draagdoek/zak onder of over jas?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Jenala, 21 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Wij zijn aan het orienteren voor een fijne draagdoek of zak voor onze kleine meid. Dat lijkt me ook erg handig voor als ik de hond uit ga laten. Maar nu vroeg ik me af of je je kindje dan onder je jas draagt, of over je jas. En wat doe je je kindje dan aan? In de wagen ligt ze lekker onder een warm dekentje, maar in zo'n zak niet en met een jasje aan krijgt ze alsnog koude beentjes denk ik?
     
  2. marijntje28

    marijntje28 Fanatiek lid

    8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Er zijn speciale draagjassen, zullen vast handig zijn maar ik heb er geen.
    Ik draag eigenlijk niet als het koud is, vind ik zo'n gedoe. Maar als ik de draagzak gebruik, gebruik ik hem onder mijn jas maar ik laat mijn jas open.
    Of ik doe een fleechevest aan en dan de draagzak erover heen.

    Ik vind het al heel snel warm.
    Ook voor je kleine is het warm omdat je tegen elkaar aan zit.
    Daarom de kleine niet te warm aankleden.
    Hangt ook af van soort doek/ zak. Ligt je kleine in een doek, dan is het sowieso warm. Goed opletten dat de baby het niet te warm heeft. Je merkt het vanzelf, is ook per kindje verschillend.

    En koude beentjes; ja daar moet je wel even opletten. Je kan een broek aantrekken die wat langer is, eventueel sokken over de broek (niet heel charmant maar wel lekker warm, haha) trekken. Of een mailliot aan/ onder de broek. En ook kniesokken (zijn nu nog te koop, is meestal de wintercollectie) zijn hiervoor erg handig.
    Slofjes die goed blijven zitten zijn ook fijn.

    Als je nog benieuwd bent naar soort doeken/ zakken kun je de terugzoekfunctie gebruiken. Is al veel over geschreven!
     
  3. Aecatz

    Aecatz Actief lid

    2 apr 2009
    276
    1
    0
    Ik heb zelf een draagdoek van bykay geloof ik. Wanneer de baby klein is sla je die doek zelfs dubbel om. Je baby zit warm genoeg met een mutsje op in de doek. Ik heb mijn jas erover aan maar wel altijd los.

    Deze doek is voor mij echt een uitkomst geweest. Ik heb 2 honden die een paar keer per dag toch echt een plasje willen doen. Met de doek heb ik mijn handen vrij, ook met boodschappen. Als je bukt hoef je zelfs je kindje niet te ondersteunen want die zit goed stevig. Wanneer de doek goed omgebonden is(vergt enige oefening!!!) geen pijn in je rug/schouders. Kindje ouder, ook geen probleem. Je kunt je kind op verschillende manieren dragen, ook op de rug, buik, heupen.

    Mijn dochter vind het nog steeds heerlijk om zo dicht bij mama te zijn. Wanneer ik hem ombindt, krijst ze al van plezier dat ze meegaat. Ze kan de hele wereld verkennen in de nabijheid van mama.(mama voelen, horen en ruiken)

    Ik zweer dus bij een draagdoek om zijn diversiteit. Oja, beentjes kun je met een beetje handigheid zo wegwerken in de doek. Mijn dochter weegt nu zo'n 7,5 kilo, 11mnd oud, en ik sla haar beentjes om mij heen zoals ik haar vastheb met optillen en daar trek ik dan de doek overheen. Als baby zijnde zat ze helemaal in de doek.

    Heb ook een draagding, maar telkens heb ik pijn in mijn nek en schouders. Striemen waar de banden hebben gezeten, koude armen en benen, je moet een jasje aantrekken.

    Maar ieder z'n ding. Veel mama's vinden een doek te ingewikkeld. Vond ik ook, maar ik heb volgehouden en geoefend en ik heb nu zoveel profijt ervan.

    Kindjes kunnen tot zo'n 13 kilo nog in de draagdoek.
     
  4. limmeke

    limmeke VIP lid

    28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik heb een speciale draagjas, er zit een speciaal insert in die ruimte creert om je kindje eronder te dragen.

    mocht je je kindje over de jas heen willen dragen, en de beentjes hangen buiten de doek, dan kan je babylegs over de beentjes doen.. dan blijven de beentjes lekker warm.

    op internet staat een lijstje over wat je je kindje aan trekt in een drager met welke temperaturen
    omdat ik mijn kleintje in de jas draag.. kleed ik haar zoals ze ook gewoon gekleed gaat.. dus geen jasje extra enzo.. ze heeft nl nu mijn lichaamswarmte en de jas als extra laag.
    wel krijgt ze een mutsje op der hoofd.
     
  5. Trees

    Trees Niet meer actief

    #5 Trees, 22 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2011
    Ik draag haar meestal in een ergonomische drager en in dat geval zowel over mijn jas als onder mijn jas. Afhankelijk van waar ik draag, zoals een lange boswandeling (erover) of een boodschapje doen (eronder). Ik draag de laatste tijd veel op mijn rug en dan moet je wel over je jas heen dragen.

    Ik trek haar altijd een pakje uit één stuk aan. Van name it heb je van die fluffypakjes die je over de kleertjes heen draagt met voetjes en handschoentjes eraan vast plus capuchon. Hier blijven de beentjes lekker warm, omdat de broekjes altijd opkruipen met blote benen als gevolg.
     
  6. Trees

    Trees Niet meer actief

    Met een goede ergonomische drager heb je hier geen last van. Is even een investering, maar dan heb je ook wat.
     
  7. limmeke

    limmeke VIP lid

    28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    een ergonomische drager is trouwens niet duurder dan een BB bv..
     
  8. Trees

    Trees Niet meer actief

    Het is afhankelijk van welke type je neemt. Je hebt niet-ergonomische dragers van een paar tientjes in de winkel liggen. De goedkoopste BB is stukken goedkoper dan bijv. een beco. Er zijn mensen die erin trappen, maar helaas is goedkoop in dit geval duurkoop. Overigens is de bondolino, wel ergonomsich, ook goed betaalbaar.
     
  9. Miek74

    Miek74 Fanatiek lid

    3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
  10. limmeke

    limmeke VIP lid

    28 mei 2008
    17.318
    0
    0

    maar zo heb je ook Meitai's die je al voor paar tientjes kan kopen..net zo duur als de goedkoopste BB..

    wat ik wilde zeggen hiermee is dat mensen niet hoeven denken dat een ergonomische drager meteen stukken duurder is dan een BB :)
     
  11. Lisszy

    Lisszy Fanatiek lid

    27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    #11 Lisszy, 22 jan 2011
    Laatst bewerkt: 22 jan 2011
    Ik heb voor mijn dochter eerst een Babybjorn gekocht maar die stond snel weer op marktplaats.
    Daarvoor in de plaats ben ik voor de Beco Butterfly gegaan, ideaal ding! Ik heb mijn meisje voornamlijk in de zomer gedragen, dus geen jassendilemma. Maar toen het kouder werd ben heb ik haar eigenlijk nooit onder mijn jas gedragen. Ik deed har ook gewoon een jasje etc aan. Enige wat wel vervelend was, is dat haar beentje bloot werden doordat het broekje omhoog gaat. Ik deed haar dan kniekousjes aan.

    Nu voor de 2e heb ik ook een draagdoek van ByKay gekocht! Ik ben zo benieuwd! Maar ik krijg er al helemaal zin in als ik het positieve verhaal van Aecatz lees! Maar is het knopen echt zo moeilijk dat je veel moet oefenen? Heb het al een beetje geprobeerd zonder baby, maar zo moeilijk lijkt het me niet...:)
     
  12. Trees

    Trees Niet meer actief

    Dat is waar!

    Ik probeerde vooral te zeggen dat je geen draagzak van 25 euro bij de prenatal moet kopen ;).
     
  13. Trees

    Trees Niet meer actief

    Het valt inderdaad reuze mee. Het lijkt ingewikkelder dan het is.

    Al pak ik met name voor het rugdragen liever mijn beco. Het is denk ik ook wat je gewend bent, wat je makkelijk vindt.
     
  14. Lien78

    Lien78 Fanatiek lid

    15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    Knopen ingewikkeld? Welnee! De knoop op je buik met een rekbare (of geweven) doek heb je zo door. Het is even handigheid krijgen in hoe strak je moet knopen; rekbaar doe je gewoon redelijk strak om, hoef je geen extra ruimte voor je kindje voor te 'reserveren' bij het omknopen. Geweven knoop je terwijl je je kindje vast hebt, en wikkel je dus om jullie beiden heen. Als je het lastig vindt: YouTube heeft heel fijne filmpjes, en kom je er dan nog niet uit, neem een draagconsult bij een draagconsulent (te vinden via google).

    Ik heb S heel veel gedragen, eerst in rekbaar, later in geweven en ook op mijn rug in geweven. Ik vind het ideaal, en draag onze M artijn (vandaag 13 dagen oud) ook in een rekbare ByKay doek. Gezellig, lekker warm (gewone kleertjes aan, mutsje op, draagjas erover) en je hebt je handen vrij.

    Inmiddels knoop ik ook makkelijk op mijn rug, maar anders hebben we ook een Manduca drager daarvoor: ergonomische draagzak, ideaal voor knoopvrezende papa's. ;)
     

Deel Deze Pagina