doen). Je kan altijd later nog een andere doek bijkopen, als het dragen je bevalt.

    (pas op: dragen werkt verslavend! ;))
     
  19. Sandhya

    Sandhya Bekend lid

    14 aug 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben ook een grote fan van de draagdoek, vanaf ong 2 weken zit hij erin. Heerlijk vond hij het, en nog, nu lekker op mn heup en hij kijkt zn ogen uit.
    De banaan (minimonkey) vind ik echt niet handig..krijg last van mn schouder, bij de draagdoek is et gewicht goed verdeeld.

    de wipstoel, die van BB heb ik niet. Wel een van de prenatal, heeft hij zich ook altijd in vermaakt.
    Waar hij nu ook nog plezier van heeft, is een stoeltje die je in zo n hang geval kunt hangen..dan worden ze heerlijk heen en weer gewiegd. hij is tot 4 jaar omdat de stoel ook los kan, geweldig ding!
     

Deel Deze Pagina